נערת אלקטרו-רוק: איך זה שירונה כספי עדיין לא כוכבת?
ירונה כספי ממשיכה לייצר רוק קומוניקטיבי ובאלבומה החדש לוקחת טקסטים כבדים של שירי משוררים ומעניקה להם מרקם של בועת סבון. אז למה היא עדיין לא חלק מהמיינסטרים?
ירונה כספי, ''מאפיה של אישה אחת'', היי פידליטי

>> היינו בהשקת אלבום הבכורה של ירונה כספי
תמיד נראה כאילו שילובה של כספי בזרם המוזיקה המרכזי בארץ הוא עניין של גחמת עורך מוזיקלי בלבד, וזה בא לידי ביטוי במיוחד באלבומה החדש - "מאפיה של אישה אחת". אמנם מדובר באלבום שירי משוררים גבה מצח, עניין שהפך לאופנתי ונפוץ במיוחד בשנים האחרונות, אך עדיין מדובר בחומר קל ללעיסה, פופי, קליט, לפעמים מדבק מהאזנה ראשונה. בזכות הפקת האלקטרו-רוק המנצנצת של עמית מגן, בוגר ומרצה במכללת BPM, כספי לוקחת לקחה גם את הכבדים שבטקסטים שבחרה, דוגמת "מות המשורר" של דוד אבידן, ומעניקה להם מרקם של בועת סבון, כמו צמר גפן ורדרד בטעם רעל.

לרוב זה יוצא לה ממש לא רע. למען האמת, למעט "לא עברו אפילו יומיים" של ילנה שוורץ שמזכיר במעט את כספי של פעם, העיבודים הצבעוניים ואווירת הפאן ששולטת באלבום מפיחים חיים ביוצרת הוותיקה ומנחיתים אותה באלגנטיות במגרש של אמילי קרפל, סמדר אקראי ושאר יוצרות הפופ האיכותי בישראל.
שירים כמו "מאפיה של איש אחד" (הכוונה לארגון הפשע, לא למקום שהולכים אליו לספוג סמבוסק אחרי לילה של שתייה) מזכירים שגם ליוצרים ישראליים יש עדיין את היכולת לייצר פזמונים קליטים, כאלה שכמו נוצרו לשירה המונית בהופעות ולא מצריכים בקיאות אמיתית במילים, כמו "נה נה נה נה נה/ יד בתוך יד". כספי מצליחה להמתיק גם שיר כמו "שאלות" של ברטולט ברכט, טקסט מר ומרוחק שמכיל שורות כגון "ובעיפך דבר לך לא תרמתי/ וברעבך אין לי מזון מוכן/ כאילו כך מן העולם נעלמתי/ כאילו גם אותך שכחתי כאן".
אין ספק שעבודתם של אנשי BPM ניכרת בכל רצועה באלבום היפה הזה, שהוקלט כולו באולפני המכללה ומכיל גם את אור בהיר בגיטרות ואת יוני פוליקר, אחיין-של,
מעל לכל בולטות הרצועות "שיטפון" של אווה ליפסקה ו"כישוף" של רחל חלפי, בהם ניתן לשמוע קצת מכספי הישנה והבועטת, בעודה מתמזגת באופן הטבעי והאורגאני ביותר עם גרסתה החדשה, האוורירית והמעודכנת יותר. אחרי האזנה לאלבום כמעט מתבקש לצטט את מילות השיר "מכשפה שניסתה" של רחל חלפי, שגם הוא מקבל טיפול הולם בידיה של היוצרת הותיקה: "היא ניסתה למזער את עצמה/ זה לא עזר לה/ שום כישוף לא עזר לה/ שום לחש לא עזר לה/ היא יצאה הכי גדולה".
בואו להמשיך לדבר על זה ב-
