12 שנה לאחר שבתו נהרגה, דורש אליעזר: רמזרו את צומת המוות

התאונה הקטלנית שהתרחשה בשבוע שעבר בצומת קבר בנימין החזירה את חסדאי אליעזר, ראש מועצת אלפי מנשה, 12 שנים לאחור, לתאונה בה נהרגה בתו באותו הכביש ממש. מאז הוא נאבק לרמזור הצומת. "ככשמעתי על התאונה לא הופתעתי"

אלעד הופר | 25/5/2009 13:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
זה קרה לפני 12 שנה, אבל חסדאי אליעזר, ראש מועצת אלפי מנשה, זוכר את הרגע ההוא כאילו קרה אתמול. "מישהו נסע בכביש 55 ללא תאורה ופגע בחמור שהיה על המסלול בלילה אפלולי. האוטו של הבת שלי נזרק שמאלה וכך התרחשה תאונה חזיתית. היא ותושב קדומים נהרגו ועוד שניים נפצעו", הוא משחזר את תאונת הדרכים בה נהרגה בתו הבכורה, מעיין.
 
אליעזר על רקע תמונת בתו.
אליעזר על רקע תמונת בתו. "אני קיבלתי את תאונות הדרכים ישר לבטן" צילום: יוסי אלוני

"היות שאני שייך לאחת המשפחות שסבלו מתאונת הדרכים ישר לבטן, אז המודעות שלי בכל הקשור לתאונות דרכים היא גבוהה. לכן אני יוצא בקול תרועה ושופר על כל העוולות האלה מתוך המקום של המודעות והכאב, ואומר עד כאן!".
רגע לפני הגיוס

מעיין, נערה בת 18 לפני גיוס, סיימה את לימודיה בבית הספר כצנלסון בכפר סבא במגמת תיאטרון. "היא הייתה מאוד מוכשרת", מספר האב, "היא הייתה אמורה להתגייס לצבא ולשמש כמדריכת טנקים, והיא חיכתה לזה בכיליון עיניים. מעיין הייתה בתנו הבכורה. הייתי כמעט ילד כשהיא נולדה, בסך הכל בן 23, לכן למעשה גדלנו יחד איתה ומעבר ליחסים של הורים וילד היו לנו מערכות יחסים של חברים".

"דפקו לי בדלת ב-12 בלילה והודיעו לי", משחזר אליעזר את הרגע בו הודיעו לו על מותה של ביתו. "כתוצאה מהדרך שבה בישרו לי, אני מרצה בהשתלמויות

לשוטרים איך לבשר בשורה איומה כזו.

"אצלי זה לא היה טוב, עם הרבה השתהויות", הוא נזכר. "מאז יצא לי לצערי הרב לבשר למספר משפחות באלפי מנשה על אובדן יקיריהן כולל סיטואציות דומות של אובדן בן, בת או אשה ואמא על הכביש. זה לא פשוט, אלה הרגעים הקשים ביותר לכל אדם. גם את זה צריך לדעת לעשות במטרה לצמצם במינימום את הפגיעה שיש בעצם הבשורה שמשנה למשפחה את החיים מרגע זה והלאה. הכל צריך להיעשות עם טכניקה נכונה ורגישות".

לא קל לו, לאליעזר, לדבר. שנים שלא פתח את הנושא בפני התקשורת. אולם לאחר התרחשותה של התאונה הקטלנית ביום חמישי שעבר שגבתה את חייהם של שישה בני אדם, אחרי ששוב הכביש הארור והצומת המסוכן גובים חיים של חפים מפשע, החליט אליעזר שהפעם אסור לו לשתוק.
 
איך הגבת כששמעת על תוצאות התאונה?
"מצד אחד הזדעזעתי בצורה בלתי רגילה, אבל לא הופתעת לחלוטין כי יש שם כל הזמן תאונות. היה עצוב לי מאוד שילדים שבסך הכל חזרו מבית הספר לחינוך מיוחד עם המטפלות האהובות שלהם נהרגו סתם בלי שום סיבה, זה היה לי מאוד קשה".

איך משפיעה העובדה שבתך נהרגה בתאונה על גישתך לנושא?
"כל מי שנמצא בסיטואציה של שכול כתוצאה מתאונת דרכים, כל פעם שהוא נחשף לעוד משפחה שחווה דבר דומה, זה מעצים את הכאב שלו. המודעות שלנו היא הזדהות טוטאלית, לי יש את היכולת כאיש ציבור לזעוק בשמן של יתר המשפחות שסבלו ממוות או פצועים מתאונות. במשך שנים גם הרציתי בנושא לחיילים ולטירונים ובבתי ספר מדן ועד אילת".

סדר עדיפויות קלוקל

כבר שנים שאליעזר נאבק במע"צ ובמשרד התחבורה בכדי שיוצב בצומת קבר בנימין רמזור שעשוי להציל חיים. לאחר התאונה הקטלנית בצומת, אחת מ-21 תאונות בשלוש שנים, הודיעו במע"צ שהרמזור יוקם בקרוב.
 

מעיין אליעזר.
מעיין אליעזר. צילום רפרודוקציה: יוסי אלוני

"אני מסתכל על כל העניין הזה כרשלנות פושעת של כל הגורמים", תוקף אליעזר. "יש לי מספיק עדויות והוכחות לעניין הזה. אנחנו שנים מצביעים על הסכנה זו, יש הבטחות בלי סוף שהצומת יטופל כמו שצריך. אני מטפל בזה למרות שהצומת כביכול לא באחריותי, הוא יותר קרוב לכפר סבא, אבל חלק מהאוכלוסייה שלנו עוברת שם מדי יום. ביקשנו טיפול נקודתי וזה לא קורה למרות המחאות שלנו, וראו זה פלא, אחרי שאני קורא להתפטרותו של מנכ"ל מע"צ בעקבות התאונה, פתאום כעת נמצא תקציב ותוך מספר שבועות זה יטופל".

אליעזר מתייחס גם לסדר העדיפויות הקלוקל, לטענתו, בהזרמת התקציבים של מע"צ ומביא כדוגמא פרויקט שמתקיים ממש בסמוך לאותו צומת.

"לפני מספר חודשים הוקצבו לכפר סבא שמונה מיליון שקלים לבניית צומת וכביש שיובילו לבית העלמין החדש בשכונת יוספטל. את כל הפיתוח של המשך הצומת מעריכים במע"צ בעוד שבעה מיליון שקלים.

"כנראה יש העדפה למתים על פני החיים ועל פני מניעת מתים. לא יתכן שלצומת מרכזית, שגובה מחירי דמים במשך שנים, לא ימצאו את הכסף. אם מישהו ירים את הכפפה ויחקור את הדברים לעומק, הוא יבין שתהליך קבלת ההחלטות והמשאבים ממשרד התחבורה דרך מע"צ לקוי".

ממתי אתה פועל למציאת פתרון לצומת הזה?
"המכתב הראשון שכתבתי לשר התחבורה הקודם שאול מופז בשנת 2006 נפתח בכך שמזה שנים אני מנסה לקדם פתרון לצומת. תאר לך כמה זמן עבר וכמה אנרגיות השקעתי וזה לא קרה. באותן שנים נסעתי לגרמניה ושם ראיתי צומת זהה ובו רמזור שמאלי. אמרתי לאשתי 'איזה יופי, היו צריכים לעשות את זה בקבר בנימין', אבל אצלנו לא יודעים לעשות את זה".

מה בעצם הפתרון שלך לבעיה?
"היו צריכים לטפל בצומת, להניח שם שמונה מיליון שקלים ולהקים רמזור מזמן. יש פה משהו מטורף ולא הגיוני. איפה השכל הישר והסדר בחלוקת משאבים? אסור שזה ירפה את ידנו, שבגלל איזו ביורוקרטיה מיוחדת וחוסר ארגון נכון של משאבים, ככה אנו מתנהלים. תמיד זה מגיע לאותו פקיד או מנכ"ל או משנה למנכ"ל של מע"צ כשכל אחד מהם מחזיק יועצי תקשורת ויודע לחמוק מכל אשמה שמופנית אליו. כולם מגלגלים אחריות מאחד לשני.

"יש לנו תרבות במדינת ישראל, של בעלי תפקידים שאין להם אומץ לב ציבורי לקחת אחריות על מעשים לא טובים שהם עושים. אם לא נשנה את הגישה הזו לא נצליח להיות מדינה מתוקנת. ראיתי פרסום של שר התחבורה החדש שקבע יעד של מספר הרוגים ואמר 'אני אחראי'. אני שמח מאוד שיש מישהו שאומר דבר כזה. עד היום תמיד מישהו אחר היה אחראי".

במע"צ מבטיחים: רמזור עד סוף החודש

גם בכפר סבא זעמו השבוע על סוגיית הצומת: ראש העירייה יהודה בן חמו פנה כבר בפברואר 2008 לשר התחבורה בדרישה להציב רמזור בצומת זה. ראש העירייה עשה זאת חרף העובדה שהצומת אינו נמצא בשטחו המוניציפאלי.
 

הפגנת התושבים .
הפגנת התושבים . "כל יום שהצומת אינו מרומזר הוא יום מאוחר מדי" צילום: המעוצה המקומית אלפי מנשה

במכתבו כתב בן חמו לשר מופז: "לצערנו, צומת קבר בנימין ממשיך לגבות מחיר דמים כמדי שנה... הצומת הנ"ל מסוכן ועתיר תאונות דרכים ורק בשלוש השנים האחרונות אירעו בו 21 תאונות עם נפגעים רבים בדרגות שונות... נמסר לנו כי רמזור הצומת הנ"ל נכלל בתכנית עבודתה של החברה הלאומית לדרכים לשנת 2008, אך לדעתנו יפה שעה אחת קודם מאחר וצומת זה מועד לפורענות וממשיך לגבות קורבנות שווא".

לאחר התאונה שאירעה לפני כשבוע, שב בן חמו וקרא להסדיר את הצומת באופן מיידי. "אינני מחפש אשמים ולא מבקש להפנות אצבע מאשימה כלפי איש", הדגיש בן חמו, "צריך לרמזר את הצומת וכל יום שהצומת הזה לא מרומזר - הוא יום מאוחר מדי שעלול להוביל חלילה לאסון נוסף".

בתחילת השבוע שוחח בן חמו עם המשנה למנכ"ל מע"צ יהודה בראון. הפעם הייתה תוצאה לפנייה: המשנה למנכ"ל מע"צ הבטיח לראש העירייה כי עד סוף החודש ירומזר הצומת. בראון הבטיח כי מע"צ תעשה כל שביכולתה להקדים את מועד רמזור הצומת.

מהחברה הלאומית לדרכים (מע"צ) נמסר בתגובה: "לפני ארבע שנים בוצעה הרחבת כביש 55 שתוכננה להימשך עד לצומת קבר בנימין, כולל רמזורו. בעקבות גילוי קברים והתנגדות של גורמי דת (מוסלמים ויהודים), נאלצה החברה לעצור את העבודות בלא שתשלים את הסדרת הצומת ורמזורו.

"לאור האמור, קידמה החברה את הסדרת הצומת ורמזורו במתכונת מצומצמת שאינה דורשת טיפול בקברים ובעתיקות, כחלק מהטיפול במוקדי הסיכון של שנת 2009. בהתאם לאותו תכנון, ייחלו העבודות להתקנת הרמזור בשבועות הקרובים".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים