ה-XXX פקטור של ואדים נימירובסקי
הרבה מודחים ב'אקס פקטור', אבל את זה שאמר 'לא' לבר רפאלי ושהכניס לא מעט מילים לא שגרתיות לפריים טיים, לא נשכח בקלות. בראיון פתוח ואדים נימירובסקי מודה שזו בדיוק הייתה המטרה שלו, שהודח לדעתו מוקדם מדי וגם מגלה מה התוכניות שלו להמשך
דייב גרוהל אמר פעם שאם בוב דילן היה נבחן לתכנית ריאליטי הוא לא היה מתקבל. ובוואריאציה על המציאות בישראל, ההדחה המוקדמת של ואדים נמירובסקי בעונה הנוכחית של "אקס פאקטור" מוכיחה שגם אם אתה מזכיר את ימיו הראשונים של טל פרידמן, או את פורטיס בימי "פלונטר" - במקרה הטוב תצליח לעבור סיבוב אחד בתכנית ריאליטי.עוד כותרות ב-nrg:
• שווה זהב: הקמפיין הבא של בר רפאלי
• איימי ווינהאוס: הסיפור האמיתי והסיפור הסתמי
• בעקבות פניית nrg: רגב הגישה בקשה לויזה עבור המשורר האיראני
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
אל נמירובסקי אפשר להתייחס ביותר מדרך אחת: אפשר לומר שהוא אמן מיצג, אפשר לומר שהוא כותב שירים מבריק, ואפשר לקטלג אותו כגימיק שחיי המדף שלו קצרים.
על רקע חוסר הוודאות לגבי העתיד, שוחחתי השבוע עם מי שהביא אל הפריים טיים את השירים "אכלתי קוס-קוס של אמא שלך", ו"אקס פאק פאק פאק פאק פקטור". זו היתה שיחה פתוחה ובו זמנית מסויגת. שיחה של אדם שרגיל לקודים של תרבות השוליים ועכשיו מנסה להתרגל לקודים של הפריים טיים.
כששואלים אותו כיצד היה מציג את עצמו, הוא עונה ללא שמץ של היסוס – "אמן". אחר כך הוא מוסיף את הפרטים "בן 36, תואר שני באמנות באוניברסיטת חיפה", ומסיים בהלצה – "רווק בלי ילדים - עד כמה שאני יודע".
אתה פועל בעולם התרבות המון זמן, מה משך אותך ב"אקס פקטור"?
"חשבתי שזו יכולה להיות חוויה מעניינת, ושזו יכולה להיות חשיפה מאוד טובה למה שאני עושה, כדי לפרוץ את המעגל של החוגים המסוימים והמצומצמים שמכירים אותי".
ללכת לריאליטי זה משהו שאמני שוליים במעמדך בדרך כלל לא עושים, הקהילה שלהם תופסת את הריאליטי כמשהו נחות.
"כל אחד בוחר בדרך משלו. לדעתי לעשות משהו שיהיה מוקרן בטלוויזיה זה פרויקט בפני עצמו".
ניסית תכניות אחרות לפני שהלכת לאקס פקטור?
"לא. פנו אלי מ'אקס פקטור', הם ראו את אחת מההקלטות שלי בהופעה חיה, אמרו שזה מאוד מעניין אותם, הזמינו אותי לאודישנים, וזהו.
"עשיתי שיעורי בית לפני שהגעתי לתוכנית. הסתכלתי קצת על העונה הקודמת, ועברתי קצת על קורות החיים של השופטים. באתי יחסית מוכן".
ומה ידעת, לדוגמה, על בר רפאלי?
"בר רפאלי אישה יפה. ודוגמנית על, וכל הדברים האלה".
לא זיהית אותה.
"אהה... טוב, אתה יודע, זו היכרות, לא היכרנו לפני זה. כשאני אומר שלום, אני מנומס".

ראית כמה ציפיות יש לאודישן הראשון שלך ביו טיוב ["אכלתי קוס-קוס של אמא שלך"]?
"בפעם האחרונה שבדקתי היו ביוטיוב יותר ממאתיים אלף ציפיות, וגם בדף הפייסבוק של התוכנית יש כמות מאוד מכובדת וזה משמח אותי כי אני רואה שמה שעשיתי מגיע ללבבות של האנשים וזה נחמד מאוד, לא רק שהדבר נחשף אלא גם שהוא מקבל תהודה".
אתה מתכוון להוציא את השירים כתקליטי שדרים באיזשהו שלב?
"אני מתכוון להוציא תקליט מלא בכל מקרה, אולי גם עם השירים מהתוכנית".
היית מופתע שלא עברת שלב?
"למען האמת, קצת. האמנתי שיחזיקו אותי קצת יותר כי יש לי מה לתת. האמנתי שיעברו עוד שלב או שניים לפני שזה יגמר. כנראה שבשביל המיינסטרים זה מוקדם מידי שמישהו כמוני יגיע לשלבים המאוחרים יותר".
"מלך התרבות" זה בעצם שם של הרכב שמכיל גם את צבי פטרקובסקי (שירה), וגם את פסי קסל (נגינה). למה לא באת לתכנית עם כל ההרכב?
"היו לנו כל מיני ויכוחים על הנושא ובסוף החלטנו שאני אלך לבד. אני דווקא רציתי שנלך ביחד – כל ההרכב. אבל היו כל מיני הסתייגויות , לא מהצד שלי. אתה יודע, אנחנו באים לעולם הזה לבד והולכים ממנו לבד – גם אני הגעתי לבד".
אם הגעת לתכנית בלי ההרכב, אז למה לשמור את השם "מלך תרבות"? למה לא לעלות על הבמה עם השם "ואדים נמירובסקי"? הרי לא שרת בתכנית את השירים של ההרכב, אלא שירים מקוריים שאתה כתבת.
"רציתי מאוד לבוא עם החומרים של ההרכב. חלק מהמהלך שאני עושה עם החומרים האלה הוא הריסה של שירים ישנים, ובנייה שלהם מחדש. בשירים של ההרכב 'מלך תרבות' אני משתמש בשירים שהיו כבר, שירים שמוכרים לאנשים, ואני עושה בהם שימוש. ואז, בבדיקה של מערכת התכנית אמרו לי שבגלל עניינים של זכויות יוצרים אני לא יכול לשנות מילים בשירים. אז כתבתי להם שירים חדשים, שניים מהם הוצגו".
כמה שירים כאלה כתבת בסך הכל למען התכנית?
"היו שלושה (השיר השלישי, שאותו נמירובסקי לא שר, מתאר את ההבדלים בין נמירובסקי לבין אביגדור ליברמן, ח"מ). והיו כל מיני דברים בדרך, טיוטות, שלא התקבלו ועדיין נמצאים אצלי בשלבי פיתוח".
בשיחה ערה עם חברה היא טענה שנמירובסקי פיצח את הדרך לעקוף את הצנזורה ולומר גסויות בשידור. אני טענתי שנמירובסקי היה מעין סוס טרויאני בתכנית, אמן שבא לפוצץ את התכנית מבפנים. אלמנט חתרני – שבגלל חתרנותו לא שרד הרבה זמן. היא לעומת זאת, טענה שעף פשוט כי הקול שלו לא היה מספיק יפה.
בוא נדבר על שני השירים ששרת בתכנית. אחד מספר על אמא של החברה שלך.
"זה שיר שמתאר את ההתפתחות של האמא של אותה חברה. זה מתחיל בדמות של אמא שדואגת, ומסתייים באמא שהופכת לשתלטנית ופולשנית".
שתלטנית ופולשנית דווקא?
"כן. כי כמו שנאמר: אנחנו 'ישבנו ושוחחנו ליד החורשה' ואז פתאום האמא מגיעה עם ארוחת צהרים, ואולי אנחנו לא בהכרח הינו זקוקים לארוחת הצהרים הזו".
טוב, אז אולי היא שתלטנית, אבל היא גם מאוד נדיבה ומכניסת אורחים - היא מגישה מזון, היא מגישה שתיה.
"כמו כל דמות חיה שיש לה כל מיני צדדים היא חיובית ושלילית – אנשים מורכבים בסך הכל".

קשה להתעלם מהמשמעות המינית שנרמזת בשיר באופן מובהק.
"זאת פרשנות שיש לה זכות קיום. אני לא חשבתי על זה מהצד הזה, אבל טוב, זו פרשנות".
באחד הראיונות שלך אמרת: "אני חושב שעם ישראל חייב לשמוע את זה בפריים טיים" – מה העם חייב לשמוע?
"זו אמירה שפונה גם לאמני מחתרת – אני רוצה לומר להם שלכל אחד מהם מגיע להיות כוכב. גם אם אדם נראה כמוני - שמן, עם משקפיים, נולד במקום אחר, גם אדם כזה יכול להיות חלק מהשיח הכללי, גם הוא יכול לעלות לבמה ולשיר. גם לדמויות יוצאות דופן מגיע שקולן ישמע, ולא רק בחוגים המצומצמים של אמני המחתרת".
כשנרשמת לתוכנית, מה היו הציפיות שלך?
"קודם כל רציתי להשיג חשיפה לדברים שאני עושה".
ואת זה השגת, יותר מחצי מליון איש במסתכם ראו את החומרים שלך בתוכנית.
"כן, זה מאוד חשוב לי, אני רוצה לצאת מהמחתרת, ואיכשהו בכל זאת להגיע למיינסטרים. חשוב לי שישמעו את מה שיש לי להגיד".
וגם ההזמנה של רמי פורטיס לבוא ולשיר איתו בהופעה שלו, זה גם הישג לא מבוטל – חשבת שדבר כזה יכול לקרות?
"זה באמת כבוד ענק והישג גדול כשמקבלים הזמנה כזו לעלות לבמה עם אדם כמו פורטיס".
מתי זה יקרה?
"אני מחכה לשמוע ממנו. אני מאמין שזה יקרה".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg