האמנות של עדינה פלסטלינה

המעצבים עדי וסם לדר משלבים בין מתכות אצילות ואומנות עתיקה עם חומרים מודרניים, ויוצרים שפה עיצובית חדשנית

nrg מעריב | 2/2/2014 12:03 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לפני כעשר שנים הקימו המעצבים עדי וסם לדר את "עדינה פלסטלינה" - מותג  המתמחה בעיצוב תכשיטי כסף וגולדפילד משולבים בחימר פולימרי. חימר זה מעובד בעבודת יד בטכניקת "מילפיורי" העתיקה (שמשמעות שמו "אלף פרחים", באיטלקית).
השילוב בין מתכות אצילות ואומנות עתיקה עם חומרים מודרניים יוצר שפה עיצובית וחדשנית יוצאת דופן ומשווה לתכשיט מראה קלאסי ויוקרתי. התוצאה היא פריט אלגנטי לשעות היום ועיטור מלכותי לבגדי ערב נוצצים. העבודות מאופיינות בצבעוניות רבה ובקו רומנטי על-זמני שאינו מושפע מהלך הרוח החולף. העיצובים שואבים את השראתם מסגנון הארט-נובו בדמות אלמנטים ודימויים מעולם הבוטניקה והזואולוגיה. דוגמאות ה"מילפיורי" הססגוניות מעוצבות בהשראת אבני חן, גבישים, צמחים ושלל טקסטורות מופלאות מן הטבע. נראה כי סגנונו הייחודי של המותג זוכה להכרה בינלאומית ונחשב לפורץ דרך בתחום התכשיטנות.

קית גלסמן
עבודה של עדינה פלסטלינה קית גלסמן

בית "עדינה פלסטלינה" ממוקם ברובע האמנים של יפו העתיקה, בסמטת נתיב המזלות הקסומה, ממש ליד נמל יפו המתחדש, ואילו הבית השני מוקם בימים אלה בפרויקט גני שרונה תל אביב. לפי צמד המעצבים, הסניפים הבאים יפתחו מעבר לים.
למבקרים בגלריות מצפה הפתעה בדמות סרטון מהפנט שמוקרן על מסך דו צדדי עגול המציג את יצירת דמותה של מרלין מונרו בטכניקת המילפיורי, פרויקט ייחודי שתוצאתו היא דמותה של האייקון האגדית בגודל מיקרוסקופי בקוף של מחט. למי שלא יכול להתאפק הסרטון מוצג באתר המותג שלהם (www.adinaplastelina.com).
עדי וסם לדר מספרים מעט על עבודת היד הייחודית שבה הם עושים שימוש: לפני כ-3,500 שנה פותחה במסופוטמיה טכניקה ליצירת כלים ותכשיטים עתירי צבע מזכוכית. טכניקה זו התפתחה במידה רבה במצרים העתיקה והגיעה לשיא פריחתה בסדנאות ההלניסטיות והרומיות. שמה היה "זכוכית הפסיפס". ישנם שלושה שלבים ליצור דוגמאות זכוכית הפסיפס; ראשית, מצמידים כמה מוטות זכוכית בצבעים שונים לפי הדגם הרצוי ומתיכים אותם יחדיו למוט אחד בעל צבעים רבים, שנית = מותחים את המוט המורכב בעזרת צבת עד שמתקבל חוט ארוך ודק. הדגם שעוצב קודם לכן אינו משתנה אלא הולך וקטן. בשלב השלישי והאחרון, חותכים את המוט הצבעוני לפרוסות על פניהן מתקבל ציור חד ממדי.

קית גלסמן
עבודה של עדינה פלסטלינה קית גלסמן

ברבות השנים התגלגלה הטכניקה למקומות רבים ומגוונים בעולם עד לנחיתתה באי מורנו שבאיטליה. בגלגול הנוכחי שמה הוא כאמור "מילפיורי", על שם הדוגמה הצבעונית המפורסמת.  ההבדל המהותי בין טכניקת הפסיפס/מילפיורי לטכניקה המשמשת את אומני "עדינה פלסטלינה" הוא כמובן השימוש בחומרים השונים. החימר הפולימרי רך מטבעו ועל כן את פעולת ה"התכה" והצמצום מבצעים בגלגול והידוק ידניים המקנים תוצאות חדות, מדויקות ועשירות יותר מן הזכוכית. להשלמת התהליך - מצפים את שטח הפנים של התליון באמייל שקוף המשווה לו מראה מבריק, זכוכיתי ועשיר.

קית גלסמן
עבודה של עדינה פלסטלינה קית גלסמן
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''ביופי של טרנדים''

כותרות קודמות
כותרות נוספות