איך בוחרים צבעים, מרצפות ועץ לבית
קרה לכם שבחרתם בחנות צבע בגוון מסוים, ואחר כך גיליתם שהתוצאה רחוקה מזו שייחלתם לה? מתברר כי לא כל מוצר שנראה מבטיח בקטלוג מתאים גם לבית שלכם. ריכזנו עבורכם כמה כללים, שיעזרו לכם לבחור את החומרים הנכונים
הבעיה היא שפעמים רבות לאחר שצבעתם, קדחתם, התקנתם או ריצפתם, גיליתם פתאום שגון הצבע שהתקבל על הקיר אינו תואם את הצבע שבתמונה, שדוגמת המרצפות אינה אחידה או שגוף התאורה שבחרתם אינו נותן את האור הרצוי.
לא כל מה שנוצץ בהיכל התצוגה יענה בדיוק על הפנטזיה שלכם, ובמקרים רבים אתם עלולים להתאכזב מהמוצר.
חלק מהמשפצים משתמשים במעצב פנים מנוסה, אולם מרביתם, עקב שיקולי תקציב, מעדיפים לבחור בעצמם את החומרים. מה חשוב לדעת כדי לבחור נכון? אספנו עבורכם כמה טיפים והסברים חשובים.
את צבע הקיר בוחרים לרוב מתוך מניפות הצבעים של יצרניות הצבעים או מתוך קטלוג המציג תמונות של חדרים מעוצבים, כאשר מתחת לכל תמונה מופיע מספר הגוון שבתמונה. עם זאת, במקרים רבים אנו עלולים לגלות כי הגוון שהתקבל על הקיר הוא לא הגוון שציפינו לו.
מעצבת הפנים אריאלה שניאור מסבירה: "אחת הבעיות הנפוצות בבחירת צבע היא, שבתמונה או במניפת הצבעים אנו רואים מקטע קטן מאוד של גון הצבע, ואנחנו לא יכולים להביא בחשבון פרמטרים שונים, כמו הפרופורציה של גודל החלל, גודל הקיר וכיווני הבית - דברים שהם משמעותיים מאוד כדי לדעת איך יתקבל הגוון בבית."
לדבריה, כאשר עוסקים בכיווני האור בבית, יש כמה דברים שיש להביא בחשבון: אם החדר שאתם צובעים פונה לכיוון צפון, כדאי לדעת שגון האור המתקבל הוא גוון "קר," עם פיגמנט סגלגל - כחלחל. אם החדר פונה לכיוון דרום - מזרח - האור הוא הרבה יותר צהוב.
אם למשל נצבע את הקיר בחדר הצפוני בצבע אוף - ווייט, יתקבל הצבע על הקיר כלבן "מלוכלך" עם מעט אפרפרות, בעוד שבחדר הדרומי יתקבל גוון של קרם צהבהב.
כיצד בכל זאת ניתן להימנע מהאשליה הנוראית שעלולה לכער לנו את הבית? "הפתרון הטוב ביותר הוא לקנות קודם כל קופסה קטנה מהגוון שבחרתם, לצבוע ריבוע של מטר על מטר ולראות כיצד הוא מתקבל עם הרצפה וכיווני האור.
ככלל, הדגמה בשטח היא הכלי הטוב ביותר, שגם בעלי מקצוע מנוסים לא מתפשרים עליו." לדברי מנדי רוטב ברד, אדריכל במשרד משה צור אדריב כלים, "גם המשרד שלנו, למרות הניסיון וההכרה של החומרים, לעולם לא יבחר בחומר או בצבע בלי דוגמה. במקרים לא מעטים בזכות הדוגמה נמנעים מטעויות ומשילוב חומרים וצבעים שאינם מתאימים.
לא אחת מגיע לקוח עם חומרים שנראים מדהימים ויפים בקטלוג, אבל לא תמיד הוא יודע שהצבע בקטלוג שונה לגמרי מהצבע שמתקבל על הקיר. מעבר לכך, חשוב לדעת מה המשמעות של הצבע בחדרים - הם יכולים להקטין או להגדיל את החדר, וגם להחשיך או להאיר, ולא תמיד מתקבל האפקט שהלקוח התכוון אליו."
אם בכל זאת החלטתם שלא לבצע "צביעת מבחן," דבר נוסף שיכול לעזור בבחירת הצבע הוא לבדוק במניפת הצבעים מה "צבע המוצא" של הגוון. "יש למשל גוון תכלת המבוסס על כחול סגול, לעומת תכלת המבוסס על גוני טורקיז, המכיל גם צבע צהוב, אשר יתקבל על הקיר ככחול ירוק," מסבירה שניאור.
גם בחברות הצבעים ערים לבעיה ומנסים למנוע את עוגמת הנפש של הלקוח. לדברי אראל ברקאי, סמנכ"ל השיווק של חברת הצבעים נירלט, "בדיוק בגלל הדברים האלה פתחנו מרכז לעיצוב בצבע בדן דיזיין סנטר, ואנחנו נותנים ייעוץ חינם לכל מי שחפץ בכך.
בנוסף, בחרנו את 20 הגוונים הפופולריים ביותר, והכנו ערר כות הדגמה, הכוללות שפופרת צבע ופד צביעה, שמספיק לצביעת משטח הדגמה בבית הלקוח."
בנוסף מקיימת החברה קורסים לעיצוב חדרים, עם אפשרות להתמחות בחדרי ילדים, בחדר אורחים או בכל חדר אחר בבית.
ריצוף הבית נחלק בגדול לשני סוגים - מרצפות שיש ומרצפות סינתטיות, כמו גרניט פורצלן וקרמיקה. "לאנשים שאוהבים סימטריה ואחידות של טקסטורה מרצפות שיש הן לא הפתרון. לשיש יש חיים משלו. יש סוגי שיש שהם "טבעיים" יותר וכאלה שהם "נקיים" יותר, כמו יצירת אמנות. כל משלוח מגיע שונה, ותלוי במידה רבה מי הספק ומאיזה רובד של הסלע הוא נחצב," מסר בירה שניאור.
האלטרנטיבה לשיש היא ריצוף סינר תטי - גרניט פורצלן וקרמיקה. כאן כלל האצבע הוא ככל שהחומר יוקרתי יותר, הוא מדמה בצורה אמינה יותר את החומר האמיתי - בצבע, בטקסטורה ובקשת הגוונים.
לדברי שניאור, "אם החומר איכותי והיצרן טוב, תקבלו מספר אריחים בגוונים שונים שמקבלים את המראה האמיתי של החומרים. ככל שהחומר אחיד יותר, זה אומר שהוא יותר זול, ואז המראה הוא מאוד פלסטי."
את המרצפות נראה לרוב באולמות תצוגה שהן עומדות בניצב ולא מונחות על הקרקע. באבן סיב, הגלריה לאבן טבעית, מוצגות זו לצד זו שתי מרצפות מאבן צפחה טבעית: האחת צהובה בהירה, והשנייה בצבע כתום כהה.
לדברי ערן סיב, בעליה של הגלריה ויבואן של אבנים וכלים סניטריים מאבן טבעית, שתי האבנים נחצבו באותו אתר ואף הגיעו אליו באותו משלוח. "מי שקונה מארז סגור כזה," מבהיר סיב, "חייב להיות מוכן לאפשרות של שונות רבה בצבעים. כמעט לא קיים משלוח של אבנים, שבו האבנים כולן בצבע זהה. מי שמחפש את הגיוון ישמח, אבל מרבית המשפצים מעדיפים דווקא את המראה ההומוגני יותר," הוא מספר.
לדברי סיב, "בשל החשש שעם פריקת המארז בבית יגלו הרוכשים פערים גדולים בגוונים מאותה האבן, פותחים את הקרטונים כבר בגלריה, ועובדי החברה ממיינים את האבנים.
כך, כאשר מגיע הלקוח, הוא יכול לבחור את האבנים בצורה מדויקת ברמת האבן הבודדת ולקבוע בדיוק מה יהיה הגוון או המרקם של האבן שתפאר בביתו המשופץ את הרצפה או את הקיר. אנחנו לא מוכרים אבן ללא בדיקה ומיון ראשוני של הלקוח, כדי למנוע ממנו עוגמת נפש בשלב מאוחר יותר."
ריצוף נוסף ופופולרי מאוד הוא רצפת הפרקט שמפארת כיום בתים רבים בישר ראל. מדובר במבחר גדול מאוד עם קשת מחירים רחבה, וגם כאן ישנה הפרדה גסה בין פרקט העץ הטבעי והיקר ובין הפרקט הסינתטי. כמו באבני השיש, לפרקט הער שוי עץ יש טקסטורה טבעית ולא אחידה, והוא מרעיש פחות לעומת הפרקט הסינתטי והזול, שמרעיש יותר.
לדברי מעצבת הפנים שניאור, למי שאוהב את המראה האחיד, ההמלצה היא לבחור בפורניר טבעי או בפורמייקה איכותית ולא בעץ מלא, בדיוק מאותן הסיבות שצוינו קודם. מי שיעדיף את ארונות המטבח מעץ מלא ייהנה מהטקסטורה הטבעית של העץ.
במקרה זה נתקשה לבצע ניסוי של ממש בבית. ניתן לבקש פיסה מהחומר המבוקש לדוגמה, כדי לקבל מושג חלקי כיצד יתקבל המטבח על רקע צבעי ותאורת המטבח. אולם גם כאן עדיין נתקשה לדעת כיצד ייראה המטבח לאחר שיותקן.
היצע גופי התאורה כיום בישראל הוא אין סופי וקשת גוני האור היא מאוד רחבה. גם כאן קיימת חלוקה בסיסית לנורות הליבון - הנורה הוותיקה והמוכרת, שהומצאה על ידי אדיסון, ומכונה "אור צהוב," ונורת הניאון (פלורסנט), המפיקה אור לבן כחלחל, ומכונה "אור לבן."
נורת הליבון, השייכת למשפחת "התאורה החמה," מעניקה את התאורה הקרובה ביותר לאור השמש הטבעי, לכן בחדרי רחצה ומול מראת איפור מומלץ להתקין נורה מסוג זה. עוד במשפחה זו נמצא את נורות ההאלוגן( QR) ואת נורת הדקורייקה (נורת הפטרייה). משפחת "התאורה הקרה" כוללת את מנורות הניאון ואת נורת ההברגה ( PL) המבוססת גם היא על שיטת הגס הפלורסנטי.
"היום מעצבים חלל על- ידי תאורה, וזו אומנות בפני עצמה. עם זאת, ברמה הפרקטית לכל נורה יש היתרונות והחסרונות שלה. נורות הניאון גוזלות פחות - באופן משמעותי, חשמל ביחס לשטח המואר, אולם הן רחוקות יותר מגון התאורה הטבעית, ובנוסף הוא מרצד ומתיש את העין.
נורות התאורה החמה אמנם נעימות יותר לעין ונותנות תאורה טבעית יותר, אולם הן גוזלות יותר חשמל ומפיצות חום," מסבירה שניאור.