ראשי > תרבות > יוצאים > כתבה
בארכיון האתר
פסיכים
ברוכים הבאים לעולמם של ה"אוטאקו": צרכני פופ אובססיביים שמסובבים את התרבות היפנית על האצבע הקטנה
לכתבה הקודמת דפדף בתרבות לכתבה הבאה
רויטרס
26/8/2004 12:07
נוסף על כך שהגרעין הקשה והמכור של חובבי הקומיקס והדמויות המצוירות היפניות אוספים באובססיביות ספרי קומיקס, מתלבשים כמו הדמויות המצוירות האהובות עליהם ורוכשים את כל המוצרים הנלווים, עכשיו זה
גם רשמי שהם יצרו שוק כסף גדול שהאנליסטים מכנים בשם "כלכלת מניה" (Mania Economy).
 
בדוח שיצא השבוע ממכון המחקר נומורה שנמצא בטוקיו נכתב כי צרכני תרבות הפופ הנלהבים ביפן, המכונים
"אוטאקו" (Otaku), מוציאים 2.35 מיליארד דולר בשנה על קומיקס, דמויות מצוירות, משחקי מחשב ומוצרים נלווים. "כשלוקחים בחשבון את השפעתם וכוח הקניה של 'צרכני המניה', אי אפשר יותר להתייחס אליהם כאל שוק נישה", נכתב בדוח.
 
זהו צעד גדול עבור קהל האוטאקו היפני, שעד היום נחשבו למתבודדים חנונים שממתיקים את הניכור שלהם מן החברה באמצעות עולם פנטסטי של קומיקס ודמויות מצוירות. התופעה, שבפעם הראשונה זכתה להתעניינות תקשורתית בשנות התשעים, מוגדרת כמשיכה כמעט אובססיבית לאנימציה והיי-טק, ונכונות להוציא על כך כל סכום שיידרש.
 
החשיבות הכלכלית של מה שנקרא בזבוז "מניה" גדלה יחד עם מספר המשוגעים לדבר, וכיום תרבות האוטאקו התרחבה והיא מכילה מעריצים של כל דבר – ג'אז, ג'ינס או מכוניות.
 
יפנים מסתערים על צעצועים. צילום: רויטרס
"לצרכני המניה יש אימפקט חברתי חזק"
על פי הערכות דוח נומורה, כ-2.8 מליון יפנים מתאימים להגדרת צרכני האוטאקו. הם מהווים 11 אחוז משוק הקומיקס, אנימציה, משחקי מחשב ומוצרי פופ ששוויו הכולל מוערך ב-21 מיליארד דולר. 
 
האוטאקו מוערכים יותר גם בגלל שהם יוצרים באזז מסביב למוצרים ספציפיים, ויוצרים טרנדים חדשים. "לצרכני 'המניה' יש אימפקט חברתי חזק", נכתב בדוח, שמדגיש את השימוש שלהם באינטרנט ליצירת טרנדים והפצת אינפורמציה.
 
כעת גם מכירים בהם כשגרירי התרבות היפנית מודרנית בעולם. בעוד שספרות וקולנוע יפנים עכשוויים מוגבלים בשווקים הבינלאומיים, לקומיקס המנגה
ודמויות אנימה בסרטים מצוירים כבר יש מזמן מעריצים בארה"ב ובאירופה.
 
יוצרי הדוח, שלצורך המחקר השתמשו בשאלונים וראיונות עם צרכנים, צופים שכלכלת ה"מניה" תצמח, ומתכוונים לעשות מחקר דומה גם השפעתם של האוטאקו על תעשיית הנסיעות והאלקטרוניקה. העניין וכמות ההוצאות על תחביבי אוטאקו לא עומדים לגווע.
 
דיסוקה סוזוקי, מהנדס בן 28, אומר שהוצאה של 455 דולר בחודש על תכנות משחקי וידיאו, חיוני בדיוק כמו תשלום שכר דירה או רכישת אוכל. "הייי אבוד אם לא היתי יכול לרכוש אותם", הוא אמר ביום רביעי, בעודו צופה בהדגמה של משחקי וידיאו חדשים ברובע ענקי האלקטרוניקה בטוקיו, "הם הפכו לחלק חשוב בחיי".
תמונות
אמנות
חדשות
טלוויזיה
קולנוע
מוזיקה
ספרים
יוצאים
  מדד הגולשים
הפוליגרף: קרקס...
                  24.31%
פלסטינים נגד סנופ ...
                  11.55%
בהופעה חיה: אייל...
                  11.42%
עוד...

יוצאים
אז, לאן הולכים?  
סליחה, יש'ך שקל?  
בקצב הרגאיי – פסטיבל האביב בצאלים  
עוד...