כשבמאי יהודי העלה בגרמניה אופרה של מלחין אנטישמי

הרעיונות של ריכרד וגנר על טוהר הגזע היו השראה להיטלר. למרות שבישראל יצירותיו אינן מבוצעות, במאי יהודי העלה לראשונה ב-106 שנה הפקת ענק בפסטיבל המנוהל בידי קרוביו, וקשר בין האנטישמיות שלו - לשנאת יהודים באירופה של היום. הביקורות משבחות

פאולין קורטט ודבורה קול, AFP | 26/7/2017 15:34
תגיות: תרבות,גרמניה,ריכרד וגנר,אנטישמיות,אופרה
הבמאי היהודי-אוסטרלי בארי קוסקי העלה אתמול (ג') בגרמניה הפקה חדשה ותקדימית של אופרה מאת ריכרד וגנר, שבה התמודד באופן ישיר עם האנטישמיות של המלחין הנודע. ההפקה זכתה למחיאות כפיים סוערות, כולל מהקנצלרית אנגלה מרקל שהייתה בקהל, וזכתה לביקורות משבחות היום בתקשורת הגרמנית.
 
צילום: AFP
האופרה 'אמני השירה מנירנברג' של וגנר בהפקה החדשה צילום: AFP

ההפקה יוצאת הדופן של האופרה "אמני השירה מנירנברג", שארכה ארבע וחצי שעות, הועלתה בערב הפתיחה של פסטיבל האופרה בעיר ביירוית בבוואריה – פסטיבל המוקדש לעבודתו של וגנר ושמאורגן ומנוהל עדיין בידי קרובי משפחתו. זוהי הפעם הראשונה ב-106 שנות קיום הפסטיבל שבה מועלית במסגרתו הפקה של במאי יהודי, והמבקרים אמרו שהם התרשמו מאוד מההפקה ה"רלוונטית באופן מצמרר".

פסטיבל ביירוית ניסה לאורך השנים להפריד בין העבודות לבין מקורותיהם החשוכים, אך השילוב עם הבמאי היהודי סימן שבירה נועזת של המסורת הזו.

האתר "שפיגל אונליין" כתב שהבימוי היה "מהנה ומשכנע באופן יוצא דופן", ושהוא ניצל באופן יעיל את האנטישמיות המפורסמת של וגנר כדי לעסוק בשנאת יהודים באירופה כיום. העיתון "די וולט" כתב שהאידיאולוגיה הרעילה של וגנר תמיד הייתה "פיל בחדר" שלא מתייחסים אליו, ושקוסקי בחר להפוך אותה "לנושא עצמו של הבימוי שלו".

מורשתו המוזיקלית והאמנותית של ריכרד וגנר – שמת בשנת 1883 בגיל 69 – מלאה באנטישמיות, שנאת נשים ורעיונות פרוטו-נאציים של טוהר הגזע. עבודותיו הלאומניות אומצו מאוחר יותר בידי המפלגה הנאצית והרייך השלישי, ואדולף היטלר העיד שהוא המלחין האהוב עליו. למרות שברחבי העולם נהוג להפריד בין רעיונותיו לבין המוזיקה הגרנדיוזית שכתב, ומבצעים את המוזיקה שלו דרך קבע, בישראל קיים למעשה חרם על ביצוע יצירותיו בהופעות פומביות.
  
צילום: Getty Images
ריכרד וגנר צילום: Getty Images

האופרה "אמני השירה מנירנברג", שבוצעה בפעם הראשונה במינכן ב-1868, היא במהותה שיר הלל לעליונות של האמנות הגרמנית. היא הייתה אחת האופרות האהובות על היטלר, שהשתמש בה לצורך התעמולה הנאצית.

בהפקה שילב קוסקי בין המיקום המקורי של האופרה, נירנברג, להיסטוריה העגומה של העיר במאה ה-20. נירנברג הייתה המקום שבו נולדו חוקי הגזע הנאצים, שבו התקיימו הפגנות ענק של הנאצים, ושבו התקיימו המשפטים המפורסמים של שותפיו של היטלר.

מערכה שלמה בהצגה מתקיימת בתוך האולם שבו התקיימו משפטי נירנברג, ואחת הדמויות המרכזיות באופרה, פקיד העירייה סיקסטוס בקמסר, מוצג כקריקטורה יהודית גרוטסקית הנזכרת בפרסומי השמצות של הנאצים.
"אני הבמאי היהודי הראשון שמעלה את היצירה הזאת בביירוית, וכיהודי אני לא יכול לומר, כפי שרבים עושים, שלדמות של בקמסר אין קשר לאנטישמיות. ברור שיש לו", אמר קוסקי לרדיו 3sat. "בעיניי הוא דימוי בסגנון פרנקנשטיין של כל מי שווגנר שנא – יהודים, צרפתים, איטלקים ומבקרים".

בארי קוסקי ניהל בית אופרה בברלין במשך חמש שנים, והעלה יצירות לא ידועות מאת מלחינים יהודים משנות ה-20 וה-30, שמאוחר יותר מאלצו לברוח מפני הנאצים. בשנה שעברה הוא הודה בריאיון לסוכנות AFP שיש לו "רגשות סותרים רבים" בנוגע ליצירה של וגנר. "איך אפשר פשוט להציג את העבודה כסיפור אגדה חביב ופשוט, בהתחשב בהיסטוריה של היצירה?", שאל.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

פייסבוק