כוכב עד יום מותו: היה שלום, מייג'ור תום

מייג'ור תום כבש את החלל ואת לבבות כל שוחרי המוזיקה עם Space Oddity, והמשיך לגלות גלקסיות רחוקות וכיוונים מוזיקליים מרתקים, להפתיע ולרגש, עד Blackstar, שיצא שלושה ימים לפני מותו. פרידה מדיוויד בואי, כוכב כמו אף אחד אחר

אפרת מלטר | 11/1/2016 12:35
הודעה קצרה הבוקר (ב') בישרה על סופה של אחת הקריירות המעניינות, פוריות ומגוונות ביותר בהיסטוריה של הפופ. העובדה שדיוויד בואי הצליח לשמור על מחלתו בסוד במשך שנה וחצי היא עוד נדבך באגדה הזו, שהיא חייו של דיוויד בואי.

אחרי מאבק בסרטן: דיוויד בואי מת בגיל 69
• השראה לכולנו: מאות אמנים הספידו את בואי
מותה של זיקית מוזיקלית: דיוויד בואי בתמונות
• בגיל 69 בואי עדיין מפתיע: ביקורת אלבומו האחרון
עוד ב-2013 יצאה הצהרה: בואי לא יופיע יותר לעולם
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

הוא הגיע לעולם שלנו ב-1947, מכוכב כלשהו, אולי מאדים, לפרוור לונדוני של אחרי מלחמת העולם השנייה. מגיל צעיר הוא היה נחוש להפוך לכוכב פופ, בעודו האזין למוזיקה מאמריקה ברדיו.

את אמנויות הבמה הוא למד אצל לינדזי קמפ, ושם החל לפתח את הרעיון של פרסונות במה שונות עימן הוא שיחק לכל אורך הקריירה.

יריית הפתיחה של קריירת המוזיקה שלו הייתה השיר "Space oddity". הדיאלוג בשיר, בין בקר השיגור והאסטרונאוט רב-סרן ("מייג'ור") תום היוצא אל הלא-נודע במסעו הראשון לחלל, מגיע מעולם הדימויים של כיבוש החלל של התקופה. השיר אף יצא ימים ספורים לפני שיגורה של החללית אפולו 11.
 
קטעים נוספים

זוהי נקודת השיגור של מסע של קרוב לחמישים שנה בין פרסונות בימתיות וסגנונות מוזיקליים. מהמראה האנדרוגני ובגדי הנשים של התקופה האקוסטית בסוף שנות השישים, לשליטה מלאה בסגנון הגלאם-רוק של חיזר הרוק זיגי סטארדסט בשנות השבעים.

בהמשך העשור הוא היה הדוכס הלבן הרזה ואכול הסמים בתקופת מוזיקת הנשמה האמריקאית שלו. במעבר משנות השבעים לשמונים שלט במוזיקה אלקטרונית אקספרימנטלית בברלין עם חלוצים אחרים כמו לו ריד ובריאן אינו. בשנות השמונים, נקי מסמים ואבא במשרה מלאה, המריא עם פופ קליט. בסוף שנות השמונים ותחילת התשעים בואי חזר לרוק, עם הקמת  להקת Tin Machine, ובהמשך העמיק את השליטה במוזיקה אלקטרונית במהלך העשור האחרון של המאה, כששיתף פעולה עם הרכבים מהשורה הראשונה של החדשנות המוזיקלית כמו שיתוף הפעולה עם טרנט רזנור מ-nine inch nails, שהוליד דיוויד בואי חדש, בפעם המי יודע כמה.

 

קטעים נוספים

לדמותו של האסטרונאוט חזר בואי כמה פעמים במהלך הקריירה שלו. עידן המוזיקה הטלוויזיונית ומלכתו הבלתי מעוררת, ה-MTV, בישרו את עלייתו של המדיום החדש – הוידאו קליפים. גם על המדיום הזה השתלט בואי באופן כמעט מיידי. הקליפ של Ashes to Ashes מזוהה עם הימים הראשונים של עידן הערוץ המוזיקלי החדשני, אך הוא גם בישר את  שובו לרגע של מייג'ור תום ב-1980.

מה קרה לו, תוהים בשיר. נפל לסמים? מת? הפך לסיפור עם מוסר השכל שאמהות מספרות לילדים שלהם?

 

קטעים נוספים

מתוך האפר של מייג'ור תום נולד עידן חדש – דיוויד בואי כמלך הפופ. בהפקת יוצר הלהיטים נייל רוג'רס (להקת שיק) נולד האלבום Let's Dance, ואיתה הפרסונה הנקייה יותר, הסטרייטית והגברית של בואי. פרסונה שהפכה אותו לבוגד בעיניהם של מעריצים ותיקים של זיגי סטארדסט (כפי שאפשר לראות בסרט "מכרה הקטיפה" של טוד היינס משנת 1998), אבל למעשה הייתה רק עוד גלגול, עוד קליפה שחשף, עוד צעד במסע שלו לכדור הארץ.

השמועות על מייג'ור תום התבררו כלא נכונות כאשר הוא צץ שוב ב-1995. לפי השיר Hallo Spaceboy, הוא לא מת, הוא רק הלך לישון, אגב דוגמה נוספת לשיתופי הפעולה השונים שבואי כל כך אהב, עם ההרכב The Pet Shop Boys, בתקופה האלקטרונית של בואי.

 

קטעים נוספים

פגשנו את מייג'ור תום בפעם האחרונה במדיום שבואי כל כך הצטיין בו, הוידאו קליפ.

שיר חדש בהפתעה שוחרר לקראת סוף 2015 ובישר על אלבום חדש, ובדיעבד - האחרון, של בואי.

Blackstar שוחרר ליוטיוב מלווה בקליפ שבו רואים חליפת חלל נטושה אי שם על כוכב רחוק, ומהאדם שהיה שם בפנים נשאר רק שלד יבש. דימוי יפהפה לכל אותן קליפות שהשאיר לנו בואי האדם, זה שהצליח לשמור על פרטיותו במשך שנה וחצי של מחלה, ובאותו זמן להמשיך לייצר את האמנות שלו, חוקר עד הרגע האחרון את האנושיות שלו, גם לקראת המוות הצפוי.

 

קטעים נוספים

בין דימוי האסטרונאוט ודימוי החייזר, בואי השתמש בפרסונות הבמה כחליפת חלל המגנה עליו בעת שחקר מבפנים את הנפש האנושית על מגוון הרגשות, המשיכה המינית והיצירתיות שהיא מסוגלת להן. עם עזיבתו את הכדור שלנו הוא השאיר לנו גוף עבודה, פרי מסע של חמישים שנה, שאין לו כמעט תחרות בהיקף ובגיוון. מלבד היצירה שלו, השפעתו על יוצרים אחרים בין אם בשיתופי פעולה ובין מרחוק תמשיך להדהד כאן עוד שנים רבות.

תודה, מייג'ור תום, ודרך צלחה.

עטיפת האלבום Aladdin Sane
תודה, דיוויד בואי. אסטרונאוט, חייזר ומקור השראה לנצח עטיפת האלבום Aladdin Sane
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

פייסבוק