הצצה לעולמו של הרב הגאה מנתניה
ציבור המתפללים באחד מבתי הכנסת בנתניה לא יודע שרב בית הכנסת שלהם הוא הומו. בריאיון ראשון לזמן נתניה חושף הרב ש' את המאבק הרגשי שליווה אותו בדרך לגיבוש הזהות המינית

הוא למד והתחזק בתורה ועם השנים הפך מנער מסורתי ומבולבל שמאז ומתמיד התחבר לנושא הדת והמסורת, לאדם בוגר ומשכיל שהוסמך לרב בישראל.
יחד עם תשעה חברים שחולקים עמו התמודדות דומה, הקים לפני כחצי שנה את אתר האינטרנט הו"ד (הומואים דתיים), שנועד לתת להומואים דתיים מענה, תמיכה, אוזן קשבת ומקום ללמידה אודות תחושותיהם ומי שהם וכן, הזדמנות להכיר ולגלות אחרים, כמותם.
עד היום נכנסו לאתר יותר מ-75 אלף גולשים והפניות הטלפוניות מצד הגולשים שחשים צורך לשתף בסיפורם ולפרוק את שעל לבם, לא מפסיקות להגיע לרב ש'.
הרב ש', שנולד וגדל בנתניה ובה הוא מתגורר עד היום, מתאר את תהליך ההבנה והקבלה של היותו הומו כקשה ומורכב. רק בתקופת התיכון הבין שהוא שונה וכי נטיותיו המיניות שונות מאלה שנכתב עליהן בתורה ורק בגיל 21 חשף את תחושותיו בפני משפחתו וקרוביו, זאת לאחר שנים של הדחקת הסוד הכבד.
עם הגילוי, עבר הרב ש' להתגורר עם קרובת משפחתו שהתגוררה אף היא בנתניה וקיבלה אותו כפי שהוא, מבלי לשאול אותו שאלות ולדון עמו על כך. באותה שנה, במקביל ליציאתו מהארון בפני משפחתו וקרוביו, נכנס הרב ש' לעולם הדתי, אף על פי שמשפחתו מסורתית, על גבול החילונית.
ש' חיפש תשובות לשאלותיו ותהיותיו ביחס לעצמו ולעולם והחל בתהליך שכלל לימודי כל ההלכות והגמרא, וכן לימודי "טוען רבני" ולימודי הסמכה לרבנות, אשר בסיומם הוסמך לרב. במקביל, באותה תקופה, שבה לפי דבריו למד לצורך ההבנה ולא כדי לקבל את התואר "רב", לקח על עצמו ש'' את משימת
באותן שנים החלה להתהוות קבוצה של למעלה מחמישים הומואים דתיים מרחבי הארץ, שנפגשו אחת לחודש בעיקר בתל אביב וחלקו תחושות וקשיים דומים. עשרה מהם הקימו את אתר הו"ד,
הרב ש' מספר על תהליך הגילוי וההתמודדות עם היותו הומו: "מדובר בשנים של שנאה עצמית ובכי, שנים של להניח תפילין וללכת להתפלל על הגג של הדירה שלי ולא להיות מסוגל להתחיל לפתוח פה. שנים של תהיות בנושא 'אני כן הומו, אני לא הומו'.
שנים של רצון למות, עד כדי כך שבכוונה כמעט התפללתי שמשהו יקרה לי. אבל אחרי הכול, וזה קצת הפוך אולי מאנשים אחרים, התחלתי להרגיש שהאלוהים שאני מאמין בו ברא את עולמו כך. הבנתי שזה תקוע בי בצורה כל כך חזקה שאני באמת לא יכול לנקות את עצמי מזה ואם זה בנשמתי ממש, אז ככה נבראתי, והקב"ה נמצא איתי. התחלתי להרגיש שעליי להבהיר את העניינים ולא להתייחס למצב ההלכתי כמו שהוא כמצב היחיד".
הרב ש' מבקש לחדד מה מניע אותו בפעילותו באתר הו"ד ולהציג את השקפתו החברתית-ערכית: "פרויד אמר פעם שהוא שמח שהוא יהודי כי הוא לא משתייך לרוב ולכן הוא הצליח לחשוב על דברים חדשניים. אני מרגיש שעצם היותי גיי מאפשר לי לחשוב מחוץ לקופסה משום שבהלכה אין הרבה חוקים אז אנחנו צריכים ליצור לעצמנו כללי התייחסות. אמנם אנחנו טועים הרבה, אבל זה חלק מהניסיון המצטבר. בגלל שאין לנו חוקים, אנחנו צריכים ללמוד על מוסריות ועל ערבות, יושר, הנאה, אהבה וזוגיות".

"בניית חברה מתוקנת זה המהפך השני של הקהילה ההומוסקסואלית, בייחוד הדתית. ואנחנו על סף המהפך הזה, של לבנות מערכות יחסים עם החברה הכללית, ולא להסתכל על עצמנו כקורבנות כדי לברוח מאחריות לחברה הרחבה יותר.
"אנחנו כל הזמן אומרים שאנחנו קורבנות ולכן אנחנו לא אחראים לשום דבר מלבד הדיכוי שלנו. עלינו להפסיק להסתכל על עצמנו כעל מדוכאים, על כל אחד מאיתנו להתנהג כחבר אחראי בחברה שלמה וכנה, כהומו".
כשאני שואלת את הרב ש' כיצד הוא מתמודד עם האיסור שפסקה ההלכה על משכב זכר, הוא משיב:
"אנשים חושבים שהתורה מדברת על הומוסקסואליות והיא לא. היא מדברת על אקט אחד מסוים בין גברים ולא על יתר הפעולות האחרות. התורה לא התעניינה בהומוסקסואליות. ההתייחסות המתנגדת והמבקרת של אנשים כיום מבוססת יותר על הומופוביה מערבית מאשר על ההלכה בלבד.
"כשאנחנו נשמח ביחד להגיד – 'מה אני יכול ללמוד ממך?' זה יהיה עולם אחר. ובעולם הזה הומואים יהיו מחנכים. כשאתה צריך כל הזמן להסביר את עצמך ואת השונות שלך ליהודים אחרים, אתה נדרש להקשיב לביקורת שלהם והופך ליותר מודע. אחד הסודות של היהדות הוא שהאמת באה לעולם על ידי ריבוי דעות. צריך להגדיל את האפשרויות כדי להגיע לאמת".
הסיפור המלא בסוף השבוע בזמן נתניה