סחרוף פינת בנאי: על האוסף שמפגיש בין הפיוט לרוק

"יהודה הלוי פינת אבן גבירול" היה ערב שהתקיים לפני שבע שנים והפגיש בין פיוטים לרוק הישראלי. עכשיו יוצא האוסף, שמשמש אך ורק כחומר נוסטלגי להתרפקות על אותו הערב, לא יותר מזה

אלקנה שור | 22/2/2012 18:39 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

''יהודה הלוי פינת אבן גבירול'', אמנים שונים, עבודה עברית

לפני שבע שנים, לילה לפני ערב הפיוטים הגדול שיזם, יצא המפיק ניצן זעירא לרחובות תל אביב. כמחאה על הפגיעה במוזיקה העברית, החליף זעירא שלטי רחובות מרכזיים, וכך הפך רחוב אבן גבירול לרחוב וולפגנג אמדאוס מוצרט, ורחוב שאול המלך מותג מחדש כרחוב ג'וזפה ורדי. בין אם התכוון לכך ובין אם לא - למחרת הצליח זעירא (עם רבים אחרים) לעשות היסטוריה קטנה. "יהודה הלוי פינת אבן גבירול" ערב הפיוטים בהיכל התרבות התל-אביבי, הקים את עולם הפיוטים לתחייה חילונית.

הייתי שם, בהיכל, באחד הערבים הקסומים שידעה המוזיקה ה"ישראלית". סחרוף כיסה את ר' ישראל נג'ארה; מיכה שטרית ואהוד בנאי פגשו את אבן גבירול; אביתר בנאי ומוש בן ארי ביצעו ר' יהודה הלוי. גם מאור כהן ושלומי שבן היו שם, יחד עם עוד רבים רבים אחרים. פייטנים, רוקרים, הרכבי מזרח ומערב. תקצר היריעה. מי יידע כדבר הזה? דור הרוקסן עם שוכני עפר, בני תקופת הגאונים. התחייה, שהיום מתקבלת כדבר מובן מאליו, טמונה במפגש של מילים בנות מאות שנים ויותר - נחלת בתים מסורתיים ושולחנות שבת - עם חשמל רוקנ'רולי, ולא רק. תור הזהב היהודי וגיבורי הרוק הישראלי נכנסו לבלנדר, ספגו ופירשנו, והנה יצאו כשלם.
צילום: גוני ריסקין
הייתה עדיפה הקלטה של הערב ההוא. אהוד בנאי (לא בערב ההוא) צילום: גוני ריסקין

שבע שנים עברו מאז. שבע שנים בהן מצאו מיטב היוצרים את הפתח לארון הפיוטים היהודי. חלקם שלפו משם אלבום, מחווה קטנה לבית אבא, קאוור קטן, לחן חדש. מאיר, אהוד ואביתר בנאי, מיכה שטרית וליאור אלמליח, ברי סחרוף ורע מוכיח, ערן צור, קובי אוז - נגעו בטקסטים. גם ארז לב ארי, עובדיה חממה, אודי דוידי ואהרון רזאל קיבלו דחיפה גדולה תחת גל ה"מוזיקה היהודית". טייטל דבילי אגב, שנועד לקיטלוג בחנויות הדיסקים. את המילים, מסתבר, אפשר לגאול ואפילו להחדיר לפלייליסט בגלגל"צ. 

עכשיו יוצא האוסף. שני דיסקים, מיטב ה"להיטים" - ביניהם "אנה אפנה" של ארז לב ארי, "אנא בכח" של עובדיה חממה, "לך אלי תשוקתי" בלחן החדש של מאיר בנאי - ועוד כמה, פחות מוכרים. את השירים במארז התפוח מלווים הסברים, ביוגרפיות

קצרות, טקסטים בהירים. אהוד בנאי, בטקסט נפלא, מספר על "המרחב הפתוח של החלום". נראה שדווקא כעת, כשאת מרכז הבמה תופסים טקסטים שמכבדים אך בקושי ציוץ בטוויטר, ההתרפקות על הפיוטים נחוצה ממש. "מה לך אדמה בוגדה/ תתהלכי ותסובבי, נפשי ביפיך מאסה/ לשווא עלי תעגבי" כתב אבן גבירול (בשיר שאת חלקו הראשון הלחין ברי סחרוף). יופי ועמקות, עושר שואב מתרבות עתיקת יומין, פסגות כאלה לא נדע. חבל שיישארו נחלת חוקרים בודדים.

"יהודה הלוי פינת אבן גבירול" - האוסף, הוא סיכום סנטימנטלי יותר מאשר מארז מגובש, ובכל זאת, חובבי הז'אנר ימצאו בו עניין. אף שמאז התרבו ערבי הפיוטים בביצוע רוקרים - יהיה זה יותר מנכון לשחרר את הקלטת הערב ההוא, בהיכל, כשרבי ישראל נג'ארה פגש את ברי סחרוף. 

בואו להמשיך לדבר על זה ב-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

ביקורות וטורים

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים