עשרות מכתבים של לאה גולדברג נחשפים לראשונה

עשרות מכתבים שכתבה המשוררת והסופרת לאה גולדברג נחשפים לראשונה. תיעודים של רשמיה על ירושלים שלאחר מלחמת ששת הימים, על התמודדותה עם סרטן הריאות, דעתה על שירתו הגרועה של מארק שאגאל וגם על יצירות מוקדמות שלה

דליה מזורי | 14/1/2014 9:04 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
היום (ג') נחשפו לראשונה עשרות מכתבים של הסופרת והמשוררת לאה גולדברג במסיבת עיתונאים מיוחדת בספרייה הלאומית. מכתביה של גולדברג למשורר
לאה גולדברג
לאה גולדברג צילום: כהן פריץ
וחתן פרס ישראל טוביה ריבנר, נקלטו בספרייה הלאומית תוך ציון יום הולדת 90 לריבנר ו-44 שנים למותה.

המכתבים שפורסמו חושפים את גולדברג במגוון נושאים שהעסיקו אותה, ושלא ניתן להם ביטוי במקומות אחרים ביצירתה ואף לא ביומניה. בין השאר מגלים המכתבים את דעותיה ותחושותיה של  לגבי אירועי הזמן (למשל, מלחמת ששת הימים), את יחסה ליוצרים אחרים (דוגמת המשורר אברהם שלונסקי, ש"י עגנון והצייר מארק שאגאל), ועוד. כמו כן כולל האוסף כמה איורים וציורים שלה.

לאה גולדברג נולדה בשנת 1911 בגרמניה ועלתה לארץ בשנת 1935. באותה שנה יצא גם ספר השירים הראשון שלה, שהתחיל סדרה ארוכה של ספרים פרי עטה. גולדברג היא אחת מהמשוררות החשובות בתרבות הישראלית וספרי הילדים הרבים שכתבה הם מהפופולריים בספרות הילדים העברית. כמו כן גם תרגמה, ביקרה וחקרה ספרות, פרופסור לספרות השוואתית באוניברסיטה העברית.

בשנת 1970 נפטרה גולדברג מסרטן הריאות. באותה שנה זכתה בפרס ישראל לספרות יפה, אותו אספה אמה צילה.

חתן פרס ישראל לשירה עברית ופרופסור לספרות השוואתית באוניברסיטת חיפה טוביה ריבנר, נולד בשנת 1924 בברטיסלבה, צ'כוסלובקיה, ועלה לארץ בשנת 1941. היה תלמידה של גולדברג וחברה הקרוב והתבקש לנהל את עזבונה לאחר מותה.

עוד בתרבות: אריק שרון - אגדה שנופחה מעבר למידותיה?
פרידה ממנחם זילברמן
דבר מצחיק קרה לבראבא
צילום: באדיבות הספרייה הלאומית
מכתב של לאה גולדברג צילום: באדיבות הספרייה הלאומית
מתוך המכתבים:

על ש"י עגנון: "חשבתי בינתיים על מה שסיפר לך עגנון על פגישתנו הראשונה. הסיגריות שלי מרגיזות אותו עכשיו, משהוא עצמו חדל לעשן ואינו יכול לראות נשים שהוא מחבבן שאצבעותיהן מצהיבות מסיגריות. בימים ההם לא היו אצבעותי צהובות אף כי עישנתי (הקפדתי לנקותן). כנראה הרגיזוֹ אז משהו אחר, וכן גם בא אלי בדעה קדומה שאני 'מאותם המודרניים׳ שאינם ממעריציו. בינתיים נשתנה יחסו אלי אחרי שראה מה יחסי אליו, ותולה את הדחייה בעבר באצבעות צהובות שלא היו ולא נבראו. אילו אני הייתי כותבת רומנים הייתי עושה אותו לאחד הגיבורים המעניינים ביותר עם כל הלכאן ולכאן שלו" (מכתב מ-7 במאי 1963).

על אברהם שלונסקי (כאשר קיבלה פרס על שמו): "אולי קשה לכם (לדור הצעיר!) להבין עתה מה היה שלונסקי בשבילנו בראשית דרכנו. מה היה הוא בשביל הלשון העברית. יש דברים שלא נוכל אף לא נרצה להתעלם מהם" (מכתב מ-15 ביוני 1956).

על שירתה המוקדמת: "כשמסרתי לדפוס את ׳טבעות עשן' [ספר ביכוריה] היתה לי הרגשה, שעכשיו אסור לי בכלל להמשיך לכתוב שירים. הייתי מהלכת ואומרת: למה אינני יודעת לחבר מוזיקה?! טוב, בכל זאת, שכתבתי שירים גם אחרי אותו ספר ראשון. נזדמן לי עכשיו להציץ בו ונדהמתי עד מה הוא גרוע בכללו. לך ולכל אלה אשר מסיבות שונות פרסמו את ספרם הראשון לא בנעורים, לא תהיה לעולם הרגשה כזאת של תימהון אירוני לגבי עצמו, וזה טוב. אני כל חיי כל כך מיהרתי, כל כך נחפזתי ומתוך חיפזון עשיתי כל כך הרבה דברים, שמוטב היה לא לעשותם" (מכתב מ-17 בספטמבר 1957).
 

צילום: באדיבות הספריה הלאומית
צילום: באדיבות הספריה הלאומית

על מארק שאגאל: "אני עוד לא הכנסתי את שגל שלי למסגרת ובינתיים (כדי לזכות יום אחד בחתימתו) תרגמתי מרוסית איומה כמה שירים איומים שבאיומים שהוא כתב. האם ספרתי לך על כך במכתבי הקודם? מזכירתי כמעט ויללה כאשר הכתבתי את השורות הסאנטימנטאליות הללו והיא עוד איננה יודעת כמה זה נורא ברוסית הגרועה שלו. למה צריך צייר כזה גם לכתוב? והנה אני מתנקמת בו בשקט בשקט ומציירת ציורים קטנים לעצמי" (מכתב מ-24 בינואר 1965).


צילום: באדיבות הספרייה הלאומית
ציור של לאה גולדברג צילום: באדיבות הספרייה הלאומית

על שעבר עליה ועל אמהּ (הן חיו יחדיו) בירושלים, במלחמת ששת הימים: "לנו, אישית, לא קרה דבר חוץ מרסיס פגז ששבר חור עגול בשמשת הדלת בחדר הגדול, כשלא היינו בו. אמא היתה אשת חיִל. לא ירדנו למקלט והצלחנו אפילו לישון בלילה (גלויה מיום 16 ביוני 1967).

על המצב המדיני לאחר מלחמת ששת הימים וכיבוש ירושלים המזרחית: "ירושלים – באמת ירושלים  - גדולה ויפה להפליא! טוביה היקר, כמה עשרות שנים עברו מאז כתבתי לכם לאחרונה? [...] ביום שבו עמדתי על רגלי [לאחר מחלה], לא התאפקתי והלכתי לשוק של העיר העתיקה וזו היתה התרופה הטובה ביותר. [...]  כמה נפלאה העיר הזאת עכשיו. וגם... נעים לבוא במגע עם הערבים. וכולם חשים זאת, אפילו האנשים שדעותיהם לא כאלו. והנעים ביותר שאנשי העיר העתיקה נראים מאוששים מאד וזה נותן הרבה תקוות. הייתי פסימית לגבי המצב הפוליטי, אבל עכשיו איכשהו מאמינה אני שיהיה לנו טוב יותר מאשר היה" (מכתב מ-8 ביולי 1967).

ומכתב נוסף בעניין מזרח ירושלים:  [...] ואשר לדברים הלא-משמחים – שאלת שכנינו הערביים – גם אני חרדה מאוד. הידידוּת של השבועות הראשונים [אחרי מלחמת ששת הימים], היא שהיתה בעצם לא נורמאלית. הצרות עלולות היו לבוא. אני התרשמתי יותר מדי בהתחלה ועתה חושבת אני בחרדה על הארץ.

בין כה וכה אני כאן [בפריז] איכשהו מנותקת, וזה, כתמיד במקרים כאלה, גם מרַחק וגם מקרב את הפחד. ומזכיר לי כל כך הרבה נסיעות בעבר, בימים מאוד-מאוד לא שקטים, כמו למשל אוקטובר-נובמבר 1947. הלא אז חזרתי ארצה מפראג ממש "עם פרוץ המדינה"... (מכתב מפריז, 18 באוקטובר 1967).

על ציוריה לעומת שיריה, בתקופה של משבר כתיבה: "בנוגע לציור שלי לא הבינות אותי נכון: גם אני אינני יכולה לבטא בו את מה שאני מבטאה במלים. זהו עניין אחר לגמרי ולפיכך אני סבורה עדיין שמוצאת אני בזה מה שאתה מוצא בצילום. והלוואי והיו ציורַי על רמת צילומיך. אבל העניין הוא בזה שלי עכשיו אין צורך במלים. כנראה אין לי מה לומר במלים. לפיכך אני מוצאת את כל השמחה במשהו אחר. וזה עוזר לי להיות שקטה לגמרי על שאין לי צורך לכתוב. זהו" (מכתב מ-28 בנובמבר 1965).

צילום: באדיבות הספרייה הלאומית
צילום: באדיבות הספרייה הלאומית

מכתב מירושלים, 12 בדצמבר 1964: בריאותי "ככה-ככה". וגם אמא אינה מרגישה את עצמה כ"כ טוב. עיניה כבר אינן כשהיו, ואינני בטוחה שהרופא ימציא תרופה. כולנו מזדקנים – וזה לא כל כך משמח. ובכל זאת עוד יש כמה דברים יפים, שאני אוהבת אותם.

הנה גלשתי לטון של בכיינות, והרי אני דווקא במצב רוח לא רע כלל. סימן שצריך להפסיק את המכתב.

על ספרה "עִם הלילה הזה", שהיה בדיעבד ספר שיריה האחרון: "בבואי מפאריס אספתי את שירי של 4 וחצי השנים האחרונות וקצת (מעט מאד) הוספתי דברים חדשים ואני מוציאה עכשיו קובץ צנום מאד בשם 'עם הלילה הזה', על פי שיר אחד שקראתי אצלי בבית. בעצם אין שיר זה אופייני לספר. הלילה שבספר אחר הוא: אטוּם, כבד. אבל אולי יש בו משהו, לפעמים רחוקות, גם מן העולם הדומם-קרוב של השיר הזה. אינני יודעת" (מכתב מ-22 במרס 1964).

באחד המכתבים מעלה לאה גולדברג על הכתב את קיצור קורות חייה, בהכרח לבקשת ריבנר. המכתב פותר שתי תעלומות קטנות שהעסיקו את חוקרי יצירתה, והן כמה זמן חלף מלידתה בקניגסברג שבפרוסיה ועד חזרתה עם משפחתה לליטא, ומהו המועד המדויק שבו פורסם ספר ביכוריה. "בהיותי בגיל 10 ימים או משהו כזה הועברתי לליטא", כותבת גולדברג, ומציינת בהמשך את מועד הופעת הספר: פברואר 1935, כחודש לאחר עלייתה (מכתב מ-4 באוקטובר 1955).

עוד בתרבות: מיוחד לקוראים - סיפור קצר על פנחס שדה
גלובוס הזהב 2014: צפוי אך ראוי

צילום: באדיבות ספריה לאומית
צילום: באדיבות ספריה לאומית
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק