שלמה בר אומצה אומצה

בגיל 70 שלמה בר מוצא את החיבור לצעירים עם אמן המוזיקה האלקטרונית ריג'ויסר, בשיתוף פעולה אותו הוא מכנה משגל רוחני בגישה אבסרקטית ולא מסחרית

נחום מוכיח | 6/2/2014 9:14 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שלמה בר מציג היום בלבוש חדש בשיתוף הפעולה הלא מובן מאליו שלו עם האלקטרונאי ריג'ויסר את השיר "לחם בגד". "הוא משנות ה-80", מזכיר בר ומציין
שלמה בר וריג'ויסר
שלמה בר וריג'ויסר אייל לוי
שחיבר אותו אז עם יהושע סובול. "כשהיו ההפגנות של העם במחאה החברתית הייתי כל כך גאה, כי הפכנו להיות עם נורמאלי. ואנחנו דיברנו כבר אז על 'לחם בגד, פת לבוש, קורת גג'. זה בדיוק התחבר לי למחאה ולזעקה החברתית האחרונה".

עוד בתרבות:
גורי אלפי הזמין חשפנית
כל מה שמיותר בגלגלצ
התשוקה להכתרת מחבלים יהודים

החיבור עם ריג'ויסר, הוא יובל חבקין, די.ג'יי ואמן מוביל בסצנה האלקטרונית המקומית, החל כשהשניים הוזמנו להכין כמה קטעים להופעה משותפת בפסטיבל אינדינגב. בעקבות זאת הם כבר עובדים יחד על אלבום ויעלו הופעה משותפת ב-12.2 בפסאז' בתל-אביב.

מה לך ולמוזיקה אלקטרונית?
"כמו בכל דבר יש גם בזה את הטוב ואת הרע, את הטעם הקלוקל ואת הטעם המעודן והאינטליגנטי ובעל התובנות שאותו אתה יכול לשמוע", הוא אומר. "כשנפגשנו גיליתי שיובל עושה עבודה נפלאה. השיטה שלו היא לא לתת על הראש ברעשים, אלא היכולת שלו לשתוק לפעמים, לדבר בשקט, בשקט המוחלט אפילו, שזה דבר מאוד חשוב. אני חושב, באופן כללי, שהצעקה הכי גדולה של המוזיקה היא השקט שלה. יש לו את התובנות האלה ופה בדיוק נפגשנו. כל אחד בא עם האמונה שלו, תוך הערכה הדדית והקשבה. כשאתה עובד עם אדם, זה למעשה, כמו שאומרים ביהדות, לדעת זה לעשות אהבה עם אשתך. במובן מסוים אנחנו יודעים אחד את השני, במשגל הרוחני של הדברים.

"אני חושב שמה שמקשר אותנו הוא הזיכרון היהודי", אומר בר. "כל אחד בא עם הכלים שלו וכל אמן רוצה לדבר מהזיכרון שלו, ואם הוא אוהב את מה שהוא עושה, הוא חייב זיכרון, ולא יכול בלי זה. וכשאתה אוהב אתה לא יודע למכור את זה. אתה עושה, וזהו. זה לא צריך להיות מוצר. מי שמחפש אותו – ימצא אותו".

 



היית בהתחלה סקפטי, או שהעניינים זרמו מייד?
"יש תמיד סוג של גישוש. אתה רואה איך הצד השני מתנהג, הוא רואה איך אתה. אנחנו מנסים למצוא דברים שאותם נוכל להושיב ביחד. וזה אומר גם מי ינהיג פה ומי ינהיג שם, כשאתה נותן למישהו להנהיג אותך אתה מאמין בו. וזה מה שהיה. הוא נתן, אני נתתי וזה הניב את היצירה. יובל מאוד חד-פעמי ואני אוהב לעבוד איתו ולפתח את הדברים. התהליך הוא כזה שבמשך יומיים אנחנו יכולים להוציא תקליט. הגישה שלי מאוד אבסטרקטית, אבל מצד שני אני מחפש תמיד את המחזוריות של החיים".

חיברת אותו גם לטקסטים רוחניים ודתיים.
"הוא בחור מאוד אינטליגנטי וכל מה שאני מביא נקלט אצלו. כשאנחנו מדברים למשל על טקסט של חיים גורי שהוא ממש שירה שאני אוהב, מה שמשכנע אותו הוא איך אני שר את זה, הוא אוהב, מבין ומתחבר. אני חושב שתוצאה של מוזיקה
היא טקסט. הבאתי את עצמי ואת מה שאני מאמין בו והוא נתן אינטרפרטציה למה שאני מרגיש.  זה לא מפגש מסחרי שבא להרשים. עובדה שאנחנו לא עושים דברים לעיסים בפורמטים להיטיים. אני כל הזמן מייחל לזה שיגיע היום שבו הקהל יחפש אמת. וכשאתה עוסק באמיתות, אתה נוגע בבן אדם. אני עושה מוזיקה בשביל לדבר עם העם".

שלמה בר, 70, וריג'ויסר מגובים בהרכב הנגנים אילן בן עמי (עוד וגיטרה), רעייתו של בר יעל אופנבך (כלי הקשה), אנשי "הברירה הטבעית", ואייל תלמודי (כלי נשיפה).

יהיו באלבום ובהופעה גם חומרים של יעל, האישה שאיתך?
"היא באמת כותבת ויוצרת נהדרת ויכול להיות שייכנס גם כאן משהו שלה. אבל נראה. היא לא יודעת לדחוף. יעל ואני עשינו את ההפקה 'נקודת מפגש', שבה לקחתי חומרים שלה שאני מאוד אוהב, ואנחנו הולכים להוציא מזה תקליט, לשמחתי. בחרנו נגנים מכל מיני תחומים, אחד מהג'אז, אחד מהרוק, כל אחד ממוסד בנישה שלו. גם בחיבור עם ריג'ויסר, שיש בו מפגש של מזרח ומערב, יש לי סקרנות לדעת, להבין ולחוות. כשאני שר איתו אני מרגיש את החוויה של הצעירים ביותר שיכולים להיות. כאילו אני חלק מהם".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק