Straight O. Compton: חובה לכל חובב היפ הופ

לאור חשיבות להקת NWA והעובדה שהגזענות כלפי שחורים בארה"ב עדיין כה רלוונטית, לא ברור מדוע כולם הופתעו מההצלחה העצומה של Straight Outta Compton. הסרט אמנם לא חף מבעיות, אבל כל מי שהמוזיקה מדברת אליו חייב לצפות בו

נטליה ירמין | 4/9/2015 0:48

Straight Outta Compton, במאי: פ. גארי גריי

 
קטעים נוספים

השבוע הגיע לבתי הקולנוע בארץ סרט שכלל לא היה אמור להיות מופץ כאן. Straight Outta Compton (שהופץ כל כך בזריזות שאפילו לא הספיקו לחשוב על תרגום עבורו) מגיע אלינו היישר מראש רשימת שוברי הקופות בארצות-הברית – סרט שמשום מה אף אחד לא ציפה שיצליח כפי שהצליח, למרות שהוא מספר את סיפורה של אחת הלהקות האיקוניות בארצות-הברית המודרנית, שחבריה עד היום הם מהיוצרים המצליחים בתעשיית המוזיקה, ושפסקולו מורכב משירים שבסוף שנות ה-80 ותחילת ה-90 היוו קול לדור שלם.

עוד כותרות ב-nrg:
פורטיס משתיק את כל המלעיזים
• האזינו: גרסת הרגאיי ללהיט של שרית חדד
תיאטרון אלמידאן: נתבע את משרד התרבות
לא אמיתי: "אקס פקטור" עובדת עלינו בעיניים
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

Straight Outta Compton מגולל את סיפור הקמתה של להקת N.W.A (Niggaz Wit Attitudes) בשנת 1986. צעיר בשם איזי-אי (Eazy-E) מחליט לקחת הפסקה מחייו מלאי התהפוכות בתור סוחר סמים, ולהסכים להשקיע מכספי הסמים שלו בהקמת חברת תקליטים בשיתוף פעולה עם זוג חברים, אז אלמוניים, אנדרה יאנג ואו'שיאה ג'קסון. יום אחד השניים יהיו ידועים לכם היטב בתור ד"ר דרה ואייס קיוב. השיר הראשון של חברת התקליטים, Boys in the Hood, הופך ללהיט ענק, שהופך לאלבום בכורה ענק עוד יותר בשם Straight Outta Compton. איזי, דרה וקיוב, וכן חברי הלהקה הנוספים אם.סי רן (MC Ren) ודיג'יי ילה (Dj Yella), יהפכו בעקבות האלבום שובר המוסכמות לאייקונים בתרבות האמריקאית.
צילום: באדיבות גלובוס מקס
אינו חף מבעיות, ועדיין חשוב. Straight Outta Compton צילום: באדיבות גלובוס מקס
סרט העלילה הביוגרפי שלפנינו אינו חף מבעיות. כמו כל סרט ביוגרפי, גם קומפטון נוטה לאי-דיוקים במקומות אסטרטגיים בסיפור. מי שמכיר קצת את ההיסטוריה של הלהקה וחבריה בוודאי יבחין בבעיתיות גדולה במיוחד בהצגת דמויותיהן של חברי הלהקה, ומכיוון שגם דרה וגם אייס קיוב נמנים על מפיקי הסרט, כמובן שהעיוותים המשמעותיים ביותר ניכרים באופן בו דמויותיהם מוצגות.

הגרסה של הסרט שהופצה בסופו של דבר בבתי הקולנוע, אינה כוללת מספר סצנות משמעותיות שלא רק מציגות את שני המוזיקאים כבני אדם עם עומק כלשהו, אלא כאנשים די מסוכנים. איכשהו על המסך הגדול כולם תמימים וטובים ומתנגדים לאלימות, כאילו שהם לא מסתובבים כל היום בחברתם של מפיקים ואמנים שלפני שניה בדיוק היו גנסטרים מה"הוד". איכשהו על המסך הגדול שוכחים לציין שדרה היה חתיכת טיפוס שבין השאר היה מכה נשים לסיפוקו האישי. כאשר מנסים להפוך אנשים למושלמים העומק שלהם, והאנושיות שלהם, הולכים לאיבוד. וזה, למרבה הצער, מה שקורה גם בקומפטון.
צילום: באדיבות גלובוס מקס
NWA צילום: באדיבות גלובוס מקס


למרות זאת, ישנם מספר אלמנטים בסרט שמחפים על הטעות האסטרטגית המצערת הזו. בגזרת הליהוק, רוב השחקנים עושים עבודה נהדרת, אך הכוכב האמיתי הוא ללא ספק או'שיאה ג'קסון ג'וניור, בנו הבכור של אייס קיוב, שלא רק מגלם אותו בסרט בצורה מושלמת אלא גם נראה כמו העתק מטריד ונהדר של אביו. לעומת קורי הוקינס, המככב בתפקיד דרה בצורה ממוצעת למדי, ג'קסון משפר את הסרט פלאים ולוקח אותו לגבהים חדשים.

אבל מה שבאמת גורם לסרט להמריא הוא כמובן המוזיקה שבמרכזו, שבזכותה הוא למעשה קיים. החל מההופעה הראשונה שקיוב נותן בסרט, דרך סשן ההקלטות הראשון של איזי וההופעות עם הלהיט האלמותי, המטלטל והאגדי Fuck Da Police, וכלה במספר הופעות אורח של אמנים עם שירים איקוניים נוספים (לא נהרוס לכם את הכיף) – הסרט לא רק נוצר בזכות המוזיקה, אלא הוא גם מחזיק בזכות המוזיקה ומתעלה מעל ביוגרפיות רבות אחרות בזכות המוזיקה.

 

קטעים נוספים

אפילו אלה מבינינו שאינם חובבי היפ-הופ (אם כי ההנאה של אלה שכן תהיה גדולה לאין ערוך) יכולים להעריך את מה שהאלבום Straigh Outta Compton ייצג בתקופה שבה הוא נוצר – את האנרגיות, האלימות, היאוש ממנו המוזיקה הזו נוצרה, שקשה לפספס כאשר מאזינים לה.

את העובדה ש-N.W.A ואלבומם הראשון היו מהפכנים לתקופתם והשפעתם על סצנת המוזיקה של החוף המערבי הייתה מונומנטלית לא ניתן להכחיש. ועם זאת, איכשהו עדיין ישנה הפתעה מהצלחתו הכבירה של הסרט בקופות, וממש לא בצדק. הלא היחס של המשטרה כלפי שחורים בארצות הברית כיום מתכתב יפה מאוד עם התקופה בה התאגדו חברי N.W.A והקליטו את אלבומם. אז היה רודני קינג, שהכאתו האכזרית על ידי שוטרים לבנים מוזכרת מספר פעמים מכובד במהלך הסרט. עתה יש לנו את אוסקר גרנט, מייקל בראון ואינספור אחרים שלא כמו קינג - לא שרדו את אלימות המשטרה.

בלי קשר לפופולאריות העצומה של מוזיקת היפ-הופ בימינו, בלי קשר לעובדה שד"ר דרה הוא אחד מהמפיקים (ועתה עם מכירת חברת Beats לאפל גם אחד מאנשי העסקים) הידועים בעולם, אלא בזכות העובדה שהמסר עדיין רלוונטי כפי שהיה לפני כמעט 20 שנה – Straight Outta Compton נועד להצליח, בטח ובטח שבארה"ב. באשר להצלחה דומה בישראל – קשה להאמין שהיא תשוחזר כאן, משלל סיבות. מה שבטוח, חובבי מוזיקת היפ-הופ ואלו שיודעים להכיר בחשיבותה בתרבות שלנו, לא יתאכזבו.

צילום: באדיבות גלובוס מקס
אלימות, ייאוש ומוזיקה. Straight Outta Compton צילום: באדיבות גלובוס מקס
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

פייסבוק