ואף על פי כן נוע תנוע: סימנים של אופטימיות ברכבת הקלה

הלחץ של ברקת השתלם, והסבל של תושבי מרכז ירושלים ייגמר מוקדם מהצפוי: תקופת ההרצה של הרכבת תקוצר ותאפשר נסיעות בסכום סמלי, ורחוב יפו ייסגר רק בלילות. וגם: שר האוצר לשעבר מונה ליו"ר דירקטוריון סיטיפס

עמרי מניב ומשה שטיינמץ | 11/6/2010 9:07 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בימים הקרובים אמור להיחתם הסכם בין המדינה, העירייה וזכיינית הרכבת הקלה "סיטיפס", ובו ייקבע כי החל מאוגוסט תחל הרכבת הקלה את נסיעות המבחן ברחוב יפו. בשלב זה הנסיעות יתקיימו בשעות הלילה בלבד.
עבודות הרכבת הקלה
עבודות הרכבת הקלה צילום: שימי נכטיילר


בניגוד לפרסומים מוטעים בתקשורת, הרחוב ייסגר לחלוטין בסוף מרס 2011, ואז תתחיל תקופת הניסוי וההרצה הסופית. תקופה זו תארך לכל היותר שבועיים, במקום 45 יום כמתחייב מחוזה הזיכיון. במקביל הציעה הזכיינית כי בתקופת ההרצה תתאפשר הסעת נוסעים ברכבת לאורך רחוב יפו במחיר סמלי.

על פי גורמים בפרויקט, הצדדים עומדים לחתום על סיכום שלפיו יפורקו, רצועות האספלט ברחוב יפו, המכסות את פסי הרכבת ועליהן נוסעים היום האוטובוסים. הדבר יאפשר קיום נסיעות מבחן בשעות הלילה, כאשר התחבורה הציבורית כבר אינה פועלת.

במהלך היום לא תיפגע תנועת האוטובוסים, והם ייסעו על ריצוף הרחוב והפסים. בעבר עלה רעיון דומה, אולם גורמים בפרויקט התנגדו מחשש לנזק שיגרמו האוטובוסים לריצוף הרחוב. "זו ההזדמנות לבדוק את ריצוף הרחוב, שכלי רכב עליו אמורים לנסוע בשעת חירום", אמר גורם בפרויקט.

נסיעות מבחן ליליות

החוזה בין המדינה ל"סיטיפס" מחייב את הזכיינית לבצע במשך 45 הימים האחרונים לפני הפעלתה המסחרית של הרכבת תקופת ניסוי והרצה. בתקופה זו תפעל הרכבת על פי לוחות הזמנים המתוכננים, תעצור בתחנות ותפעל כאילו יש בה נוסעים. בדוח מקצועי שהוגש לבוררים בין "סיטיפס" למדינה לפני כחמישה חודשים המליץ המהנדס הבורר אבי אודוין לקצר את התקופה ולהעמידה על חודש בלבד, כדי להתחיל את ההפעלה המסחרית בסוף פברואר 2011.

בחוות דעתו ציין אודוין כי במהלך התקופה "יש להקטין באופן הדרגתי את תנועת התחבורה הציבורית (ברחוב יפו - מ"ש) עד להפסקתה המלאה. ניסיון העבר בנושא תיאום הסדרי התנועה בפרויקט זה מלמד כי התהליך עלול להימשך זמן רב, ומכאן שמדובר בגורם סיכון משמעותי אשר עלול לעכב את הפעלת הרכבת". לדבריו, מומלץ לכל הגורמים "לא להמתין

עד להגשת התכניות מהזכיין, אלא להתחיל כבר עתה בניתוח הבעיה ובהתייעצות עם המשטרה כדי להקטין את הסיכוי לעיכוב בפרויקט".

על פי מידע שהגיע לזמן ירושלים, כעת מתכוונים הצדדים לקצר את התקופה לשבועיים לכל היותר - תקופה קצרה בהרבה מהתכנון המקורי - ולהתחיל מוקדם יותר את ההפעלה המסחרית של הרכבת לרווחת תושבי העיר. נסיעות המבחן הליליות יתחילו בתדירות נמוכה כבר בחודש אוגוסט, ומאוקטובר הן צפויות להתקיים מדי לילה. התהליך אמור להגיע לשיאו עם סיומו של חודש מרס, אז ייסגר רחוב יפו לחלוטין ותתחיל תקופת הניסוי וההרצה מתוך כוונה להפעיל את הקו לציבור באפריל.

בתוך כך, אברהם בייגה שוחט, לשעבר שר האוצר, מונה השבוע ליו"ר דירקטוריון "סיטיפס". שוחט יחליף את יאיר המבורגר, לאחר שזה הודיע לאחרונה על סיום כהונתו.

חלה התקדמות רבה

מהעירייה נמסר בתגובה כי "העירייה נמצאת במגעים עם כלל הגורמים למציאת פתרונות לטובת באי וסוחרי מרכז העיר בתקופה זו. זהו המשך למגמה של הבאת אירועי עוגן תרבותיים דווקא למרכז העיר, כמו האולפן השקוף של ערוץ 24 ומסיבות הרחוב".

מ"סיטיפס" נמסר בתגובה כי "הנושא עודנו נמצא בדיונים עם העירייה".

מתכנית אב לתחבורה נמסר כי "אנחנו מצפים ש'סיטיפס' תשלים סוף סוף את היערכותה לנסיעות ההרצה בכל תוואי הרכבת הקלה כדי שתושבי ירושלים יוכלו ליהנות מהרכבת הקלה כבר באביב הבא.

"לשמחתנו חלה התקדמות רבה בגיבוש ההסדרים שיאפשרו את ביצוע ההרצה ברחוב יפו לצד המשך פעילות האוטובוסים וכמובן המשך פעילות מסחרית סבירה ברחוב. אנו מצפים מ'סיטיפס' לחתום על ההסכם בהקדם".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים