הבן יקיר לי: סיפורו של רב העיר חולון שמקפיץ את ארגוני הנשים
סא"ל (במיל') הרב אברהם יוסף, בנו של מנהיג ש"ס ורב העיר חולון, פרסם לאחרונה כמה פסקי הלכה המבטאים הקצנה הלכתית ביחס לנשים, אבל אין לו בעיה לשמוע אישה גויה ששרה אם לא מבינים את שפתה. פרופיל

לפני כארבעה חודשים הפתיע את המאזינים כשאמר, לשאלת מאזין שטלפן לאולפן, כי "מותר לשמוע זמרים גויים, אם לא מבינים את שפתם, מותר לשמוע אפילו אישה גויה שהוא לא מכיר אותה ולא מבין את השפה שהיא שרה".
לפני שבועות אחדים הפתיע שוב, כשאמר שאסור לנשים לשמש מורות בכיתה ד' ומעלה, ויש להגביל מורות לחינוך ילדים בכיתות א' עד ג' בלבד. "זו פריצות, זה איסור גמור", טען הרב יוסף.
גם על שופטים המכהנים בבתי המשפט יש לו דעה מגובשת אותה השמיע לפני כחצי שנה בתוכנית הרדיו שלו. "השופט עצמו", טען הרב יוסף, "גם אם הוא יודע להתפלל מצוין, גם אם הוא יודע לעשות את הדברים בצורה המוצלחת ביותר - מאותו רגע שהוא התמנה להיות שופט, פסל את עצמו מלהצטרף למניין, וכל שכן וקל וחומר מלהיות שליח ציבור.
"אפילו אם הוא מבטיח שכל הפסקים שיוצאים מתחת ידו הם על פי השולחן ערוך, הוא עדיין נקרא 'רשע שמרים יד בתורת משה', ולא ראוי להצטרף לכל דבר שבקדושה".
על דברים אלה הגיב בחריפות שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין. באירוע פרידה ממנכ"ל בתי הדין הרבניים, שנערך בחודש אוקטובר האחרון בבית לשכת עורכי הדין בירושלים, אמר השופט רובינשטיין:
"אני שמח שאני רואה כאן מניין מעבר לשופטים שנוכחים. ולמה אני אומר את זה? כי אם הקהל ירצה להתפלל ערבית פה, הרב אברהם יוסף - אני מתבייש לומר - אמר לפני כחודשיים בתחנת
"והגעתי למסקנה שלא הרב אברהם יוסף הוא השוטה אלא אנחנו השוטים, כל אלה שמוכנים לקבל שהדברים האלה באים מפי מי שמכהן בעיר גדולה, מקבל משכורת יפה מאוצר הציבור, אוי לאותה בושה, אוי למלבין הפנים, צר על השותקים".
הרב אברהם יוסף, בן 61, נולד במצרים עת אביו, מנהיג תנועת ש"ס, הרב עובדיה יוסף, כיהן שם כרבה הראשי של קהיר. בגיל ינקות עלה ארצה עם משפחתו. הוא השני בין 11 ילדיו של הרב עובדיה, נחשב דומיננטי בין הבנים תוך שביסס את מעמדו כאיש של דעת, גדול בתורה ומבין בהלכה. בתו, אחת מחמשת ילדיו, נשואה לאחיו של אריה דרעי.
בילדותו המשיך את דרכו של אביו ולמד בישיבה הספרדית "פורת יוסף" בירושלים. בנעוריו הצטרף לישיבה הליטאית "קול התורה", ואת חוק לימודיו סיים בחברותא בישיבת "תורה והוראה" בתל אביב השייכת לישיבת פורת יוסף, עם הרב משה מאיה, רב שכונת יד אליהו בתל אביב ויקיר העיר תל אביב לשנת 2009.

הרב עובדיה יוסף ידוע כמי שקרא לא אחת לבני העדה הספרדית ללמוד רק בישיבות ספרדיות, ועל כן נשאלת השאלה כיצד שלח את בנו ללמוד בישיבה אשכנזית ליטאית בנעוריו. יעקב בבלי, חבר מועצת עיריית חולון מסיעת ש"ס, שופך אור על הנושא:
"פעם לספרדים לא היו הרבה ישיבות וכולם הלכו ללמוד אצל האשכנזים. כשזה התפתח והיו יותר ישיבות ספרדיות, כל אחד למד היכן שרצה. זה השינוי של להחזיר עטרה ליושנה – פעם רק אשכנזים היו בפוליטיקה וקידמו את הישיבות שלהם, היום יש גם ספרדים בפוליטיקה".
הרב מאיה מוסיף ואומר, כי למרות שלא הכיר את הרב אברהם יוסף בזמן לימודיו בישיבה הליטאית, הוא משער שעשה זאת למען הגיוון מאחר שהוא איש דעת ואדם סקרן.
בנוגע לאופן בו התקבל המעבר של הרב יוסף לישיבה ליטאית בעיני אביו, אומר מקורב למשפחת יוסף כי גם אם השניים אינם תמימי דעים ומחזיקים בדעות שונות, זוכה הרב אברהם יוסף לתמיכת אביו.
לשאלתי בדבר אופיו של הרב יוסף כעלם צעיר, השיב הרב מאיה: "הרב אהב תמיד לעזור לזולת. בשבתות הוא ארגן בהתנדבות שיעורי עזר לילדים, ובמשך תקופה ארוכה העביר מידי שבת שיעורי תגבור למאה מילדי השכונה במסגרת ארגון 'תהילים'. חלק מהילדים הללו, שהיום הם כבר סבים, עוד בקשר חברות טוב עימו".
הרב אברהם יוסף הוא היחיד מבין ילדיו של הרב עובדיה ששירת בצה"ל תקופה לא מבוטלת של 13 שנים, בשירות חובה וקבע. הוא התגייס בגיל 26, שימש רב צבאי בבסיס רפידים של חיל האוויר, רב מחוז חיפה, סגן רב חיל האוויר, אחראי על תחום ההלכה וההסברה, והשתחרר בדרגת סגן אלוף.
בתום שירותו הצבאי, חזר הרב אברהם יוסף לישיבת הרב מאיה לשנת השתלמויות ב"כולל" – ישיבה לגברים נשואים. למרות שירותו הצבאי בו נחשף לעולם החילוני, מוביל הרב אברהם יוסף קו נוקשה ובלתי מתפשר בכל הקשור לענייני נשים וצניעות.
כך במסגרת תוכניתו ברדיו "קול חי", אמר הרב יוסף בקשר לפמיניסטיות כי "נשים המנסות להיות כמו גברים בשם השוויון זה עיוות. זו האידיאולוגיה של פרעה. פרעה השווה בין נשים לגברים ונתן לנשים עבודות של גברים. זו דרך מאוד לא נכונה".
את ההטפה לצניעות ולשמירת מקומה של האישה בעזרת נשים, הסביר הרב במסגרת שידוריו בתחנה, כדבריו: "הצניעות ההפרדה היא דבר טבעי. צריך לשמור על כבודה של האישה. צריך לייקר את מעלתה של האישה. מה שעושים היום זו זילות, זה זלזול מוחלט בכל העדינות, היופי, הרוך שאישה אמורה לשדר סביבה".
כמו כן, תקף הרב את בני עקיבא על שערכו פעילות משותפת לבנים ובנות ואסר זאת. התגובה מכיוונם הייתה שהדבר נעשה בלית ברירה, וכי עדיף לעשות פעולה משותפת מלהתיר לילדים להסתובב ברחובות.

נדמה כי בכל הנוגע לענייני צניעות ושוויון, לכל הפחות, הרב אברהם יוסף ואביו, הרב עובדיה, אינם תמימי דעים, וכי האב מתון מבנו. למשל, כשנשאל הרב עובדיה לגבי ויכוח על קיום מחיצה בין גברים לנשים בטקס נישואין, חיפש פתרון הלכתי למריבה, וענה כי ניתן לוותר על המחיצה אם קיומה הביא למריבה, כל עוד לא תעורער שעת השמחה.
לשאלתי, בדבר טיב היחסים בין הרב אברהם לאביו, ענה הרב מאיה כי הם מקיימים מערכת יחסים קרובה ואדיבה, וכי הרב אברהם רוחש יראת כבוד מיוחדת לאביו. דומה כי הדיבר "כבד את אביך ואמך" לא פסח על יחסיו עם אמו, מרגלית יוסף המנוחה, לה היה שמור יחס יוצא דופן של הבנה ומסירות. אחותו, שרה טולידאנו, הצעירה ממנו בשמונה שנים, זוכרת במיוחד את אהבתו הגדולה של הרב לאמם: "הוא היה הולך למכולת, מתנדב לעשות הכל. אני זוכרת שהייתי בת ארבע והוא היה בן 12 ועזר המון בבית. הוא הבין את אמא, שהיא אישה שמטפלת בהרבה ילדים. יש בו חמלה ואהבה לזולת".
גם אחותו יפה כהן, הצעירה ממנו בשנה ושלושה חודשים בלבד, מנדבת זיכרון ילדות מובהק של הרב מגיש מידי בוקר קפה למיטת אימו, עד ליום חתונתו. היא אף מוסיפה ואומרת, כי תמיד רצתה להינשא לגבר כמו אחיה, שמכבד ומעריך נשים.
בהתייחס להתבטאות של הרב לגבי נשים ומקומן, אומר בבלי: "זה לא נקרא קיצוני, זו דעה של חרדים ולא של אנשים רגילים. תמיד זה ככה, כבר בגיל שלוש מפרידים בין בנים לבנות במגזר החרדי ולכן הוא מחזיק בדעה זו".
עמוס ברנס, יו"ר המועצה הדתית בחולון, מחזק את דבריו של בבלי: "זו התורה של רבנים רבים. הרבנים הגיעו להחלטה שילד עד כיתה ג' חייב דמות אם, מדובר במורה יותר מאשר רב. זו דעה רווחת. זו לא התערבות בעולם החילוני ולא חלילה אמירה נגד נשים. בכלל, השאלה שהוא נשאל הייתה שונה ונעשה סילוף בציטוט".
מה הייתה השאלה שנשאל הרב?
"הוא נשאל האם מותר לאישה ללמד ילד לבר המצווה והוא ענה שאסור, מותר לאישה ללמד ילד עד כיתה ד' בלבד".
תנמק.
"יש חשש לאיחוד של האישה עם הורי הילד, אם הם נמצאים במקום שאינו גדול מספיק".
הייתה לרב אמירה מפתיעה לגבי היתר האזנה למוסיקה לועזית, בה הוא אף מתיר לשמוע שירת אישה גויה.
"נכון, כל עוד לא מבינים את המילים שמלוות את המוסיקה, אין בעיה להקשיב. הבעיה היא במילים של אהבה, אין בעיה עם סוג המוסיקה או הלחן".
לאחר שהשתחרר מצה"ל, כיהן הרב אברהם יוסף כמנהל מכון "אור המזרח" ופעל למען הוצאה לאור של כתבי יד של גדולי הרבנים הספרדים בדורות האחרונים. בהמשך כיהן כרב שכונה בתל אביב.
בשנת 1998 מונה הרב אברהם יוסף לרב הראשי הספרדי בחולון, והוא פועל לצד הרב אליהו יוחנן גוראריה, המשמש כרבה הראשי של העדה האשכנזית בעיר.
ברנס מברך את יחסיו הקרובים והחמים עם הרב, ומעיד על שיתוף פעולה מלא ביניהם. לדבריו, הרב מגיע לאירועים בעיר, אף לאירועים שאינו חייב להיראות בהם, נותן את ברכתו "ובאופן כללי הוא איש של עשייה שיהפוך את העולם בשביל כל פעילות שהיא.
על היחסים בין שני הרבנים הראשיים בעיר, הוא מספר כי מדובר בשיתוף פעולה יוצא דופן ובהתנהלות הרמונית של עשייה שקשה למצוא בערים רבות בארץ.
בתשובה לשאלה לגבי מינויו של רב שאינו מחולון לרב הראשי של העיר, משיבים מקורות פוליטיים כי "מינויים אלו הם פוליטיים גרידא. זאת ועוד, על כל מעלותיו, הרב יוסף חסר את כושר המנהיגות ושפע הכריזמה של אביו. הרב אברהם יוסף הוא מוכר ומצליח ויש לו יכולות בתורה, אך הוא אינו חלק ממועצת החכמים של ש"ס וחסר השפעה אלקטוראלית".
הרב אברהם יוסף הוא איש עסוק מאוד. לפני שש שנים הקים בחולון ישיבה אקסטרנית עבור תלמידי בתי הספר הדתיים בעיר, "יביע אומר", נשיאה הוא אביו הרב עובדיה יוסף והוא עצמו עומד בראשה.
בנוסף לתוכנית הרדיו שלו ולפעילותו במסגרת אתר "מורשת", הרב אברהם יוסף מעיד על עצמו כי הוא נותן שיעורי תורה קבועים, מידי יום, בחולון, תל אביב, בת~ים, יבנה ורחובות, וכן שיעורים חד פעמיים בראשון לציון, רמלה, בני ברק, פתח תקווה ועוד.
פטירתו הפתאומית של רב העיר אור יהודה, הרב דוד ברהום, באביב 2008, הביאה למינויו של הרב יעקב אדרעי לתפקיד ממלא מקום הרב כרשם הנישואין בעיר. במקביל למינוי, החליטה מועצת הרבנות הראשית לישראל להדיר את הרב אדרעי מתפקידו, ולמנות תחתיו את הרב אברהם יוסף כממלא מקום הרב בעיר, הן לענייני רישום נישואין והן לענייני כשרות. מחאתו של הרב אדרעי לא צלחה, ועד היום ממלא הרב יוסף את תפקידו באור יהודה מידי יום חמישי. תהייתי בעניין זה לא זכתה לתגובה ממועצת הרבנים הראשית.
"אין ממלא מקום לרב העיר, יש רק רבני שכונות", אומר ברנס, "מצאו את הרב יוסף כמתאים לשיקום העיר מהבחינה הזו, והוא עושה שם עבודה באמת טובה. אני מקבל הרבה פידבקים מאוד חיוביים עליו".
למרות זאת, הרב אדרעי הודר מתפקידו כממלא מקום הרב הראשי באור יהודה לאחר שמונה לתפקיד. מדוע?
"כנראה שמצאו את הרב יוסף מתאים וראוי לתפקיד".
לפני שלוש שנים נבחר לכהן כחבר במועצת הרבנות הראשית לישראל, ובעוד כשנתיים, כשיחל מאבק הירושה על תפקיד הרב הראשי לישראל, יש מי שמניח כי נמצא שם את הרב אברהם. קרובי משפחתו אינם מוכנים לדון בסוגיה, וגם ברנס, השומר בקנאות על פרטיות הרב יוסף, עוקף באלגנטיות את הנושא: "זו שאלה מאוד מורכבת. על שאלות פחות קשות הרב מעדיף שלא לענות. אין לי תשובה לכך".

שאלה אחרת שנשאלת היא, האם יחליף בבוא היום את אביו? "הרב עובדיה אוהב את כל בניו באותה המידה ואין לו עדיפות", אומר בבלי.
מקורבים מספרים כי הרב עובדיה יוסף הוא אדם חד מחשבה בצורה יוצאת דופן ושופע כריזמה, שהעיסוק בדבר יורש כתר התורה מעולם לא העסיק אותו. הוא לא רואה חובה לכך שאחד מבניו יירש את מקומו, ואף נמנע מלהניח למי מבניו לעמוד לצידו בשיעוריו בעמדת היורש הפוטנציאלי.
בכתבה על קרב הירושה של הרב עובדיה יוסף, צוין כי בימיו כנשיא בית הדין הרבני הגדול, התבקש פעם הרב עובדיה להוציא צו על תנאי למניעת בחירות לרב עיר בצפון, בטענה כי המשרה מיועדת לבנו של הרב המנוח ללא בחירה. בפסק דינו דחה הרב את העתירה, וקבע כי כתר מלכות וכתר כהונה עוברים בירושה, אבל כתר תורה פתוח לכל.