תמהרו למנהר: למה נתקע פרויקט כביש 531

חברת מועצת רעננה ומובילת המאבק למנהור כביש 531, מלי פולישוק-בלוך טוענת שאם שרי הממשלה ימשיכו להתנגד למנהור, הפרויקט יישאר תקוע עוד זמן רב

מלי פולישוק - בלוך | 17/1/2010 12:37 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בכתבתו "כביש לשום מקום" מכתיר עורך זמן השרון יעוז סבר את יחס הרשויות למאבק למנהור 531 כ"פרק מכוער של התכתשות" בין המדינה לתושבים.
כביש 531, החלק הראשון הסלול
כביש 531, החלק הראשון הסלול צילום: איגוד אדריכלי הנוף
 

כמי שיזמה ומובילה את המאבק למנהור דרך 531 אני מסכימה איתו. התנהלות השלטון כלפי התושבים היתה אכן מכוערת ומשפילה. זה לא דבר של מה בכך שאלפי תושבים, מישובים שונים, מתארגנים למאבק ציבורי להגנה על בריאותם ובריאות ילדיהם.

מאבק התושבים, המנוהל על ידי ועד הפעולה למנהור 531 מתמשך כבר למעלה משלוש שנים. היוזמה למאבק נבעה מהחשש להרעלת התושבים מזיהום אוויר חמור, הגבוה ביותר מ-300 אחוז מהתקן בישראל.

כזכור, מדובר בדרך הכוללת כביש בגודל ובהיקף תנועה של נתיבי איילון, שישה נתיבים ומסילת רכבת כפולה. ועד הפעולה הגיש הצעה מקצועית, כלכלית וברת ביצוע המהווה פתרון אמיתי למכלול הנזקים שיגרום הכביש -  ביצוע הדרך במנהרה וטיהור האוויר המזוהם שינוקז ממנה.

בשיטה המוצעת, האוויר המזוהם היוצא מתוך המנהרה עובר דרך מערך קולטנים הקולטים את הזיהום ופולטים באמצעות ארובות אוויר נקי מזיהום. מערכות  ESPs מטפלות בחלקיקים מרחפים  PMותחמוצות חנקן (NOx). מערכות כאלו קיימות ופועלות במנהרות תעבורה ביפן, נורבגיה, איטליה, ספרד, וייטנאם ואוסטרליה. למנהרה יתרונות רבים כולל חיסכון משמעותי בהפקעות קרקע ומתן פיצויים.

פנינו לשרי הממשלה דאז, שר התחבורה שאול מופז ושר הפנים שיטרית האחראי על התוכניות. השר מופז סירב להיפגש איתנו למרות שהבטיח מספר פעמים. השר שיטרית פגש נציגי ועד הפעולה לחמש דקות ושילח אותם באופן משפיל מבלי להתייחס לדבר עניינית.

כאשר השלטון סירב להיפגש איתנו ואף התעלם מדרישת ועדת הפנים ואיכות הסביבה בכנסת לבחון באופן מקצועי את הרעיון, עתרנו לבג"צ. מאז שעתרנו לבג"צ סירבו השרים ונציגיהם לפגוש אותנו בטענה כי העניין תלוי ועומד בבית המשפט. בהוראת בית המשפט הם "כביכול" בדקו את החלופה. לא בנפש חפצה כפי שהורה בג"צ אלא תוך זלזול במקצועיותם של מומחים מטעם ועד הפעולה ואף תוך הטיה מכוונת של עובדות ונתונים.
הזכיין לא מצליח לגייס מימון

מאז התחלפה הממשלה, שר התחבורה היום הוא ישראל כץ והמצב נותר כפי שהיה: השר לא עונה למכתבים ומסרב לפגוש אותנו. הזכיין לביצוע הכביש לא עומד בהתחייבויותיו והממשלה כבר אישרה לבקשתו דחיית ביצוע בשנה.

כאשר אנחנו פנינו וביקשנו כי יבדקו באופן מקצועי את חלופת המנהור אמרו השרים 'אין זמן, הגעתם מאוחר מדי'. הם הגדילו לעשות וכתבו לבית המשפט כי כל איחור משמעו הפסד למדינה של 170 מליון שקלים לשנה!!! נתון זה לא עמד לנגד עיניהם כאשר הזכיין ביקש וקיבל כלאחר יד דחייה בשנה.

תושבי האזור זקוקים לכביש ובעיקר לרכבת כדי להשתחרר מהפקקים. חשוב לציין כי העיכוב בסלילת כביש ומסילת 531 נגרם בשם התנהלות

חלמאית וקלוקלת של מקבלי ההחלטות ולא בגלל המאבק הציבורי. נציגי השלטון מפילים עלינו את האשם אך העובדות קובעות אחרת. לו היו שומעים בקולנו כבר היו יוצאים לדרך תרתי משמע. המנהרה תחסוך מיליארדים לממשלה ולרשויות המקומיות. הם יודעים זאת אבל האגו שלהם לא מאפשר להם להודות כי טעו.

מה שלא עושה השכל הישר והמקצועיות אולי יעשה הכיס. הזכיין לא מצליח לגייס מימון לפרויקט. הכביש תקוע, אנחנו התושבים תקועים בפקקים.

אם יקשיבו לנו ויעבירו את הכביש והמסילה במנהרה, גם יהיה מימון, כי יחסכו מיליארדים בקרקעות ובפיצויים, וגם יהיו כביש ומסילת רכבת, ובעיקר נשמור על בריאותנו ובריאות ילדינו.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מלי פולישוק

צילום:

עורכת דין, בעלת תואר שני במדיניות ציבורית ותואר שני במדע המדינה, תואר ראשון באומנות התיאטרון ובמשפטים. שימשה כחברת כנסת מטעם "שינוי"

לכל הטורים של מלי פולישוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים