בריחת מוחות: למה ערוץ 10 לא מצליח לשמור על הטאלנטים?
עזיבתו של יעקב אילון את חדשות ערוץ 10 משולה למסמר אחרון בארון הקבורה של הערוץ. מצד שני, כבר הכרזנו בעבר על כל כך הרבה מסמרים אחרונים בארון שלו. מה יהיה עתיד הערוץ שלא מסוגל לשמור על הטאלנטים שלו?

>> יעקב אילון הודיע על עזיבתו את חדשות ערוץ 10
אותה "רעידת אדמה" היא למעשה לא יותר מעוד אבן דומינו שנפלה בשורה ארוכה של אפקט נטישת טאלנטים מערוץ 10 הכושל, שנלחם על קיומו מיום הקמתו ועד היום, אל עבר זרועותיהן החסונות והמזמינות של זכייניות ערוץ 2 וחברת החדשות המשגשגת שלו. ההשערות, שנכון לעכשיו עודן בגדר שמועות בלבד, על מעבר אפשרי של אילון להגשת מהדורת שישי של ערוץ 2, לא מפתיעות כלל. נדמה שממילא, עם עזיבתו של אחד המגישים הבכירים בארץ אם לא הבכיר שבהם את ערוץ 10, גם אם החוזה עדיין לא נחתם, ימצא לו מקום בטוח ונוח בחיבוק המערסל של ערוץ 2 המדושן.
אילון הוא איש חדשות נמרץ ופעלתני שהקים מאפס את חברת חדשות 10 המצויינת, לאחר שתרם לייסד גם את החברה המתחרה מיום הקמתה. איש חדשות שחי חדשות ושלא ישאר מובטל לרגע. או במילים אחרות - טיפש מי שלא יחזר אחריו, בין אם למהדורת שישי, למהדורה המרכזית או לכל תפקיד משמעותי אחר. אפשרות נוספת לעיסוק עתידי טמונה בהצטרפות להקמת חברה חדשה לערוץ חדשות ייעודי, אך למרות דיבור בן שנים לערוץ חדשות ישראלי הרעיון עודו נמצא בחיתוליו וסביר להניח שלא יתקדם באופן מהותי עד פרישתו של אילון בסוף אפריל.
עזיבת הטאלנטים החשובים את ערוץ 10 מעידה יותר מכל על מצבו הקשה. יותר מהשידורים החוזרים בסופי השבוע, יותר מהרייטינג המביש של הערוץ מול הצלחות הענק של המתחרה הגדולה, יותר מהעובדה שפעמים רבות הערוץ נאלץ להסתפק בפחות מרבע כמות הצופים בערוץ 2, יותר מדחיית העונות החדשות של "היפה והחנון" ו"הישרדות" עד יעבור זעם, יותר מההפגנות מול הכנסת והמאמרים הנוקבים בתקשורת בגנות זכות קיומו של הערוץ הנאבק על חייו כקבצן המנגן על כינור מונוטוני מזה עשר שנים.
אברי גלעד, עמנואל רוזן, טלי מורנו ולינוי בר גפן חצו את הקווים במה שנראה כקידום מקצועי וכלכלי מובן מאליו. ליאור שליין הצליח בערוץ 10 בעזרת

במכתב ששיגר אילון לעובדי הערוץ הסביר המגיש הוותיק כי "הפרקטיקה האווילית" בהתנהלות המהדורה המרכזית, שמאלצת אותו מאז המעבר ההכרחי לירושלים של חברת החדשות לנסוע לבדו להגיש מדי יום את המהדורה ללא קשר ישיר עם עורכים וכתבים, היא "פגיעה באיכות המהדורה ובצופים", "פלפולים רגולטוריים... שאין בינם לבין טלוויזיה נורמלית שום דבר". ומי כמו אילון בקיא ויודע טלוויזיה נורמלית, אם לא לומר איכותית וקולעת, מהי. אם המהדורה המרכזית של ערוץ 10, גולת הכותרת של הערוץ, השעה היציבה ביותר מבחינת הערכת הקהל והמבקרים שגם מצליחה להשיג רייטינג משביע רצון (לעומת ממוצע הערוץ) מזה שנים, מתנהלת באופן לא נורמלי, אין תימה שמגיש המהדורה והטאלנט הגדול ביותר של הערוץ נכון להיום יפזול למקומות אחרים.
על משכורתו של יעקב אילון וטאלנטים אחרים של ערוץ 10 נשפכו די מילים בשנים האחרונות כדי להסיק שלא כסף גדול הכניע אותו בהחלטתו. על מסירותו חסרת הפנים של הטאלנט שהקים את חברת החדשות של הערוץ מעידים ניסיונו, שאפתנותו, האומץ שלו והקולגות שלו שמגדירים אותו כאיש חדשות בכל רמ"ח איבריו. יעקב אילון עוזב את ערוץ 10 כי הגיעו מים עד נפש, כי אדם במעמדו ראוי שמקום עבודתו יכבד אותו כפי שהוא מכבד את מקצועו. אם טאלנט עוזב את הערוץ המפרפר על מיטת חוליו למען קידום מקצועי וכלכלי, הרי זה משובח ומתקבל על הדעת. אך המעבר החד צדדי של אושיות הטלוויזיה שלנו מערוץ 10 לערוץ 2 והתהייה בדבר חוסר המקצועיות של הערוץ בהתנהלות עם המעבר לירושלים שגרם לגדול הטאלנטים שלו לעזוב, מעידים על הדרדרות מהירה לתהום, שממנה, אולי, כבר אין דרך חזרה.
