האם גלגל ענק יוצב במתחם הרכבת הישן בירושלים?
התכנית להסבת מתחם תחנת הרכבת הישנה לאזור בילויים אושרה השבוע בוועדה המקומית למורת רוחם של התושבים. בין היוזמות לפיתוח במקום: גלגל ענק, מוזיאון וגלריות

גלגל ענק צילום: אלי דסה
על פי התכנית, בניין התחנה המוזנח ישוקם וישומר, ובשטח שמסביבו יוקמו בתי קפה, מסעדות, ותשתיות לאירועי תרבות. לטובת קידום התכנית אישרה הוועדה שימוש חורג בשטח, המוגדר כיום שטח ציבורי פתוח, לשטח למסחר ולתרבות.
התכנית קודמה בעקבות כוונת הרל"י (הרשות לפיתוח ירושלים) בשיתוף העירייה ורכבת ישראל, אשר השטח בבעלותה, לפתח את המתחם. במסגרת התכנית שאושרה ישומר מבנה התחנה עצמו, הניצב ברחוב דוד רמז, מול תאטרון "החאן". המבנה עומד נטוש ומוזנח כבר יותר מעשר שנים והינו מיועד לשימור.
עם אישור התכנית בוועדה צפויה הרל"י לפרסם ברבים מכרז לשיקום ופיתוח של המתחם ולהפעלתו לשימושי תרבות. בין השאר מועלות בימים אלה יוזמות להקים במקום מוזיאון, גלריות וכמובן בתי קפה ומסעדות. אפשרות נוספת שאותה אישרה הוועדה היא הקמת בתי אוכל בתוך קרונות רכבת ישנים שיוצבו במקום וכן אפשרות להצבת גלגל ענק במתחם.
מתחם שאיש לא נהנה ממנו
מימוש הרעיונות תלוי כמובן ברצונו של הזוכה העתידי במכרז ומותנה באישורים נוספים. נוסף לזאת, ברשות מציינים כי כבר בימים אלה מקודמת סלילתו של שביל אופניים לאורך המסילה הישנה, מתאטרון "החאן", דרך המתחם ועד למלחה.
"גם הרל"י וגם העירייה מקדמים את הפרויקט, במקביל לפיתוח עוד מתחמי תרבות ובילוי, כמו במרכז העיר ובגן סאקר, במטרה לפתח מוקדי תרבות ובילוי חדשים בעיר", אומרת ענת צור, סמנכ"ל הרל"י.
הפרויקט הוא בתכנונו של האדריכל נחום
מלצר, מי שמתכנן גם את מתחם מלון קולוני הסמוך, שקידומו אושר בשבוע שעבר גם הוא בוועדה וגם אליו התנגדו התושבים.
"כרגע מדובר במתחם שאיש לא נהנה ממנו, והתכנית אמורה להפוך אותו לנגיש לכלל הציבור", אומרת חברת הוועדה רחל עזריה (ירושלמים). "הפרויקט מציב את ירושלים בשורה אחת עם בירות העולם. תוך עשור לא נוכל לדמיין את העיר בלי מתחם הבילוי והתרבות של הרכבת, כמו שאי אפשר לדמיין את העיר ללא הסינמטק, 'חוצות היוצר' או 'החאן'.