מלחמת עולם בצפון: איפה יוקם הסניף השלישי של איקאה?
בשבועות האחרונים מתנהל בצפון מאבק על הזכות להקים סניף של רשת איקאה: קרית ביאליק מציעה לענק הרהיטים שטח ענק הצמוד לכביש עוקף קריות, יעקב פרץ מפנטז על המיליונים שיוזרמו לעיריית קרית אתא ויונה יהב כבר סוגר עם השבדים על הקצאת שטח בצ'ק פוסט. מלחמת עולם

בשבועות האחרונים, מספר ערים הגישו הצעות לחברה, הכוללות הקצאת קרקע בשטח המתאים להקמת המפעל. תחילה היו אלה עיריית חיפה, נשר וקרית אתא, אולם לאחרונה הצטרפה שחקנית חדשה למרוץ - קרית ביאליק, שראש העירייה שלה, אלי דוקורסקי, קיים פגישה רק לפני כשבוע וחצי עם מנכ"ל איקיאה בישראל, שלומי גבאי.
אלא שממידע שהגיע לזמן קריות, עולה כי איקיאה נוטה להקים את המרכז השלישי שלה, לא באחת הקריות, אלא דווקא בשטח רחב מימדים באזור הצ'ק פוסט, הנמצא בבעלות משותפת של עיריית חיפה ועיריית נשר.
בעלי העסקים במתחם קצת חוששים. אולם ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג, שבעירה הוקם המרכז הראשון של איקיאה בישראל, מרגיעה ומדווחת על שגשוג גדול בעיר וגם בעסקים האחרים בסביבה.
כמה שבועות אחרי פתיחת הסניף השני של איקיאה ישראל בראשון לציון, החל בצפון הקרב הגדול על הקמת המרכז השלישי של ענקית הרהיטים.
כעת מדובר בשלוש אופציות שעומדות על הפרק מבחינת חברת איקיאה: האופציה הראשונה שהועלתה היא הקמת הסניף בצומת קרית אתא. האופציה השנייה היא להקים את הסניף בקרית ביאליק בשטח הסמוך לכביש עוקף הקריות, שהקמתו אמורה להסתיים בעוד כשלוש שנים. והאופציה השלישית היא להקים את הסניף באיזור הצ'ק פוסט בשטח שבבעלות עיריות חיפה ונשר.
ראשי הערים יודעים מדוע הם נלחמים על איקיאה, שהרי לא מדובר ב"רק" חנות לריהוט שבדי עשה זאת בעצמך. מדובר במליוני שקלים שיכנסו לקופת העיריות, שבתחומן תקום איקיאה,
"אנחנו ניסינו לעניין את איקיאה בתוכניות האטרקטיביות שקרית אתא יכולה להציע, מבחינה מסחרית. הצענו את השטח המדובר למספר יזמים, כשאיקאה היא אחת מהם", מספר ראש עיריית קרית אתא, יעקב פרץ: "כיום אני יודע שהחברה עושה סיור של ייתכנות בכל מיני מקומות, ואני מאמין שקרית אתא בהחלט יכולה להיות אטרקטיבית עבורם.
"המשמעות של קבלת מפעל בסדר גודל כזה מצריך הכנת תוכנית נכונה. היתרון שלנו הם ההכנות שלנו שעשינו, וזה שידענו מבעוד מועד להכין תוכניות שיכולות להכיל מרכז כמו איקאה. אם הם יחליטו להגיע לקרית אתא, אנחנו בהחלט נשמח לקבל אותם. אני מאמין שאין שטח כזה גדול לגופים אחרים פה. כמו כן, קרית אתא היא אטרקטיבית בגלל עורקי התחבורה הראשי שעוברים בקרבתה".
קרית אתא לדברי פרץ, היא החלופה האטרקטיבית ביותר, עם זאת לדבריו, בכל מקום אשר תבחר החברה באזור, הדבר יתרום לכל הסביבה. "הצענו להם שתי חלופות בשיפולי העיר והם יכולים לבחור באחת מבניהן", מסביר פרץ:

"קודם כל צריך לזכור שקרית אתא היא ליבת המטרופולין הצפוני. אנחנו יושבים במרכז התעסוקה הגדול ביותר של המטרופולין. הקריה בעצם נושקת למפרץ חיפה, שהוא חלק מקרית אתא, וצומחת וגודלת לכיוון הגבעות המזרחיות של האזור. מעצם היותה כזו, אין כל ספק שהמפעל של איקאה יכול להשתלב במרכז התעסוקה הזה ויוכל לתרום לכל האזור וגם לקרית אתא".
לדברי פרץ, פתיחת המפעל טומנת בחובה יתרונות רבים: "אני לא חושב שאיקיאה תהווה סיכון לעסקים הקטנים באזור, נהפוך הוא. היום אנחנו כבר למדים, אחרי שנפתחו הסניפים בנתניה ובראשון לציון, שסביב אותו מפעל גדול כמו איקאה באים אחריו גופים מסחריים גדולים באותו תחום התעסוקה של איקאה. זה מגביר את התעסוקה, זה נותן יותר מגוון של היצע, נותן אפשריות מרחב וזה ימנע מהתושבים במקום להדרים כדי לקנות בחנות זאת. זה ישאיר את הכסף המקומי במקום, בבית ובאזור שלהם".
בעוד צומת קרית אתא נדמה היה כאופציה הכי אטרקטיבית באזור, החליטו בעיריית קרית ביאליק שגם הם רוצים. בשבועות האחרונים הם בנו תוכנית והקצו שטח, כדי להציע אותו לחברה השבדית. וכך בביאליק החלו במרוץ שלהם על ליבה של השבדית. "כבר קיימנו כמה פגישות עם מנכ"ל איקיאה בישראל ואנשיו, והאחרונה התקיימה לפני פחות משבועיים", גילה השבוע ראש עיריית בקרית ביאליק, אלי דוקורסקי.
"הצענו להם שטח של מאה דונם באזור התעשייה הנושק לכביש עוקף הקריות, שטח שבין שני מחלפים של עוקף הקריות, הנמצא בבעלות מנהל מקרקעי ישראל וזמין לשיווק. נכון לעכשיו, הם עוד לא חזרו אלינו. הם אמרו לנו שזה נשמע להם מעניין, והם עושים בדיקות של ייתכנות כלכלית. לנו נאמר שהם נוטים לכיוון קרית אתא".

לדברי דוקורסקי, אחד השיקולים של החברה בלקיחת השטח בביאליק הוא ההתאמה מבחינת סיום בנייתו של כביש עוקף קריות. "הם אמרו שהחלופה מאוד מעניינת, והם יבדקו את התאמתה מבחינת לוחות הזמנים. כביש עוקף קריות אמור להיפתח לקראת סוף שנת 2013 ותחילת 2014.
"הם צריכים לבדוק איך זה מתאים על הלו"ז שלהם להקמת החנות. אני מקווה שהם יבואו לקרית ביאליק, השטח שהצענו להם הוא שטח עם קרבה לכל מערכות הכבישים העתידיות של האזור, עשר דקות נסיעה מצומת סומך, אליו אמור להתחבר כביש 6, צמידות לעוקף קריות וכביש חיפה עכו, וקירבה למסילת ברזל ומסלול המטרונית.
"ביאליק גם הוכיחה שיש בה עוגן כלכלי מאוד חזק, שזה הקיריון, שמהווה מרכז העסקים והקניות החזק ביותר באזור חיפה והקריות. הסמיכות לאיקאה יכולה לחזק את שניהם. עוד שלושה יזמים שונים נפגשו אתי והתעניינו באותו שטח שהוצע לאיקיאה, שזה מוכיח כי המקום מאוד אטרקטיבי".
בנוסף לחיזור מצד שתי הקריות, קיבלה איקאה הצעה נוספת מהערים חיפה ונשר. שתי הרשויות הגישו הצעה משותפת לשטח הנמצא בבעלות שני הצדדים. מדובר בשטח של כ-2500 מ"ר הנמצא צפונית מזרחית לצומת הצ'ק פוסט.
ביום שני האחרון אישרה הועדה לתכנון ובניה של עיריית חיפה את שינוי ייעודו של השטח לאזור מסחר ופארקים. לדברי גורמים בכירים בצוות המשא ומתן, רוב הסיכויים שהשטח הזה יהיה השטח הנבחר לאיקיאה, ולא צומת קרית אתא. במידה ואכן הדבר יצא לפועל, עירות חיפה ונשר יצטרכו לחלק ביניהן את השטח וכיוצא מכך, את נתח האנונה שיקבלו.
אלא שלא לכל המקומות להם הגיעה איקיאה, קבלת הפנים הייתה מזמינה במיוחד. למשל, בראשון לציון גרר סיפור סניף איקאה מאבק גדול ומתוקשר. גורמים פוליטיים וסביבתיים בעיר הקימו קול צעקה לשמע המקום בו יועד לקום המפעל, ומאבקם הגיע עד אולמות בית המשפט.
בראש המתנגדים עמד חבר מועצת העיר בראשון לציון מטעם סיעת הירוקים, גיל יודפת. לטענת יודפת, הוא החליט לצאת למאבק להגנה על הסוחרים המקומיים שעתידים היו להיפגע מפתיחת החנות. "אנחנו יצאנו להגנתם של הסוחרים בעיר שעמדו להיפגע", סיפר השבוע יודפת לזמן קריות.
"איקאה זה סוג של מגנט שמושך הרבה מאוד אנשים. זה גורם לעומס בתנועה ולפקקים וזה מחסל את העסקים הקטנים האחרים", הסביר יודפת: "צריך מאוד לשים לב להשפעה של החנות הזו על הסביבה. במקרה שלנו היה גם נושא של איכות סביבה, כי המקום הוקם באזור של דיונות חולות".

סוחרי העסקים הקטנים בראשון, בעיקר אלו בעלי חנויות הריהוט הקרובים לאיקיאה, חששו לגורל עסקיהם. אותו חשש נמצא בלב סוחרי חנויות הרהיטים בקריות. "אין ספק שפתיחה של חנות בסדר גודל כזה תשפיע על הסוחרים המקומיים ויפגע בפרנסתם", אומר בעל חנות רהיטים בקריות: "לא בטוח שזה ישפיע על כולם זה, תלוי בכל אחד והמוצרים שלו. אצלנו יש דגמים שלא מוכרים באיקאה, אז אני לא חשוב שזה יפגע בנו אישית, אבל אין לי ספק שיש כאלו שיפגעו".
"זה יהיה משהו שיגרע מאיתנו לקוחות. אולי אנשים יתפשרו על האיכות, אבל כל חנות בסדר גודל כמו של איקיאה תגרום לנו להפסדים", כך טוענת בעלת חנות ריהוט מקרית אתא. "יכולים להרגיע אותנו כמה שירצו, אבל אף אחד לא יבוא ויחזיר לנו את ההפסדים כשהנזק יבוא ויגרם לנו. אבל אנחנו קטנים, ואף אחד לא ממש חושב על טובתנו, או שבכלל שואל אותנו"