"פולישוק": עדיין מפוספסת וחסרת נשמה

תסריטיו של הספרי גאוניים, אך בדרכם אל המסך הם הולכים לאיבוד והופכים לתיאטרון מצולם. שוב "פולישוק" מפספסת את ההזדמנות להיות חכמה ונותרת בעיקר מעצבנת, ורק מנשה נוי מבריק במניירות של שר האוצר המכהן בדמות הפיקטיבית שהוא מגלם

ג'וני דוב | 30/10/2014 8:08 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"לא הכל זה פוליטיקה", אומר השר רובי פולישוק באחת הסצינות הראשונות בעונה השלישית של "פולישוק", הסאטירה הפוליטית העוקצנית מאת שמואל הספרי, שעלתה אמש בערוץ 2. "לא הכל זה פוליטיקה. לפעמים צריך לדעת לעצור. לקחת אוויר", אומר פולישוק בכבודו ובעצמו, אך לא מיישם. זאת כבר הפעם השלישית שבה ינסה הספרי, בעזרת תסריט מושחז, להדגיש את כל הרעות החולות של הפוליטיקה במדינת ישראל, ולא יעצור לקחת אוויר.

עוד כותרות ב-nrg:
דווקא בערבית: זוכת דה ווייס בסינגל ראשון
כל האלבום של סולן הבלוק פארטי בהשמעת בכורה
איפה שלמה גרוניך מצא את אישתו?
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
 
אלדד רפאלי
פולישוק, עונה 3 אלדד רפאלי

בשתי עונותיה הראשונות ניסתה "פולישוק" לשבות אותנו בקסם ציני ומתוחכם אך נכשלה. הספרי קיבל את הבמה שלו כדי לעקוץ את השרים המושחתים, את התשקורת, את ההון ואת השלטון, אך האמירה הנוקבת שלא נוכל להישאר אליה אדישים לא הגיעה. ככה זה כשהמציאות במדינתנו עולה על כל דמיון. אז מה נשתנה בקדנציה הזו מכל הקדנציות?

"פולישוק" חוזרת אלינו אחרי שלוש שנים (כמעט קדנציה פוליטית שלמה), אך העונה החדשה נפתחת בבוקר שלמחרת יום הבחירות הגורלי שסגר את העונה הקודמת. אנחנו פוגשים את כבוד השר ואת אנשי המשרד שלו בלוויה של אביו, אבל למי יש זמן ללוויות יום אחרי הבחירות. הרכבת הממשלה ברקע ומפלגת מל"ל, עם שלושה מנדטים, מוכרחה לשריין לעצמה מקום.

השילוב של המו"מ הקואליציוני במסווה של ניחום אבלים הוא רעיון מבריק ואין ספק שהספרי יודע לבנות קווי עלילה מקוריים ומעניינים. תסריטיו של הספרי שנונים ולעיתים גאוניים, אך בדרכם אל המסך הם הולכים לאיבוד, כשהקומדיה הופכת להיות הצגת תיאטרון מצולמת עם צוות שחקנים משובח שמגלם אוסף של דמויות מרגיזות. ששון גבאי בתפקיד פולישוק מגלם דמות שטוחה שחוזרת על עצמה. גיא לואל נפלא בדמותו של קוזו האכזר שמתעמר בכל מי שמסביבו, אך הוא יורה את רצף הרפליקות החדות שלו ללא ריסון או תזמון. תקומה, יועצת התקשורת (בגילומה של שירי גדני, "כאן גרים בכיף"), היא דמות חסרת תחכום שאי אפשר לסבול. נקודת אור בפרק הפתיחה הגיחה עם דמותו של שר האוצר בובס שמנסה לגנוב את ממשלת האחדות (ומוחה נגד אלו שלא מתגייסים לצבא). מנשה נוי, שמגלם אותו, הגדיל לעשות ושילב מניירות שמזכירות את שר האוצר המכהן שלנו אל תוך הדמות הפיקטיבית לחלוטין שהוא מגלם.

בית הקלפים של הספרי קורס במהירות שכן הדמויות קיצוניות מדי וחוסר הכימיה ביניהן מורגש היטב ומוביל לסצינות עמוסות במילים ובדמויות שנראה כאילו 
נקלעו בטעות לסט. "פולישוק" מפספסת את ההזדמנות להיות חכמה וחיננית, ונותרת בעיקר מעצבנת וחסרת נשמה, והרי אי אפשר לעסוק בפוליטיקה בלי טיפת נשמה. לקראת סיום פרק הפתיחה, כשפולישוק מתפרץ לפתע וחושף איזושהי אמת פנימית מביכה אך מעוררת חמלה וחוזר להיות אותו אזרח פשוט שהגיע לגדולה לגמרי במקרה, אנו הצופים מקבלים סצינה משובחת, מצחיקה ובעיקר כנה. לפתע התסריט מקבל צורה והדמויות מעוררות הזדהות, שכן מאחורי כל פוליטיקאי מדופלם מסתתר ילד קטן שבסך הכל רוצה שיזכרו אותו, ומבלי ההבנה הזו שחסרה במרכז הסדרה - ההבנה כי לא הכל זה פוליטיקה וצריך למצוא בדמויות הללו משהו מעבר - "פולישוק" לא מצליחה להגיע לגדולה.

דווקא כשמנקים ממנה את הברברת ואת הדמויות המיותרות, ומציגים לנו סצינות פשוטות שנותנות את הכבוד שמגיע לכתיבה של הספרי וליכולותיהם של השחקנים, מתגלה הנשמה שבמרכז הדמויות, זאת שהייתה אמורה להפוך את הסדרה הזו לקומדיה ישראלית חכמה, חשובה, מופרעת ומלאת אבחנות סאטיריות, סוג של "המשרד" פינת הליכוד ביתנו. אבל אותן סצינות פשוטות הן בודדות ונדירות, מוקפות בים הברברת הפוליטית חסרת העוקץ. כך נשארת "פולישוק" עצמה סמל הפוליטיקה - מהומה רבה על לא דבר.

"פולישוק", קשת, ימי רביעי
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק