לא אותה האדרת: הקטגוריה המעניינת של טקס פרסי האמי 2017
לא פחות משלושה פרסים עבור עיצוב תלבושות ניתנו לראשונה במסגרת טקס פרסי האמי ה-69. "משחקי הכס" עשתה לכולם בית ספר בתחום, אבל מה שקרה בשנה בה סדרת המופת לא השתתפה במירוץ על הפרס, הפך את זירת התלבושות למעניינת במיוחד
הלילה (בין ראשון לשני) נערך בפעם ה-69 טקס חלוקת הפרסים של האקדמיה האמריקאית לטלוויזיה - או בקיצור טקס פרסי האמי. הזוכות הגדולות של הערב הן סדרות כמו "סיפורה של שפחה" ו"שקרים קטנים גדולים", אבל בין קטגוריות המשחק והבימוי נחבאות לא פחות משלוש קטגוריות נפרדות לפרס על עיצוב תלבושות. זהו סימפטום נוסף של תור הזהב הטלוויזיוני שאנחנו חווים בימים אלה. סדרות תקופתיות וגם עכשוויות מרשות לעצמן מלתחה של הפקות הוליוודיות, בין אם מדובר בסדרות הדורשות נאמנות לתקופת התרחשותן כמו "מד מן" ו"דאונטון אבי", ובין אם סדרות פנטזיה דוגמת "משחקי הכס", המאפשרות לדמיון להשתולל, אפשר לומר בביטחון שהבגדים בהחלט עושים את הסדרות. וגם כאשר העלילות מתרחשות בתקופתנו, הבחירות הנכונות בצבעים וגזרות ואפילו מותג כזה או אחר מעצימות את הדמויות ומאפשרות לנו לקבל עוד קצת עומק.
לפני שנתיים פוצלה קטגוריית התלבושות לשתיים – אחת עבור סדרות תקופתיות ופנטסטיות ואחת עבור תלבושות לסדרות עכשוויות. זה נעשה בעקבות ההשתלטות של סדרת הדגל של HBO על הקטגוריה. למזלן של המתחרות, השנה "משחקי הכס" לא התמודדה על אף פרס בגלל עיתוי יציאת העונה השביעית, ולכן התחרות הייתה פתוחה לגמרי. לא די בזאת, הצטרף אל שתי הקטגוריות הקיימות גם פרס עבור תלבושות בתכניות ריאליטי או תכנית בידור, והרי לכם שלל מועמדויות בקטגוריה שהייתה עד לאחרונה יחסית זניחה. ממלכת אנגליה אליזבת השנייה, דרך נשות האצולה של הוליווד ועד הדראג קווינז של רו פול, אלו הזוכות, המועמדויות ועוד כמה שחשבנו שראוי לציין בתחום התלבושות הטלוויזיוניות.

הזוכה בפרס על תלבושות בסדרות תקופתיות או פנטסטיות היא "כתר", הסדרה בהפקת נטפליקס על המלכה הבריטית הנוכחית, אליזבת השנייה. מנעורים בצל מלחמת העולם השנייה, נישואיה לנסיך פיליפ והכתרתה למלכה, ניסתה מישל קלפטון, המעצבת הראשית של הסדרה, לשחזר את הפאר המלכותי המאופק של שנות החמישים, עם רישיון אמנותי לחרוג מעט מנאמנות מוחלטת לארכיון, לצד תקציב שצריך לעמוד בו. אבל עבור רגעים גדולים ומתועדים כמו החתונה וההכתרה, נשמרה המעצבת נאמנה למקור ההיסטורי המתועד היטב. זו אמנם כניסה של סדרה חדשה לקטגוריה, אבל לא של הזוכה - עבור מישל קלפטון זו הפעם הרביעית שהיא חוטפת את הפרס, בשלושת הפעמים הקודמות זה היה עבור עבודתה על "משחקי הכס" כמובן.

מועמדת נוספת לפרס האמי השנה הייתה "אויבות". היריבות בין שתי הכוכבות הגדולות של הוליווד, בטי דייויס וג'ואן קרופורד, המגולמות על ידי שתי כוכבות גדולות של היום, סוזן סרנדון וג'סיקה לאנג, על רקע עולם הזוהר האמריקני של שנות השישים, היא כר פורה לעיצוב תלבושות. עם ליפסטיק אדום ועיניים מעושנות, אפשר רק להצטער שהוליווד האמיתית ויתרה על הכוכבות המבוגרות שלה לטובת הטלוויזיה. הסדרה של FX שודרה בישראל ב-yes.

סדרת הדרמה הדיסטופית "סיפורה של שפחה", אחת הזוכות הגדולות של השנה עם ארבעה פרסים, בהם סדרת הדרמה הטובה ביותר והשחקנית בסדרת דרמה. כשקיבלה על עצמה את משימת עיצוב התלבושות לתכנית המבוססת על ספרה של מרגרט אטווד, פנתה המעצבת אן קראבטרי לקבל השראה ממקורות הקיימים כיום, כמו כתות המכתיבות לחברות בהן מה ללבוש. הבגד האדום שעיצבה למעמד השפחות בעולם הדיסטופי שמתארת הסדרה כבר קיבל חיים משלו, והפך לאמצעי מחאה נגד הגבלות לנשים. הסדרה לא זכתה אמנם, אך הבגד שנוצר עבורה ייזכר לדורות. הסדרה של HULU, שכבר אושרה לעונה שנייה, שודרה אצלנו ב-HOT.

מי שהייתה אמור להיות סדרת הדגל הבאה של HBO, עם סופה המתקרב של "משחקי הכס", וליצור עולם עתידני שבו פארק שעשועים ענק עם עולמות שונים, כמו המערב הפרוע שבו התמקדה העונה הראשונה, יצרה אתגר מעניין למעצבים. מצד אחד דרשה "ווסטוורלד" תלבושות בסגנון המערבונים, מצד שני נדרשות גם תלבושות מעולם המדע הבדיוני עבור כל מי שמתפעלים את הפרויקט העצום הזה. ובעתיד, אולי גם אפילו תלבושות לעולמות אחרים בפארק, כמו ההצצה שקיבלנו בסוף העונה. לכל אחת מדמויות הרובוטים שבסדרה בגד המזוהה ומאפיין אותה, שליווה אותה לכל אורך העונה הראשונה, כמו השמלה התכולה של רייצ'ל אוון ווד כדולורס.

מועמדת חמישית לפרס היא הסדרה "גאון" על חייו של אלברט איינשטיין. אבל כדי להראות עד כמה הקטגוריה הזו של תלבושות מסדרות תקופתיות או פנטזייה היא עשירה, הנה עוד כמה סדרות שאמנם לא היו מועמדות השנה, אבל אי אפשר להתעלם מהן.
בית המלוכה הבריטי סיפק לנו שתי סדרות שמתמקדות בחייהן של שתי מלכות שונות. "ויקטוריה", שעונה שנייה שלה משודרת בערוץ ITV הבריטי ועונתה הראשונה שודרה ב-yes, עוקבת אחר המלכה הצעירה, ששלטה באימפריה הבריטית במשך רוב המאה ה-19. העונה הראשונה התמקדה בעשור הראשון לחייה, כנערה ההופכת למלכה, עם כל הכח והאחריות שהתפקיד מביא עמו. היא אמנם לא מועמדת לאמי, אבל כדאי לזכור שהמלכה ויקטוריה הביאה עמה כמה חידושים אופנתיים לעולם, כמו שמלת החתונה הלבנה שלבשה כאשר באה בברית הנישואין עם הנסיך אלברט, "טרנד" אופנתי שמלווה אותנו עד היום הזה.

צוות המעצבים ובראשם מישל קלפטון (שאחראית גם על "הכתר" שנזכרה למעלה) היה מועמד ברציפות בכל שנה לאמי מאז עליית הסדרה למסך, והם אף גרפו את הפרס שלוש פעמים. גם עם תקציב שמזכיר הפקה קולנועית, להלביש את עשרות הדמויות ומאות הניצבים אינו דבר פשוט. כמו שגילינו לאחרונה, לפעמים אביזרים יומיומיים כמו שטיח דמוי פרווה של איקאה יכול להפוך לחלק מן התלבושת של ג'ון סנואו.
כשרק עוד עונה אחת לפנינו, קל לשכוח כמה פורצת דרך הסדרה מבחינת איכות ההפקה שלה. בעונה השישית והשביעית יכולנו לראות את ההתפתחות של הדמויות הנשיות, משמלות מתנפנפות לבגדי מלחמה של ממש ושמלות המזכירות יותר שריון מאשר פאר. ב-2015, כאמור, פוצל הפרס שניתן על הישגים בתחום התלבושות לפרס נפרד לסדרות תקופתיות או פנטסטיות, ולסדרות בנות זמננו, הרבה בזכות ההשתלטות של "משחקי הכס" על הקטגוריה.

אמנם לא מועמדת לפרס השנה עבור עונתה השנייה, אבל קשה להתעלם מסדרה נוספת המשלבת דרמה תקופתית ופנטזיה. מבוססת על סדרת ספרים של הסופרת דיאנה גבלדון, "זרה" עוקבת אחר קלייר, במסע מהמאה ה-20 אל סקוטלנד של המאה ה-18, ובעונה השנייה היא מגיעה לפריז של ערב המהפכה הצרפתית. המסע הפנטסטי בין תקופות ומיקומים מאפשר למעצבת הראשית של הסדרה, טרי דרסבך, להתפרע עם בגדים תקופתיים, כמו שמלת הברבור החושפנית הנודעת לשמצה. הסדרה אפילו זוכה לסוג מאד ספציפי של הערצה, כזו הנובעת מן התלבושות המושקעות, וניתוחים ארוכים של כל בגד ברשתות החברתיות מלווים כל פרק. העונה השלישית של הסדרה משודרת כעת ב-yes.

אז אחרי שנסענו בזמן ועופפנו עם דרקונים, מזל שיש גם קטגוריה לעיצוב תלבושות בנות זמננו. "שקרים קטנים גדולים", הזוכה הגדולה של הערב, פרויקט שיזמו השחקניות ניקול קידמן וריס ויתרספון, מתרחשת בקליפורניה של ימינו, בעיירה שקטה ואמידה המסתירה סודות אלימים. דרך התלבושות של כל אחת מהדמויות הראשיות אנחנו מקבלים עוד קצת מידע עליהן. מדלין (ויתרספון) הפרפקציוניסטית והביצועיסטית תמיד בולטת ותמיד לבושה בהקפדה. סלסט (קידמן) יותר נחבאת אל הכלים בצבעים טבעיים וגזרות רכות יותר. כשהיא תחזור להרגיש את הכח שלה, דרך העיסוק בעריכת דין, המקצוע אותו זנחה, זה גם יתבטא בבחירת בגדים שיעניקו לה מראה אחר. הפרק שהשאיר חותם יותר מהאחרים הוא כמובן סיום העונה, שבו מתקיימת מסיבת תחפושות בה כל הגברים מחופשים לאלביס וכל הנשים לדמויות שונות מהסרטים של אודרי הפבורן.

מיני שערורייה סיפקה לנו קטגוריית התלבושות, כשהמועמדות של סדרת הדרמה "החיים עצמם" נפסלה. הפרק שנשלח כמועמד לפרס עבור התלבושות העכשוויות נפסל מכיוון שרובו מתרחש כפלאשבקים לשנות השבעים, ולכן היה צריך להישלח לקטגוריה של תלבושות תקופתיות. כן, מישהו ישב וספר כמה דקות מהפרק מתרחשות באיזה עשור. הסדרה תאלץ להסתפק בעשר מועמדויות לאמי, ואילו המרוויחים הם, שוב, האנדרוודים.
"בית הקלפים" הצליחה להדחק אל חמשת המועמדויות, הכוללות מלבד את "שקרים קטנים גדולים" גם את משפחת המלוכה המוזיקלית חובבת המותגים של "אימפריה", את "טרנספרנט" ואת "גרייס ופרנקי", הדרמה-קומדיה של צמד החברות הותיקות ג'יין פונדה ולילי טומלין.

כן, יש עוד קטגוריה לתלבושות בפרסי האמי, זו של תכניות הראליטי ומופעי הבידור, והזוכים הפעם הם המעצבים של "המרוץ לדראג של רו פול". תכנית הריאליטי של הדיווה, שאת העונה השמינית שלה אפשר לראות ב-yes דרמה בימים אלה, מועמדים לפרס על עיצוב התלבושות של המנחה עצמו ושל ליידי גאגא, שהתארחה בתכנית. על התלבושות המפוארות של המתחרות בתכנית, המתחלפות מדי שבוע, חתומים אין ספור מעצבים, שחיזקו את מעמדה של הסדרת הריאליטי כמי שנמצאת בחזית התחום של עיצוב התלבושות, וזו שלוקחת את הדמיון וההעזה הכי רחוק.

גאגא משגעת את המתמודדים ומתחפשת לעצמה:
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg