אנטישמי וגאון: וגנר, תיק פתוח
ברחבי העולם מציינים את יום הולדתו ה-200 של המלחין האנטישמי ריכרד וגנר. אירוע מיוחד יתקיים גם בירושלים, מבלי לנגן את יצירותיו

ריכרד וגנר פרנץ הנפסטנגל
ב-1850 פרסם וגנר את "היהדות במוסיקה", מאמר אנטישמי מזעזע תחת שם בדוי וציני – 'מחשבה חופשית' (K. Freigedenk) - ולא הייתה זו אפיזודה בודדת של רשעות. מאוחר יותר ב-1869, פרסם שוב את המאמר לאחר שביסס את מעמדו, והפעם בשמו האמיתי.
הזדהותם של הנאצים עם האידיאולוגיה האנטישמית של וגנר ויצירתו הובילה לחרם בלתי רשמי על יצירותיו בארץ. הנסיונות לבצעו גררו התנגדות חריפה. אחת הסיבות העיקריות לחרם על וגנר היא מכיוון שיצירתו הושמעה במחנות. "אין ספק בכך", מציין פרופ' צימרמן, היסטוריון מומחה בהיסטוריה של גרמניה, "אבל וגנר נוגן במחנות הרבה פחות מיוהאן שטראוס".
ברחבי העולם מציינים השנה את הולדתו ה-200 של וגנר. בקונצרט מיוחד, מיוזמתו של פרדריק שאזלן, תציין גם התזמורת הסימפונית ירושלים ב-17 וב-18 לחודש, 200 שנה להולדתו של וגנר עם כנס וקונצרט סביב יצירתו של וגנר. דויד ויצטום ינחה את הכנס. חלקו הראשון יבחן את וגנר, ניטשה והאקלים התרבותי בתקופה - בהשתתפותם של פרדריק שאזלן, פרופ' מיכאל וולפה ופרופ' מנחם צור מהאקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים. חלקו השני של הערב יעסוק ביהודים, וגנר והנאציזם: בהשתתפותם של פרופ' דנה אריאלי הורוביץ מהמכון הטכנולוגי חולון, פרופ' נעמה שפי מהמכללה האקדמית ספיר, עו"ד יונתן לבני מקים עמותת וגנר בישראל, פרדריק שאזלן מנהלה האמנותי של התזמורת ופרופ' צימרמן מהחוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית.
ביום השני יתקיים קונצרט הסובב סביב יצירתו של וגנר. המוסיקה של וגנר לא תושמע בקונצרט, אלא יצירות של מספר מלחינים המתכתבות בצורה זו או אחרת עם זו של וגנר, כמו יצירותיהם של וובר, ניטשה, רייר, הלוי, שוסון ודביסי.
"מדוע לא? מי שרוצה לציין זאת – חופשי לעשות כן", מגיב פרופ' צימרמן לעובדת ציון יום הולדתו של וגנר מבלי להשמיע את יצירותיו. "הקונצרט המדובר, אם אכן יתקיים, נראה לי או חסר הגיון או חסר אומץ".
האם לדעתך יש מקום לחרם על יצירתו של וגנר בארץ?
"מי שרוצה להחרים את וגנר לא ילך לקונצרט ולא ישמע אותו מעל מכשיר אלקטרוני. כל מה שמעבר לכך נראה בעיני מפוקפק".
יש להפריד בין האדם ויצירתו?
"אני סבור שיש להפריד בין התקבלות של אדם והתקבלות של יצירתו. אין זה אומר שאקנה ציור גאוני של פדופיל".

התזמורת הסימפונית ירושלים
ששון תירם
מנגד, הקומפוזיטור פרופ' מיכאל וולפה, מנמק את עמדתו לגבי הקונצרט:
"אינני מביע התנגדות עקרונית לנגינת וגנר בארץ, אלא לשימוש בכספי הציבור לביצוע יצירותיו. על כן כל התארגנות פרטית, שלא במימון המדינה היא לגיטימית בעיניי, ואינני רואה כל סיבה למנוע אותה. עם זאת זה יהיה נורא לדעתי אם יבצעו אופרה של וגנר מכספי משלם המסים הישראלי. בשבילי ביצוע של הפקה יקרה שכזו באופרה הישראלית למשל תהיה יום אבל. אני חושב בכנות שאסור להשקיע ולו שקל אחד מכספי המדינה במורשתו של האדם הנתעב הזה. שלא יובן לא נכון - ריכרד וגנר היה מלחין ענק ואינטלקטואל עצום, אלא שרבים מכתביו נתנו רוח גבית לרעיונות הנלוזים ביותר".
בהתייחסו ספיציפית לטריסטן ואיזולדה של וגנר, וולפה מסביר כי "מדובר ביצירה שאיננה בעייתית מבחינתי לביצוע, והמוזיקה והתוכן של אופרה זו אינם טעונים כלל וכלל. לדעתי בישראל, גם זו של 2013, וגם זו של 2113, אם תתקיים אז, אין מקום להשמעה של חלקים נרחבים מהמוזיקה של וגנר ע"י גופי ביצוע שנתמכים על ידי כספי המדינה".
"תיק וגנר", כנס וקונצרט סביב יצירתו של ריכרד וגנר והיחס אליה בישראל. 17 – 18 לדצמבר, אולם הנרי קראון ירושלים.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg