איך תקבלו כספכם חזרה ברכישה באינטרנט
חוויית הקנייה דרך האינטרנט צוברת תאוצה - אך היא גם טומנת בחובה לא מעט סכנות. יותר ויותר תלונות מתקבלות על הטעיות והונאות המתבצעות על ידי אתרי המכירה. איך תבטיחו שתקבלו את המוצר שהזמנתם, ובמקרים שלא - איך תקבלו את כספכם בחזרה?
במקרים חמורים פחות הלקוחות נתקלים בשירות לקוי ובהיעדר מחויבות אמיתית של בית העסק כלפי המוצר וכלפי הקונה. אמנם קנייה באתר מכירות גדול ומוכר היא בדרך כלל בטוחה, שכן אתר כזה ערב בדרך כלל לכספו של הצרכן ומבטיח שבמקרה של אי אספקת המוצר הצרכן יקבל את כספו בחזרה.
אך גם באתרים אלה כדאי לנהוג במשנה זהירות. לכן חשוב לבחון את אתרי המכירה בקפידה, ולבחור באחד שמכירים או שמקבלים עליו המלצה מחברים.
אתר זאפ, שעוסק בהשוואת מחירים, הוריד לאחרונה את אתר חברת שופ דיל ממנוע החיפוש שלו. הסיבה לכך היא דוח בקרה שפרסם ארגון "אמון הציבור", ואשר חשף ליקויים חמורים בהתנהלות הצרכנית של אתר שופ דיל.
התלונות נגד אתר שופ דיל היו שהעסק אינו מספק את המוצרים שהוזמנו גם זמן רב לאחר מועד האספקה המובטח. טענות נוספות הועלו בנוגע לחיוב הלקוחות בדמי ביטול - בניגוד לחוק הגנת הצרכן - ולשירות לקוחות גרוע במיוחד.
לטענת אמון הציבור, באתר שופ דיל התגלו בעיות רבות, ובכלל זה הפרות בוטות של החוק תוך הטעיית צרכנים בנוגע לזכויותיהם. מבדיקה בארגון אמון הציבור עולה, כי הארגון נתקל בלא מעט תלונות בתחום המכר מרחוק של מכשירי חשמל.
ואלו חלק מהתלונות: פרסומים מטעים, איחור באספקת מוצרים או במקרים חמורים יותר אי אספקה בכלל, קבלת מוצרים שונים מאלו שהוזמנו ושירות גרוע לאחר הקנייה. קיימת בעיה גם במספר אתרי מכר, המפרים זכויות צרכניות באופן שיטתי. עד היום, הצעדים, הסנקציות ואמצעי האכיפה היו מוגבלים.
מטרת אמון הציבור היא לקבוע סטנדרט צרכני גבוה לעסקים המקבלים את תו אמון הציבור. ארגון אמון הציבור יפעל להפסקת ההתקשרות עם עסקים שיפרו באופן בוטה את זכויות הצרכנים. "העסקים נאלצים לתקן את הליקויים כדי להמשיך את פעילותם העסקית השוטפת - דבר שיגביר בסופו של דבר את המוטיבציה לנהוג בהגינות כלפי הצרכנים", מסבירים במחלקת הבקרה של אמון הציבור.
דוח רשות ההסתדרות לצרכנות לסיכום 2006 מצביע גם הוא על הרעה בתחום עיסקאות המכר מרחוק באמצעות האינטרנט. ב-2005 הגיע תחום זה למקום ה-11 עם 3% מהתלונות בלבד, אולם ב-2006 קפץ למקום החמישי עם 7% מהתלונות.
לדברי ירון לוינסון, מנכ"ל הרשות, עיקר התלונות בתחום עיסקאות המכר האלה נוגעות לסירוב החברה המוכרת להחזיר לרוכש את כספו במקרה של ביטול העיסקה, אי מתן פרטים מלאים של העוסק והתחמקות של אתרי מכירות מדין ודברים עם רוכשי המוצרים, בטענה שהם בסך הכל מתווכים ולא צד בעיסקאות.
הוכחה נוספת להרעה במצב ניתן למצוא בדוח סיכום פעילות היחידה לסחר פנים במשרד התמ"ת. לפי דוח זה, יחידת ערוץ הקניות, הנמצאת במחוז תל אביב ומטפלת בתלונות על ערוץ הקניות ועל קניות במכר מרחוק באינטרנט ובקטלוגים, טיפלה ב-2006 ב-345 תלונות - גידול של 41% לעומת .2005
לאחרונה עלה לאוויר אתר WiseBuy אתר תוכן צרכני המתמחה במתן כלים שימושיים המסייעים לצרכן לקבל את החלטות הקנייה הטובות ביותר.
האתר מספק לצרכנים מידע אובייקטיבי מעמיק באמצעות מדריכי קנייה ידידותיים וקטלוג מוצרים מקיף ומפורט. האתר מציג לצרכנים תהליך קנייה בארבעה צעדים פשוטים: למידה על אודות המוצר, איתור הדגמים המתאימים, השוואה ובחירה בדגם המתאים ביותר ובחירת מקום הקנייה.
המידע באתר מאפשר לצרכן לקבל החלטות מתוך ידע והבנה, ומספק לו שקט נפשי וביטחון בבחירת המוצר המת תאים ביותר לצרכיו וליכולותיו.
מערכת WiseBuy מתחייבת לספק מידע מקצועי ומהימן ולפעול משיקולים אובייקטיביים בלבד. האתר גם מציע כלים שנועדו למזער את הסיכוי להיפגע מהטעיה או מהונאה בעת רכישה מאתרי מכר באינטרנט.
בדיקת האתר: חובה לבדוק שאכן מדובר באתר מכירות פעיל, חוקי ואמין. קראו את דף "אודות" ועיינו בתקנון ובאמנת השירות של האתר.
חנות רצינית בדרך כלל תספק פירוט בנוגע לאפשרות ביטול העיסקה. בדיקת פרטי המוצר: בררו את מחיר המוצר, כולל דמי המשלוח ותנאי התת שלום. חשוב לוודא שאתם בוחרים בדגם הרצוי. בדקו את תוקף האחריות ומי נותן את האחריות למוצר.
חשדו במחיר נמוך מדי: ייתכן שמסתתרות עלויות נוספות, כמו דמי הובלה מופרזים או תוספות חיוניות, או שמדובר בדגם דומה אך ישן. אפשרות נוספת היא שמדובר במוצר מחודש או מתצוגה.
אמצעי התשלום: כדאי לשלם באמצעות כרטיס אשראי, אך חשוב לוודא שהאתר מאובטח כדי למנוע חשיפת פרטי הכרטיס. האתר חייב להיות מאובטח בפרוטוקול האבטחה הבינלאומי .SSL
באתר מאובטח מופיע סמל של מנעול בתחתית הדפדפן יתרונות בכל התשלום תהליך הרכישה באשראי. חברות האשראי מחויבות על פי חוק להחזיר לצרכן את מלוא כספו בתוך 30 יום אם כרטיס האשראי שלו נוצל באופן לא חוקי באתר מאובטח.
שמרו את האישור על ביצוע העיסקה: דאגו להדפיס ולשמור את אישור העיסקה, הכולל את פרטי המות צר ומחיר העיסקה. אם נתקלתם בבעיה, צרו קשר מיד עם בית העסק ודווחו לו.
קבלת המוצר: ראשית בדקו את האריזה וודאו שהיא מקורית ושלת מה. ודאו כי קיבלתם את הדגם המבות קש, סקרו את המוצר וראו שהוא שלם וחף מפגמים. שימו לב שכל האביזרים הנלווים מצורפים, ובכלל זה גם חוברת הוראות בעברית.
ביטול עיסקה: אם משהו השתבש, תמיד ניתן לבטל את העיסקה, שכן עיסקת מכר מרחוק היא עיסקה שנעשית ללא נוכחות משותפת של הצדדים, באמצעות האינטרנט או הטלפון. במקרה כזה אין לצרכן הזדמנות נאותה לבחון את המוצר שרכש, ועל כן הוקנו לו זכויות מיוחדות: ניתן לבטל מכל סיבה שהיא עיסקה שבוצעה מרחוק.
ביטול בהודעה בכתב בדואר, באמצעות פקס או בדואר אלקטרוני - עד 14 יום מתאריך קבלת המוצר. הצרכן זכאי לקבל את התשלום במלואו או בניכוי דמי ביטול, בהתאם לסיבת הביטול.