תמלוגים מהקבר: כמה שווה מותה של וויטני יוסטון?

היסטריית המכירות וההורדות של אלבומי הדיווה האמריקאית וויטני יוסטון שמתה השבוע מחזקת את ההנחה שלפעמים אמן מת שווה יותר מאמן חי. ראשי חברת התקליטים סוני שוברים את הראש כיצד לגזור קופון כמה שיותר גדול מאלבומיה ומהסרט החדש בהשתתפותה, שלא ממש עניין אף אחד עד מותה. קונצרט ההצדעה כבר בדרך

צח יוקד | 17/2/2012 9:09 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אם וויטני יוסטון היתה מניה שנסחרת בבורסה היה השווי שלה נוסק בימים האחרונים לגבהים חדשים. הציבור הרחב, שבמשך יותר מעשר שנים העדיף להשקיע במניות אחרות, גילה מחדש את הזמרת עם הקול הכי עמוק שידע עולם המוזיקה ב-30 השנים האחרונות. וכמו תמיד, את הקופון השמן גזרו השבוע בעלי המניה - חברת התקליטים סוני, שמנהליה האבלים על מות הדיווה יכלו למצוא נחמה מעטה בזינוק המטאורי במכירות אלבומי העבר שלה ובהכנסות הנדיבות שהיא צפויה להרעיף עליהם לאחר מותה.

התופעה, כפי שברור לכולם, איננה חדשה. ההערכות בעולם המוזיקה הן כי המכירות שתניב יוסטון בחודשים הקרובים צפויות לעקוף את אלה של לא מעט ענקי מוזיקה אחרים שהלכו לעולמם בשנים האחרונות. כבר ביום שני בבוקר, פחות מיומיים לאחר מותה, נודע כי יוסטון חזרה לכבוש את מצעד מכירות התקליטים, ועוד רגע אפשר היה לחשוב שהשנה היא 1985 ולא 2012. בחנות המוזיקה המקוונת הכי גדולה בעולם, אייטיונס של אפל, גרפה יוסטון נכון לצהרי יום שני את 3 המקומות הראשונים ברשימת ההורדות. את הפסגה כבש באופן לא מפתיע השיר המפורסם ביותר שלה, I will Always love you. בסך הכל כללה רשימת 100 השירים הפופולריים ביותר של אייטיונס ‏(נכון לאותו המועד‏) לא פחות מ-28 שירים של יוסטון.
איי פי
זינוק מטאורי במכירת אלבומי העבר. יוסטון איי פי

אך הציבור הרחב התמכר השבוע לזמרת הנשמה באופן מוחלט, אפשר לומר היסטרי. הוא לא מסתפק בהורדה של שיר או שניים, אלא רוצה לשים את ידו על חתיכה גדולה ככל האפשר מההיסטוריה של הזמרת, שכבר כמה שנים מנסה לחדור ללא הצלחה לרשימות. באמזון כבשה יוסטון את 4 המקומות הראשונים ברשימת חמשת התקליטים הנמכרים ביותר נכון ליום שני: התקליט The Greatest Hits התייצב במקום הראשון, Ultimate Collection במקום השני, פסקול הסרט "שומר הראש" הגיע למקום הרביעי, ואילו התקליט הראשון שלה סגר את החמישייה הפותחת, אשר נותר בה מקום אחד של חסד לזמרת אדל, שהצליחה להשתחל למקום השלישי אחרי שזכתה השבוע בשישה פרסי גראמי.

בסוני לא הסתפקו במנהגי האבלות והצרכנות המכניסים של מעריציה של יוסטון והתכנסו כמה ימים לאחר מכן כדי לבחון את הדרכים היעילות ביותר להכות בברזל הנוסטלגיה החם של הזמרת, שגופה הקר עדיין לא הובא לקבורה. בכלי התקשורת בארה"ב נחשף כי בין

השאר דנו ראשי חברת התקליטים בדרכים לשיווק תשעת אלבומיה, כמו גם של הסרט Sparkle שייצא לאקרנים רק בחודש אוגוסט - סרט דל תקציב בכיכובה שעד לפני שבוע לא עורר עניין בארה"ב וצפוי לקבל כעת ממד חדש של היסטריה.

כמו כן בוחנים ראשי חברת התקליטים את האפשרות להפיק קונצרט מיוחד לזכרה של יוסטון בהשתתפות גדולי הכוכבים בתעשיית המוזיקה האמריקאית, אירוע שבטוח לא יפגע בנתוני המכירות. עם זאת, הדגיש גורם המעורה בשיחות, בסוני יעדיפו לחכות לתוצאות נתיחת הגופה בטרם ייצאו במסע שיווק אגרסיבי. במילים אחרות, בחברת התקליטים שבמשך שנים ארוכות ייצגה את הזמרת, אשר הודתה לא פעם כי היא מכורה לסמים, חוששים שיוסטון תעשה להם בושות גם לאחר המוות. "ויטני יוסטון היתה אייקון וכישרון של פעם בחיים. היא השפיעה על דור שלם של זמרים וסיפקה הנאה למיליוני מעריצים מסביב לעולם. היא תחסר לנו מאוד", נמסר בהודעה קצרה שפרסמה חברת התקליטים לאחר מותה.

איפה זכויות היוצרים?

רשימת הזמרים שהלכו לעולמם בשנים האחרונות זימנה לסוני לא מעט אפשרויות לתרגל קידום מכירות אגרסיבי לאחר המוות. הדוגמה הקיצונית ביותר בהקשר זה היא מותו של מייקל ג'קסון לפני שנתיים וחצי, שלווה בהיסטריית מכירות עולמית חסרת תקדים בתעשיית המוזיקה. ג'קסון "מכר" בששת החודשים הראשונים שלאחר מותו יותר מ-31 מיליון תקליטים, ואלה הכניסו ליורשיו סכום עתק גבוה מ-200 מיליון דולר כעבור שנה מיום המוות.
 

קידום מכירות אגרסיבי. מייקל ג'קסון
קידום מכירות אגרסיבי. מייקל ג'קסון צילום: רויטרס
"היקף המכירות לא יהיה כמו של מייקל ג'קסון, אבל הוא הולך להיות גדול", אמר השבוע קית' קולפילד, מנהל בכיר בבילבורד האמריקאי, המגזין המוביל בדירוג המכירות, ההורדות וההשמעות של תעשיית המוזיקה. עם זאת, הוסיף, המרחק בין השניים רב. "למייקל ג'קסון היו כמה אלבומי להיטים ענקיים במובן הטהור של המילה, כמו מותחן, Off the Wall ו-Bad. אמנם האלבומים הראשונים של יוסטון דומים באופיים, אבל הם לא נהנים ממעמד איקוני דומה".

כמו כן, הוא מסביר, "במקרה של ג'קסון היה ברור לכולם שמותחן הוא האלבום הגדול ביותר, וזה הקל על הלקוחות בהחלטה לקנות את האלבום שמכיל את כל להיטיו הגדולים. לג'קסון היה מבחר גדול של אלבומי להיטים למעריצים מזדמנים שחיפשו לקנות משהו, ולוויטני פשוט אין את זה". ועדיין חשוב לקולפילד להדגיש כי "שיעור המכירות שלה הולכות להיות גדול מאוד".
 
לא צריך להרחיק שנתיים וחצי אחורה, למותו של מי שנחשב למלך הפופ, כדי ללמוד על הצפוי ליצירותיה של יוסטון. איימי ויינהאוס לדוגמה היא זמרת מצליחה וכוכבת בסדר גודל קטן בהרבה מזה של יוסטון. ויינהאוס הלכה לעולמה בחודש יולי האחרון, ומיד לאחר מותה נכנסו שני האלבומים שלה, פרנק ו-Back to Black, לרשימת 10 האלבומים הנמכרים ביותר של הבילבורד. כעבור שבוע מיום מותה זכו שיריה ל-111 אלף הורדות, לעומת 5,000 הורדות בלבד שגרפה בשבוע שקדם למותה.

ובכל זאת, ההבדל המהותי בין יוסטון לבין ג'קסון וויינהאוס נוגע לחלוקת הרווחים מהמכירות שנעשות לאחר המוות. יוסטון נחשבת למי שהותירה אחריה לא מעט רגעים מוזיקליים בלתי נשכחים, אך הרבה פחות זכויות יוצרים על להיטיה. בניגוד לג'קסון ולוויינהאוס, שהפיקו בעצמם את מרבית השירים שלהם ולכן גם נהנו מזכויות יוצרים בלעדיות שהעניקו להם נתח גדול בעוגה, יוסטון לא חיברה או הפיקה את אלבומיה ועל כן לא נהנית משום בעלות משפטית עליהם.

צילום: Bryan Adams
מיד נכנסה לרשימת עשרת האלבומים הנמכרים. איימי ויינהאוס צילום: Bryan Adams

כך למשל, לפני 4 שנים רכשה יוניברסל מיוזיק גרופ את הזכויות לכמה משיריה המפורסמים ביותר, כולל The greatest love of all ו-Saving all my love for you מידי מחברם מייקל מאסר. שלא לדבר על שירה המפורסם ביותר של יוסטון, I will always love you, גרסת כיסוי לשיר שחיברה והקליטה בשנת 1973 הזמרת דולי פרטון, שגם נהנית מהזכויות הבלעדיות להפצת השיר. "כשוויטני ביצעה את השיר קיבלתי את כל התמלוגים מההפצה ומהכתיבה", סיפרה פרטון בראיון שהעניקה לרשת CNN בתחילת השנה.

אם זה לא מספיק, גם הסרט "שומר הראש", אחד משוברי הקופות המכניסים ביותר במאה ה-20, הוא בבחינת מזכרת שהשאירה אחריה יוסטון לעולם מבלי שיורשיה יזכו לקטוף את פירותיו המסחריים. הבעלות על הסרט, שהכניס יותר מ-500 מיליון דולר מאז יצא בשנת 1992, מחולקת בין בעלי שליטה שפירקו אותו לגורמים מסחריים לפי חלוקת אינטרסים כלכלית. כך נהנים האחים וורנר מהזכויות לסרט עצמו, שאיש לא יתפלא אם ערוצי הטלוויזיה בארה"ב יפמפמו אותו בחודשים הקרובים. יוסטון אף לא נהנית מהזכויות לפסקול לסרט, שהפך לסיפור הצלחה גדול יותר מהסרט עצמו.

כדי להבין את גודל האבסורד יש להביא בחשבון כי מדובר בפסקול המצליח ביותר אי פעם ובאלבום החמישי הנמכר ביותר בכל הזמנים, ש-44 מיליון עותקים שלו נרכשו בכל העולם. גם במקרה הזה מחזיקה סוני בזכויות הבלעדיות לפסקול, והשבוע סיפר גורם המקורב לחברה כי זו צפויה להוציא מחדש את הדיסק כבר בימים הקרובים.

ג'קסון עדיין פעיל

יורשיה של יוסטון לא ירוויחו מהסרט או מהפסקול.
יורשיה של יוסטון לא ירוויחו מהסרט או מהפסקול. "שומר הראש" צילום: רויטרס
המקרה של ג'קסון, כאמור, היה שונה בתכלית. כמה שונה? שונה מכל מה שעולם המוזיקה הכיר עד אז, ללא קשר למצבם הקיומי של הזמרים. כמה חודשים לאחר מותו של ג'קסון חשף הוול סטריט ג'ורנל עיסקת ענק בין יורשיו של ג'קסון לבין חברת סוני, שתעשיית המוזיקה לא ידעה היקף זהה לה עד אז: 250 מיליון דולר - 100 מיליון דולר יותר מכל הסכם שנחתם עם אמן אמריקאי. חשיפת ההסכם הרימה לא מעט גבות בארה"ב, בעיקר על רקע הסכום הבלתי נתפס בעידן הדיגיטלי שבו חברות תקליטים מנסות לשמר את מעמדן אף שמכירות התקליטים צנחו ב-52% בעשור האחרון.

ואולם, ראשי סוני האמינו כי הכנסותיו של ג'קסון המת גבוהות מאלה של זה החי וחתמו על ההסכם שמעניק להם את הזכויות להוציא עשר אלבומים הנושאים את שמו בתוך 7 שנים. אלבומים אלה כוללים ביצועים ישנים, שירים שהקליט בשנות ה־80 ומעולם לא נחשפו, דיסקים מהופעותיו, קטעי וידיאו נדירים וגם מופע מוזיקלי חי בהשראת שיריו. ההסכם, נודע עוד, מעביר לידי סוני את זכויות השימוש בלהיטיו של מלך הפופ כרקע למשחקי וידיאו, לסרטים ולהופעות.

הסכום ששילמה החברה הוא כאמור חסר תקדים, אבל בהסתמך על נתונים עדכניים ניתן לשער שבסוני הולכים על די בטוח. לפני 3 חודשים דירג מגזין העסקים הנחשב פורבס את 15 הכוכבים המתים הרווחיים ביותר בעולם ב-2011. ג'קסון דורג במקום הראשון עם הכנסות כוללות של 170 מיליון דולר - סכום אדיר גם במונחים של אמנים פעילים, אשר ממקם אותו במקום השני ברשימת האמנים הכללית, חיה או מתה, אחרי להקת U2.

כשמדובר במייקל ג'קסון שום סכום איננו גבוה מדי. שנה קודם לכן, כשמותו הפתאומי היה עדיין טרי בלבבות המעריצים, עמדו ההכנסות מהמוזיקה שלו על לא פחות מ-275 מיליון דולר, על־פי המגזין. למקום השני ברשימה הגיע אלביס פרסלי האלמותי עם מחזור רווחים של 55 מיליון דולר, הרבה בזכות המופע המוזיקלי המרשים ויוה אלביס שעולה בלאס וגאס, מופע שהכניס לבעלי הזכויות לשירים שלו לא מעט כסף.

למקום השלישי הגיעה מרילין מונרו, שכעבור 50 שנה מיום מותה הצליחה להעמיד את שווייה המסחרי על 27 מיליון דולר בשנת 2011, יותר מפי שניים משוויו של ג'ון לנון - 12 מיליון דולר "בלבד", סכום זהה לזה שהכניסה אליזבת טיילור וגבוה בשני מיליון דולר מזה של הסלבריטי הכי חכם ברשימה אלברט איינשטיין; הפיזיקאי היהודי הגאון הרוויח בשנה שעברה 10 מיליון דולר, מרביתם ממוצרי צריכה הנושאים את שמו, שהבולט בהם הוא מותג משחקי החשיבה לילדים בייבי איינשטיין.

בואו להמשיך לדבר על זה ב-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

ביקורות וטורים

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים