מה באמת עומד מאחורי הקמפיין של ברקת נגד נתניהו?
מיליון שקלים מכספי הציבור עולה הקמפיין של ניר ברקת נגד ראש הממשלה. חברי המועצה לא ממש תומכים, ובלשכת ראש הממשלה לא ממש מתרגשים. יועצי תקשורת ואסטרטגיה מבהירים: "הקמפיין הוא ריצה של ראש העירייה לפוליטיקה הארצית"

המודעות מופיעות בעיתונות הדפוס הארצית והמקומית ובשלטי חוצות. בקמפיין, התוקף חזיתית את ראש הממשלה, נכתב כי "הלכה ולמעשה ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, יו"ר ועדת השרים לענייני ירושלים, מאבד את ירושלים".
בעירייה מסבירים כי הסיבה הרשמית למהלך הקיצוני, שלטובתו הוקצו כמיליון שקלים מכיסו של משלם המסים, היא כי הנטל הכלכלי שמטילה הממשלה על עיר הבירה גדל, בעוד התקציבים הממשלתיים המופנים אליה קטנו.
עם זאת, רבים הופתעו מהבחירה לפרסם בקמפיין דווקא את תמונתו של נתניהו, משום שברקת תלוי בו למימוש שאיפותיו התקציביות. לטענת המבקרים, הוא היה צריך לצאת למאבק במשרד האוצר לבדו או בכלל שרי הממשלה.
לפני כשבועיים פרסם הפרשן הפוליטי של זמן ירושלים שלום ירושלמי, כי באמצעות המהלך ברקת מתחיל את הקמפיין הפוליטי שלו לראשות הממשלה. הוא אף שכר לשם כך את היועץ האסטרטגי ארתור פינקלשטיין, המזוהה עם ניצחונו של נתניהו בבחירות לראשות הממשלה בשנת 1996 מול שמעון פרס, וכן עם התחזקותו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בבחירות האחרונות.
חרף ההכחשות הרשמיות של הנושא, בסביבתו של ברקת יש המשוכנעים כי אכן מדובר ביריית הפתיחה לכיבוש ראשות הממשלה בתום קדנציה שנייה של ברקת כראש העירייה.
"ברור מאוד שהקמפיין הוא ריצה לפוליטיקה הארצית", אומר אילון זרמון, מנכ"ל ואחד מבעלי משרד הפרסום "זרמון-גולדמן". "זה מהלך מחושב היטב. ברקת הולך להיות מעורב בפוליטיקה הארצית באיזשהו שלב".

זרמון מוסיף כי "ראש העירייה אהוד אולמרט הפך לימים להיות ראש הממשלה. יכול להיות שזו יריית הפתיחה של הקמפיין הארצי של ניר ברקת. הוא מסמן את ירושלים כנקודת פתיחה בדרך לראשות הממשלה.
"השימוש שהוא עושה בנתניהו הוא טריק תקשורתי ידוע. חברת 'פפסי', שביקשה להפוך למשקה פופולרי, נאחזה בהשוואות ל'קוקה קולה', שהיה המשקה הפופולרי ביותר. ברקת מסמן את הכתפיים של נתניהו והוא יעמוד עליהם בדרך לפוליטיקה הארצית. על גבו הפופולרי הוא מנסה להיכנס ולשווק את עצמו כבעל אותם הממדים של נתניהו, ראש הממשלה".
לדברי יועץ התקשורת רונן צור, השימוש בתמונתו של נתניהו מעידה על כוונותיו של ברקת. "זה מה שיוצר את התחושה שברקת מכוון למשהו אישי, אחרת הוא לא היה ממצב את זה כ'אני מול ראש הממשלה'. הבעיה היא
לדבריו, "הציבור הישראלי קצת עייף מהפחדות כל יום וכל לילה, וזה קמפיין הפחדה קלאסי". עם זאת, לדבריו "יכול להיות שזו רק תחילת המסע שלו לשם. אולי הקמפיין אמור למצב אותו כמועמד כלשהו, אבל בינתיים לא לקבע אותו כמועמד ראוי. נכון להתחיל את הקמפיין לראשות הממשלה כך. מי שעושה את זה מכוון שלוש שנים קדימה או יותר, וזה קמפיין ההכשרה של דעת הקהל ולא קמפיין הקיבוע. אם כך, זה ישרת את ברקת ואולי זה קמפיין אישי טוב".
זרמון משוכנע כי הסלוגן שנבחר להוביל את הקמפיין, "אסור לאבד את ירושלים", מעורר אסוציאטיבית את ההיבט הפוליטי-מדיני של ירושלים המאוחדת, ולא את צרכיה הפיננסיים של העירייה. "ברקת גם מסמן את מקומו הפוליטי מהמרכז עם נטייה ימינה", הוא מוסיף. אולי זו הסיבה שברקת נאחז בקבוצת חברי הכנסת המכנה עצמה "השדולה למען ירושלים", ומזוהה עם הימין.
בשבוע שעבר הגיע ברקת למשכן הכנסת מלווה בפמלייתו - ראש הסגל מיכל שלם, דוברו האישי אביתר אלעד ודובר העירייה יוסי גוטסמן - כדי לכנס "ישיבת חירום" סביב הקמפיין.
ברקת הוא ראש העירייה הראשון שמתרגם את העימותים עם משרד האוצר בנושא התקציב למאבק תקשורתי בוטה. גורמים בעירייה ציינו כי ברקת לא נפגש תקופה ארוכה עם שר החינוך גדעון סער, השר להגנת הסביבה גלעד ארדן ושרים נוספים, וגם עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי.

ברקת החל את הקמפיין ללא אישור מועצת העירייה. גם בישיבת ועדת הכספים שהתקיימה בשבוע שעבר הנושא לא עלה. ברקת עשה שימוש בסעיף תקציבי ישן, שאושר לפני יותר משנה ויועד בכלל לשימוש בשנת 2010, תחת ההסבר כי "התקציב מיועד לביצוע פעולות הסברה לחיזוק מעמדה של ירושלים בקרב מעצבי דעת קהל ומשרדי ממשלה".
לישיבת הקואליציה המיוחדת שהתקיימה בשבוע שעבר להשקת הקמפיין, שבה ביקש ברקת מחברי המועצה להתייצב לצדו, לא הופיע אף חבר מועצה מסיעתו שלו.
גם סגנו קובי כחלון, הנחשב לאיש אמונו והראשון שמתייצב לצדו בכל סוגיה, נעדר עד היום. בעניין הקמפיין, כחלון - איש ליכוד ואחיו של שר התקשורת (וכעת גם שר הרווחה) משה כחלון - ככל הנראה לא עומד לצדו של ברקת. כחלון סירב להגיב בנושא.
לטענת חברי מועצה בקואליציה, ברקת אילץ אותם לחתום על תמיכתם בקמפיין במטרה להראות חזית מאוחדת של תמיכה במאבק. חבר המועצה יאיר גבאי סירב למשל לחתום, וההודעה יצאה לעיתונות ללא שמו.
"אני מעריך את רצונו של ברקת לגייס תקציבים לירושלים, אך אינני סבור כי הדרך לכך היא באמצעות עצומות בעיתונות", הוא אומר. בעקבות סירובו התנגדו להוסיף את חתימתם על הכרזה חברי מועצה נוספים, וביניהם חברי יהדות התורה. "לריב עם בעל המאה זה לא מעשה חכם", אומר חבר המועצה ישראל רוזנשטיין.
בעקבות הדברים אומרים בסביבתו של ברקת, כי המודעות הבאות כבר לא יכללו את חתימותיהם של חברי המועצה. גם בליכוד, בש"ס ובירושלים ביתנו התנגדו. "התנגדתי לקמפיין, זה לא סוד", אומר יו"ר הליכוד במועצת העירייה אלישע פלג. "זה לא ישיג את המטרה אלא ייצור אנטגוניזם. רבי יהודה הלוי בספרו 'הכוזרי' כתב 'כוונותיך טובות אבל מעשיך אינם רצויים'.
"הגיעו אליי פניות רבות ממגוון רחב של אנשים שאמרו שהקמפיין מתפרש כקמפיין נגד ראש הממשלה, ולכן ביקשתי להסיר את שמי מהמודעות".
גם באופוזיציה כמובן רותחים על המהלך. "זה בזבוז נוראי של כספי ציבור", מוסיפה חברת המועצה לורה ורטון (מרצ). הסיעה היחידה שהתגייסה למען הקמפיין היא סיעת היחיד התעוררות. ברקת מינה את חבר המועצה עופר ברקוביץ' לנהל את קמפיין השטח תחת הסיסמה "ביבי זרק את ירושלים".
גורם בממשלה מציין כי במשרד האוצר לא אוהבים את הקמפיין הזה. "המדינה נותנת כסף וברקת כפוי טובה. קודם שיטפל בכמות העובדים שנוספה בעירייה".
במשרד האוצר סירבו להתייחס לדברים.
במשרד ראש הממשלה, לעומת זאת, לא מתרגשים מהקמפיין. את המודעות הגדולות בעיתונים הם ראו, אבל אין לכך כל השפעה, הם אומרים, וזה אפילו לא נושא לשיחת מסדרון.
מהעירייה נמסר בתגובה כי "הנהלת העירייה - הכוללת ימין ושמאל, דתיים, חילונים וחרדים - מאוחדת כולה עם הציבור מאחורי הצורך לשמור על מעמדה של ירושלים מול הממשלה ומקבלי ההחלטות.
"יש לציין כי סכום הקמפיין נמוך משמעותית מקמפיינים אחרים, ואינו גבוה ביחס לחשיבותה של ירושלים וכדי לאפשר את המשך הצמיחה בעיר, ולוודא שהממשלה לא תפנה כתף קרה לבירה. כמו כן, ראש העירייה מעדיף מסע הסברה על פני שביתות, כפי שאיימו שאר הרשויות המקומיות לעשות, משום שיש בהן פגיעה בתושבים ועלותן גבוהה יותר.
"אם הממשלה לא תשפה את העירייה על הסכומים שהיא משיתה עליה, יביא הדבר לקיצוץ משמעותי בשירותים העירוניים ובשירותים לתושבים, ידרדר את בירת ישראל ויביא לביטול ההצלחות והשינויים שהחלו בשנתיים האחרונות, לרבות הצמיחה בתחומי התרבות, התיירות, החינוך, העסקים וחזות העיר.
"ראש העירייה עוסק אך ורק בענייני ירושלים, וכפי שאמר פעמים רבות אינו עוסק ואינו מעוניין באף תפקיד אחר. בכוונתו לשרת את תושבי ירושלים אשר בחרו בו למשך שתי קדנציות לפחות".