ספר הדוקו הפנימי: הדרמה האמיתית של "מחוברים 2"
שנה לאחר שהסעירה את תעשיית הטלוויזיה וייצרה את שערוריית השנה, "מחוברים" חוזרת לסיבוב נוסף על הווי.או.די. רגע לפני שהדרמה על המסך הופכת לסיפור הגדול, יצאנו להביא לכם את הדרמה האמיתית - זו שהתרחשה מאחורי הקלעים של העונה החדשה
>> המציאות כחומר גלם: מה חשבנו על "מחוברים 2"?
>> ימני, שמאלני וגיי: היינו בפרמיירת "מחוברים 2"
כנות הציע רעיון יצירתי: להצמיד לכל "מחובר" מנגינה אופיינית שתלווה את האפיזודות שלו לאורך העונה, ותהפוך למזוהה איתו. טיר ולנדס נעו בחוסר נוחות. מטרת המוזיקה ב"מחוברים", הוסבר לכנות, היא לשרת ולחזק את הסיטואציה ועליה להיות מדויקת מבחינה רגשית. יצירת צליל ייחודי לכל דמות עומדת בניגוד לשפה הפנימית של הפורמט ולעיקרון הבסיסי של חיבור בין המשתתפים בדרכים לא צפויות ולכן אינה באה בחשבון.
ההצעה של כנות לא טואטאה, מוסמסה או הורדה מן השולחן באלגנטיות. בהפקה מספרים שהיה זה וטו אגרסיבי ובוטה שסימן הידרדרות נוספת במערכת היחסים בינו ובין הצמד טיר-לנדס, שמניעים את פרויקט "מחוברות/ים" כבר ארבע עונות. כמה שבועות אחר כך זומן כנות לשיחה אצל לנדס שבה נמסר לו שהוחלט לוותר על שירותיו.

מקורבים להפקה מספרים שכנות, במאי שעשה דבר או שניים בחייו ("הבורר", "פעם בחיים", "מעורב ירושלמי"), היה מופתע, למרות שכבר קיבל לפני כן התראה, משום ששעות העבודה לא עלו בקנה אחד עם האינטנסיביות של הפקת "מחוברים". למרות שמערכת היחסים בינו ובין שני הקודקודים האחרים הסתיימה בצרימה, בהודעה לעיתונות ששוחררה אז הוסבר שכנות מעדיף להתמסר לפרויקטים אחרים ושהשידוך בוטל מטעמי לו"ז.
"הדילמה של לוחות הזמנים היתה קיימת כל הזמן, וכשעלה עניין המחויבויות הקודמות של שי, החלטנו לא להילחם בזה", נזהר לנדס בכבודו של כנות. טיר, שמהנקודה הזאת מונה גם לבמאי, משתמש ברטוריקה דומה: "העבודה על'מחוברים' היא קשה ותובענית, כך שפנטזנו על פרטנר חדש שנוכל לעשות את זה איתו ביחד, אבל משהו לא עבד. פשוט חשבנו ששי הוא האיש, וזה לא צלח. אני מעריך אותו מאוד בדברים אחרים שהוא עושה".
כנות, שבכתוביות לסדרה הורד לדרגת "במאי ליהוק", משמיע דברים בנימה אחרת. "הליהוק הוא 70 אחוז מהמוצר. פתאום בצילומים העורכים ראו שזה מצליח, שהמחוברים מביאים דברים אישיים ומעולים ושהכיוון השתפר. הם הרגישו
הזעזועים בעמדת הבמאי אולי לא תרמו לסביבת העבודה ב"מחוברים", אבל בכלל לא בטוח שהתוכנית שילמה עליהם מחיר, להפך. אם לשפוט לפי הפרקים הראשונים, לקו הגמר הגיעה חמישייה אטרקטיבית, שובת לב עם תבלין של נשמה.
לא רק למבקרי הטלוויזיה היה ברור ש"מחוברים 2" היא עונת הלהיות או לחדול ושעל הפורמט להצדיק את קיומו מחדש. גם בהוט נלחצו מביצועי העונה הקודמת שביימה ג'ולי שלז, ולכן ביקשו להגביר אחיזה בפרויקט. הם דרשו שיצורף במאי אחר, חדש. לנדס, שבחר לבסוף בשי כנות, מכחיש שצירוף הבמאי נכפה עליו. "אכן היתה התלבטות אם להכניס צלע שלישית, אבל תמיד האמנתי שדברים טובים יוצאים מתוך דיאלוג. הכל נעשה מתוך דיון עם הוט, והמחשבה לצרף במאי חדש היתה ראויה".

מטבעו של הפורמט, הבמאי ב"מחוברים" כמעט לא מתעסק בסיטואציות מצולמות בזמן אמת. לכן מהרגע שבו מושלם הליהוק ועד שניגשים "לתפור" את הפרקים בחדר העריכה תפקידו הוא בעיקר לטפח ולהשקות את המחוברים. לשכך אצלם את מפלס החרדה, לגרום להם להתמסר, לכרות אוזן לקריזות שלהם, לנבור להם בחיים בכפית ולתעל זאת לסיטואציות טלוויזיונית.
במחוברית מדוברת, השפה שפיתחו דורון צברי ורם לנדס, יוצרי הפורמט, זהו "התהליך" המפורסם שכל מחובר צריך לעבור, וכדי להגיע לסופו על הבמאי מוטל לעטוף, לעסות ולערסל, כמה שיותר פעמים ביום, גם אם הדבר כרוך באיבוד העצמי. הטוטאליות מול המחוברים היא אולי המורשת הכי מובהקת של צברי בפרויקט, אף שכבר שתי עונות הוא מחוץ לעסק. כנות, טוענים מקורבים להפקה, לא התאים את עצמו לתבנית המחייבת הזאת. הוא ניגש לתפקיד בסטייט אוף מיינד אחר, פחות הדוק.
"דורון צברי יש רק אחד, אבל לי יש טקטיקות משלי", מגיב כנות. "יצרתי מערכת יחסים מעולה עם הדמויות, בדיוק כמו שקרה לי עם שחקנים שעבדתי איתם בדרמות. אני לא מאלה שיושבים איתם כל היום ומריצים צחוקים, אלא מביא את עצמי בצורה אחרת. גם אם לא כרכרתי סביבם כל הזמן". "היתה תחושה ששי היה קצת פסיבי ועמי הרבה יותר דומיננטי", אומר אחד המחוברים, "כמעט לא הספקנו להתרשם ממנו כי הוא עזב ממש בתחילת העבודה. נפגשנו אולי פעמיים או שלוש". מחובר אחר מוסיף: "צריך לזכור שמדובר במשהו בשוליים מול עשרות, אם לא מאות, פגישות שהתקיימו בתשעת החודשים אחרי שעזב".
בידיעות שנלוו לעזיבתו של כנות פורסם שבהפקה מחפשים במאי מחליף. בפועל, בשלב הזה כבר היה ברור שנסגר החלון לשילוב דמות דומיננטית נוספת בפרויקט, ושהצנחה של במאי אחר בקליבר של כנות או צברי תהיה מיותרת. טיר ולנדס המשיכו הלאה לבד, אך עד מהרה התברר שהצמד בכל זאת זקוק לעזרה. בהפקה מספרים שטיר ביקש תגבורת, איש צוות מנוסה ש"יחמם לו את התוכן ויוריד מעליו עומס", ושלצורך כך צורפה שרית חיימיאן, במאית דוקומנטרית מוערכת. אלא שגם היא עזבה אחרי שבועות ספורים.
"קיבלתי פיתוח לסרט שלי, הגיעה גם הצעה מסדרה אחרת, ועברתי לעסוק בענייניי. זה לא הסתדר, אבל אך ורק בגלל נסיבות חיצוניות וטכניות", אומרת חיימיאן. את הוואקום שנוצר בעמדת העזרה לבמאי מילאו במשותף הבמאי איתמר אלקלעי ובת דור אוזלבו. אלקלעי שיתף פעולה עם לנדס וטיר גם בסדרה "הים הדרומי". ב "מחוברים" הוא סייע בעיקר בפן הקולנועי, אך גם קיים דיאלוג רציף עם המחוברים ומצא שפה משותפת בעיקר עם ג'ייסון דנינו הולט. מקורבים להפקה מספרים שהקרבה בין השניים, שגם מזכירים זה את זה בחזות החיצונית, תרמה רבות לעיבוי האפיזודה של ג'ייסון בסדרה ולהעמקתה.

אוזלבו הצטרפה כמלהקת, אך ככל שחלף הזמן דמותה בצוות תפסה יותר ויותר נפח. היא חצבה נתיב ללבם של המחוברים, עמדה איתם בקשר שוטף, דרבנה, הרגיעה ובאופן כללי דאגה "לתחזק אותם". לפיכך קיבלה טייטל של במאית ועורכת משנה. בהפקה זוקפים לזכותה את העובדה שאווה, בת הזוג הנוגעת ללב של סקאזי, שוכנעה אחרי התנגדויות רבות לחשוף בפני המצלמה את הנרטיב שלה.
"בת דור הביאה פן נשי חשוב שהיה חסר", אומר טיר, "נוצר איתה דיאלוג פנטסטי. בגלל ששימשתי גם במאי וגם עורך הייתי צריך פרטנר שידבר עם גיבורי הסדרה. גם אני הייתי בקשר יומיומי עם כולם, אבל כשאני עמוק בתוך חדר העריכה ונמצא באמצע הקלחת של העבודה, היא בהחלט עוזרת". גם סביב ענייני הליהוק גילו בהוט מעורבות מוגברת. ביטוי לכך אפשר אולי ללמוד מהגישוש הראשוני אצל אוהב פלנץ, הבמאי של "אננדה", סדרת המקור הטרייה של הוט, שנדחה על הסף. פנייה נעשתה גם לזמר אייל שכטר (אבטיפוס) ששיחק לאחרונה ב"תנוחי" של הוט, אך המגעים לא הבשילו.
"לקחתי מצלמה לשבוע אבל ראיתי שאני לא באמת מסוגל לספר את הסיפור שלי או להתנהג כמו שהמצלמה מצפה ממני. לא הצלחתי לזייף אקסהיביציוניזם", מסביר שכטר. מועמדים נוספים ל"התחברות" היו גילי מוסינזון ("צילמתי טסט אבל אז התברר שדמויות מפתח בחיים שלי לא מוכנות להשתתף, וזה גרם לי לשאול את עצמי אם לחיות את החיים או לתעד אותם. כשהבנתי שזה גובה מחיר גבוה מדי, העליתי דרישה כספית מוגזמת כדי שיגידו לי לא") ומיכה שטרית ("עשיתי ניסוי של כמה ימים, אבל הוא יצא זוועה. גם אני וגם המשפחה לא הסתדרנו עם המצלמה"). שלב הליהוק, אם כן, לא היה פשוט. בסופו של דבר גובשה רביעייה מעניינת: חנוך, ג'ייסון, גדעון וסקאזי, אבל החוליה החמישית נותרה חסרה.
"חיפשנו למלא את משבצת הגבר בן ה-35 פלוס , נשוי או גרוש, ושיהיו ילדים בעניין", מגלה אוזלבו, במאית ועורכת המשנה. המועמד הסנסציוני ביותר למשבצת הזאת היה אלכס לויט, המכונה א', בעלה של דנה ספקטור, שהפך לצלע הטרגית ברומן שלה עם רן שריג מהעונה הקודמת, אלא שרגע לפני ההחלטה הסופית עשו הצדדים אחורה פנה ומדורי הרכילות נאלצו לנגב את הריר. באופן רשמי נמסר שלויט התחרט משום שהוא אינו מעוניין לגרור את הבת המשותפת לסחרור תקשורתי נוסף, כעת כשהיא כבר לא תינוקת ומודעת למתרחש סביבה.
כשמדברים היום עם הצדדים המעורבים נראה שהנימוק הזה לא איבד מתוקפו, אבל המציאות מורכבת יותר וגם לזוג ספקטור-שריג יש חלק בכך שגרסת א' לא הגיעה לשידור. "כשניגשנו לרעיון הזה הבאנו בחשבון את כל המורכבויות וגם את המחויבות שיש לנו כלפי דנה ורן", אומר לנדס, "הם היו שותפים לדיאלוג. תסריט שבו אנחנו מצרפים את בעלה לשעבר של דנה בלי לספור אותה ובלי להתחשב בדעתה לא נראה לי הוגן. אנחנו לא מסיימים עונה ואז שוכחים מהאנשים שלנו".

כלומר, דנה ורן ביקשו שלא תיקח את אלכס.
"הם לא היו צריכים לבקש ממני כלום. ברגע שהם אמרו שזה מפריע להם זה היה מספיק טוב בשבילי".
ואילו לויט אומר: "המצלמה כבר הגיעה לביתי, רציתי לראות אם אני מתמכר לזה מחדש ובדרך עברתי הרבה ייסורים. בשורה התחתונה באמת עמד העניין של מאיה. לא רציתי לפתוח את הנושא שכבר גסס לאטו, לנבור בפצע מחדש, ועל הדרך לגרור אותה פנימה. מה גם שלא הרגשתי מספיק אותנטי לעשות את זה שוב, התחושה היתה שמצופה ממני לקיים איזשהו נרטיב ידוע מראש. מן הסתם דנה ורן גם היו מעורבים באיזשהו אופן, ומן הסתם הם מאוד לא רצו לראות את זה קורה. הם צדקו, זה לא היה נכון. היום אני מסוגל להגיד את זה ממקום רגוע, בזמנו זה היה מאוד מדמם". דנה ספקטור בחרה שלא להגיב.
מועמדותו של לויט נפלה, אך השם החם הבא הגיע מאזורים דומים. ניר (נירו) לוי, חבר של שריג, שזכור מאמרת הכנף על אשתו "כוסית, טוב לי", מתוך הדיאלוג המפורסם ביניהם בעונה הקודמת, עשה גם הוא טסט. במקרה הזה התברר שלא כל מה שעובד בסדרה מתוסרטת יכול לעבוד גם ב"מחוברים", אומרים בהפקה. נירו תולה את העניין בכסף שדרש. "אנחנו משלמים למחוברים כי הם מצלמים ומביימים ובעצם שותפים מלאים ליצירה ולפרויקט, שתובע מהם המון. אבל אנחנו לא הופכים את הכסף לסיבה לעשות את זה. מי ששוקל להשתתף בגלל הכסף לא יכול בשום אופן להתאים", אומר לנדס ורומז בכך לפרסומים על דרישות או הצעות כספיות שאין בהן "אפילו שמץ של אמת", לדבריו.
נירו, דרשת סכומים שאי אפשר לעמוד בהם?
"אני לא יודע במה אפשר לעמוד ובמה לא. נעשה ניסיון שלא יצא אל הפועל בגלל עניינים כספיים".
את איתור המחובר החמישי, בשעה טובה, צריך לזקוף לזכות רשף לוי, שותפו של שי כנות ליצירת "הבורר" וחברו הקרוב. לוי, במקור סטנדאפיסט, זרק את השם אמירם טובים, מכר מבימות הקאמל קומדי קלאב ודומותיהן, שהתיישב בול מבחינת הגיל והסטטוס המשפחתי. טובים גם חזר עם אודישן מוצלח, אבל גיוסו כמחובר חמישי לא היה מיידי.
"מאוד התלבטנו לגביו", מודה טיר, "כולנו, כולל שי (כנות), לא היינו בטוחים שהוא מתאים ושיש לו יכולות נרטיביות שיש לאחרים. מי שנתן לו את הצ'אנס והיה בטוח שזה יעבוד היה רם לנדס. ובאמת, אמירם התברר כתופעה, כתגלית מדהימה". טובים, שמגיע מעולמות הבמה, הצטרף לג'ייסון, מנחה לשעבר באם.טי.וי שגם ביים סרט דוקומנטרי על מערכת היחסים שלו עם אמו ההיפית; לגדעון, עיתונאי מנוסה ודייר קבע באולפני אל ג'זירה; לחנוך, עיתונאי וסופר שמילא שורה של תפקידי מפתח בערוצי הטלוויזיה המסחריים; ולסקאזי, שמקיים דינמיקה ישירה יותר עם ההמונים דרך עמדת הדי.ג'יי.
כולם תקשורתיים, כולם מנוסים, מודעים לעצמם, שוחים במדיום, יודעים לפתוח את הלב בפרוסות ולהגיש ארוז. לא תמצאו כאן נער פנימייה בודד ממצפה רמון שיסניף דבק מגע מול המצלמות. האם עונה מוצלחת היא כזו שהולכת על בטוח? לנדס מתנגד. "המשותף הוא שכולם עוסקים באמנויות ויודעים לספר סיפור שמעורר את הצופים למחשבה ולהתבוננות פנימית. זאת המהות הבסיסית של'מחוברים"'.
עוד בטלוויזיה:
>> הלם באולפן: על סיקור משפט אולמרט בערוצים המרכזיים
>> מה עשתה סכנין: הערוץ הערבי החדש מחפש את השייכות
>> סיפורים מהקופסה: האם מיילי הולכת בעקבות בריטני?
