מזל טוב: הבמאי האגדי רידלי סקוט חוגג 80
הבמאי הבריטי שחתום על סרטים כמו "הנוסע השמיני", "בלייד ראנר" ו"תלמה ולואיז" חוגג היום יום הולדת, ואין לו כוונה לתת לגיל להאט אותו. בימים אלה הוא עובד על הסרט "כל הכסף שבעולם", כדי להשלים סצנות שקווין ספייסי נחתך מהן
רידלי סקוט, הבמאי החרוץ והלא מוערך מספיק, שחתום על יצירות כגון "גלדיאטור" ו"תלמה ולואיז", חוגג היום יום הולדת 80. השנה הזו, שמסתיימת ביום הולדת עגול ומכובד, אמורה היתה להיות שנה מיוחדת עבורו.סקוט ביים השנה סרט המשך ל"הנוסע השמיני" (קלאסיקת המדע בדיוני ששמה אותו על המפה ב-1979 הפיק סרט המשך ל"בלייד ראנר" (שנחשב ליצירת המופת שלו), וביים סרט נוסף, "כל הכסף שבעולם", שאמור היה לקחת חלק מרכזי בעונת הפרסים ולהביא לו את הכבוד ואת ההכרה הממסדית שחמקו ממנו במשך רוב הקריירה.

חוגג 80. רידלי סקוט
צילום: EPA
אך הדברים לא הלכו לפי התוכנית. "הנוסע השמיני: קובננט", שיצא במאי, התקבל באדישות מצד המבקרים והקהל. "בלייד ראנר: 2049" אמנם עורר התפעלות עם צאתו בתחילת הסתיו, אך לא הצליח להחזיר את ההשקעה הכספית העצומה בו, ואילו "כל הכסף שבעולם" נתקל במהמורה לא צפויה בעקבות פרשת ההטרדות המיניות של קווין ספייסי, שמגלם תפקיד משנה חשוב בסרט.
במאי אחר היה אולי מחליט להבין את הרמז ולוותר, אך לא סקוט. במהלך חסר תקדים הוא החליט לחתוך את ספייסי מהסרט הגמור ולצלם את הסצנות שלו מחדש עם שחקן אחר (כריסטופר פלאמר). וכך, במקום לאכול עוגה עם המשפחה והחברים, סקוט נמצא כרגע במירוץ מטורף נגד השעון כדי להספיק להשלים את הסרט בזמן (הוא אמור לצאת למסכים בעוד פחות מחודש).
אבל סקוט תמיד היה סוס עבודה. הבמאי הבריטי, שהחל את דרכו בעולם הפרסום (הוא חתום על הפרסומת האייטיזית המיתולוגית למחשב המקינטוש של אפל), הציג את סרטו הראשון, "הדואליסטים", בפסטיבל קאן כאשר היה בן 40 ומאז הוא כמעט לא הוריד את הרגל מדוושת הגז.
המבקרים אף פעם לא השתגעו עליו, וחלק מסרטיו התרסקו בקופות, אך דברים שוליים מסוג זה לא הפריעו לסקוט לבנות לעצמו גוף עבודות מגוון ומרשים. הוא נגע בכל ז'אנר כמעט אפוסים היסטוריים, סרטי מתח, סרטי מלחמה, סרטי אימה, דרמות קומיות ועוד - ופיתח סגנון ויזואלי בומבסטי ורחב יריעה שהפך לסימן ההיכר שלו.

לא הצליח להחזיר את ההשקעה הכספית העצומה בו. בלייד ראנר 2049
צילום: באדיבות פורום פילם
יתר על כן, בעשור האחרון הוא אף הגביר את קצב העבודה והעלה את רמת השאפתנות. "היועץ", למשל, שאותו ביים ב-2013 על פי תסריט של הסופר קורמאק מקארתי, היה רחוק מלהיות מושלם, אך באותה נשימה הוא גם אחד הסרטים המעניינים והנועזים ביותר שיצאו תחת ידיו. מנגד, "להציל את מארק וואטני" מ-2015 היה הלהיט הגדול ביותר של הקריירה שלו, וזאת מבלי להתפשר על האיכות.
הסיכויים ש"כל הכסף שבעולם" אכן יביא לסקוט אוסקר ראשון נראים קלושים, אך בהתחשב באירועי החודש האחרון, גם מועמדות תיחשב לניצחון. בייחוד כאשר מביאים בחשבון שהמועמדות האחרונה של סקוט (מתוך שלוש בסך הכל) היתה ב-2002.
כך או כך, לסקוט אין שום כוונה לקחת חופש. מייד כשיסיים את "כל הכסף שבעולם" הוא יתחיל את העבודה על "The Battle of Britain", אפוס היסטורי שישיב אותו לז'אנר סרטי המלחמה, ורשימת הפרויקטים העתידיים שלו אמורה להספיק לו עד גיל 90 לפחות. "הצרפתים אומרים 'עבוד כדי לחיות'", אמר סקוט בראיון ב-2015, "אבל אני חי כדי לעבוד. זה עסק כל כך תחרותי. פשוט אין זמן לנוח".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg