
המהפכה הטכנולוגית הבאה: רחפנים זה לכולם
"הוביז", יבואנית הרחפנים מספר אחת בישראל, מורשה של החברה הסינית DJI, מתקשה לעמוד בקצב הביקוש וגם החוק לא מספיק להתעדכן בשינויים המהירים
הזמזום הזה שאתם שומעים מעל לראש הוא לא של יתוש, וגם לא של מטוס ריסוס והדגם המוזר שמעופף שם הוא לא עב”ם. זה הרחפן (Dron). למרות שהוא קצת חדש בשטח, האקדמיה כבר הספיקה לתת לו שם בעברית, אבל אל דאגה, הוא הולך להתרבות בקצב ולהפוך לחלק בלתי נפרד מחיינו.
רחפן זה הכלי שבזכותו קיבלנו הצצה מהאוויר על בית הקיץ של אריה דרעי בספסופה. רחפן נוסף השתתף בדיון על קביעת הרמטכ”ל, כשחשף בצילום אווירי את האחוזה של יואב גלנט והעמיד אותו למשפט הציבור. את קליפ הארוויזיון של חובי סטאר מלווה להק רחפנים. המחאה החברתית של 2011 צולמה כמעט כולה מהאוויר בעזרת רחפנים משטרתיים, שאז עוד נראו כאילו נלקחו מסרטי מדע בדיוני.

הרחפנים הם המהפכה הטכנולוגית הבאה. היא נכנסה לחיינו בשנים האחרונות והיא רק הולכת ומתעצמת. בשנים הקרובות הם עתידים להיות חלק אינטגרלי ממערך גדול הרבה יותר, שנקרא האינטרנט של הדברים. העולם, כך זה נראה, מתעופף בקצב מהיר לעבר מציאות בה כלים אוטונומיים נושאי חיישנים מסוגים שונים יספקו שירותים בתחומים שעדיין קשה לנו לדמיין אותם. כדאי להתחיל להתרגל.
בינתיים הרחפנים המקצועיים מספקים בעיקר שירותי איסוף מידע מהאוויר לחברות ואירגונים שונים וכמובן שגם לכוחות הביטחון, אבל לצידם יש אלפי רחפנים המצויים בידי הציבור הרחב, בעיקר צעירים, והם משמשים לשעשוע. סוג של תחביב, שמחליף את הטיסנים שעבר זמנם.
ההתקדמות של יכולת ניתוח תמונה והתפתחות הבינה המלאכותית עתידים לתת תנופה עצומה לעולם הרחפנים. בעתיד הלא רחוק, חברות הרחפנים שיצליחו יהיו אלה שיתנו לתחום פתרונות מקצה לקצה (ברמת תוכנה, חומרה וענן).
קצת הסטוריה. בתחילת שנות האלפיים שוק הרחפנים נראה והרגיש כמו שוק המחשבים בשנות השבעים. רחפנים נמכרו כערכות ובכמויות קטנות ומוגבלות, בעיקר ליודעי סוד, בודדים או קבוצות קטנות.
הפריצה הגדולה קרתה ב-2010, על ידי חברה צרפתית בשם ” Parrot”, שהוציאה לשוק רחפן הנשלט בידי סמארטפון וענה לשםAR Drone . בשנת 2012 קפץ התחום מדרגה, כאשר חברת DJI הסינית השיקה את רחפן הפנטום, והפעם בשילוב של מצלמה עם ג’י.פי.אס. כאן החלה המהפכה.
בשנת 2014 מכרה DJI כ-400 אלף רחפנים, בסכום מוערך של כ-500 מיליון דולר. בשנה שלאחריה, ב-2015, כבר מכרה החברה מיליון רחפנים והצפי לשנת 2016 הוא גידול של עוד כ-40 אחוזים. כיום החברה מספקת כ-70 אחוז מהביקוש בשוק הרחפנים העולמי, כאשר דגם הפנטום שהזניק אותה לתודעה הוא עדיין הפופולארי ביותר, והוא גם הדגם הכי מבוקש בישראל. הוא מגיע בכמה דגמים והמחירים נעים בין 3,900 ל-7,200 שקלים.
עוד מספרים: בשנת 2012 הושקעו בחברות סטארט-אפ המקושרות לעולם הרחפנים כעשרה מיליון דולר. ב-2014 עלה הסכום ל-121 מיליון ואילו ב-2015 כבר נרשמה השקעה של 438 מיליון דולר. מה שהתחיל כפלטפורמה לבעלי תחביב, הופך מול העיניים בשיא המהירות לתעשייה של מאות מיליוני דולרים.

חברת “הוביז” היא הנציגה הרשמית בישראל של יצרנית הרחפנים הסינית DJI והיא החברה הגדולה בארץ בכל הקשור לייבוא ולשיווק רחפנים. “הוביז” היא גם היחידה בישראל המרכזת תחת קורת גג אחת את כל שרשרת הייבוא, השיווק, ההפצה והשירות וברשותה מעבדת שירות ותיקונים מקצועית, שאושרה על ידי DJI. שאר המתחרים המייבאים ארצה רחפנים, מפיצים אותם לחנויות (בעיקר לחנויות צילום) שאינן מכירות לעומק את עולם הרחפנים, כך שבמקרה של מתן שירות הם מעבירים אותו לגורם שלישי, שכלל לא קשור למכירה. לרוב זו מעבדה שכלל לא מרוויחה מהליך המכירה ומידת האובייקטיביות שלה מוטלת בספק, כך שהלקוח נופל בין הכיסאות.
לשוק הרחפנים בארץ יש עדיין כמה משוכות לעבור, כדוגמת רגולציה, שתקבע מי רשאי להטיס איזה כלי, לאיזו מטרה, באיזה גובה והיכן. הרגולציה הזו תצטרך להביא בחשבון דאגה לשלום הציבור והתחשבות בתעופה האזרחית ובשיקולים של שירותי הביטחון, אבל כך או כך, מדובר בטכנולוגיה שהיא בלתי ניתנת לעצירה. אין ספק שהפוטנציאל הגלום בתחום יתממש לאחר שתוגדר רגולציה עולמית, שתקבע את הגבולות המותרים לרחפנים.
על פי החוק הקיים בישראל, יש שני הבדלים עיקריים בין מה שמותר למטיס חובב ולמטיס ברישיון. בעל רישיון רשאי להטיס בתוך עיר (בתנאי בטיחות מוגדרים ולא מעל אנשים) ומטיס חובב אמור להתרחק לפחות 250 מ’ מאזור מיושב. ולגבי הגובה: מטיס חובב מוגבל ל-50 מטר מהקרקע ובעל רישיון רשאי להטיס לגובה מאה מטרים. בפועל, על כל אחד שמקיים את החוק, יש עשרות שכלל לא מכירים אותו.
הקהל הישראלי פשוט אוהב רחפנים. זה החל בסקרנות, חשיפה דרך רשתות חברתיות, יו-טיוב ותקשורת ארצית. יש משהו בתחושה המופלאה של שליטה בכלי טיס, שמושך מאוד את המשתמשים. אבל המטיסים החובבים הם רק חלק מקהל הלקוחות העצום של “הוביז”, שהולך ומתרחב מדי יום.
מי שזיהה במהירות את הערך המוסף של הרחפנים היו החברות המסחריות, שהבינו מהר מאוד את הפוטנציאל של עוד עין בשמיים ואימצו את הטכנולוגיה החדישה, לצורך פעולות שעד לא מזמן דרשו ציוד מורכב ויקר.
רחפנים משמשים היום חברות ואירגונים רבים. בין השימושים האזרחיים ניתן למצוא אותם אצל חקלאים (בדיקת השטח, הבשלת פירות, שטחים בהשקייה וכו’), לצרכי בקרת גבולות, שירותי חירום, לוגיסטיקה, בקרת תשתיות (צינורות נפט, עמודי חשמל), הגנה על חיות בר, תקשורת ובנייה. שירותי הביטחון נעזרים בהם לניהול גבולות, הגנה על תשתיות ,אבטחה, מניעת פשע, בקרה על שריפות, בקרת תנועה, חיפוש והצלה וניטור סביבתי.
אפשר לייחס את השימוש הרב ברחפנים לפשטות ההפעלה ולמגוון הפעולות הניתנות לביצוע. רחפן מסוגל לעבד נתונים בצורה אוטומטית תוך כדי טיסה, הוא מסוגל לרחף במקום. הוא נוח להפעלה ממכשירי סמארטפון וטאבלט. יש לו יכולת צילום והפקת תמונות וסרטונים, שמתאימה גם למטיס חובב ומושכת גם צלמים רבים. יתרון נוסף הוא מחיר בר השגה ומזעור הטכנולוגיה, המסייע להפצתו המהירה בעולם.
בשנים האחרונות הוקמו חברות סטארט-אפ שחקקו על דיגלן פיתוח תוכנות ואפליקציות לשימוש ברחפנים. כמובן שניתן להפעילו גם באמצעות מחשב, כשהוא משדר נתונים. כבר היום ניתן להטיס רחפן דרך חלון ולסרוק מבנה מבפנים. כמעט בכל שבוע נחשף תחום חדש המאמץ את הרחפנים. חברת “הוביז” מקבלת כל העת דרישות של גופים מסחריים, רשויות מקומיות ומנגנוני ביטחון, המבקשים פתרונות לבעיות באמצעות רחפנים.
בשווייץ נעשה פיילוט ארצי לבדיקת היתכנות של חלוקת דואר באמצעות רחפנים. חברת “אמזון” בדקה אפשרות לשווק כך משלוחים. באפריקה נערך ניסוי לפריסת תשתית רחפנים שיספקו תרופות לאיזורים נידחים. בסינגפור נעשה נסיון במסעדה למלצר בעזרת רחפנים. אפשר רק לדמיין לאן עוד נגיע. לא מזמן חשף סטארטאפיסט פיתוח של רחפן המסוגל לשאת שבעה אנשים. עכשיו תארו לכם להק רחפנים הנשלט בידי מחשב.
ברור כי תעשיית הרחפנים תיאלץ להתמודד עם אתגרים משמעותיים, כאשר בראש ובראשונה יהיה צורך ברגולציה, לשמירה על שלום הציבור ועל פרטיותו. עד אז יצטרכו המשתמשים, גם החובבים וגם המקצועיים, לגלות אחריות, לשמור על החוקים הקיימים וללמוד כיצד לשלב את התחום החדש בחיינו כאזרחים שומרי חוק. “הוביז” משקיעה מאמצים ומשאבים על מנת להטמיע בציבור את השימוש הנכון ברחפנים ולהימנע משימוש לא זהיר.
הוביז, כמובילת תחום הרחפנים בישראל היא החברה הראשונה והיחידה בשלב הזה שמוכרת את הרחפן החדשני והמתקדם בעולם - פאנטום 4.
מתוך רצון לתרום לקהילה בימים אלה חתמה “הוביז” על שיתוף פעולה עם עמותת “גדולים מהחיים”, המלווה ילדים חולי סרטן. שיתוף הפעולה עם גדולים מהחיים נעשה מתוך רצון לתרום ולסייע לילדים חולי סרטן ולמעשה מהווה תרומה אישית ועל שמו של כל רוכש רחפן כל מי שירכוש רחפן מחברת הוביז יקבל תעודת הוקרה על תרומתו מ”גדולים מהחיים” ובכך למעשה יסייע לעמותה המסייעת לילדים חולי סרטן.
בנוסף , תקיים חברת הוביז ימי הטסת רחפנים לילדי העמותה ותסייע בתיעוד אירועים שונים של העמותה במהלך השנה וככל שתידרש.
לפרטים נוספים בקרו באתר החברה
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg