
יש לי רעיון גאוני לסטארט אפ: מה עכשיו?
חשבת על הרעיון הגאוני הבא, אתה יודע שזה הולך להיות אקזיט מדהים, שחברות ענק ישלמו מיליוני דולרים על ההמצאה החדשה שלך. אפילו יש לך כבר צוות שאיתו אתה עובד על הרעיון הזה בנסיון להפוך אותו הלכה למציאות. אבל רגע, אין לך באמת מושג מה השלב הבא, אז למי פונים על מנת לגייס משקיעים לרעיון שלך? המשיכו לקרוא
תהליך גיוס המשקיעים לסטארט אפ הוא שלב הכרחי בחייו של כל רעיון. ברור לכולם כי לא ניתן להקים עסק ללא האמצעים הדרושים לכך. ולרוב, ליזמים אין את סכומי הכסף הנדרשים על מנת להגשים את החלום שלהם. חשוב מאוד להבין כי מדובר בדרך מתסכלת מאוד. קודם כל, בגלל כמות הסירובים שאותם תצטרכו לשמוע ודבר שני, בגלל הזמן היקר שתיאלצו “לבזבז” על מנת להשיג משקיעים חדשים. וזאת במקום להשקיע את אותו הזמן בפיתוח הרעיון שלכם. אבל מדובר כמובן בשלב הכרחי, מה גם שאם נתכונן לכך כהלכה, ניתן להפוך את שלב גיוס המשקיעים למנוף צמיחה, ולאו דווקא רק בתחום הפיננסי.

גיוס משקיעים לפי שלבי ההתפתחות
על אחת השאלות הגדולות ביותר שכל סטארט אפ הזקוק לכספים שואל את עצמו: באיזה שלב אפשר להתחיל לחפש משקיע?
חשוב לזכור כי החלוקה היא לשלושה שלבים עיקריים: שלב הרעיון הראשוני, שלב בחינת ההיתכנות ושלב הייצור והמכירה.
בשלב הראשוני, הנקרא PRE SEED, אין צורך לרוב בגיוס משאבים. ובמקרים רבים מוותרים על גיוס כספים מקרנות ומתעסקים בעיקר בחיפוש משקיעים פרטיים, או שמסתפקים בתמיכה מסביבתם הקרובה.
השלב הבא בחיי הסטארט אפ הוא שלב ה-SEED, ובו מגבשים בעצם את המודל העסקי של הרעיון ומפתחים אב טיפוס, או לחלופין מתבצע פיילוט לבחינת הרעיון. בשלב זה כבר נדרשים משאבים כלכליים רציניים יותר. ובדיוק בשל כך יש להתחיל לחשוב על גיוס משקיעים. לרוב מקובל לחפש משקיעים פרטיים הנקראים אנג’לים. אנג’לים הם אותם אנשי עסקים פרטיים, אמידים מאוד, אשר אחת ההתמחויות שלהם היא השקעה בסטארט אפים וזאת בתמורה לאחוזים בחברה. בל נשכח כי ישנם אנג’לים אשר בתמורה לעזרתם הכספית ידרשו לקבל אחוזי אחזקות משמעותיים יותר. הם לרוב יהיו מצויידים בעורכי דין המכירים את התחום, אשר יכולים להציע לבעלי הסטארט אפ חוזים אשר עלולים להיות קשים ומסובכים מדי להתרה. אסור לשכוח כי ישנו מצב בו כאשר יש רק משקיע אחד הקשור לחברה, ייתכן מצב בו במקרה של גיוסים עתידיים הם עלולים לטרפד כניסה של משקיעים נוספים.
כמו כן, גיוס כספים יכול להתבצע בשלב מתקדם יותר של המיזם, שלב הייצור והמכירות. במקרים רבים ייתכנו אפילו מספר סבבי גיוס משקיעים. בשלבים אלה ניתן ואף נהוג במקרים רבים, לפנות לקרנות הון סיכון אשר בדרך כלל ידרשו בתמורה מניות בחברה, זכויות בניהול המיזם. וכן, עדיפות במקרה של מכירה, מיזוג או אפילו חלוקת דיבידנדים.

אז מה עדיף? משקיע פרטי או מוסדי?
בכל אחד משלבי גיוס הכספים, עולה השאלה הגדולה ביותר: “מיהו המשקיע המתאים ביותר בשבילי?”, ובגלל שהאפשרויות של גיוס משקיעים הן רבות, וכוללות בין השאר גם קרנות הון סיכון, משקיעים מוסדיים ומשקיעים פרטיים.
גיוס כספים מאנג’לים טומן בחובו יתרון אחד גדול ומשמעותי, אותם משקיעים כבר צברו ניסיון רב בהשבחת מיזמים וברוב המקרים הם מספקים לא רק את הכסף, אלא גם את הידע, הניסיון והקשרים שלהם. מה עוד שבשנים האחרונות הם נהנים גם מהטבות מס המעודדות אותם להמשיך ולהשקיע בסטארט אפים ישראלים. ומשום שישראל נחשבת לסטארט אפ ניישן, אשר באופן טבעי שהפכה לכפר גלובלי, ניתן לגייס בקלות גם הון מעבר לים. במדינה שבה כמעט בכל חודש מגייסים הסטארט אפים כחצי מיליארד דולר מקרנות וממשקיעים פרטיים, אפשר לצפות שכמעט כל מיזם חדש יכול ומסוגל לקבל מימון.
מיומנו של סטארטאפיסט מתחיל
ביקשנו לברר איך באמת מתחילים להקים סטארט אפ חדש, ולצורך כך שוחחנו עם מנזלה, העומד כרגע בתחילת דרכו לדבר הגדול הבא. רצינו לדעת על מה צריך לשים לב כשרק מתחילים לחשוב על סטארטאפ, וזה מה שהוא ענה לנו:
מה גודל השוק - “דבר ראשון בסטארטאפ, כמו בכל דבר אחר, חשוב לדעת כמה אנשים ישתמשו בשירות החדש שלנו.” אם נחשוב על זה הפוך, שוק קטן מדי לא מצדיק את כמות העבודה הרבה שנידרש להשקיע.
כאב או בעיתיות - “למדו היטב את השוק שלפניכם ומצאו את הבעיה, וזאת על ידי שיחה עם מומחים, לקוחות פוטנציאליים. מרבית הרעיונות הטובים הגיעו מאנשים שעבדו שנים רבות בתחום, אם לא צמחתם בתחום בעצמכם, כדי לשקול לבצע עבודה מחקר בתחום הרעיון כדי להכיר אותו יותר טוב.”
חיפוש הפתרון - “הדבר הראשון שיעלה בראשכם, הוא כנראה לא הנכון. אבל אם תבצעו סקר שוק וחיפוש אחר פתרון, תדעו מה עובד ומה לא.”

בשלב ההקמה, על מה צריך לשים לב?
מודל עסקי - המודל העסקי אמור לענות על שלוש שאלות: מי הלקוח שלי? מה הערך המוסף? מה ההיגיון הכלכלי?
תחרות - מה הביקוש למוצר? האם כבר ישנו מוצר דומה בשוק? במה המוצר שלי שונה מהמתחרים?
אסטרטגיה - עתה עלינו לתכנן כיצד ניישם את המודל העסקי שתארנו בהתחלה מבלי שהתחרות תפגע לנו בהצלחה.
טכנולוגיה - איזו טכנולוגיה קיימת היום, כיצד ניתן לייעל אותה או האם יש צורך בטכנולוגיה חדשה?
גיוס כספים - האם תוכלו לממן מכיסכם? האם ניתן להיעזר בחממה טכנולוגית? ישנה חשיבות רבה מאוד בעת גיוס הכספים לרמת הידע שלך ולרמת ההתקדמות במיזם.
תכנית עסקית - כעת יש להעלות את כל מה שתיכננו על הכתב ולבנות תכנית עסקית במיוחד לסטארט אפ. שימו לב, לכל סטארט אפ יש כללים שונים בניסוח שלו.
בסופו של דבר מנזלה אומר לנו ש”בהקמת סטארט אפ, רק החזקים שורדים. הדרך של כל יזם מתחילה בגיבוש הרעיון והחדרתו לשוק רצופה בדרך כלל במכשולים נפשיים, באתגרים אינטלקטואליים והתמודדות עם מצבים לא פשוטים בכלל, לכן חשוב מאוד להיות בעל אמונה, להיטות ותעוזה רבה במיזם שלו. יזם שלא יאמין במוצר שלו, לא יצליח לבנות אותו, ובסופו של דבר, רק האנשים המוכשרים והחזקים ביותר, שורדים. כל מה שעובר עליך מכין אותך למה שרצית”.
ההבטחות של שנת 2018
בין הסטראט אפים המבטיחים של השנים הקרובות ניתן למצוא חברות כמו ZERTO המספקת פתרונות התאוששות מאסונות קריסה מערכתית ברמת ארגונית וכן מספקת תוכנה להמשכיות עסקית עבור תשתית וירטואלית ועבודה בסביבת ענן. החברה ממקומת בישראל ובארה”ב, PAYONNER המתעסקת עם העברת כספים אלקטרונית וביצוע תשלומים במסחר אלקטרוני, מטה החברה נמצא בניו יורק אך מרבית עובדיה נמצאים במרכז המחקר והפיתוח בפתח תקווה, CYBEREASON היא חברת אבטחת סייבר המתמחה בזיהוי נקודות קצה וכן בתוכנות תגובה בנושא, החברה ממוקמת בבוסטון מסצ’וסטס,ו-MYWORLD, האפליקציה המהפכנית הזו מאפשרת ללקוח ליהנות מכל המוצרים הנמכרים בסביבתו. משמע, אינטרקציה ישירה בין בעל עסק לבין לקוחות הקצה, המחפשים מוצר כלשהו באזור. לקבל את רשימת כל המוצרים שבאזור שנבחר על ידי הלקוח, רשתות גדולות לצד חנויות פרטיות קטנות יותר אשר מחזיקות באותו מוצר ספיציפי. כאשר החנויות יכולות לעדכן באופן חופשי פריטים שבמלאי החנות שלהם דרך האפליקציה.
הכתבה בשיתוף המרכז הישראלי לעידוד עסקים ברשת: http://israelweb.org.il
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg