מה לזונת צמרת פריסאית באמצע המדבר?
עם תפאורה בומבסטית מדי, הגברה חזקה מדי ואתגר גיאוגרפי שלא הלם את המחזה, בית האופרה העלה שוב את "לה טרויאטה", הפעם במצדה. תוסיפו לזה צילום רנטגן של ריאות המוקרן על סלע, ותקבלו אלפי פרצופים נבוכים וקצת נחת מכיוון הסולנים המוכשרים
הבעיה היא כזאת: במהותה, "לה טרויאטה" של ורדי היא אופרה אינטימית, אופרה של דקויות רגשיות. היא מתרחשת בסאלונים של פאריס במאה ה-19. אך המדבר של מצדה אינו 'תפאורה' שיכולה להתכתב עם אופייה של אופרה זו. יש לא מעט אופרות שהתפאורה המופלאה של המדבר הייתה מחמיאה להם, אבל מה הטעם בתאורה המקרינה על סלע אדיר מימדים מעין צילום רנטגן של ריאות? זו כנראה איזושהי אלגוריה ויזואלית כזו או אחרת לשחפת של ויולטה, אבל זה כל כך מנותק מהוויתו הייחודית של המדבר. בכל זאת, כך היא הועלתה אמש, סיפורה הטראגי של זונת צמרת הגוססת ממחלה סופנית - באמצע המדבר, עם זיקוקי דינור ולהבות אש מאיימות סביב הרקדנים.

המתחם עצמו, למרגלות מצדה, מאובזר למדי ונוח לאלפי המבקרים הגודשים אותו. במתחם הביצוע, אל מול קונסטרוקציית ברזל אדירת מימדים, הציבו שתי במות גדולות מעל חולות המדבר. בהיגד רחב: במה אחת לניצבים ולמקהלה ובמה שנייה לסולנים. נראה היה שבין שתי במות אלה לא הייתה ממש אינטראקציה, ההפרדה הזו רק הפריעה להתרחשות הבימתית וליחסי הגומלין בין המבצעים עצמם. בנוסף לכך, מתחם הביצוע אמנם מרשים בגודלו אבל רחב למדי ולכן יש קושי לראות את הזמרים על הבמה והצופה נאלץ לבהות במסכי הענק שהוצבו בצדדים, מה שבהחלט גורע מהחוויה.
גם הסאונד נוטה להתפזר תחת כיפת השמיים. המדבר הוא הרי האנטיתזה לאקוסטיקה המושקעת של אולם הקונצרטים ולא מפתיע היה לראות כיצד דניאל אורן – מנצח עם קבלות, מבקש מהתזמורת עוד ועוד צליל. לולא ההגברה, לא היה ניתן לשמוע דבר. גם אם התזמורת ממוקמת מטרים ספורים מהצופה, כמעט ולא ניתן לשמוע דבר מבלי ההגברה, שאגב, באופן פרדוקסלי, הייתה חזקה מדי.

בכל זאת, לה טרויאטה היא יצירת מופת, וככזו, היא מרגשת. הסולנים היו נהדרים והם התמודדו היטב עם האתגר של ביצוע במדבר. בולטת היתה אלנה מושוק.
גו'רג'יו ברוג'י, בדמותו של ז'רמון המאוהב היה נפלא גם הוא. יונוץ פסקו בדמות האב, היה גם מוסיקלי להפליא וגם העביר את דמותו של האב בצורה מרתקת.
בסך הכל, פסטיבל האופרה במצדה הוא חוויה מרגשת, אבל הדיסוננס האינהרנטי בין אופיה של 'לה טרויאטה' לבין הנוף המדברי של מצדה העיב על ההנאה.

התזמורת הסימפונית ראשון לציון, בניצוחו של דניאל אורן.
עם מקהלת האופרה הישראלית ולהקת המחול קילצ'ה פולין.
במאי - מיכאל זנאנייצקי.