חדש וישן במושבה
המודל הרעיוני-תכנוני והמוטו של בחירת החומרים בבית זה היה החיבור בין ארץ ישראל של תחילת המאה שעברה, הכפריות והטבע לבין קידמה, יוקרה והיי טק
מזה 15 שנים פועל בצפון הארץ משרד "שניידר אדריכלים", המתמחה בתכנון בתחום הפרטי והציבורי: וילות יוקרה, תוספות בניה, עיצוב פנים תכנון בתי כנסת, משרדים ועוד. "לאחרונה אף נכנסו לתחום הפיתוח הנופי", מספרת יהודית שניידר. "הכולל פיסול סביבתי, תכנון כיכרות אמנותיות, שילוט מעוצב לכניסות לישובים, גנים ציבוריים ופיתוח נופי כולל לישובים".
לדבריה, העקרונות העיצוביים הבולטים במשרד מגיעים בדמות השילוב האולטימטיבי בין הפרקטיקה – האיזון הנכון בין החללים ותכנון נכון - לבין הממד הנוסף, הרוחני יותר: תכנון מתוך צורך לגעת באופי האמנותי של החלל, להרחיב את הדעת באשר ליחס בין חלל לאדם. "הבנת החלל היא עניין מורכב, ובהחלט אינה מובנת מאליה", היא מספרת. "כרקדנית מקצועית ומורה למחול בעברי, ברשותי כלים נוספים לתפיסת העומק, הניצולת והאפקטיביות לניצול חללים בצורה הטובה והנכונה ביותר. אני רואה וקושרת בין עולם המרחב של הגוף לעולם החומר במרחב ומוצאת בו קשרים ישירים ומדהימים".

לדבריה, בתחילת כל פרויקט, השלב הראשון כולל גיבוש קונספט עיצובי-תכנוני, השקעה מרובה, בירור כל פרט שניתן לדעת על מנת להגיע לתוצאה מדויקת, קולעת ומגובשת. כך למשל: תנאי השטח, טופוגרפיה, צורת המגרש, התייחסות לנוף ולמרחב הסביבתי, מבנים קרובים קיימים, וכמובן - צרכי הלקוח ומימוש החלומות שלו.
שטח בית זה, ביסוד המעלה, עומד על 300 מ"ר בנוי על מגרש של דונם, והלקוחות הם זוג עם שתי בנות. הבעל הוא חקלאי, בנו של אחד ממייסדי המושבה. הבית שוכן בחלק הצפוני של היישוב, בין מגרשים חקלאיים ואווירה מיוחדת של מרחב. במרחק של כשני ק"מ ממנו, עובר נהר הירדן, והכל משדר חיבור הדוק לקרקע, לשטחי העמק.
"הבקשה הבלעדית של הלקוחות היתה לשלב אבן עתיקה מקומית, אשר נאספה עם השנים על ידי בעל הבית", מציינת יהודית שניידר. "וכך, קיר האבן העתיק הפך לאלמנט הדומיננטי והמרכזי בתכנון. הוא מהווה ציר ואנך המוביל אותנו - מכניסה למתחם דרך הבית ועד סוף המגרש החוצה, לחצר האחורית. באופן זה, הוא גם יוצר הפרדה בין האזור הציבורי לאזור הפרטי.
המודל הרעיוני-תכנוני והמוטו של בחירת החומרים היה חיבור בין ארץ ישראל של תחילת המאה שעברה, המושבה העתיקה, הכפריות והטבע לבין קידמה, יוקרה והיי טק - הן בקווים ובצורות ההנדסיות של הבית והן בחומריות. זו כללה, למשל, נירוסטה במטבח, רלסים פלדה בגג, שיש איטלקי בכל הבית, וכמובן - תשתיות טכנולוגיות מהמתקדמות בווילות יוקרה.
"אחד האתגרים מבחינת התכנון היה צורת המגרש – במקרה זה, צורת מקבילית. היה לי חשוב ליצור ניצב לכביש הכניסה. קיר האבן הוא אנך לכביש זה, ובכך יצרתי צורות הנדסיות מעניינות שמחזקות את התכנון של המבנה ולא להפך. אחת ההשפעות שלי בצורת התוכנית נוסעת מעבודותיו של האדריכל היפני טדאו אנדו, שדוגל בקווים פשוטים ומינימליסטים, ומכך נוסע כוח המבנה".

"בעלי הבית נתנו לי יד חופשית, בעיקר רצו משהו אחר, לא סטנדרטי. עבורי, כמובן, זו מתנה".
הכניסה הארוכה מלווה דרך קיר האבן, ובשלב הבא נפתח מעל לבאים חלל של 100 מ"ר, מרחב רחב וגבוה שדרכו רואים דרך ויטרינות רחבות את החוץ - המטעים השדות. יחידת ההורים, שאף פונה לבריכה, כוללת ויטרינה גדולה - חדר ארונות מרווח וחדר רחצה רחב ידיים. בהמשך מצוי אגף נפרד של חדרי ילדים וחדר אירוח וכן ממ"ד ופינת משפחה עם סקיי-לייט, להחדרת אור טבעי לחלל.
"באשר לחומרי הפנים, היה לי חשוב לבחור בחומרים איכותיים, יוקרתיים, ויחד עם זאת – כאלו שישדרו חמימות לצד נגיעות של סגנון היי טקי. בחרנו בשיש 'ברשיה סרדה' איטלקי, שיגיע באופן מיוחד לפי דוגמה מתמשכת של 4-6 אריחים של 100/100 ס"מ. משטחי חדרי הרחצה, כולל הקירות, ספסלי האבן והאגניות - עשויים מקונצטו מיוחד עשוי צדפות, אף הוא מיובא מאיטליה".
המטבח כולל חומרים חדשניים, בהם חיפוי קירות נירוסטה מיוחדת. יש בו אי מרכזי מעץ אלון ויחידות חשמליות בילד אין (מקרר, מיקרו, מדיח). משטח העבודה מגרניט שיובאה אף היא מאיטליה.
הריהוט בחלל המרכזי כולל ספות, שולחן קפה, שולחן אוכל עם כסאות וכן כסאות בר, שנבחרו יחד עם הלקוחות בהתאם למידותיו של כל חלל. מעניין לגלות כי כל החללים מחוברים אלו לאלו בתשתיות של בית חכם, כולל רמקולים בכל החללים.
באזורי החוץ נבחרו חומרים כגון אבן חירבה עתיקה, רעפי חרס איטלקיים במראה חלק וכן אלמנטים קונסטרוקטיביים של רלסים מברזל. פרגולה ממתכת פונה לבריכה שבה תוכנן ג'קוזי בנוי, ותאורת לד תת-רצפתית נשכת משביל הכניסה פנימה, חוצה אותו ומגיעה לרחבה האחורית של הבית.
