עשור

מבחן המציאות: לפני "האח הגדול", הייתה "פרויקט Y"

"פרויקט Y" היתה מעין "האח הגדול" בימים שבהם אסי עזר עוד היה בארון. העשור שעבר מאז אפשר למעורבים לגבש פרספקטיבה. הממצאים? הבמאי חושב שהריאליטי הוא "מקום מסוכן", המנצח סבור ש"יש בו משהו לא אנושי", והמשתתפת שקוששה סלבריטאות מזהירה ש"הנפילה קשה"

הילו גלזר | 10/4/2012 7:45 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"כתבו עלינו דברים נורא טובים, שיש בנו ממד חתרני, שאנחנו מצליחים להכניס בדלת האחורית ערכים שהנוער לא רוצה להתמודד איתם. כשמתקיימת שיחה בין ערבי, רוסי ואתיופי, וכל אחד מהם מסביר למה הסקטור שלו יותר דפוק במדינה, אז כאילו מדובר בז'אנר עליון, תכנים שאתה רגיל לראות בסינמטקים. כולנו גם האמנו בטיעונים האלה. עד שאתה באמת מברר בינך לבין עצמך מה התכלית של דבר הזה. האם באת לקרב אוכלוסיות? מה פתאום. כל מה שעשית זה לזרוק כמה חיות לתוך חלל סגור ולחכות שתהיה דרמה. קולוסאום חברתי".

>> בדקנו מה קורה עם הבוגר המעניין ביותר של "פרויקט Y"
>> עשו לייק ל-nrg תרבות בפייסבוק

הדובר הוא דרור סבו, הבמאי הראשי של "פרויקט Y" - התוכנית שעשתה סוג של "האח הגדול" בימים שאסי עזר עוד היה בארון. סבו, לזכותו ייאמר, הכה על חטא עוד לפני כשבכנסת כינו את "האח הגדול" תוכנית זנותית ולפני שמחדלים בנוגע לריאליטי צצו חדשות לבקרים: "נו אקזיט", סרטו העלילתי מלפני שש שנים, זוכה פרס וולג'ין בפסטיבל ירושלים, סיפק מבט מתכתי, מנוכר, ציני, מתוך מרכז העצבים של הפקת ריאליטי שיוצאת מכלל שליטה; סרט שהוא בבחינת כתב אישום חריף על פי כל קנה מידה.
אריק סולטן
משתתפי פרויקט Y משתי העונות אריק סולטן

"אני זוכר את עצמי ב'פרויקט Y' לא מצליח להירדם מחשש שהדיירים בווילה לא יעמדו בחוויה", ממשיך סבו. "גם כשהחלטתי לעזוב, המועקה שלי נגעה למתמודדים, ולכן 'נו אקזיט' התמקד בהם ובצוות שמסביבם, מתוך חרדה שהמערכת תשאב אותם והם ייאלצו לבצע מעשים לא הגונים. היום אני חושב שאת הנזק הכי גדול חווים דווקא הצופים בבית. נראה לי מיותר להקים ועדות חקירה ולשאול איך הגענו עד הלום. אין טעם לנסח קוד מוסרי לריאליטי. זה בבחינת 'טובל ושרץ בידו'. המנגנון דפוק מהיסוד, אי אפשר להכשיר אותו, זה לא עניין של אי סדרים נקודתיים. עצם העובדה שמביאים פסיכולוגים ופסיכיאטרים למקום כזה היא הודאה שמדובר במקום מסוכן. אתה הרי לא מציב אמבולנס ליד אנשים שסתם יושבים בנחת על הדשא. הריאליטי מעלה על נס ערכים של פרסום בכל מחיר, שקרים, רכילות וחדירה לתחתונים. וברגע שאתה נחשף לאיך זה עובד, אתה מבין שחייבים להכניס עוד פחמים לתנור, אחרת לא ייצא קיטור".
 

סקס לעיני המצלמות לא היה חסר שם
סקס לעיני המצלמות לא היה חסר שם פרויקט Y
את הקיטור שפלטה "פרויקט Y" אי אפשר לפרוט לנתוני רייטינג, משום שהוועדה למדרוג לא מוסרת נתונים לגבי השידורים בכבלים ובלוויין, אבל במבחן הדיבור היא גרפה בזמנה את כל הקופה. זאת היתה תוכנית יומית ששודרה בערוץ נישה (YTV), ובמסגרתה נוספה לקונספט הבסיסי - שבט אנושי שרובץ בין ארבעה קירות במשך שלושה חודשים עד הכחדתו - יומרה לעשות אמנות, ואגב כך לאתר את המולטי טאלנט הבא של ישראל. הפרס המובטח לא היה מיליון שקלים, אלא הגשת תוכנית אירוח.

גם אופי הפעילויות בבית היה שונה: במקום לחלוב פרות, הדיירים שיננו מחזות של צ'כוב. אינטריגות של תוספות שיער הומרו בריב על סולואים. אף על פי כן, אי אפשר לומר שזו היתה טירונות קרבית, ובין סדנת משחק לשיעור פיתוח קול לדיירים נותר מספיק זמן לריכולים, לסיגריות, לפירוק ולהרכבה של משולשים רומנטיים מופרכים, להשתכשכות בבריכה, לשיחות עמוקות ולריבים זניחים על אוכל. סוג החומרים שארז טל עושה מהם ברייק זהב.

לא ברור אם מטרת המעטפת האמנותית של הפרויקט אכן היתה ליצוק תוכן ממשי או שזו פשוט היתה דרכם של המפיקים לבדל את עצמם מהפורמט המקורי של "האח הגדול" ואגב כך להתחמק מתשלום עבור הזיכיון. בכל מקרה, בכתבות מאותה תקופה מוזכר כי אחת הסיבות לכך שהפרויקט לא חודש לעונה שלישית היתה איום בתביעה מצד חברת אנדמול, בעלת הזכויות לשימוש
בפורמט.

כותרת המשנה בכתבה הגדולה הראשונה של "ידיעות אחרונות" על התופעה אמרה הכל: "15 צעירים הכלואים בווילה אחת מדגימים סקס בשידור חי, נשיקות לסביות, דמעות ומה לא. הכל מול המצלמות, ואמיתי לגמרי". ההתפעלות מהסוגה החדשה כמעט לא הותירה מרווח לטון ביקורתי. הכותבים הרבו לעסוק ב"פרויקט Y" דרך פילטר טלוויזיוני טהור - אם ההתרחשויות בווילה הן "טלוויזיה טובה" - ולא במהות. אמנם חנוך דאום, המבקר של "ידיעות", ציין שמדובר ב"ניסוי בעכברים", אך היתה זו הערה אגבית, נטולת הקשר, ברשימה שכולה הוקדשה לתקציר קורותיהם של הדיירים בבית לטובת הצופים שרוצים להתמסר באיחור ל"דבר הכי מעניין שיש כרגע על המרקע".

"בעיניי האהדה היתה כנה", אומרת אילנית סימנטוב, עורכת התוכנית והיום מנהלת הפיתוח בערוץ 10. "זה לא היה פורמט שהונע מרוע ומרצון לחרחר ריבים. גם בצוות וגם במשתתפים היה משהו נורא תמים, וכנראה זיהו את זה. הפגנו המון חמלה כלפי המתמודדים, ועל רצפת חדר העריכה הושארו כמה סצנות שהיו עלולות להביך אותם. גם הקטעים המיניים טושטשו ולא היו באמת נועזים. היום אתה רגיל לראות בריאליטי איזשהו ייצוג אנושי שמרכיב מיקרוקוסמוס של החברה, אבל באותה תקופה זה היה פורץ דרך. זאת היתה הפעם הראשונה שחבר'ה צעירים בישראל ישבו בטלוויזיה ופרקו את מה שיושב להם על הלב".

צילום: ארכיון
קורבן הריאליטי הראשון? יוגב ברזילי צילום: ארכיון

אם כן, הימים הם ימי נגה שחר, שפנפנת הפלייבוי הראשונה כחול-לבן. ישראל הפוריטנית פותחת חלון, מגלה שם את בת השכן מתערטלת ואפילו מרשה לעצמה להתחרמן. "פרויקט Y" תרמה את תרומתה הצנועה למגמה בעצם הצגתה של קמילה פאליי, בת 19 אז, נערה חדת לשון ואולי קצת אבודה שהכריזה "זהו נגמר, אין עם מי לפלרטט יותר. עשיתי את כל הווילה", לא לפני שדילגה בין המיטות של אורן, צ'ינו ודניאל, ואפילו התמזמזה קצת עם צפנת.

בהזדמנות אחרת סיפרה: "כשאני שוכבת בחדר ועושה לעצמי ביד אני יודעת שמישהו רואה אותי בחדר הבקרה ואולי מתחרמן", והתוודתה שהפריט שהכי חסר לה בווילה הוא הרוקט פוקט. אבל זאת לא היתה רק קמילה. דיירי הפרויקט, כולם צעירים מפוצצים בהורמונים בגיל 25-19, הרבו לתמרן בין פרטנרים באופן שלעומתו המשולש הרומנטי אביבית ערן-רגב נראה כמו מסדר נזירים. יוגב שכב עם אליענה אבל בעצם היה מאוהב בדקלה. דקלה, לעומת זאת, ניהלה רומן עם אורן, שכאמור הספיק לשכב גם עם קמילה. צ'ינו, חוץ מקמילה, שכב גם עם טוני בסשן אקסהיביציוניסטי ומפורש במיוחד. "זה אפילו לא היה ארוטי או מחרמן", סיפר הבמאי סבו אז, בראיון שבדיעבד נקרא כרמז מטרים להתנערותו מהז'אנר, "ומה שהכי הפליא אותי זה המודעות שלהם למצלמה. לאורך כל האקט הם לא הורידו את העיניים שלהם מהעדשה, כאילו הם מאתגרים אותנו ללכת על זה ולשדר".

ועוד מהנעשה בווילה: שגיב לויפר מקצרין הודח על ידי הנהלת הפרויקט בגין התנהגות פרועה לאחר שביתר בסכין את הדגים באקווריום. לעומת זאת הקצין הקרבי במיל' יוגב ברזילי מנס ציונה בחר לפרוש כדי לא להתחרות באהובתו דקלה, שהועמדה מולו להדחה. מאיה בקר כתבה ב"מעריב" שבמעשה זה סימן, לא פחות, את "כישלונה של הדוקטרינה הצבאית, שלפיה כיבוש היעד הוא מטרת-העל. תבוסתו של יוגב היא ניצחונו של הפציפיזם - לא רוצה להילחם יותר, מוותר על הצל"ש, רוצה הביתה לאמא. יוגב הוא חייל שהעדיף את בריאותו הנפשית על פני הניצחון בקרב".

הייתה גם יומרה אמנותית. הילה טוביאן, זוכת העונה השנייה, באחד השיעורים
הייתה גם יומרה אמנותית. הילה טוביאן, זוכת העונה השנייה, באחד השיעורים פרויקט Y
כחמש שנים לאחר מכן נמצא ברזילי מת בדירתו בתל אביב לאחר שהתאבד. מקרה זה הציף לראשונה את סוגיית המחיר שגובה הריאליטי ממשתתפיו לאחר שקיעתם לאלמוניות, אף שהמניע להתאבדות נותר עלום.

אגב, הזוכה, פיראס חורי, מעולם לא זכה להגיש תוכנית. "אני לא יכול להגיד שהבטיחו ולא נתנו, כי לא ממש התעקשתי", הוא אומר היום, "ניסיתי קצת להתרחק מהעולם הזה". אחרי הפרויקט נרשם ללימודי קולנוע באוניברסיטת תל אביב והיום הוא בעיקר כותב ומביים. סרטו "סופייר" זכה בפרס הסרט העלילתי הקצר בפסטיבל ירושלים לפני שנתיים, ובנוסף לכך הוא מעביר סדנאות קולנוע לבני נוער.
"אני לא מרבה לדבר על'פרויקט Y'. זאת היתה התוכנית הראשונה מסוגה בארץ ונכנסתי לזה בלי לדעת יותר מדי", הוא אומר. "היום ריאליטי לא מעניין אותי. יש בזה משהו לא אנושי. נכניס עכברים למעבדה, נשים חתיכת גבינה באמצע ונראה מי יהרוג את השאר כדי להגיע אליה ראשון. ב'פרויקט' ראיתי בעצמי סטודנט לכל דבר. למדתי על מוזיקה, על תיאטרון, קראתי הרבה, הניפויים נקבעו לפי הציונים שלנו. היה תוכן".

ואחרי שיצאת?
"די מהר הבנתי שאין לי מה לתת חוץ מכישרון משחק לא משופשף. אתה עובד על עצמך שאתה משהו, אבל זה לא שבאמת השגת דברים בחיים. אוהבים אותך כי היית בטלוויזיה. בגלל זה אתה חייב להתחיל שוב מהבסיס. 'האח הגדול' הוא השפל של זה. שם אתה באמת לא מפגין שום כישורים".

מהעונה השנייה נזכור, בין השאר, את בל אגם, הטרנסג'נדרית הראשונה בריאליטי, ואולי גם פלירט לסבי מינורי בין ליבי מרחב לזוכה הילה טוביאן. למשבצת הבחורה המשוחררת לוהקה קאתי דרבקין, שסיפרה בראיונות על קריירת חשפנות ועל כך שבין השאר שימשה מגש סושי אנושי במסיבות לאוליגרכים. דרבקין להטטה בין רן, שאיתו התמזמזה בג'קוזי, לבין אלון, שאיתו שכבה מיד אחרי שסיימה את הסשן בג'קוזי. אבל אין צורך לעצור את הנשימה מחשש לפגיעה במוניטין של רן: כבר בקומוניקט שחולק לעיתונאים ערב עליית הסדרה הוא תואר כ"אחד שאוהב להרביץ לבנות". במובן של ספנקינג כמובן.

כך שאם נדמה לכם שעידון לא היה הצד החזק אצל אנשי יס באותה תקופה, אתם כנראה לא טועים. בחברה שקלו לפתוח ערוץ נוסף בתשלום, שיתעד את הדיירים ללא צנזורה ופיקסלים, כולל הסיטואציות שבהן הם מקיימים יחסי מין. אף אחד לא שאל את המתמודדים לדעתם על כך. עם פרסומה בתקשורת היא עוררה סערה, ונגנזה מיד. היוצרת והעורכת האחראית לי ירדני הסבירה: "החלטנו שהמהלך לא נכון, אמנותית ואנושית". לא בהכרח לפי הסדר הזה.

דיירת בולטת נוספת באותה עונה היתה מיכל שפירא, זמרת ושחקנית, שבתחילת התוכנית ביקשה שיפנו אליה בשם מישל. שפירא, שלאחרונה הפציעה שוב בדוקו-ריאליטי "בקרוב אהבה", היתה מוכנה לעשות הרבה בשביל מעט חיבה, כולל ריקוד טופלס בלתי נשכח על שפת הבריכה בניסיון לפתות את הדייר אלעד נוחוביץ'. בשערורייה זוטא אחרת נחשף שהיא הסתירה מההפקה שברזומה שלה יש ארבע שנות לימודי משחק בניסן נתיב. לבסוף הושעתה בעוון סעיף קל יחסית, משהו שקשור לעקירת מיקרופונים. אחרי שני ימי צינון חזרה לתחרות, הפעם כמיכל.

צילום: לאה גולדה הולטרמן
הוצאה מהבית עקב חשש למצבה הנפשי. מיכל שפירא צילום: לאה גולדה הולטרמן

"הרחיקו אותי מהווילה משתי סיבות. הראשונה היתה רייטינג, והשנייה היתה שדאגו שאני נמצאת על סף פגיעה בעצמי", מספרת השבוע שפירא, "לקחו אותי לשני ימי הסגר בבית מלון, ובפועל זאת היתה בעצם הסתכלות. מישהי מההפקה עשתה עליי בייביסיטר ונפגשתי פעמיים עם הפסיכולוגית כדי לוודא שאני לא מתכוונת לעשות לעצמי משהו. כשהתברר שאני כשירה, חזרתי".

נשמע שהסף לקביעת כשירות הוא היעדר כוונות אובדניות.
"תראה, מלכתחילה אלו שפונים להשתתף בחוויה קיצונית מהסוג הזה הם אנשים עם מבנה אישיותי לא לגמרי נורמטיבי, ובסיטואציה כל כך אינטנסיבית דברים יוצאים החוצה. עודדו אותי מאוד לחזור לווילה, אבל קודם כל שאלו מה אני רוצה. אפשר לומר שלחצו ולא לחצו עליי. הפסיכולוגית היתה בסדר גמור והתייחסה לסיטואציה באובייקטיביות".

הפסיכולוגית היא ד"ר איריס רייצס, שהעדיפה לא להתראיין בנושא כדי לא להיות מזוהה עם הז'אנר, אף שרק לאחרונה שבה ל"זירת הפשע", כפסיכולוגית מלווה של הריאליטי "הדור הבא 24/7" ואפילו הופיעה בפרונט, שכן חלק מהשיחות עם המתמודדים צולמו ושודרו. בענייני שפירא וה"הסתכלות" מסרה רייצס התייחסות קצרה: "ההחלטה הגורפת היתה שכל התנהלות בלתי מובנת תיבדק בתשומת לב. לי ירדני שמה מעל הכל את טובת המשתתפים. הוצאנו את מיכל ליומיים שבהם ערכנו איתה שיחות ואבחון. כשהיה ברור שאין כל סיכון היא חזרה לבית".

"מהצילומים נהניתי, את הכאפה הגדולה מקבלים בחוץ", אומרת שפירא, "בגלל זה אני מאוד לא מופתעת ממה שקרה עם סער (שיינפיין). עושה לי רע לראות 'האח הגדול' כי אני יודעת כמה קשה הולכת להיות הנפילה של האנשים שם. אני עברתי תקופה קשה אחרי הפרויקט, שנה מזעזעת שבסופה ברחתי לארה"ב. רציתי שישכחו ממני ולפתוח דף חדש".

לא פחדת לחזור לאזורים דומים ב"בקרוב אהבה"?
"פחדתי, אבל שוכנעתי שאני בידיים טובות. זאת היתה עבורי חוויה מתקנת".

היוצרים אבירם בוכריס ולי ירדני סירבו להתראיין לכתבה.

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום טלוויזיה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

ביקורות וטורים

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים