למי קראתם פריפריה: תנופת התפתחות בחיפה
בזמן שבמקומות אחרים בארץ פרויקטים גדולים נתקעים, חיפה נמצאת בתנופת בנייה: רכבת קלה, מנהרה, איצטדיון כדורגל וקמפוס אוניברסיטאי. מה לא עושים כדי להשאיר את הצעירים בצפון?

כשבחיפה החלו לחפור את מנהרות הכרמל, דיברו על פיל לבן. בחודש הבא ייפתחו המנהרות הגדולות בישראל, במה שנחשב לפרויקט התחבורתי היקר ביותר שהיה בארץ. אלו כמה מהפרויקטים שמטרתם לשנות את העיר הצפונית ולהפוך אותה לאטרקטיבית יותר לדור הצעיר.
זה כמה שנים שחיפה עוברת טלטלה התפתחותית. העיר משיקה עשרות פרויקטים בתחומי החינוך, התרבות, הבינוי, התחבורה והספורט. היא הופכת למרכז אקדמי, עם אוניברסיטה, הטכניון ולא מעט מכללות שמושכים לקמפוסים השונים עשרות אלפי סטודנטים מדי יום.
גם השינויים האלה לא מונעים את הסחף של הצעירים לכיוון אזור המרכז, ומחירי הדירות ממשיכים להיות נמוכים יחסית. כדי לשנות את המגמה, ראש העירייה יונה יהב סבור שיש צורך בפרויקטים גדולים שישאירו את הצעירים באזור הצפון.
אבא חושי, ראש העירייה המיתולוגי של חיפה, נהג לומר ש"המוזיקה היחידה בחיפה היא קולות הפטישים במפעלי וולקן ופניציה". אז עכשיו המוזיקה השתנתה. וולקן ופניציה אאוט, אינטל וקמפוס הנמל אין. העיר משנה את פניה גם בתחומי ההתמחות של מפעליה וגם ברחובות. בשנים האחרונות החלו בשינויים מהותיים של הסדרי התנועה בהדר הכרמל, ובשיקום מתחמי מסחר מסורתיים שהתרוקנו בעקבות כניסת הקניונים. ממשיכים בשיקום מתחמים בשכונות המגורים, כולל עיצוב מחדש של רחובות שלמים, החלפת כל התשתיות והטמנתם מתחת לאדמה.
בינתיים, נמצאים בעיר כמה פרויקטים מרכזיים אחרים בשלבים שונים של עשייה, שעשויים לשנות עוד יותר את פניה של חיפה בשנים הקרובות. בהמשך ניתן לדבר על פיתוח נמל הקישון, על בניית שלוש שכונות מגורים בהיקף של אלפי יחידות דיור, על שיפוץ מקדש הבהאים ועל הרחבתו של הנמל והפיכתו לנמל פתוח.
חיפה מובילה ב"מירוץ" בין שלוש הערים הגדולות על השלמת הרכבת הקלה העירונית. בעוד בירושלים סוללים את המסלול באיטיות ובתל אביב בתל אביב תידרש התערבות המדינה בקידומו של הפרויקט, בעיר הצפונית תחל בשנת 2011, רק עוד כמה חודשים, פעילות ה"מטרונית".

זוהי מערכת תחבורה עירונית של כלי רכב המעוצבים כרכבת ובעלי קיבולת כפולה משל אוטובוס. המטרונית תקבל עדיפות בכבישים, כמו ברמזורים ובאמצעים נוספים, כדי לאפשר הגעה
בנוסף לכך, ישנו הפרויקט הלאומי של מנהרות הכרמל. את הסקיצות הראשונות הכינו מהנדסים בריטיים עוד בזמן מלחמת העולם השנייה, ומאז לא נעשה דבר. בשנים האחרונות הפכו הסקיצות ליעד ממשי. כרגע עומד הפרויקט לפני סיומו.
בשטח כבר נחפרו שתי מנהרות מקבילות באורך של 5.2 ק "מ, אשר דרכן צפויים לנוע עשרות אלפי כלי רכב מדי יום מהכניסה הדרומית לעבר הצ'ק פוסט, משם ימשיכו צפונה במערכת כבישים וגשרים - שבנייתם גם היא עומדת בפני סיום-עם אפשרות לחבור לכביש חוצה ישראל.
המתנגדים לפרויקט טוענים כי הוא גדול ובומבסטי מדי. אך מי שתומך בבניית המנהרות אומר כי הן יעזרו להפחית את עומס התנועה ברחובות העיר התחתית. המנהרות יסייעו לחצות את העיר תוך דקות ויורידו את זיהום האוויר בעיר.
המנהרות הן אחד משורה של פרויקטים תחבורתיים בעיר. כך, למשל, בתוכניות המתאר לחיפה, אותן אישרה מועצת העיר לפני מספר חודשים, מתוכנן להיבנות באזור הצ'ק פוסט מרכז תחבורה גדול, ממנו יצאו רכבות פרבריות, המערך הארצי של רכבות הנוסעים, והרכבל לטכניון ולאוניברסיטה.
גם הרכבל מתוכנן כמערכת תחבורה ציבורית מתקדמת, יעילה ובטוחה, שמטרתה לקשר בין מסוף התחבורה באזור הצ'ק פוסט לבין הטכניון והאוניברסיטה. משך הנסיעה המתכונן מהמפרץ לאוניברסיטה הוא כ-18 דקות ולתחנת טכניון מרכז כ-10 דקות . הרכבל יפעל בשעות היום והלילה, ומיועד להסיע בשלב ראשון עד 1,800 נוסעים בשעה לכל כיוון, עם אפשרות להגדלה עתידית עד ל-2,500 נוסעים בשעה.
מלבד הפרויקטים התחברותיים, בחיפה גם נותנים דגש לספורט. בדרום העיר, בסמוך לפארק ההיי-טק, מוקמים איצטדיון כדורגל, שבנייתו כבר החלה, ולצידו קרית ספורט גדולה. האיצטדיון החדש, המקורה כולו ובעל עיצוב דמוי חללית נבנה בהשקעה של 440 מיליון שקל על פי התקנים הבינלאומיים של התאחדות הכדורגל האירופית (אופ"א). הוא יהיה בעל 32 אלף מקומות ישיבה, ויוכל לשמש גם למופעים.

בנוסף, בשלב השני של הפרויקט מתוכנן מתחם "קרית הספורט של חיפה". המתחם יכלול אולם ספורט רב תכליתי, אשר יחליף את האולם הוותיק ברוממה, ובו כ-5,000 מקומות ישיבה. באולם החדש אמורות לשחק קבוצות הכדורסל והכדורעף בעיר.
היהלום שבכתר מבחינת העירייה הוא הפרויקט שאמור לעסוק בשאלת עתיד ילדי העיר. לפי התוכניות של קמפוס הנמל, יהפוך מתחם משרדים ועסקים שננטשו בעיר התחתית לקמפוסים של מכללות, מעונות סטודנטים, מבני מגורים ועסקים תומכים. המעבר בשנים האחרונות של משרדים רבים לקרית הממשלה ולסביבת היכל המשפט בעיר, הביא לנטישה המונית ולהידרדרות במצבו של המתחם.
בינתיים, המרכז האקדמי כרמל-שהוקם על חורבות בית קירור ענק שננטש-כבר פועל. כאלף סטודנטים כבר רשומים במרכז האקדמי הכרמל ובהדרגה יגדל המספר בקמפוס הזה ל-3,000 תלמידים . 0