המאה ה-21 כאן: קריאת השכמה ליזמים ועסקים קטנים

תוחלת החיים הולכת ועולה, אנשים יוצאים לפנסיה מוקדמת, מוצאים עצמם בשיא כוחם ופותחים בפרק ב' בקריירה. התוצאה - תחרות עצומה ההולכת וגוברת בקרב עצמאיים בעלי עסקים קטנים, כאשר מנגד קהל הלקוחות מוצף בהיצע. "בעידן הנוכחי כדי להצליח יש להיות מדויקים, יצירתיים ולנצל את הכלים החדשים", אומרת שרון בסטר, בעלת "בסטר - לעשות עסקים טובים יותר"

בשיתוף ברק רום | 21/07/2016 15:42
תגיות:

One-Stop-Shop ושיתופי פעולה

בשוק רווי עסקים קטנים הדומים אלו לאלו בפורטפוליו השירותים שלהם, התחזית של שרון בסטר היא כי קרוב לוודאי יתרחש מה שקרה לפני עשורים אחדים בשוק מוצרי הצריכה, והלקוחות יחפשו את אותם עסקים קטנים שיציעו מגוון של שירותים תחת “מטרייה אחת” כגון ייעוץ עסקי + מיתוג + פיתוח + שיווק + פרסום + הפצה וכן הלאה. מכיוון שעסק של אדם אחד אינו יכול לספק מכלול של שירותים אלו, יפעלו בחכמה העסקים הקטנים שיחברו יחד, וכבר היום יש דוגמאות לעסקים משלימים ששוכרים יחד משרדים ומאחדים כוחות בפרויקטים מסוימים.

שרון בסטר. צילום: מרינה מושקוביץ
שרון בסטר. צילום: מרינה מושקוביץ

הפרדוכס הגדול של העסקים הקטנים במאה ה21

מרבית מהעסקים הקטנים בעידן זה, הם עסקים שבעליהם עובדים מהבית או שוכרים חללי עבודה שונים לפי שעות. אלו עסקים בעלי משאבים ותקציבים צנועים, וחממות עסקיות ומרכזי Hubs נפתחים על מנת לסייע להם להתקיים ולהתפתח. ערוצי השיווק המשמעותיים עבור עסקים קטנים הם ערוצי השיווק הדיגיטליים והרשתות החברתיות, וגם במישור זה העסק הקטן נחשף למגוון הולך וגדל של כלי עבודה מוזלים ואף חינמיים לחלוטין, בעלי איכות סבירה כגון מאגרי תמונות לשימוש ללא זכויות יוצרים, כלי עיצוב גרפי, עריכת סרטונים, ניהול דפי נחיתה, גיליון אלקטרוני ועוד.  מצד אחד - ברכה לעסק הקטן, ומאידך - קללה לעסקים הקטנים שהתפרנסו מאספקת שירותים אלו עד כה.

תכנית עסקית, אסטרטגיה שיווקית והתאמה אישית

בשוק כזה המאופיין בדינאמיות והתפתחות מהירה מתמיד, לצד תחרות הולכת וגוברת הצורך בתכנון קפדני גדול מתמיד. “ההיצע גדול והצורך להיות עם היד על הדופק חשוב מאי פעם. אין קיצורי דרך ואין פשרות”, אומרת שרון בסטר ומוסיפה, “כותרות העיתונים מדווחות על אלפי עסקים קטנים ובינוניים בישראל, המנסים לשרוד את התהפוכות שעובר המשק ואת חוקי השוק החדשים ורבים מהם נסגרים. כדי להצליח בעידן הנוכחי, צריך לחשוב בגדול, להכיר את חוקי השוק המשתנים”. עבור עסקים קיימים המצויים במשבר כדאי לבצע חשיבה ושינוי שירעננו את העסק, יפתחו אותו לקהלים חדשים ויציבו מטרות חדשות, לא רק בכדי להמשיך ולשרוד, אלא לשגשג ולפרוח.

מה מזמן לנו העידן הנוכחי בתחום העסקים הקטנים והבינוניים?

“יש היצע עצום והעולם העסקי מוצף בעסקים שעושים הכל בכדי לבלוט יותר, להיות חדשניים יותר, אטרקטיביים יותר ויצירתיים יותר. לצערי לא תמיד הם עושים שימוש  בכלים הנכונים והתוצאה הפוכה. במקום לגדול הם מוצאים את עצמם מדשדשים ולא מתקדמים לשום כיוון. צריך לזכור שמספר העסקים הקטנים עומד לגדול, וכל בעל עסק צריך להיות מודע לתחרות הזאת ולדעת לבדל את עצמו מהיתר”.

מה עסק קטן חייב לעשות בעולם הגדול?

“בעל עסק קטן ובינוני חייב לדעת לגדול עם העסק שלו מבחינה רעיונית, גם אם הוא לא מבקש לגדול פיזית ולהתרחב אלא במטרה לשמור על הקיים. לצורך כך בעל עסק חייב להיות מדויק ולהשתמש בכלים שיווקיים חדשניים בכדי להמשיך ולהבין שכל הזמן נושפים בעורפו והוא חייב להיות בתנועה, להציע עוד שירותים ולחשוב יצירתית. מומלץ לקבל ייעוץ עסקי לפני פתיחת העסק ולא לחכות לרגע משבר”.

מהו האתגר הגדול של עסק קטן ובינוני?

“חשוב להיות יותר חד ממוקד ומאורגן, לכוון לפתרונות מדויקים יותר ללקוח, לערוך אופטימיזציה ללקוחות. והאתגר הכי גדול הוא לחזות את הצרכים העתידיים של הלקוחות שלנו, ולהתכונן אליהם מראש.”

מתי נדע שכדאי “לעשות חישוב מסלול מחדש”?

“כשיש ירידה בהכנסות, נטישת לקוחות, כשמרגישים דעיכה ודכדוך ברמה האישית ותחושה של תקיעות, כשעולות מחשבות על פתיחת עסק אחר. ובייחוד כאשר מרגישים ש”המחלה” ממנה סובלים בעלי עסקים במשבר כגון הימנעות ודחיינות הולכת ומתגברת. או אז צריך להשתמש בכל הכלים על מנת להפוך את המניעה להנעה.

הקשר בין זאב בודד לעסקים קטנים ובינוניים

תופעת קבוצות הנטוורקינג הנפתחות חדשות לבקרים ובהם משתתפים אינספור בעלי עסקים קטנים ובינוניים, המבקשים לשתף ולקבל תמיכה רעיונית ומורלית מבעלי עסקים אחרים, מוכיחה כי הבדידות בקרב בעלי העסקים גדולה וקיים צורך לחשוב בגדול על שיתופי פעולה. שרון בסטר, “במסגרת תרגיל חדשנות שהעברתי במפגשי נטוורקינג חילקתי את המשתתפים לצוותים של עצמאים שלכאורה אין כל קשר הגיוני ביניהם, למשל מאמן אישי, עם מעצבת פנים ושפית למזון בריא, והם התבקשו לתכנן מוצר ו/או שירות משותף. חלק מהרעיונות שעלו בתרגילים אלו היו יצירתיים במיוחד ואף ישימים!”

לסיום ספרי על סיפור הצלחה של עסק שהשתמש בשירותייך

“אמנם אין הנחתום מעיד על עיסתו, אבל מדובר בעסק בתחום מבני המתכת, שייצר מבני מתכת מאוד גדולים בעיקר לשימוש תעשייתי, ובנוסף פנה לנישה קטנה של מחסני גינה ממתכת למגזר הפרטי. המנכ”ל שכר את שירותי לבדיקת ההצדקה הקיומית לנישה הזו. בחנתי מחדש את המוצרים וערכתי התאמה ללקוחות. בשנה הראשונה שעבדתי איתם המכירות עלו מכ - 500 יחידות בשנה ל –  3000  ובשנה השנייה הפוטנציאל העסקי זינק ל 25 אלף יחידות”.

שרון בסטר הקימה את “בסטר  – לעשות עסקים טובים יותר”, לאחר שעבדה בעבר בחברות בינלאומיות בתחום הטקסטיל ובכתר פלסטיק. בסטר מעניקה שירותי שיווק וייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים, ולעסקים בתחילת דרכם. כמו כן מלווה יזמים שעושים את צעדיהם הראשונים בשוק. “דרך הפעולה היא בניית אסטרטגיה עסקית ותכנית שיווקית, הצבת יעדים ומטרות, פתיחת ערוצי שיווק חדשים ובניית תכנית עסקית ייחודית לעסק, התואמת את היכולות והכישורים של בעלי העסק”.

טיפים גדולים לעסקים קטנים  על פי שרון בסטר:

“על אסטרטגיות כל עסק לשקף את העולם הדינאמי והמתפתח במהירות. אסטרטגיה לשנתיים הקרובות לא בהכרח תהייה עדכנית לשנתיים שלאחר מכן. חשוב להכין תכנית עסקית ייחודית לעסק שלכם, לעבוד על פי אסטרטגיה שיווקית, לצאת מהבועה של העסק הקטן ולחבור לבעלי עסקים נוספים ולא להתנהג כמו זאב בודד, להקפיד על הכנת תכנית עסקית טרם פתיחת העסק וגם אם העסק כבר עובד כדאי לעדכן ולרענן את התכנית הישנה ולהתאימה לצרכים הנוכחיים”.

לאתר של שרון בסטר

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

המומלצים