העולם שמאחורי הקלעים

כמה דברים שאולי לא ידעתם על עיצוב תפאורה, עיצוב תלבושות ועיצוב הבמה בתיאטרון

nrg מעריב | 21/10/2013 9:14 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מאת: פרידה שהם

באופן טבעי, עיצוב הבמה יכול להצטרף לרשימת מקצועות העיצוב כגון עיצוב אופנה, עיצוב גרפי, עיצוב המוצר ועוד. שייכותו לאותה רשימה מקצועית נובעת משני סממנים עיקרים- המילה "עיצוב" העומדת בראש הצירוף הזה ומגוון היכולות של האנשים העוסקים במלאכה, בדרך כלל אוהבי אמנות  (צבע ,טקסטורה, קומפוזיציה) בעלי ידי זהב ודמיון מפותח.
אך להבדיל משאר תחומי העיצוב, מעמיד מקצוע זה את הבמה במקום הראשון. מעצב טוב הוא קודם כל איש תיאטרון ומלבד כישרונו האמנותי והיכולות היצירתית שלו, הוא יהיה בעל מגוון רחב של יכולות נוספות שאינן שייכות לתחום העיצוב, כמו יכולת ניתוח ספרותי, יכולת ניהול, והחשובה מכולם - יכולת הקשבה ודיון דיאלוגי עם פרטנרים רבים.

צילום: אייל לנדסמן
מתוך ''פפלנגי''. עיצוב: אנה זיו צילום: אייל לנדסמן

יצירה תיאטרונית בדרך כלל מתחילה במפגש בין אמנים – כאשר במאי ומעצב פוגשים טקסט של מחזאי ויחד יוצרים שפה בימתית חדשה וספציפית להצגה שאותה הם מעלים. ניתן לעשות הכללה ולומר על עיצוב זה או אחר כי הוא ריאליסטי, מופשט או מינימליסטי - אך הסגנון הוא בדרך כלל סך כל מרכיבי השפה שנוצרה תוך כדי עבודתם של הבמאי והמעצב. למעשה, חוקיות או הכלה של ז'אנר מסוים על היצירה מראש, מגבילה אותה ומונעת ממנה לפרוח ולהיות ייחודית ומפתיעה.
עבודת המעצב כוללת מספר שלבים, מספר חודשים לפני תחילת החזרות, כשהמעצב והבמאי נעזרים בכלים מקצועיים כדי לתקשר מבחינה אמנותית. לתיאור של רצון או שאיפה אמנותית מילים אינן מספיקות, הן לא תספקנה את הביטחון שאכן הבמאי והמעצב מדברים על אותו הדבר ולכן ישתמשו במקט: דגם מוקטן של הבמה והתפאורה בקנה מידה ובסקיצות לתלבושות. את המקט יצור המעצב על-פי מקורות השראה אמנותיים ותקופתיים, עם התייחסות קפדנית לצרכי המחזה והבימוי, תוך התחשבות באילוצי החלל והתקציב. עבודת ההכנה תכלול רישומים ושרטוטים רבים, טבלאות, רשימות ומגוון רחב של מקורות השראה המהווים את הבסיס התקשורתי בין הבמאי למעצב. לאחר אישור סופי של המקט, תצא התפאורה לייצור במפעלים המתמחים בתפאורה לתיאטרון, והתלבושות יתפרו במתפרה.

אייל לנדסמן
עיצוב תפאורה אייל לנדסמן

כשבוע עד עשרה ימים לפני עליית ההצגה יגיע המוצר המוגמר אל הבמה, ויאפשר שילוב של כל גורמי ההפקה. השחקנים יפיחו בה חיים בעזרת השפה הבימתית שאותה גילו, חקרו ולמדו במהלך החזרות. כך מוכנה ההצגה לפגוש את המרכיב החסר האחרון והחשוב מכל – הקהל.
בית הספר לאמנויות הבמה במכללת סמינר הקיבוצים הינו למעשה המקום היחיד בארץ בו ניתן ללמוד את מקצוע עיצוב הבמה. באופן זה, המגמה לעיצוב במה פותחת דלת למקצוע מרתק ומיוחד.
החל משנה א' נפגשים המעצבים הצעירים עם בימאים ושחקנים לעתיד ליצירות משותפות, הסטודנטים מעצבים בהפקות בית הספר ובכך מתרגלים דיאלוג עם במאי מקצועי בחלל ותקציב  מקצועיים בליווי חונך (אחד ממורי בית הספר – מעצב  פעיל במקצועו). בית הספר לאמנויות הבמה והמגמה לעיצוב במה בפרט הוציאו מתוכם בגאווה בוגרים רבים היוצרים בתיאטראות השונים ברחבי הארץ (הבימה, הקאמרי, בית לסין, תיאטרון חיפה ובתיאטרוני הילדים והנוער השונים).

* הכותבת היא ראש המגמה לעיצוב במה בביה"ס לאמנויות הבמה של מכללת סמינר הקיבוצים.

צילום: אייל לנדסמן
מתוך ''סורגים''. עיצוב: דניאלה מור צילום: אייל לנדסמן
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...