כוחה של מקריות

סטודיו לאיפור שהוקם בבית פלטין ההיסטורי בתל אביב, הניב שילוב יוצא דופן של סגנונות גדושים בהשראה

nrg מעריב | 26/1/2014 11:11 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תכנון: אד' אבנר כץ

בשנת 1926, נבנה בית פלטין – מלון יוקרתי בפינת הרחובות אחד העם ונחלת בנימין בתל אביב. הבניין תוכנן על ידי האדריכל אלכסנדר ברוולד, שניסה לייצר סגנון ישראלי חדש המכיל את המורשת האירופאית, את הבנייה הטורקית-אוריינטלית שמצא ביפו ואת הרוח המודרנית החדשה. התוצאה: בניין בסגנון אקלקטי להפליא.
לאחר ימי הזוהר של שנות העשרים חלה ירידה בתיירות והכנסייה הסקוטית חכרה את בית פלטין והסבה אותו למועדון הארחה לקצינים בריטים. עם הקמת המדינה ועזיבת הבריטים, הוסב המלון לבניין משרדים ושקיעתו החלה. במשך השנים, בתהליך של הזנחה גדולה, איבד הבניין את חשיבותו ומראהו הייחודי. בנוסף, הבנייה הגבוהה סביבו גימדה אותו, קומת הרחוב הפכה למסחרית וכוסתה בתוספות בנייה ושלטים. בתחילת שנות התשעים שופץ הבניין, נוספה לו קומה, והוא נוקה מהתוספות המאוחרות ש"הולבשו" עליו במשך השנים. מעל הכניסה הנוכחית שוחזר אלמנט הכניסה המקורי המדגיש את מיקומה ברחוב. גוון האפרסק המקורי של קירות מעטפת הבניין שוחזר ונותן לבניין את הבולטות הראויה לו, וכיום משמש הבניין בעיקר למשרדים, ושם גם מצא את מקומו סטודיו לאיפור בשם "נטאשה דנונה" – בית ספר לאיפור, יופי ואופנה, שהוקם על ידי נטאשה דנונה, בעלת סגנון ייחודי משל עצמה.

טניה פרמון
תכנון: אבנר כץ טניה פרמון

החלל עוצב ותוכנן בהתאם להשקפתה וסגנונה של נטאשה, והוא מכיל עמדת איפור אישית ומרווחת לכל תלמיד וכסאות עמדה שנבחרו בקפידה, לנוחות מקסימלית של המאפרת והמאופרת, העומדת בסטנדרד בינלאומי. הרצאות והדגמות מתקיימות על במה המאפשרת לכלל התלמידים לראות באופן ברור את כל שלבי ההדגמה. בנוסף, משודרות ההדגמות בשידור חי על מסך תצוגה בטכנולוגיה מתקדמת ובו מופיעות תמונות וסקיצות בנושא השיעור. עוד במקום: חדרי פגישות מרווחים, הצופים על מרחב בית הספר, מרכז איפור לכלות חדר לטיפולים קוסמטיים, חנות קונספט למוצרי איפור ועוד.
בית הספר ממוקם על חצי מקומת הבניין, בשטח של כ-200 מ"ר. עם תחילת עבודת ההריסה לקראת הקמת הסטודיו, התגלה כי קירות מעטפת הבניין בנויים בלבני סיליקט. הטיח ש"החביא" את לבני הסיליקט קולף בהחלטה מיידית ובכך נפתח יתרון גדול בקביעת האופי והאווירה של המקום. המראה החשוף של קירות הסיליקט, בתוספת חלונות העץ הישנים, עמודי הבניין והקורות שנחשפו, תרם מאוד לחיבור בין ההיסטוריה והשלד המקורי של הבניין, לבין העיצוב החדש של המקום.
הראה כי הסינתזה בין התפיסה העיצובית המקורית של נטאשה, שאינה מושפעת מחינוך לעיצוב אדריכלי, לבין ניסיונו וכישרונו של האדריכל אבנר כץ, הולידו מקום ייחודי במראהו. אווירת המקום מושפעת מקירות פנים מעטפת הבניין שמתבטאים בלבני הסיליקט והחלונות היפים, ומגווני הלבן השונים וריבוי המראות, הנובעים מצרכי התפקוד של המקום.

טניה פרמון
תכנון: אבנר כץ טניה פרמון

מספר תמונות צבעוניות המייצגות את עבודותיה של נטאשה, מחזקות את אווירת המקום, ומנטרלות את אווירת "בית החולים" שהייתה עלולה להשתלט. כל חלל וכל חדר קיבלו דגש סגנוני מעט שונה, מה שיצר זרימה אקלקטית נעימה של פרטים, שאינה משעממת לרגע. זאת לצד העובדה כי לאור היום החודר דרך החלונות והמרפסות הקטנות, יש תפקיד משמעותי באווירה הרכה והנעימה שמשרה המקום.
קיר "המראות השבורות" המעוגל שבכניסה לסטודיו משמש רקע לפינת ההמתנה, ומעיד על אווירת המקום ואופיו. הוא משתלב היטב עם התפקוד העיקרי של המקום - האיפור. הוא נראה פיסולי ויוצר עניין וסקרנות לאורחים ולעוברים במקום. תנועת האנשים לאורכו יוצרת השתקפות דינמית של צורה וצבע.
תאורת המקום מבוססת על גופי התאורה שונים לפי תפקוד, ולרובם מראה כסוף / מתכתי מבריק המבליט אותם ואת יופיים – עניין התורם לאווירת המקום על רקע הקירות והתקרה והרצפה, שכולם בגוון לבן. וכך, המפגש הכמעט מקרי בין נטאשה לאבנר כץ, יחד עם הרקע של בניין פלטין ההיסטורי - יצר מקום ייחודי שאין דומה לו.

טניה פרמון
תכנון: אבנר כץ טניה פרמון
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''קסם של בתים''

כותרות קודמות
כותרות נוספות