ראשי > תרבות > ספרים > כתבה
בארכיון האתר
סנופי, תביא את המגלב, וודסטוק הולך לחטוף
לפני 70 שנה נולדה סדרת הקומיקס הקלאסית "טרי והפיראטים" שבראה את אחד מאייקוני הסאדו-מאזו המרכזיים בתולדות תרבות הפופ
לכתבה הקודמת דפדף בתרבות לכתבה הבאה
אלי אשד
11/11/2004 8:20
החודש, לפני 70 שנה, נולדה
סדרת הקומיקס הקלאסית "
טרי והפיראטים",  של מילטון קאניף, שהיתה לאחת מסדרות הקומיקס המפורסמות ביותר של כל הזמנים. הסדרה, שמעולם לא תורגמה לעברית, היתה לקלאסיקה בארה"ב, זיכתה את קאניף בכינוי "רמברנדט של הקומיקס" הציגה בפני הקהל שורה של הרפתקאות באווירה סקסית על רקע נופי סין האקזוטית, ובראה את אחד מאייקוני הסאדו-מאזו המרכזיים בתולדות תרבות הפופ. 
 
גיבור הסדרה היה
טרי, נער אמריקאי יתום שהגיע לסין בעקבות מפת אוצר שהוריש לו סבו. את טרי הנער מלווים הרפתקן יפה תואר וקורע נשים מקצועי בשם פאט ריאן, מדריך ומתורגמן סיני בדחן בשם ג'ורג' ובסטר קונפוציוס, או קוני, וגם חבורת שודדי נהרות סיניים שהונהגו על ידי בן תערובת, והעניקו לקומיקס את שמו.
 
נבלים אחרים בקומיקס מונים את "הגולגולת", נבל חבוש במסכת ראש ובגלימה שחורה, פיראטים מכל סוג ומין ביניהם קפטין ג'ודאס והפיראט היבשתי קפטין בלאז, הגנרל הסיני הברברי קלאנג, הברון דה פלקסוס המרושע, בורמה, הנערה הבלונדינית היפהפייה בעלת לב הזהב שהחלה את הקריירה שלה כאהובתו של קפטין ג'ודאס ונרדפה בידי משטרת הונג קונג כפיראטית. אגב, בורמה, שהיתה אהובתו הכמוסה של טרי, היתה בעצם חרמנית אש על פאט ריאן, ופעלה בנחישות במטרה ללכוד אותו אל בין כנפיה.  
 
האויב הגדול של פאט וטרי היתה יפהפיה מסתורית בשם  לאי צ'וי סאן  ("עמק האושר", בסינית) שהנהיגה חבורת פיראטים, פושעים ורוצחים. לאי צ'וי סאן, שאחזה בכינוי "אשת הדרקון ", צוירה על פי קווי המתאר של מרלן דיטריך, לו היתה זו מלוכסנת עיניים. אשת הדרקון היתה אינטיליגנטית וקרת מזג, מומחית בדרכי העולם והגברים, אינטלקטואלית ששולטת בשקספיר ובקונפוציוס ונטולת אשליות באשר לעולם האכזר שבו היא חיה . ומעל הכל אשת הדרקון ניהלה מנהלת מערכת יחסים מורכבת, אלימה וסקסית עם טרי פאט. מהצד האחד היא מנסה כל הזמן לחטוף ולרצוח אותם מאידך, היא עומלת על הניסיון לפתות את הצמד, כולל גילויים כמעט אימהיים כלפי טרי, עד כדי כך שהיא מסייעת לו להתמודד עם חרדת הדייט הראשון, ואפילו מלמדת אותו לרקוד.  

 
"טרי והפיראטים"
גברת רובינסון בגרסת סאדו-מאזו
קאניף מתאר בפרוטרוט את הליך החניכה המינית של טרי, שמתחיל את ההתעסקויות עם הילדה המפונקת  בת גילו, אפריל קאן, עובר ממנה להתאהבות בבורמה ולבסוף אף אפילו מנהל סוג של רומאן עם גברת הדרקון בעצמה. טרי, באופן מובהק, חובב נשים מבוגרות ומסוכנות, שנאבקות לרוב על פיסה מלבו של פאט, אולם מוכנות להעניק מחסדיהן גם לטרי הקטן.
 
לתקופתו, כמו גם לקהל היעד שלכאורה כיוון אליו, "טרי והפיראטים" היה קומיקס נועז עד להדהים. קוראים עכשוויים לא יתקשו לאפיין מחדש את גברת הדרקון כמלכת סאדו-מאזו, והיא אכן משמשת כיום כאחד האייקונים המרכזיים של הקהילה בארה"ב, בעיקר של האגף הלסבי שלה. 
 
קאניף אפילו הכניס דמות של לסבית לאחד הסיפורים, בשם סאנג'ק, שהיתה חמה על הנערה אפריל קאן, וכן תיבל את הקומיקס במעלליה של הנימפומנית צ'ירי בלאז, שכישלונה למשוך לרשתה את פאט ריאן יפה התואר גרם לה להתמסר לפושעים. לא ברור עד כמה  כל הדברים האלה היו מובנים  לקוראים  התמימים יחסית בשנות השלושים  (חלק גדול מהם ילדים) אבל לקורא המודרני הם מנקרי עיניים ממש.  

מאחר ובמהלך שנות קיומו של הקומיקס סין איבדה את ההילה של הזרות האקזוטית, שליוותה אותה בראשית, קאניף צריך היה למצוא אויב זר "אחר". הפיתרון, כתמיד, היה לקרוא לצ'רלי. קאניף החל להזכיר את הפלישה היפנית לסין, והחל משנת 38', טרי ופאט שקועים עמוק במלחמה בפולשים, שאמנם מוצאם לא הוזכר במפורש, אולם היה ברור ביותר.
 
"טרי והפיראטים"
סמל לאומי
עם השנים טרי התבגר והיה לגבר בו בזמן שהקומיקס כולו, על רקע מאורעות מלחמת העולם השנייה, הפך למציאותי יותר וריאליסטי יותר. טרי ופאט נפרדו וטרי, כעת לוטננט בחיל האוויר האמריקני, תופס את מרכז העניינים. למעשה, בשביל להתאים את הקומיקס למצב האירועים, יצר קאניף מעין שלוחה נפרדת של הסדרה, שיועדה לחיילים החרמנים בחזיתות, והיתה מאופיינת באווירה סקסית על רקע הרפתקאותיה של בורמה היפה. אולם מחאות "בעלי הבית", של הקומיקס, אילצו את קאניף לחדול משילוב עלילות זימה בטרי. כפיצוי הוא פשוט ברא סדרה חדשה  בשם "מאל קאל", שסבבה סביב מעלליה של חתיכונת ליברלית וסקסית שנודדת בין הבסיסים ומבדרת מינית את החיילים.

כעשור אחרי, ב-29 בדצמבר 1946, קאניף מחליט שנשבר לו להיות מנוצל על ידי הסינדיקט שאוחז בזכויות על טרי, והוא פורש לשם הקמת סדרה עצמאית משלו. "טרי והפיראטים", שרדה עוד שנים רבות אחרי פרישתו של קאניף, כשהיא נודדת בין יוצרים מתחלפים, אולם לא מצליחה להותיר את הרושם העז שהיו לה בעשר שנות קיומה הראשונות, שמציינות שנות שיא בתחום הקומיקס האמריקאי.
 
למעשה, יש הטוענים ששום סדרת קומיקס אחרת, אפילו לא "פלאש גורדון" ואפילו לא "טרזן" של פוסטר,שמשה מודל חיקוי דומיננטי כל כך על ידי קומיקסאים רבים ואפילו על ידי יוצרי סרטים כמו פליני ואורסון וולס ( שהתפנה במהלך הצילומים ל"האזרח קיין" לכתוב מכתב מעריצים לקאניף). 

במרץ 95' טרי ופאט עשו קאמבק בגירסה חדשה של המחבר מיכאל אוסלן (מפיק סרטי "באטמן") שצוירה בידי האחים הילדבראנדט ולאחר מכן על ידי דן שפיגל. העלילה התרחשה כעת בהונג קונג העתידנית, כאשר טרי ופאט נאבקים  בפיראטים, בחוטפים ובסחטנים מבסיס מקומי. כל הדמויות הוותיקות נכחו בגרסה החדשה, כשהן מעודכנות ומשופצרות בהתאם לרוח הזמן. למרות כל אלה, הסדרה לא זכתה להצלחה והופסקה כעבור זמן קצר. יחד עם זה, חשיבותה של "טרי והפיראטים" המקורית לא נשכחה, כל גליונות הקומיקס הודפסו מחדש כספרים, וטרי עצמו זכה להתנוסס על בול, כסמל לתרומה החשובה שלו לתרבות האמריקאית הפופולרית, ואולי גם לכך שכל מה שהאמריקאים ידעו על סין במשך שנים רבות, היה לקוח מהרפתקאותיו.
תמונות
אמנות
חדשות
טלוויזיה
קולנוע
מוזיקה
ספרים
יוצאים
  מדד הגולשים
הפוליגרף: קרקס...
                  24.31%
פלסטינים נגד סנופ ...
                  11.55%
בהופעה חיה: אייל...
                  11.42%
עוד...

ספרים
מזוז: לא תיפתח חקירה פלילית נגד יוסי שריד  
הספר הזוכה – רומן היסטורי שעורר סערה  
פרס ספיר בוטל: הזוכה נדרש להחזיר את הכסף  
עוד...