הקמת המגדלים נמצאת בעיצומה, התושבים נזכרו למחות
באיחור ניכר, יוצאים תושבי צפון רחובות למאבק נגד פרויקט בנייה שעתיד לשנות משמעותית את אופי שכונתם. העירייה: "הפרויקט המדובר אושר בוועדה המחוזית לפני מספר שנים" . תושבת השכונה: "גם את הולילנד אישרו בוועדה המחוזית"

בעירייה מדגישים מנגד כי הפרויקט אושר כבר בשנת 2006 בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, למרות התנגדויות התושבים. בימים האחרונים קיבלו לביתם תושבי הרחובות הסמוכים לפרויקט מנשרים מטעם ועד השכונות העירוני, המזמין אותם להצטרף למאבק ולחתום על עצומה בנושא.
במנשרים נכתב בין היתר: "רבותיי, נמאס מהקומבינות על גב התושבים! הגיע העת לקום ולעשות מעשה, להשיב את העיר לתושבים. בין יתר הצעדים אנו מתכוונים לארגן הפגנת מחאה, ונודיעכם בקרוב את מועדה. נחשוף את האמת ונאבק עד לתיקון העוול - רוצים שקיפות! אנו קוראים לכם להצטרף למאבק ולהודיע על נכונותכם להשתתף בהפגנה. נשמח להצעות נוספות ולרעיונות לכיתוב על שלטי המחאה".
פרויקט הבנייה המדובר נמצא באחד האזורים המרכזיים והצפופים בעיר בין הרחובות גורדון, אייזנברג והרצל. הבניינים האחרים בסביבה אינם עולים על גובה של שבע קומות, וכעת התושבים המודאגים חוששים ש"ייחנקו" על ידי צמד המגדלים, שהאחד יתנשא לגובה של 25 קומות ואילו האחר לגובה של 18 קומות. משיחות עמם עולה, כי הם חוששים ממצוקת חנייה אמיתית שתיווצר באזור עם אכלוסן של 200 הדירות בפרויקט בשל העובדה שהחניון שאמור היה הקבלן להקים, בוטל בסופו של דבר אך חניון אחר לא נבנה במקומו.
תושבים זועמים מציינים את העובדה שתמורת ההתחייבות לבנות חניון, קיבל הקבלן זכויות בנייה על 5,000 מ"ר נוספים, אולם בסופו של דבר ניצל את ההטבה ולא הקים את החניון.
"זו הייתה התחושה שלנו, ועכשיו לאט לאט מתחיל להתברר שלא כל כך טעינו. היזם קיבל 5,000 מ"ר זכויות בנייה תמורת 150 מקומות חנייה לתושבי האזור. כל המתחם בנוי על מגרש חנייה של אגד לשעבר. הוא התחייב שתמורת הזכויות שקיבל מהעירייה יספק 150 מקומות חנייה. אחרי שהוא כבר ניצל את השטח הוא הגיע להסדר עם העירייה שבמקום שהוא ייתן להם 150 מקומות חנייה הוא ייתן להם כופר חנייה, כשבכסף שיתקבל תיבנה חנייה במגרש מכבי במרחק של כ~800 מטרים משם".
אמנם החניון בסופו של דבר לא יוקם שם, אבל העירייה הגדילה את מספר החניות באזור שלכם.
"בעקבות לחץ שלנו בוועדה המחוזית הכריחו אותם לבנות 35 מקומות חנייה לכל התושבים וזה לעג לרש. לא יהיה פה איפה לחנות".
מה הבעיות העיקריות שלכם עם הפרויקט?
"הבנייה באזור היא בנייה נמוכה, ופתאום קמים בין כל הבניינים האלו שני בניינים גבוהים. כל פעם בא קבלן אחר שמכר את הזכויות ושינה את התוכנית, וככה זה הדרדר למצב בלתי אפשרי".
מה אתם מצפים שיקרה כעת?
"אני פונה למבקר המדינה ומבקש ממנו לבדוק את הנושא כי המצב בלתי נסבל וזה הולך ומחמיר. יהיו כאן לפחות 200 כלי רכב שייכנסו וייצאו מרחוב גורדון, שהוא ממילא עמוס בתנועה בשעות הבוקר, ולא הוכנה כנדרש תשתית ביוב ומים. אני לא מבין איך אושר כזה פרויקט במרכז העיר".
כאשר אני מטיח בפני התושבים את העובדה שהתוכנית עברה את כל האישורים המקובלים, הם רותחים מזעם. אחת התושבות הוותיקות אומרת: "גם את 'הולי לנד' אישרו בוועדה המחוזית. אנחנו לא טוענים שזה לא אושר רק שזה היה בחטא.
"במקורה התוכנית הרי הייתה 14 קומות בבניין אחד ו~18 קומות באחר, והיה חניון תת קרקעי של 150 מקומות חנייה. תמורת זאת היזמים קיבלו כ~5,000 מטרים זכויות עודפות לבנייה. אבל הם הגישו בקשה לביטול החניון ובקשה לעוד תשע קומות בבניין אחד ובאחר עוד ארבע. לצערנו ההתנגדות שלנו ושל נציגת מתכננת המחוז לא התקבלו".
עד כמה באמת תשפיע העובדה שבוטל החניון על מצב החנייה? הרי לכל דירה חדשה בפרויקט תהיה חנייה משלה.
"כן, אבל יש לך 200 דירות שלא תהיה חנייה לאורחים שלהם. היום זה האזור הכי צפוף ברחובות. יש מחסור אדיר של חניות אז עכשיו אתם מוסיפים עוד דירות? איך יהיה מקום? הזכויות העודפות נשארו לקבלן והחניון בוטל".

מדוע אתם מתעוררים רק עכשיו? איפה הייתם כל השנים?
"כשתוכניות כאלו מתפרסמות אנשים בתחילת הרחוב הגישו התנגדות. כשהוא התחיל לבנות אתה רואה שבונים כמעט בקו אפס, ואנשים אומרים סליחה, מה הולך להיות כאן? הם בדקו את התוכניות וגילו דברים. בכלל לא ידענו שביטלו את החניון".
אתם לא חושבים שמדובר במלחמה אבודה? הרי הבניינים כבר עומדים על תילם? במה תוכלו להשפיע כעת?
"אנחנו רוצים שהעירייה תיתן פתרון כמו שקובעת תוכנית האב של רחוב הרצל, פיתרון לחנייה ציבורית לידנו, לא מעניין אותנו איפה. בכנס שערכה העירייה בנושא תוכנית המתאר ראש העירייה בכבודו ובעצמו אמר, שהאזור הכי צפוף בעיר הוא מרחוב ויצמן ועד רחוב הנשיא הראשון, שהצפיפות עולה על הצפיפות בתל אביב. אנחנו רוצים שהתוכנית תהיה לפי התב"ע ורוצים תשובות מהעירייה".
העובדה שהתושבים מעודכנים באופן מעורר התפעלות בהליכי התכנון והבנייה ובקיאים בהליכי אישור התוכנית על בורים, מגיעה בין היתר בשל הפעילות הענפה של ועד השכונות באזור.
יו"ר הוועד, עמוס חלפון, התייחס לנושא ואמר: "שוב אנו עדים למסכת פעילות בלתי חוקית תוך כדי פגיעה בצרכי התושבים ובאיכות חייהם. לתושבים נמאס מהקומבינות הנעשות על גבם, הגיע העת להחזיר את העיר לתושבים. תפקידה של העירייה לשרת את התושבים ולדאוג לשיפור איכות חייהם, ולא לגרום להם לצער ולרמוס בגסות את זכויותיהם".
מהעירייה נמסר בתגובה: "הפרויקט המדובר אושר בוועדה המחוזית לפני מספר שנים, לאחר שהוגשו ונשמעו כלל ההתנגדויות, והן נדחו על ידי ועדת הערר במחוז. כיום הפרויקט נמצא כבר בעיצומה של בנייה, על פי התב"ע, ההיתרים והאישורים של כלל האינסטנציות, ובכלל זאת גם תקני חנייה שאושרו בתוכנית. מעבר לכך, התושבים מוזמנים לפנות לעירייה, ואין בכוונתנו להתדיין מעל גבי דפי העיתונות עם פעילים פוליטיים העומדים מאחורי הדברים".