השבוע שיהיה בתרבות בירושלים
הרבה כבוד לנתיבה בן יהודה בהצגה חדשה, המחזה האחרון של חנוך לוין ושלל אופציות מוזיקליות בצאת השבת . אירועי התרבות הצפויים בשבוע הקרוב בירושלים

ל"מילון עולמי לעברית מדוברת" אף קדם "מילון הסלנג הישראלי", בעריכת מיכאל ספן. העניין הוא שההגדרות ב"מילון עולמי" נכתבו בצוותא בידי נתיבה בן יהודה ודן בן אמוץ.
שני מופרעים משולחי רסן ועכברי עברית ממזריים וכישרוניים במיוחד שהקדימו את זמנם.
קצרה היריעה מלהרחיב על בן אמוץ, שהיה אחראי, כך על פי ההקדמה למילון, "לחוסר הרצינות ולברדק הכללי". מה שכן, נכתוב כמה שורות על בן יהודה, שהייתה אחראית "לתחום הלשוני ולהגדרת הערכים". מצד אחד ניתן לתאר אותה קצינת חבלה בפלמ"ח בדימוס, אשת אשכולות עם טוריה, שבריה, קוקו וסרפן תואם. היסטורית, זה לא יהיה רחוק מהמציאות, אבל אם תשאלו את בן יהודה, היא תפטור את ההגדרה הנ"ל בבוז.
מבחינתה, והיא טורחת לציין זאת בכל הזדמנות, היא "לוחמת למען הלשון העברית"; אבל לא מהסוג הטרחן, שמתקן אותך כשאתה מעז להחליף חטף בפתח, אלא מהסוג שיורה באותם טרחנים שמתקנים. מי שלא מאמין, שיתפוס את הגברת ברדיו בימי רביעי.
הוא יקבל קשישה עם פה ג'ורה מהמם שלא לוקחת שבויים, ולדעת רבים יכולה אף לתת פייט לא קטן לנתן זהבי. עד היום נוהגים אנשים לארוב לה בבתי קפה שונים בעיר ולהציק עם שאלות, במטרה לנסות את השולפת המהירה ביותר בחטיבת יפתח. לעתים הם מצליחים, וחוטפים על הראש, כצפוי.

קבוצת התאטרון של רות קנר פורשת את סיפור חייה של בן יהודה ב"בין הספירות".
ההצגה רצה כבר כמה שבועות, ומקבלת פידבקים לא רעים. זה אולי לא משתווה לדבר האמיתי, החי והבועט, אבל זה בטח יכול להיות מעניין. ואני? מי שהצליח לשים ידו על ספר ההמשך ("מילון אחול מניוקי לעברית מדוברת"), מוזמן ליצור קשר.
אגב, ההצגה תועלה במסגרת "2 בצהריים" ב"מעבדה", אירוע כפול על טהרת האמנים הירושלמים, שבו תוכלו לצפות כל שבוע בהצגה או במופע מחול באולם ומיד אחר כך בהופעה באזור הבר. והכול במחיר מסובסד. השבוע , מיד אחרי "בין הספירות", תעלה להקת "הכוכב הלבן" החצי ירושלמית, שהמתופף שלה הוא לא אחר מאשר עורך מדור זה, שביקש בכל תוקף שלא אזכיר את ההופעה שלו. אבל בכל זאת, זו רק שורה.
"בין הספירות" ו"הכוכב הלבן", ו' (3.4), 14:00, המעבדה, במסגרת "2 בצהריים"
2. ואם בהתחלה דיברנו על פה מפיק מרגליות שבטרנספורמציה רובוטריקית הופך לפה ג'ורה, קשה שלא להזכיר את חנוך לוין, המחזאי הדגול והמכעיס.
כל עם ישראל זוכה לשמוע בימים אלה על משנתנו המיוסרת של לוין בשנותיו האחרונות, בשירו המקסים של שולי רנד. לצד הוויכוחים התיאולוגיים, השלים אז לוין גם את כתיבת "הרטיטי את לבי", ככל הנראה יצירתו האחרונה.
ויכוחים בנוגע לרמת הכתיבה בשנותיו האחרונות של לוין עוד ימשיכו להתקיים (ואף יהיו מיותרים. היא נשארה גבוהה. נקודה). נכון לעכשיו ההצגה "הרטיטי את לבי" רצה, כצפוי, בהצלחה לא מועטה כבר קרוב לשנתיים. ביום חמישי בתאטרון ירושלים תוכלו להתעדכן בעלילות למפקה, ללללה, פשוניאק, ככה~ככה, ברבספסקואה, ושאר הדמויות בעלות השמות הקליטים.
"הרטיטי את לבי", ה' (9.4), 21:15, תאטרון ירושלים
3. מזמן לא הייתה לנו שבת סוערת שכל כולה מלחמת ראש בראש מדממת בין שניים או שלושה אמנים ולהקות מהשורה הראשונה. השבת זה יקרה. מצד אחד, יהודית רביץ - מחמלתי הנערצת והנשגבת, שמספר ההופעות בכיכובה שבהן חזיתי או~טו~טו חוצה את הרף הדו~ספרתי - עם "באה מאהבה" וכל המיטב המעולה כל כך שלה. זה יקרה בתאטרון ירושלים. מצד שני יופיע ב"צוללת צהובה" אותו בחור גרוש ומצליח שעליו סיפרנו בשבוע שעבר בשם רמי קליינשטיין.
הבעיה היחידה היא שקליינשטיין החליט לתת ל"סינרגיה" את תפקיד "המועצה", להקת
מול השניים יתקיים מופע שמגיע בפעם הראשונה לירושלים: שלומי שבן המעולה מארח את קרן אן, על חמשת אלבומי הסולו הבין~לאומיים שלה, כמו גם את החצוצרן הבין~לאומי לא פחות אבישי כהן. המופע, שעלה לראשונה ב"פסטיבל הפסנתר" האחרון, זוכה לשבחים מקיר לקיר, כך שערב משובח מובטח. הבחירה בין השלוש תהיה מוצלחת בכל מקרה.
יהודית רביץ, שבת (4.4), 21:00, תאטרון ירושלים; רמי קליינשטיין ו"סינרגיה", שבת (4.4), 22:00, צוללת צהובה; שלומי שבן, קרן אן ואבישי כהן, שבת (4.4), 21:30, המעבדה