ביקורת "טוני ארדמן": הסרט שהעיר את ג'ק ניקולסון
קומדיות גרמניות? יש דבר כזה. הן מרירות, סוריאליסטיות, אפילו טראגיות, אבל גם מרגשות, כפי שמעיד המועמד לפרס האוסקר לסרט הזר. שעתיים וחצי זה הרבה זמן כדי להאזין לגרמנית, אבל "טוני ארדמן" המקורי וההזוי מצדיק את זה בהחלט // ביקורת קולנוע
טוני ארדמן, בימוי: מרין אדה

'קומדיה גרמנית' זה צמד מילים שעולם הקולנוע לא שומע הרבה, למרות שלאורך השנים היו כמה כאלה שאפילו היו מוצלחים, כמו למשל "קפה בגדד" (1987) של פרסי אדלון, "שטונק" (1992) של הלמוט דייטל, "סול קיטצ'ן" (2009) של פאטי אקין או "להתראות לנין" (2003) של וולפגנג בקר. המשותף להם הוא שמדובר בקומדיות מרירות בעלות נגיעות סוריאליסטיות ואיזשהו יסוד טראגי. "טוני ארדמן" המצטרף לרשימה הזאת ושהיה מועמד השנה לפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר, היא קומדיה לא שגרתית שלמרות אורכה הבלתי אפשרי (מעל שעתיים וחצי!) טומנת בחובה לא מעט סצנות מקוריות, הזויות, משעשעות ואפילו מרגשות ולזכותה אף יאמר שהצליחה לגרום לג'ק ניקולסון לחזור בו מפרישה על מנת לככב ברימייק האמריקאי המתוכנן לו.

דרמה משפחתית מוצלחת מאוד. ''טוני ארדמן''
צילום: באדיבות קולנוע לב
"טוני ארדמן" עוקב אחר וינפריד, גבר מבוגר וגרוש, מורה למוזיקה בעל חוש הומור מוזר החי בגפו ומתגעגע מאוד לבתו היחידה, אינס, יועצת אסטרטגית מצליחה אשר עובדת בבוקרשט. יום אחד מחליט וינפריד לטוס לרומניה ולבקר אותה במפתיע. הוא נגרר אחריה לשלל אירועים עסקיים מעבודתה והמפגש הלא מתוכנן יוצר ביניהם בעיקר מתחים. בעוד וינפריד מחליט לעזוב וללכת הביתה, אינס מופתעת לראותו חוזר שוב אל תוך חייה בבוקרשט מחופש הפעם ל"טוני ארדמן", דמות פיקטיבית ומוזרה פרי המצאתו, בעלת שיניים בולטות, פאה מוגזמת וחליפה מרושלת, שלא פעם מסבכת אותה ובוחנת את סבלנותה. מכאן והלאה השניים נקלעים לשלל סיטואציות הזויות המעמידות למבחן את הקשר ביניהם.

אוסף מרשים של סצנות מפתיעות, סוריאליסטיות ומבריקות. ''טוני ארדמן''
צילום: באדיבות קולנוע לב
"טוני ארדמן" היא דרמה משפחתית מוצלחת מאוד המתפקדת היטב כקומדיה מרירה. זהו למעשה סרט על משפחה מפורקת, או יותר מדויק - על אב ובתו שהתרחקו וכעת, חרף המרחק הגיאוגרפי המפריד ביניהם וחרף הפגמים באישיותם, מנסים לשקם בדרך לא דרך את היחסים ביניהם ואפילו מגלים תוך כדי כי הם מאוד דומים. ההומור המיוחד של הסרט, כזה שאין לדעת בתחילה אם לצחוק ממנו או להזדעזע, מזכיר לא פעם את סגנון ההומור של אנדי קאופמן, שבלט היטב בביוגרפיה הקולנועית שבוססה על חייו "איש על הירח" בכיכובו של ג'ים קארי. אחת הבדיחות של קאופמן הייתה ליצור לעצמו אלטר-אגו פרוע וחסר גבולות בשם 'טוני קליפטון' אשר ניכר מאוד כי הרעיון התסריטאי ליצור אלטר-אגו לוינפריד בשם "טוני ארדמן" בעצם נוצרה בהשראתו.

ארוך, אך משתלם. ''טוני ארדמן''
צילום: באדיבות קולנוע לב
הבימוי של מרין אדה, אשר גם אחראית לכתיבת התסריט, מצוין. זהו סרט המתחמם לאיטו על אש קטנה ומגיע בשלביו המאוחרים יותר לכדי בעירה עזה באוסף מרשים של סצנות מפתיעות, סוריאליסטיות ומבריקות. אמנם היה בהחלט אפשרי לקצר את הסרט הזה לאורך סביר יותר, אך עדיין הוא מספק מספיק רגעים טובים ההופכים את הצפייה הארוכה בו למשתלמת.
פיטר סימיונצ'ק המופיע בתפקיד הראשי מצוין ויוצר דמות מורכבת ומרתקת. לצדו מופיעה סנדרה הולר המעולה ("רקוויאם") המשחקת את הבת ואשר משחקה בסרט מורכב ומאתגר לא פחות מזה של שותפה.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg