מתקשים לעמוד בקצב? הפתרון ללימודי מתמטיקה

שנת הלימודים הקרובה בפתח ותלמידים רבים שמתקשים במתמטיקה ימצאו את עצמם שוב בפיגור. ניצן כובני, מומחה בהוראה הפרטית במתמטיקה ובוגר חמש יחידות בהצטיינות, מציע שיעורים פרטיים, הקניית מיומנויות למידה ובניית תכנית עבודה ייחודית. הוא מכוון בעיקר לתלמידי יסודי, חטיבה ותיכון, אבל גם למשלימי בגרות באזור השרון

בשיתוף ברק רום | 30/08/2016 06:09
תגיות: לימודי מתמטיקה,מתמטיקה

המחצית השנייה של החופש הגדול כבר בעיצומה, מה שאומר שהחלה הספירה לאחור לקראת תחילת שנת הלימודים בבתי הספר היסודיים, החטיבות והתיכוניים. בתשדירי הפרסום של משרד החינוך דוחף השר נפתלי בנט את תלמידי ישראל לשאוף לבגרות של חמש יחידות במתמטיקה, ואצל חלק מהתלמידים דווקא המקצוע הזה הוא בעייתי במיוחד. הם מתקשים לעמוד בקצב, לא תמיד מפנימים את החומר הנלמד בכיתה, חלקם הגדול גם לא מתרגלים אותו בבית, הפערים גדלים, הציונים יורדים והלחץ גדל.

 צילום: לירן ברשדסקי
צילום: לירן ברשדסקי

ניצן כובני (23), תושב תל-מונד שבשרון, מכיר מקרוב את בעיות ההתמודדות של התלמידים עם מקצוע המתמטיקה. הוא בוגר של חמש יחידות בהצטיינות וכבר חמש שנים שהוא מתמחה במתן שיעורים פרטיים לתלמידי יסודי, חטיבה, ותיכון.

מה שמייחד את כובני זו הדרך בה הוא מחזיר למסלול את התלמידים שעוברים אצלו. “מעבר ליחס סבלני ואוזן קשבת גם במהלך המפגשים וגם מחוץ להם”, אומר כובני, שמעביר את השיעורים בביתו הפרטי, “אנחנו עובדים כמובן גם על שיעורי הבית, אבל החשוב ביותר הוא הקניית מיומנויות למידה, על מנת לאפשר לתלמיד להגיע לעצמאות וליכולת לעבוד על החומר בעצמו, מבלי להיזדקק למורים פרטיים. לומדים איך להתכונן למבחן ואיך להתמודד בשעת המבחן, שאלה שני דברים שונים, כיוון שלעיתים צריך לפתור תרגילים גם תחת לחץ של זמן. מעבר לכך, התלמידים מקבלים שיעורי בית ועמידה ביעדים שבועיים. כל זה קורה תוך כדי דיווח שוטף להורים, שמעודכנים אם התלמיד עדיין צריך תגבור”

איזה מיומנויות למידה אתה מציע?

“בדרך כלל מגיעים התלמיד עם אמו, ומספרים על ציונים נמוכים וירידה מתמשכת, עם עבר של מורים פרטיים שלא הצליח. השאלות שלי דומות: כמה זמן הוא משקיע? מעט. מכין שיעורים? לא. אני מברר מה הרמה בה הוא נמצא, מה הפיגור בחומר ואם הבעיה חמורה אני מציע תכנית עבודה. בדרך כלל זו שעת מפגש שבועית, אם כי חלק מהתלמידים זקוקים ליותר ואז מתחילים לסגור פערים. חשוב לי לראות שהתלמיד לא רק יודע לפתור משוואות ובעיות, אלא לראות את דרך החשיבה שלו ושם עיקר העבודה. כשאני רואה שצורת החשיבה השתנתה והדרך לפיתרון היא נכונה, זו הבקרה שלי שאכן התקדמנו”.

מי הקהל העיקרי שמגיע אליך?

“ההורים עושים את הפניה הראשונה, ומרבית התלמידים הם בחטיבה ובתיכון. ביסודי זה מתחיל מכיתה ד’, ה’ ומעלה, כי בכיתות הנמוכות ההורים עוד יכולים לעזור. ככל שהכיתות גבוהות יותר וחומר נעשה קשה יותר, כך זקוקים לתגבור פרטי. אני גם מכין תלמידים לבגרויות, עובד עם תלמידי אקסטרני וגם עם מי שסיימו צבא ומעוניינים לשפר או להשלים בגרות”.

באיזה נושאים התלמידים מתקשים הכי הרבה?

“הרוב מתקשה בגיאומטריה וטריגונומטריה. הקשיים הם בדרך כלל מכיוון שחסר ידע בסיסי ומצטבר בנושאים הללו ולעיתים גם באלגברה ובפתרון משוואות”.

למה אלה הנושאים הבעייתיים?

“תלמידים חושבים שזה מסובך מדי. קשה להם עם נושאים כמו זוויות, צלעות והוכחות. בדרך כלל זה קורה בגלל חוסר תרגול או כי הבסיס חלש, או כי החומר לא עבר טוב בכיתה. משהו התפספס בדרך. לעיתים זה גם בגלל העדר שליטה באלגברה בסיסית”.

תוך כמה זמן אתה יכול להחזיר תלמיד לתלם?

“הכל תלוי בו, באיזה כיתה הוא נמצא ,כמה הפערים שלו גדולים וכמה שעות הוא מוכן לעבוד ביום. תלמיד שמוכן לעבוד שעתיים – שלוש שעות בבית ביום, ולהיפגש איתי פעם בשבוע (מפגש כזה עולה 150 שקלים) יכול לסגור את הפערים בתוך חודשיים עד שלושה חודשים”.

ועכשיו בקיץ, מה אתה מציע לתלמידים לקראת פתיחת שנת הלימודים?

“זה הזמן לתלמידים שהתקשו במחצית השנייה של שנת הלימודים הקודמת להתחיל ולסגור את הפער, כדי להגיע מוכנים לשנה החדשה ולא להישאר בפיגור. למי שרוצים להצטיין זו הזדמנות מצויינת לערוך היכרות עם החומר שהם עתידים לפגוש בשנה הקרובה ולהגיע אליו מוכנים. תלמידים שזקוקים לרכישת מיומנויות למידה, עדיף שיעשו זאת עכשיו כדי שיהיו בידיהם כלים לפתוח את השנה ולא להיכנס לפיגור שרק יילך ויצטבר. המטרה הכללית היא להקנות לתלמיד הרגלים, שיסירו את התלות שלו במורה פרטי ויאפשרו לו ללמוד ולהתקדם בכוחות עצמו”.

ומה אתה אומר על התכנית של בנט, שדוחפת את  תלמידי ישראל לחמש יחידות מתמטיקה?

“בסך הכל מדובר ביוזמה ברוכה, שמטרתה לעודד תלמידים להצטיין במתמטיקה. היא צריכה להיות מכוונת בעיקר כלפי מי שמעוניינים לעסוק במקצועות שמצריכים חמש יחידות. לא כל התלמידים מכוונים למקצועות כאלה, והם יכולים להסתפק גם בשלוש או ארבע יחידות. יש הרבה דרכים להצליח. הצטיינות במתמטיקה היא אחת מהן אבל לא הדרך היחידה.

לפרטים נוספים- www.kubani-lessons.com

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

המומלצים

עוד ב''בהמומחים''

כותרות קודמות
כותרות נוספות