 |
/images/archive/gallery/145/663.jpg ''המלך ארתור''.
צילום: ארכיון  |
|
|
תקופת הקיץ היא שעתו היפה של הקולנוע ההוליוודי. רק שהמציאות מראה אחרת: "המלך ארתור", "נשים מושלמות", "רידיק" והתאומות אולסן הם חלק מהנפילות הגדולות |
|
|
 | דפדף בתרבות |  | |
טל פרי 29/8/2004 9:08 |
|
|
|
|
 |
אם אתה מפיק סרטים הוליוודי, סוף הקיץ הוא עבורך המקבילה לעשרת ימי התשובה שבין ראש השנה ויום-הכיפורים: זמן של חשבון נפש ובעיקר חשבון בנק. זו העונה שבה סרטי הקיץ הגרנדיוזיים, שמופקים בתקציבי עתק של עשרות מיליוני דולרים ומעלה, מסיימים את הקדנציה על המסך הגדול. כל הנתונים כבר סוכמו, כל ההצלחות כבר סומנו, ולמרבה הצער גם כל הכשלונות. ככה זה בהוליווד. על כל מפיק שצוחק כל הדרך אל הבנק יש שניים שבוכים כל הדרך חזרה ממנו. בסוף השבוע תסתיים רשמית עונת סרטי הקיץ בארצות-הברית, וזה הזמן להצביע על הכשלונות, הפלופים הגדולים, ויש הרבה כאלה. בניגוד לקיץ שעבר, שבו רוב ההתרסקויות הכלכליות בקופות היו שייכות לסרטי המשך כושלים, קיץ 2004 נטה דווקא חסד להמשכונים. "שרק 2" הפתיע את העולם עם הכנסות עתק של יותר מ-434 מיליון דולר בתחומי ארצות-הברית בלבד, מה שהפך אותו להצלחה הגדולה ביותר של הקיץ. אבל גם "ספיידרמן 2" ( יותר מ-354 מיליון ), " הארי פוטר והאסיר מאזקבאן" (יותר מ-245 מיליון ) ו"זהות
במלכודת" (יותר מ-124 מיליון ) לא קטלו קנים. אבל אין מה לדאוג. גם אם ההמשכונים היו ברוב המקרים סיפורי הצלחה, הוליווד עדיין הצליחה להנפיק כמות מרשימה של פלופים מקוריים. ההתרסקות הגדולה ביותר של הקיץ הגיעה כבר באמצע יוני, עם הגרסה החדשה ל"מסביב לעולם ב-80 יום ", על-פי ספרו הקלאסי של ז'ול וורן, בה לוהק כוכב הפעולה מהונג-קונג ג' קי צ' אן לתפקיד פספרטו. זה הספיק, כנראה, כדי להרתיע מראש את הקהל מההפקה, שבה הושקעו 100 מיליון דולר. התוצאה: הכנסות מביכות של פחות מ-24 מיליון דולר בקופות. מעציב לא פחות המקרה של "טרמינל". על הנייר: מתכון בטוח ללהיט. סטיבן שפילברג מביים, טום הנקס וקתרין זיטה-ג'ונס מככבים, אבל הקהל לא התלהב מסיפורו של פליט ממזרח אירופה שמוצא את עצמו חי כתושב קבע בטרמינל של שדה-התעופה בניו-יורק בגלל סיבוך ביורוקרטי. הסרט הרוויח 77 מיליון דולר בקופות - הרבה מתחת לציפיות, והתרסקות במונחים של שפילברג והנקס. מכה לאגו ולכיס.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
"נשים מושלמות". צילום: ארכיון
|
|
 |
 |
 |
 |
|
פח הזבל של הוליווד
|
 |
|
 |
 |
 |
|
היו גם סרטים שגרפו בקלילות יותר מ-100 מיליון דולר, אך בגלל עלויות ההפקה האדירות שלהם עדיין נחשבים לאכזבות. "הכפר", סרטו האחרון של אם. נייט שאמאלן, גרף עד כה 107 מיליון דולר בארצות-הברית. סכום יותר ממכובד להפקה זולה יחסית, אבל שאמאלן משלם עכשיו את מחיר התהילה, תרתי משמע: המפיקים ציפו שהסרט יגרוף יותר מ-200 מיליון דולר, ונראה שזה כבר לא יקרה. "ואן הלסינג", אקשן הערפדים שביים סטיבן סומרס בתקציב של 150 מיליון דולר, פתח במאי את עונת סרטי הקיץ ולא הצליח להחזיר את ההשקעה, עם רווחים של כ-130 מיליון דולר בלבד בארצות-הברית. ג גם "טרויה", האפוס ההיסטורי הענק בכיכובו של בראד פיט, נעצר עם הכנסות של 135 מיליון דולר בתחומי ארצות-הברית, הרבה מתחת לעלות ההפקה שמוערכת בכ-200 מיליון דולר. למזלם של המפיקים, "טרויה" זכה להצלחה גדולה ברחבי אירופה, רק שמבחינת הקהל האמריקני, כידוע, מה שלא קורה בטריטוריה הביתית כאילו לא קרה בכלל.
עוד נפיל שזכה הקיץ למכה כואבת במיוחד באזור האגו והכיס הוא מפיק העל ג'רי ברוקהיימר. בקיץ שעבר הוא הפתיע בגדול עם ההצלחה העצומה של "שודדי הקאריביים: קללת הפנינה השחורה", שגרף יותר מ-300 מיליון דולר. השנה הימר ברוקהיימר על המיתוס ההיסטורי של המלך ארתור ואבירי השולחן העגול. על פניו, פוטנציאל ללהיט ענק. בפועל, אחד הסרטים המביכים של הקיץ. צוות השחקנים האנמי, סצינות הקרב ההמוניות שנראו כמו העתק דהוי של סרטי "שר הטבעות" ובעיקר הניסיון להתנתק מהאגדה הקסומה לטובת היצמדות להיסטוריה גרמו לקהל לעשות אחורה פנה. "המלך ארתור" עלה 90 מיליון דולר והכניס רק 50 מיליון. לגורל כמעט זהה זכה "נשים מושלמות" בכיכובה של ניקול קידמן, שעלה 90 מיליון דולר והרוויח 58 מיליון. הסרט, גרסה מחודשת לקומדיית מדע בדיוני משנת 1975, לא הצליח לתמרן כראוי בין הומור, סאטירה חברתית נוקבת ואפקטים מיוחדים. כבר בהקרנות המבחן התגובות היו פחות ממחמיאות, ולמרות שבסופו של דבר לא מדובר בכישלון הגדול של הקיץ (כמו שלא מעט מעורבים בפרויקט חששו), זו גם לא הצלחה גדולה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
"רידיק". צילום: ארכיון
|
|
 |
 |
 |
 |
|
עוד פדיחות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
גם המועמד המוביל לתואר "הקומדיה הרומנטית של הקיץ" לא הצדיק את הציפיות: "המהפך של הלן", בכיכובה של קייט הדסון ובבימויו של גארי מרשל ( " אשה יפה" ), הכניס רק 38 מיליון דולר. אפילו הסרטים המבוססים על סדרות קומיקס מפורסמות, בדרך כלל מתכון בטוח ללהיט, הם כבר לא מה שהיו. 100 מיליון דולר הושקעו בהפקת "אשת החתול", עם האלי ברי בתפקיד גיבורת העל בחליפת העור השחורה, ופחות מ-40 מיליון חזרו לכיסי המפיקים. נראה שזה העונש הראוי למי שמלהק את שרון סטון לתפקיד מרכזי בהפקה גדולה, גם אם לתפקיד הרעה. גם וין דיזל, שרק לפני שנתיים נחשב לכוכב האקשן הגדול הבא של הוליווד, מאבד כנראה את הכתר. בסרט המדע הבדיוני "רידיק-המסע מתחיל" הושקעו 100 מיליון דולר, והוא הכניס פחות מ-60 מיליון . גרוע עוד יותר היה מקרה "כנפי הרעם", ניסיון מסקרן להחיות על המסך הגדול את סדרת הפולחן בה כיכבו בשעתו בובות על חוט, בתפקיד בני משפחה שהופכים בעזרת פלאי הטכנולוגיה ותקציב בלתי מוגבל לארגון בינלאומי וסודי. יותר מ-60 מיליון דולר הושקעו בסרט, שנקטל בכל הביקורות והכניס פחות מעשרה מיליון. ואפרופו בובות על חוט, גם התאומות אשלי ומרי-קייט אולסן כשלו בגדול בניסיון להפוך לכוכבות קולנוע, כשסרטן הגדול הראשון "יום בניו-יורק" הכניס סכום מביך של 14 מיליון דולר. בהוליווד מתכוננים עכשיו לעונת הסתיו, בה יעלו בעיקר סרטי איכות שמיועדים להיות התותחים הכבדים בטקס פרסי ה"אוסקר" הבא. יוצא דופן מקרה "סקיי קפטן", שיועד במקור להיות אחד מלהיטי הקופה הגדולים של הקיץ, אך ברגע האחרון נדחה לסוף ספטמבר. רק הזמן יגיד אם הדחייה הצילה את סרט הפעולה המסקרן (שצולם כולו בטכניקה שיצרה אשליה של סרט שחור-לבן ישן משנות ה-40) בכיכובם של ג'וד לאו, גווינת פאלטרו ואנג'לינה ג'ולי, או שפח הזבל של הוליווד ימצא גם לו מקום של כבוד בין פספרטו מהונג-קונג והמלך ארתור.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | "יום בניו יורק". צילום: ארכיון | |
|
|
|
|
|
|
|
|