עשו

ליאור שליין הוא ג'ון סטיוארט הישראלי

גם אחרי שתוכניתו כבר קיבלה כל מחמאה אפשרית, העפילה לפסגת טבלאות הרייטינג והוכתרה כסאטירה הטובה בטלוויזיה, הצליח ליאור שליין דווקא בערוץ 10 הצנוע להעלות את "גב האומה" מדרגה נוספת ולמצב את עצמו כאחד המגישים החשובים בישראל. תוכנית השנה

רז ישראלי | 11/9/2015 14:44
תגיות: ליאור שליין,גב האומה,מצב האומה,ערוץ 10,רשת,גורי אלפי,אורנה בנאי,עינת גלילי,תם אהרון,אודי כגן,עשו את תשעה
כבר נכתב כאן בעבר ש"מצב האומה", המקור הערוצשתיימי של "גב האומה" המשודרת כעת בערוץ 10, היא התוכנית החשובה בטלוויזיה. כתבנו שהיא חייבת לחזור לעונה נוספת כשהיה חוסר ודאות בנושא, התעצבנו על הכוונה לקטוע את העונה לפני סיומה דווקא בתקופה בוערת וכבר נעשו השוואות בינה לבין תוכניות סאטירה אחרות ותמיד היא יצאה כמנצחת הבלתי מעורערת. גם אם הועלתה עקיצה נגד משהו שנאמר שם, על גבולות שנחצו, כביכול, או על פליטת פה אומללה, תמיד השורה התחתונה הייתה שמדובר באחת התוכניות הטובות, לא רק בז'אנר, כי אם בטלוויזיה הישראלית בכלל.

עוד כותרות ב-nrg:
• משפחה עליזה: הבימה נזכרו לצאת מהארון
• סרדינים ובהמות: המילים שעשו את תשע"ה
• "עכשיו נראה להם": שרת התרבות סוגרת חשבון
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

כעת, מזה שתי עונות משודרת התוכנית בערוץ 10, המתחרה לערוץ 2, שומר המסך של המדינה. עונת הבחירות שעלתה בחטף בבית החדש, הוכיחה את עצמה עם שתי תוכניות בשבוע ששמרו כמעט לחלוטין על הפורמט שנולד ב'רשת'. הפאנל המושחז – אורנה בנאי, גורי אלפי ועינב גלילי – נותר בעינו, הפינות רק החליפו אדרת ונדמה שהמעבר הדרמטי מהזכיינית החזקה לערוץ שאף אחד לא לוקח ברצינות עבר בהצלחה. הנתונים, גם אם התכווצו כתוצאה מהמעבר, שמרו על יציבות. התוכנית הייתה לאורך כל העונה התוכנית הנצפית ביותר בערוץ 10 והביאה לו מספרים שעל אף שלא שמרו על כוחם במעבר, עדיין היו חריגים לערוץ. 
צילום: אמיר מאירי
מאושיות התרבות החשובות בישראל. ליאור שליין צילום: אמיר מאירי
יש שיאמרו שמדובר היה בבאז העצום בעקבות המעבר בין הערוצים, שהוא אחראי היה לשמירה על נתוני הרייטינג היפים והלא שגרתיים לערוץ, ואפשר גם לטעון, במידה גדולה של צדק, ששידור התוכנית בתקופת הבחירות חיזק את כוחה.

בלי באזז ובלי ערבים שנוהרים לקלפיות באוטובוסים, חובת ההוכחה על ליאור שליין וחבורתו הוטלה על העונה השנייה בערוץ 10, שעלתה בשקט יחסי לעומת קודמתה, ולרוע המזל גם במשבצת פחות יוקרתית ומול מתחרה אדיר בדמות "אקס פקטור", של אותה הזכיינית שוויתרה על התוכנית לפני פחות משנה.

לא רק זאת, שמועות טורדניות בדבר עזיבתו של גורי אלפי, מי שלקח חלק בתוכנית מיומה הראשון והיה אחראי לחלק בלתי מבוטל מהצלחתה, התבררו, על אף הכחשה של שליין ואלפי, כנכונות. ליצן החצר והג'וקר של התוכנית אמנם הפציע פה ושם, אך נעדר מרוב התוכניות שצולמו עד כה בעונה הנוכחית של "גב האומה" בשל התחייבויותיו הרבות.
צילום: גיא כץ
הכל אנשים. ''גב האומה'' צילום: גיא כץ
שליין צריך היה למלא את החסר ולטשטש ככל האפשר את החלל הגדול שהשאיר אחריו אלפי. את המשימה הלא קלה בכלל הזו הוא צלח בגאון, עם קומיקאים כמו עידו רוזנבלום ותום אהרון, שהתאימו כמו כפפה לפורמט, אך ראויים במיוחד לציון רותם אבוהב ואודי כגן, שלא רק שמילאו את החלל בשנינות אין קץ, אלא גם הביאו דרבוקות, אביזרים מהבית, וחן מקורי שנתן לפורמט המוכר והאהוב ערך מוסף, כי אחרי הכל, כשמדובר בפאנל שכזה, הכל תלוי במי שמרכיב אותו.
הרבה יותר מסאטירה

אבל שליין לא רק הלך על בטוח בעונה החדשה של "גב האומה" עם אמנים שכבר הוכיחו את עצמם במקומות אחרים. במקום שתי תוכניות של חצי שעה בשבוע, נאלץ הפעם שליין למלא שעת שידור רציפה ושלמה אחת, עניין לא קל בכלל כשמדובר בפורמט נטול צילומי חוץ או מערכונים, פרט להפוגות הקצרות בדמות 'עשרה דברים על'. הוא ידע שעוד מאותו הדבר, "אנחנו כאן כדי לעזור" ו"כן, אבל", רק ימאיס את התוכנית על הקהל, ושממילא אי אפשר עוד למתוח את הפורמט הקיים.

שליין לקח סיכון, ועוד איך. מזה 12 תוכניות, נכון לרגע כתיבת טור זה, לקח המנחה על גבו הלבנבן עשר דקות רציפות בסוף התוכנית, בפניה ישירה לצופים נוסח תוכניות האירוח האקטואליות של ארה"ב: "דו"ח קולבר", "השבוע עם ג'ון אוליבר" ו"הדיילי שואו" עם ג'ון סטיוארט הפורש.

על תוכניתו של סטיוארט נאמר לא פעם כי לא מדובר רק בפינת חמד אקטואלית בקומדי סנטרל, אלא בתוכנית אקטואליה הלכה למעשה, עבור אלה שמאסו בחדשות המסולפות בערוצים המרכזיים, אלה המעדיפים לקבל את הגלולה המרה בכפית של סוכר, שצורכים את האבסורד עם טיפה של סרקזם, אחרת לא יוכלו להכילו.

הפינה החדשה של שליין שנדמתה כהורדת הילוך מהתזזיתיות והשנינות המאולתרת של הפאנל, היא למעשה הגברה להילוך חמישי. קפיצה מקצועית וניצול כל כשרונו המופלג של שליין, אותו פיתח ושכלל מימיו הראשונים ב"משחק מכור", דרך הלייט נייט שלו בערוץ 10 ועד ההתברגות במרכז הפריים הטיים המסחרי עם "מצב/גב האומה".

בכשרון ששמור לגדולים ביותר, מגיש שליין את האבסורד האקטואלי במסווה של מערכון, סטנד אפ סטייל. בין אם מדובר בתגובה על ביקורת שקיבלה התוכנית על ידי נציגי העדה החרדית בכנסת, בין אם ביקורת שלו על נציגי משטרת ישראל ובין אם בהצהרה על אי נחיצותו של מוסד הנישואין והצורך המוסרי בהפרדת דת ומדינה.

תוך הבעת דעה שלא חורגת בתו אחד מפנייה אל הגיון בריא, דיבור בגובה העיניים ושימוש בדברים שאמרו חכמי הדור כנגדם מבלי לסלף ולו אות בודדת אחת מדבריהם האבסורדיים, מגיש שליין פינת אקטואליה משעשעת כשם שהיא עצובה, ביקורתית כשם שהיא הומוריסטית, נדירה כשם שהיא נחוצה בנוף הפוליטי-אקטואלי-כפייתי של ישראל, ומרים את תוכניתו לפסגת הפירמידה של תוכניות האקטואליה בכל הזמנים.

צילום: EPA
הרבה יותר מקומיקאי בטלוויזיה. ג'ון סטיוארט צילום: EPA
מנחה האומה

ההשוואה ל"דיילי שואו" לא רק מתבקשת, אלא מוצדקת. כי לא רק ששליין עושה זאת, ובאומץ רב, וכנגד מוסכמות מסחריות ותוך ויתור על צופים שלא יסכימו עם דבריו, הוא עושה זאת בחן ובחכמה. כמו מוריו הדגולים מערוצי הנישה בארה"ב, מצליח שליין לגחך את האבסורד החולני ביותר, לדבר רצוף במשך קרוב לעשר דקות מבלי לעייף את הצופה ואף להפתיע בחידודים שרק אחרי ששמעת אותם נשמעו לך כה הגיוניים וטריוויאליים. בין אם המעבר לערוץ הצנוע יותר אפשר לו את זה, ובין אם הוא בעצמו הרגיש שפשוט הגיע הזמן, כמה טוב שזה קרה.

לאור כל זאת, אפשר לקבוע שוב כי "גב האומה" היא לא רק תוכנית הסאטירה הטובה בטלוויזיה, כי אם גם אחת מהתוכניות החשובות על המסך, ובנוסף - שליאור שליין הוא אחת מאושיות התרבות החשובות כיום בישראל, בדיוק כמו שג'ון סטיוארט וג'ון אוליבר הם הרבה יותר מרק קומיקאים עם תוכנית בטלוויזיה.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

המומלצים

פייסבוק