מארז תרבות 19: אגדות אינן מתות
ג'ון פרושיאנטה אמנם כבר לא שולט ביד רמה בכל תחנת רדיו בעולם מאז עזב את הרד הוט צ'ילי פפרז, אבל בדיוק בגלל זה הוא רק הולך ומשתבח כיוצר סולו; הנשים הראשונות של הג'אז זוכות לעדנה מחודשת וטיפול עדכני; וגם - אל תגידו שלא אמרנו לכם להתכונן לרג'ינה ספקטור. סמכו עליו, המארז יודע מה הוא אומר
אחד המדענים המוזיקליים הגדולים של תקופתנו היה עד לא מזמן הגיטריסט של אחת הלהקות הכי מיינסטרימיות בעולם, שמוכרת מיליוני עותקים מכל אלבום וכובשת את הרדיו באופן אוטומטי עם כל סינגל חדש. מעטים היו עוזבים את הרד הוט צ'ילי פפרס לטובת קריירת סולו נישתית מאוד, אבל כמה טוב שזו הדרך שג'ון פרושיאנטה בחר בה. אמנם להקת הפאנק הכי פופולרית בעולם כבר לא תספק לנו מלודיות אלמותיות וסולואים מבריקים, אבל העתיד של המוזיקה חייב יהיה לפרושיאנטה תודה גדולה.
בשנה שעברה הוציא הגיטריסט הגאון את שני האלבומים המרתקים והלא מוערכים מספיק של התקופה. לו מש-אפ הז'אנרים האקספרימנטלי של פרושיאנטה היה זוכה לאחוז אחד מתשומת הלב שזוכה לו כל אלבום חדש של להקתו המיתולוגית, העולם היה מבין למה לפעמים זה הכי נכון בעולם לעזוב משאבה מצליחה של כסף לטובת יצירה אישית ומאתגרת.
באפריל האחרון הוציא האמן טריפ הזייתי נוסף, מחווה למנהל סיבובי ההופעות של רד הוט שנפטר השנה. הקטע האינסטרומנטלי נמרח על פני 10 דקות תמימות של סולו גיטרה מתמשך שעוברות בלי להרגיש.
מדהים ששתי הישויות הללו, המדען והגיטריסט, קיימות יחד באותו גוף ואף מקיימות אחת את השניה. והנה, אף שרבים עדיין לא מכירים ומי שהכיר לא הספיק להרגע ממנו, שנה לאחר שחרור האלבום פורץ הגבולות וחורך הפינות האחרון, פרושיאנטה כבר עם אלבום חדש בקנה שיצא בסוף אוגוסט.
הטעימה הראשונה, שהיא למעשה רצועת הבונוס של האלבום, מבהירה שאמן הגיטרה ממשיך לנסות ולחבר חלקים שונים בעצמו. יש בה משהו מהגיטריסט, משהו מחולה הנפש ומשהו מהאלכימאי שהוא, והיא נשמעת כמו המשך ישיר של האלבום הקודם.
הרצועה אמנם לא תרעיד לבבות וודאי שאינה נקודת התחלה טובה להכיר את אחד הממציאים הגדולים של המוזיקה היום, אבל עבור מי שכבר מכיר ואוהב היא כל מה שצריך על מנת לכסוס ציפורניים עד סוף אוגוסט.
אוסף: Verve Remixed – The First Ladies
בדרך כלל, אוספי רמיקסים לקלאסיקות ידועות ואהובות עושים בדיוק מה שהם מתיימרים לעשות מילולית - מעדכנים את הסאונד המוכר והנעים באמצעות מיצי קיבה המעכלים את כל מה שמיוחד ואותנטי בשיר ומערבלים את הקלאסיקה שאהבנו במעין פעולת העלאת גירה מכנית, לכדי תערובת לא מזוהה של משהו שפעם היה יפה על הצלחת. רוב הפעמים לא נשאר זכר לשיר המקורי, כאשר סימפול החלק הכי קליט בפזמון מהווה תירוץ מספיק להחשיב את היצירה החדשה לפרי של אותו שיר, ששורשיו נטועים כבר חמישים שנה ויותר בתרבות וצמרתו עודה מלבלבת.
לפני יותר מעשור, כשרמיקסים לקלאסיקות היו בשיא הפופולריות, לייבל הג'אז הוותיק והמוערך Verve לקח את האתגר למקסס את השירים ועדיין לשמר משהו מהאופי המיוחד שלהם, או במילים אחרות – להתאים אותם לתקופה מבלי להשחיתם לחלוטין. את התוצאה המצוינת, לרוב, כולנו מכירים בלי לדעת אפילו. אם יצאתם לשופינג והמאש-אפ האלקטרו-ג'אזי ברקע לא גרם לכם לרצות להקיא, סביר להניח שהאזנתם לאחד האוספים בסדרת Verve Remixed, שמזמן הפכו לאופציה האידאלית והלא חופרת של מוזיקת רקע בחנויות אופנה, אלה ששהייה ממושכת בהן לא מלווה בכאב ראש אינטנסיבי, בכל אופן.
החלק החדש והשישי בסדרת האוספים מוקדש כולו לנשים הראשונות של הג'אז, והתחושה המלווה להאזנה לו משולה לשתיית קוקטייל פירותי בלאונג' מחלקה ראשונה. האוסף לא אחיד כלל: רמיקסים שנועדו לרחבות הריקודים דרים בצפיפות עם כאלה שמלטפים את האוזן בצ'יל-אאוט מתוק, אבל כמה רצועות בו בהחלט מצדיקות את מלאכת המיקסוס. "Too Darn Hot" של אלה פיצג'רלד זוכה לטיפול מרתק במיוחד ובולטים לטובה גם "Feeling Good" ו-"Don't Let Me Be Misunderstood" של נינה סימון, בגרסאות גרוביות על גבול הדאנס.
במפתיע, דווקא הביצועים המוכרים מקבלים את הרמיקס המוצלח ביותר, כזה שלא מתיימר לחדש משהו אלה פשוט להביא את ההקלטה משנות השישים של המאה הקודמת לעידן הפייסבוק והסיפוקים המיידים, עם סאונד חד ואוירה סקסית.חובבי ג'אז אמיתיים לא ימצאו כל נחמה באוסף הזה, אבל האמינו למארז – זה מה שאתם מעדיפים לשמוע בתא הלבשה אפוף תאבת עמלות.
הופעה: רג'ינה ספקטור
הספירה לאחור להופעה של רג'ינה ספקטור בקיסריה נכנסת להילוך מתקדם וההתרגשות בעיצומה. כמות הסופרלטיבים המוכנים לשליפה אוטומאטית בנוגע לכל דבר הקשור בגאונה הוירטואוזית הזו גדלה עם כל אלבום או אפילו בי סייד שהיא משחררת, ומי שלא זכה לראות את אחת הנשים המרתקות בסצנת האינדי לבד על הבמה באחת משתי הופעותיה הבלתי נשכחות בבארבי ב-2007, הפסיד לא עוד הופעה - כי אם חיזיון קרקסי מהפנט של אישה ופסנתר.
את העוצמה הלוליינית שנספגה אז בקירות המועדון הקטן ספקטור תתרגם עם להקתה לגודלו של האמפיתיאטרון בקיסריה ב-24.8.13. הכרטיסים אוזלים, אל תגידו לא ידענו. בינתיים אתם יכולים להתמוגג מהסינגל החדש שלה, "you've Got Time", מתוך פסקול סדרת הטלוויזיה החדשה של נטפליקס "כתום זה השחור החדש".
מחווה: איטן סלומון ואיתי שטרית – "Us"
גם איטן סלומון ואיתי שטרית מתרגשים לקראת ביקור הספקטור. את סלומון הכרנו דרך "שיר האודישנים" השובב שיצאלפני מספר חודשים, ואת המולטי-טאלנט שטרית פגשנו בהופעה של אוהד שרגאי וכקלידן של "כלבי רוח" המצוינת.
שני המוכשרים שיתפו פעולה בגרסת כיסוי חופשייה ומשוחררת של "Us", שבולט בדיסונס בין לחנו המתוק לטקסט המריר באלבום "Soviet Kitsch" המעולה של ספקטור. השניים אף הצליחו להמתיק אותו הרבה יותר עם יוקללה, מלודיקה והמון המון חן.