
נהיגה בשכרות: החמרה במדיניות הענישה
בעבר הלא רחוק, במידה ונתפסתם בעבירת נהיגה בשכרות, סביר להניח שקצין המשטרה מסר לידכם כתב אישום ושחרר אתכם לביתכם, בשנה האחרונה אנו עדים לשינוי שבא לידי ביטוי בהחמרה משמעותית במדיניות הענישה
על מנת להבין את מהות השינוי שחל ואת סיבותיו פגשנו את עורכי הדין בוכובזה את סיילס המומחים בתיקי נהיגה בשכרות על מנת שיספקו לנו ולכם מענה מקצועי, עדכני ומענה על שאלות קונקרטיות הקשורות לעבירה עצמה ולשינויים המהותיים אשר חלו במדיניות הענישה.
משרד עורכי הדין בוכובזה את סיילס הינו משרד ידוע בתחום דיני תעבורה, ירון בוכובזה אשר נרתם למענה על שאלותינו, מנהל פינה חודשית קבועה בפינת המומחים של רשת א’ ועונה על שאלות המאזינים בכל הקשור לדיני תעבורה. למשרד נסיון רב בתחום התעבורה ובפרט בייצוג נאשמי נהיגה בשכרות ואנו מודים להם על זמנם ועל הידע שהסכימו לשתף עימנו בכל הקשור לנהיגה בשכרות.
ש: מתי מתבצעת האכיפה בפועל, מתי למעשה מתבצעת האכיפה?
עו”ד ירון בוכובזה: מבחינת החוק נהיגה בשכרות הינה מצב שבו ריכוז האלכוהול בדם עולה על 0.05% – או 240 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף (בבדיקת ינשוף). אך בפועל לאחר פסיקת בית המשפט הועלתה הכמות ל-290 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף וזאת באמצעות בדיקת הינשוף.
החוק התעדכן בשנת 2011 לגבי נהגים צעירים (עד גיל 24) ונהגים חדשים ומקצועיים וריכוז האלכוהול המותר בדמם עומד על 0.01% שהינו כמות מזערית ביותר.
ש: מדוע להערכתך חלה ההחמרה בענישה?
עו”ד ירון בוכובזה: לאור תאונות הדרכים המרובות וכמות גדולה של נהגים הנתפסים בנהיגה בשכרות החליטה משטרת ישראל להעלות את רף הענישה ולסווג את התיקים לפי רמות חומרה: תיקי שכרות רגילים ותיקי שכרות אדומים, כלומר תיקי שכרות אדומים יוחסו לאנשים אשר נתפסו בפעם השנייה נוהגים בשכרות או יותר, כמו כן נהגים אשר נתפסו נוהגים כשריכוז האלכוהול בדמם מעל כמות של 600 מיקרוגרם או נהגים אשר סירבו להיבדק.
כנגד נהגים המסווגים כתיקי שכרות אדומים מוגשת בקשה לפסילה מידית של רישיון הנהיגה עד תום ההליכים ובמקרים מסוימים אף עוצרים את אותם נהגים אשר מגיעים להארכת מאסר בבית המשפט.
בתי המשפט העלו אף הם את רף הענישה ובמקרים מסוג זה מגבים את עמדת המדינה בכל הקשור להחמרה בעונשים הנ”ל.
ש: מניסיונכם כמשרד עורכי דין תעבורה המתמחה בנהיגה בשכרות, כיצד מתאפיין טווח הגילאים אשר בשנים האחרונות מהווה הפלח העיקרי מהאוכלוסייה הנתפס בעבירת נהיגה בשכרות?
עו”ד ירון בוכובזה: תחילה נדגיש כי טווח הגילאים מגוון מאוד ואנו נתקלים במקרים של גילאים גבוהים מאוד, אך רוב הדוחות בגין נהיגה בשכרות נרשמים לנהגים שבטווח הגילאים 17-35.
ש: אנו יוצאים מנקודת הנחה כי ישנם ימים ומועדים במהלכם קיימים מקרים מרובים יותר של נהגים הנוהגים תחת השפעת אלכוהול, האם ההנחה שלנו מבוססת מציאות?
עו”ד ירון בוכובזה: כן הנחה זו מבוססת מציאות, בדרך כלל אנשים יוצאים לבלות בסופי שבוע ולכן רוב הפעמים נהגים נתפסים בסופי השבוע.
ש: האם ישנם מקרים חריגים במסגרתם מקלים בעונשים?
עו”ד ירון בוכובזה: אין מקרים חריגים, הדרך לנסות להקל על ההחמרה בעונש תתקיים כאשר עו”ד מנוסה מנהל את תיק השכרות בבית המשפט, תפקידו של עורך הדין לעבור על חומר הראיות שהינם הדוחות והמזכרים אשר כתבו השוטרים בשטח ולאתר פגמים בראיות, חשוב לזכור כי קיים סיכוי גבוה לפסילת מינימום של שנתיים במידה ואדם יורשע בבית המשפט בגין נהיגה בשכרות ולכן איתור הפגמים בדוחות המשטרתיים הינו שלב קריטי עבור הנאשם, במידה ויאותרו הפגמים ניתן בהחלט להגיע להסדר טיעון מקל יותר כגון: פסילת רישיון מתחת לשנת פסילה תוך תיקון כתב האישום לנהיגה תחת השפעת אלכוהול ואף במקרים אחרים הגענו לזיכוי הנאשמים.
ש: תוכלו לשתף אותנו בתקדימים בתחום הנהיגה בשכרות מהשנתיים האחרונות אשר חוללו שינוי במדיניות הענישה?
עו”ד ירון בוכובזה: תחום הנהיגה בשכרות ללא ספק עבר שינוי מדיניות, המדיניות של משטרת ישראל הוחמרה באופן ניכר, דבר המשליך באופן ישיר על התנהלות התיקים בבתי המשפט. בעבר רק במקרים נדירים היינו עדים לעונשי מאסר בפועל בבתי המשפט בגין נהיגה בשכרות וכיום עונשים אלו הרבה יותר נפוצים. יש לקחת בחשבון כי ניהול אחראי של ההליך המשפטי ע”י עורך דין מיומן יכול להוביל להקלה משמעותית בעונש.
ש: אדם הנתפס כנוהג בשכרות, מהם הצעדים שעליו לנקוט החל מרגע קבלת כתב האישום בשטח?
עו”ד ירון בוכובזה: ישנם מקרים רבים שאנו מקבלים שיחת טלפון מלקוח בעודו נתפס והעצה הטובה ביותר שלנו עבורו הינה תיעוד באמצעות מצלמה של כל הליך הבדיקה, כולל רישום דוחות השוטרים, חשוב לתת את הדעת על מה חותמים ולבקש מהשוטרים להסביר על כל הליך שמתקיים, לאחר קבלת כתב האישום יש לפנות לעורך דין המתמחה בתחום התעבורה אשר יצלם את חומר הראיות שיש בתיק ויכין את קו ההגנה הטוב ביותר. חשוב לזכור שהרשעה בנהיגה בשכרות כרוכה בשנתיים פסילה או יותר וגוררת אחריה מבחן עיוני ומעשי במשרד הרישוי לאחר ריצוי תקופת הפסילה ואף כתנאי חובה לעבור בהצלחה את המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, אדם שלא עבר בהצלחה יוותר בפסילה למשך שנה נוספת עד לבדיקה חוזרת אשר נערכת אחת לשנה ע”י המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועל כן החשיבות לשאוף לקבלת עונש של תקופת פסילה פחותה משנה, כיוון שעונש פסילה לתקופה מתחת לשנה אינו דורש מבחן עיוני, מעשי ומבחנים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, כלומר לאחר ריצוי תקופת הפסילה הנהג יקבל את רישיון הנהיגה ללא כל תנאי ממשרד הרישוי וימשיך לנהוג.
נסכם ונאמר כי מובן לכולנו שנהיגה תחת השפעת אלכוהול מהווה גורם לסכנת חיים הן עבור הנוהג והן עבור הסביבה, ההחמרה בענישה בגין נהיגה בשכרות נובעת עקב הסיכון הגבוה שטומנת בחובה עבירה מסוג זה, הסלוגן: “אם שותים לא נוהגים” הינו דרך חיים שעלינו לסגל למען שמירה על חיי כולנו, לקריאה נוספת אודות נהיגה בשכרות הנכם מוזמנים להיכנס לאתר משרד עורכי הדין בוכובזה את סיילס.
