אשקלון: למה בניית הטיילת הופסקה בפתאומיות?
בניית טיילת החלומות באשקלון הופסקה לפני שבועיים בצו להפסקת הבנייה. הסיבה הרשמית: העבודות עלולות להביא לקריסת המצוק. הסיבה האמיתית, לטענתו של הקבלן רונן טבקול: רדיפה מצד בכירים עירייה

האם זאת גם הסיבה שתמנע בניית טיילת חדשה באשקלון, כפי שהובטח בשנתיים האחרונות? כך לפחות טוען הקבלן רונן טבקול, שטוען כי סכסוך בינו ובין מהנדס העירייה דוד ירון הביא לטרפוד העבודות.
טבקול אף טוען כי כדי לכסות על המניעים האמיתיים לביטול פרויקט הטיילת, בעירייה השתמשו בבעיית המצוק הידועה, והפיצו תיאוריות שלפיהן המהלך יקרב את קריסת החולות שממנה חוששים כולם.
דבר אחד בטוח: בינתיים מוקפאות העבודות לבניית הטיילת, שספק אם יימשכו בעתיד הקרוב, וזאת למרות שהממשלה אישרה תקציב מיוחד לצורך כך.
הסיפור התחיל לפני יותר משנתיים, כאשר המצב הביטחוני באשקלון היה מדאיג, בימים שבהם טילי גראד נחתו בעיר בתדירות גבוהה. ראש הממשלה היה אז אהוד אולמרט, ראש העירייה – רוני מהצרי.
כדי לשפר את מצב הרוח בעיר, אולמרט הסכים להקצות סכום כסף מסוים מטעם הממשלה לטובת שיפור תשתיות ופני העיר. הוא סיכם עם מהצרי שיעביר תקציב מיוחד לפיתוח הטיילת.
הטיילת החדשה אמורה הייתה להיות יפיפייה ולכלול בתוכה אטרקציות נוף רבות. לכן היא יצרה עניין רב בקרב התושבים, שציפו לשפר באופן משמעותי את האזור.
אולם מאז אישור התקציב חלף זמן רב, ובינתיים התחלפו ראש הממשלה וראש
הסיבה הרשמית שבגללה הפסיקו את העבודות היא נזק סביבתי שכביכול עלול להיגרם, כיוון שהמיקום המיועד נמצא ממש מעל המצוק הקורס בעיר: סמוך למלון הולידיי אין, עד לחוף גוטה. יורם שפר, חבר המועצה הממונה על איכות הסביבה, טוען כי בניית הטיילת החדשה תגרום לנזק עצום ותהווה קטליזטור לקריסת המצוק.
אלא שטבקול מצדו טוען כי מדובר בסך הכל בתירוץ. הוא מסביר שעוד לפני שזכה במכרז לבניית הטיילת, בעירייה לא הביעו כל התנגדות. יתרה מזאת: כבר כאשר אולמרט הציע את ההטבה, יכלו אנשי העירייה להגיד לו "לא, תודה", אם זו אכן הייתה הסיבה.

טבקול אף מחזיק במסמכים של בדיקות המוכיחות לטענתו שבהחלט ניתן לבנות בשטח המיועד. בין הניירות גם מוצעים לא מעט פיתרונות הנדסיים לבעיית הקריסה האפשרית. אז למה בכל זאת עצרו אז הבנייה, אליבא דטבקול? הוא בטוח שלמהנדס העירייה דוד ירון יש משהו אישי נגדו, ושאיש איכות הסביבה שפר הוא רק שליחו.
"הליצן הזה, שפר, בא פתאום עם העניין של המצוק, כשהוא קיבל הוראות הפעלה מראש העיר בני וקנין ומהמהנדס", תוקף טבקול, "הכל בגלל שאני הקבלן המבצע, אבל כמובן שברגע שתשאלו אותם, הם ינפנפו לכם במצוק ויגידו לכם שזאת הסיבה לביטול הפרויקט".
שפר, מצדו, מכחיש, בדיוק כמו שטבקול צפה: "אין לאף אחד אינטרס לבלום התפתחות של עיר. את לא מצפה שאנחנו נעשה טיילת, נחכה שיקרה הנזק הגדול, ואז נגיד לממשלה שתבוא לתקן. אני לא הירוק הקיצוני, אני דווקא בעד פשרות ואני רואה את טובת העיר לנגד עיניי".
טבקול טוען שיש כאן עניין אישי נגדו.
"לא נכון. אין פה שום עניין אישי. זה הכל עניין שקשור לביטחון המצוק. יודעת מה? הלוואי והיה אפשר לבנות את הטיילת. אני חושב שזה דבר חשוב לעיר".
טבקול בטוח שאילו יזם אחר היה זוכה במכרז לבניית הטיילת, העבודות היו נמצאות היום בעיצומן. "אם הייתי אחד מהמקורבים לעירייה, אז אולי לא היו מתנכלים לי ומנסים למנוע בכל דרך אפשרית את המשך בניית הטיילת", הוא אומר. "העובדה שאני היזם והמבצע, חורה להם. הם לא אוהבים אותי והם יעשו הכל כדי להרוס לי. נכון, זה נשמע מופרך, זה נשמע לא הגיוני שגורמים בעירייה ינסו לסכל תכנית שתעזור לפיתוח העיר בגלל עניין אישי, אבל העובדות מדברות בעד עצמן".

לדברי טבקול המכרז לבניית הטיילת החדשה נסגר ב-2010. טבקול רכש את השטח הנ"ל, בכוונה לשפץ ולפתח אותו. כבר בתחילת הדרך, טבקול הרגיש שמנסים לשים לו רגליים, אבל החליט להתעלם ולהמשיך בעבודתו. אנשי העירייה, לטענתו, לא הניחו לו. הם הוציאו לו צווים להפסקת עבודה וצווי הריסה, שלחו פקחים מדי יום על מנת לבדוק בשבע עיניים האם קיימות חריגות מהנהלים והקשו עליו את העבודה.
"בסופו של דבר הם הצליחו: לפני כחודשיים הוצא צו זמני להפסקת העבודות, ולפני שבועיים, כאמור, הגיע הצו הקבוע. המשמעות: התוכניות של טבקול לפיתוח הטיילת ירדו לטמיון, וטיילת חדשה לא תהיה באשקלון. "עוד כשבניתי את שכונת הרצוג ואת ברנע ב' ו-ג', העירייה עשתה לי את המוות", טוען טבקול. "הם לא נתנו לי לעבוד בשקט. כך גם עכשיו, בבניית הטיילת. הם מחפשים אותי. הם רוצים להוציא אותי מהתמונה בכל הקשור בבנייה בעיר".
אז למה, לכאורה, בהנהלת העירייה לא רוצים לעבוד עם טבקול? הוא מסביר שהכל מתחיל ממהנדס העירייה דוד ירון. טבקול טוען כי הוא עצמו היה אחד מהגורמים האחראיים לפיטוריה של ברוריה ירון, אשתו של המהנדס, מתפקידה כמהנדסת של החברה הכלכלית.

מאז, כך מרגיש טבקול, הוא נרדף על ידי הבעל הכועס. "כשקיבלתי את המכרז לטיילת, הוא כנראה הרגיש שסוף סוף נפלתי לידיים שלו", אומר טבקול. "הוא כבר חשב איך הוא הולך לסכל לי את כל הבנייה, להתנכל לי עד שיאזלו כוחותיי מלהילחם בו. לצורך העניין הוא גם גייס לכוחותיו את שפר החסר עמוד שדרה, ויחד השניים החלו לפעול נגדי".
יש לציין כי שפר אכן חידש לאחרונה את הקמפיין סביב המצוק. עם זאת, חבר המועצה הירוק מכחיש כל טענה לפיה המאבק הזה איננו אותנטי. "הנזק העצום שגרמה הסערה שהתרחשה לפניי חודשיים, הביא לכך שהבנייה בטיילת ירדה מהפרק לעת עתה", מסביר שפר את נקודת המבט שלו. "לפני הסערה ידענו שיש סכנה של קריסת המצוק, אך אז עוד היה אפשר לבנות. לאחר הסערה, המצב הידרדר, וכעת יש סכנה ברורה. כל בנייה בשטח המצוק תוביל לקריסתו".
טבקול מודע היטב לבעיות הקשורות במצוק, אבל טוען כי הן ניתנות לפתירה. באחת מהישיבות האחרונות של הוועדה לתכנון ובנייה, הציג טבקול, בעזרת מומחים, תוכנית לפיה ניתן לבנות את הטיילת ללא פגיעה במצוק. כמובן שהדבר יצריך הוצאה כספית נוספת, אך טבקול הודיע כי הוא מוכן לשאת בה. משום מה, בעירייה הטילו וטו גם על התוכנית הזאת. "הם השתמשו בכל תירוץ אפשרי כדי לדחות אותי", אומר טבקול.
"אחד מחברי הוועדה אפילו צחק על חשבוני כשאמר 'בפעם הבאה תביא גם אישור מגיניקולוג', אז תביני עד כמה הם מחפשים אותי בקטנות. הם יודעים שלא משנה איזה אישור אני אביא, הם לא יאשרו לי את הבנייה. הם כבר יודעים שהבנייה אפשרית, הם פשוט לא מוכנים שאני אהיה שותף לה. אני מוכן להתפשר, להזיז את הבנייה קצת מזרחה, הכל כדי שתהיה טיילת. אבל הם רוצים דווקא, והם יקבלו דווקא".
בעקבות ההתנהלות שהוא מתאר, טבקול הגיש תביעה נגד פעילות העירייה בנושא בניית הטיילת. הצעד הבא מבחינתו יהיה פנייה למשטרה ושבירת כל הכלים. "מבחינתי היה לסיים את זה בטוב, בלי תביעות, בלי לערב משטרה, אבל אין לי עם מי לדבר. אני מנסה לפנות לדוד ירון, אבל דלתות משרדו סגורות בפניי. הוא לא עונה לטלפונים שלי. לא מעניין אותו שום דבר שאני אומר.
"משהו פה לא נראה לי. זה ברור שיש לו משהו אישי נגדי, והוא מערב את שפר, כדי שיעשה את המאבק למען איכות הסביבה וכך יהיה להם תירוץ מעולה כדי למנוע את הבנייה. כך אף אחד לא יידע שעניין הטיילת ירד מהפרק בגלל מניעים אישיים. אבל אני לא אשתוק. אני אומר כדי שכולם ידעו. אפשר בריבוע לבנות את הטיילת, רק שיש אנשים שמוכנים להקריב את פיתוח העיר בגלל נקמה אישית".
מעיריית אשקלון נמסר בתגובה: "מהנדס העירייה, מר דוד ירון, נפגש ועונה לעשרות פניות מצד אזרחים ויזמים, ומפנה בהתאם למנהלי מחלקות או מנהלי אגפים השונים בהנדסה להמשך טיפול. מר טבקול ישב עם מהנדס העיר לא אחת ועם אנשי ההנדסה בהוראה של המהנדס, כמו מנהל אגף תכנון ומנהלת מחלקת רישוי.
"מר טבקול ישב בישיבות גם עם מהנדס העיר, שלמה כהן, יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה, וגם אצל ראש העיר בני וקנין, ולכן לא ברורה טענתו. המהנדס לא פועל משום מניע זר, כפי שמר טבקול טוען, ונוהג בכולם באופן הוגן ושווה.
"בעניין הסוכה הלבנה: כל ההחלטות בעניין התקבלו בשיתוף יועץ משפטי יו"ר ועדת התכנון ובנייה שלמה כהן. בסוכה התבצעו עבודות בנייה ללא היתר ואף פגעו במצוק ובעניין הזה נוהגים על פי דין. גם אם מדובר בשטח שלו, יש חוק ויש דין לכל אזרח באשר הוא ושצריך לקבל היתר לפני כל בניה.
"בקשה להיתר בנייה שהגיש טבקול נדונה בוועדה המקומית וניתנו לו הנחיות, אשר טרם מולאו, וכן הופנתה פנייה למשרד להגנת הסביבה לקבלת החניות להכנת סקר סביבתי של השפעת הבנייה הצפויה על המצוק.
"פרויקט המשך הטיילת: עקב הסופה וקריסת המצוק החברה הממשלתית לתיירות הוציא מכתב ישירות לטבקול ובו הוראה להפסיק את העבודה. נעשו בדיקות ונכתבו חוות דעת של יועץ הנדסי ימי ויועץ בטיחות. התקיימה ישיבה אצל ראש העיר יחד עם גורמי החמ"ת והוחלט כי לא ניתן להמשיך בעבודות הטיילת בשל הסכנה הצפויה.
"וכך כתב מהנדס החברה הממשלתית, שרון לוי במכתב שנשלח למר טבקול מהחברה הממשלתית לתיירות שאחראית על הפרויקט בו זכה מר טבקול: 'בימים 16.12.10 ו 23.12.10 נערכו סיורים באתר על מנת לבחון את המשך ביצוע הפרויקט בעקבות הנזקים שנגרמו על ידי מזג האוויר הסוער, בתקופה שבין 10/12/10-12/12/10.
"בין הנזקים שנראו הייתה נסיגה אופקית של כ-20 מטר של המצוק באזור מתקן הניקוז. בנסיבות שכאלה, אנו עלולים להידרש לתכנון מחדש של הפרויקט בכולו או בחלקו. בימים הקרובים נערוך מדידה מחודשת ונבדוק את היתכנות ביצוע הפרויקט.
"בהתאם לנאמר לעיל ועל פי סעיף 46 לחוזה בינינו, מוצא לך בזה הפסקת עבודה זמני מהיום 23.12.10 ועד להודעה חדשה. אני תקווה כי, בהקדם, נוכל להעריך את הנדרש על מנת לחדש פעילות מלאה באתר. עליך לנהוג כמפורט בסעיף 46 לחוזה, ומבלי לגרוע מן האמור לעיל לדאוג להבטחת האתר ולהגנתו בימי הפסקת העבודה'".
"לאחר מכן נערכה ישיבה אצל ראש העיר עם גורמי החמ"ת וההנדסה בעירייה לפני שבועיים ושם הוחלט לאחר דיון כי על פי המצב בשטח לאחר הסערה שהתחוללה ב 10-12/12/10 והדו"ח ההנדסי והבטיחותי שהתקבלו הוחלט כי לא ניתן להמשיך בביצוע הטיילת על פי התוכניות שנמסרו לקבלן שזכה במרכז. מהנדס העיר הציג תוכנית וסימון קו המצוק במצב היום לאחר הסערה והתוכנית הגדולה לא תבוצע בשלב זה לאור הסופה ובעיית המצוק.
"במקביל החליט ראש העיר כי במצב זה יש לרכז התקציב בביצוע טיילות באזור הדרומי של העיר מהמרינה לחוף דלילה, כולל טיפול בחוף דלילה. בנוסף, הורה וקנין למהנדס העיר ואדריכל העיר לסלול שביל אספלט "פשוט" שיתוכנן רחוק ככל האפשר משפת המצוק, עם גדר לארכה, ואשר יהווה חיבור מסוף הטיילת הבנויה צפונה עד להתחברות לברנע ב' ג'.