הולך הביתה: ראיון פרידה עם מפקד בסיס נבטים
תא"ל עדן אטיאס, מפקד בסיס חיל האוויר בנבטים, מסיים בימים אלה את תפקידו. בראיון הוא מספר על הקשרים המיוחדים עם השכנים הבדואים, העולים לקברי יקיריהם שבשטח הבסיס, על מעבר בסיסים דרומה; וגם מגלה מה דעתו על הקמת שדה תעופה אזרחי בצמוד לבסיס, שנולד כתוצאה מהסכם השלום עם מצרים

תת אלוף עדן אטיאס צילום: דודו גרינשפן
אטיאס, בן 45, נשוי לעובדת סוציאלית בבית החולים סורוקה ואב לשתי בנות, נולד, גדל ושירת בעיקר בנגב. עם פרישתו, חשב לעבור לעומר, אבל הצעת עבודה עשויה להרחיק אותו, לפחות לזמן מה, מהאזור שהוא כל כך אוהב.
בסיס נבטים, הנמצא כעת בתנופת פיתוח, הינו עוגן חשוב בנגב. מעבר לחשיבותו הצבאית, הוא משליך על האזור כולו מבחינות רבות. קשרי הגומלין מגיעים הרבה מעבר לחיילים היוצאים לסרט ופיצה במסגרת של אפטר בבאר שבע.
הבסיס יצר קשרים עם יישובי הסביבה. תחת פיקודו של אטיאס הושם דגש על מציאת פתרונות תעסוקתיים לבני/ות זוג של משרתי הקבע, נוצרו קשרים עם מערכות החינוך וגם עם תושבי הפזורה הבדואית, המתגוררים בקרבת הבסיס.
ממש בקרוב, מספר אטיאס, יתווספו אלפי חיילים לנגב, עם מעברו של בית הספר הטכני של חיל האוויר מחיפה לנבטים. בעוד תלמידי כיתות י"א-י"ב ימשיכו ללמוד קרוב למקום מגוריהם, החיילים, העושים את ההכנה לשירותם בחיל, יעשו זאת בבסיס שבנגב.
"למעבר כזה יש השלכות גדולות על האזור", מפרט אטיאס. "החיילים האלה משרתים בבסיס ויש צורך לפתח תחבורה עבורם, בין אם זה מסוף רכבת או בפיתוח כביש 31. אלה חיילים שגם יוצאים לבאר שבע או לערי הסביבה".
נבטים, כמעט עיר קטנה, הוא לא רק בסיס צבאי, אלא גם ביתן של משפחות רבות של אנשי קבע. "למשפחות יש ילדים, שלומדים בבתי הספר באזור. ילדינו לומדים בעומר ובבאר שבע. רבים מאנשי הקבע גם קונים בתים בבאר שבע ונשארים לגור בה. בהחלט קיים קשר בין נבטים לבין כלל יישובי הנגב".
יחסים מיוחדים עם הפזורה הבדואית
בדרך לבסיס נבטים רואים בעיקר חולות והרבה שטחים ריקים. פה ושם, יישובים מוכרים ובלתי מוכרים של הפזורה הבדואית. הבסיס עצמו הוקם על אדמות שהיו בבעלות בדואית, וכמה מזקני העדה אף טמונים בחלקות שמצויות בתחומי הבסיס.

תת אלוף עדן אטיאס צילום: דודו גרינשפן
"יש לנו קשר מצויין עם הבדואים. בגלל המקום בו הוקם הבסיס, שדרש מעבר של משפחות מאדמתן למקומות חדשים, פעמיים בשנה אנחנו מארחים בבסיס את משפחות הבדואים. הם עולים לקברי יקיריהם. יש גם קשר עם בתי ספר במגזר ושיתופי פעולה".
לנבטים יש היסטוריה ארוכה בנגב, שמגיעה לשנים שלפני קום המדינה. במקור תפקד בשטח הבסיס דהיום מסלול נחיתה מאולתר שנסלל לצורך שירות האוויר של ההגנה בשנת 1947. הוא כונה מלחתה על שם התל הסמוך.
הבסיס החדש נחנך באוקטובר 1983. הוא היה האחרון מבין בסיסי חיל האוויר שהוקמו בעקבות פינוי בסיסי החיל בסיני, בהתאם למתווה קמפ דייויד. במקביל אליו הוקמו, במימון אמריקאי, הבסיסים רמון ועובדה. בניגוד לרמון ועובדה, שנבנו על ידי הצבא האמריקאי, בסיס נבטים נבנה על ידי קבלנים ישראלים.
אל הבסיס החדש הועברה טייסת 116, בעלת מטוסי A-4 סקייהוק מבסיס תל נוף ובשנת 1984 עברה לבסיס גם טייסת 115, שפעלה כטייסת תאומה המפעילה מטוסי עיט. אם תרצו, בסיס נבטים היה חלוץ בירידת צה"ל לנגב, עם כל המשתמע מכך לפיתוחו של האזור.
מפקד ההקמה
של בסיס חיל האוויר בנבטים ומפקדו הראשון היה רון חולדאי, כיום ראש עיריית תל אביב. לאחר מכן הוא מונה למפקד בסיס חצרים.
אטיאס שימש מפקד באחד הפרקים החשובים בתולדות הבסיס. ב-25 באוגוסט 2008, כחלק מהמגמה הכלל-צה"לית של העברת בסיסים מהמרכז לנגב, קלט הבסיס את כל טייסות התובלה של חיל האוויר והיחידות אשר פעלו בעבר בבסיס לוד, בח"א 27.
ב-27 באוגוסט אותה שנה נחנך באופן רשמי בח"א 28 בטקס חגיגי במעמד נשיא המדינה שמעון פרס, שר הביטחון אהוד ברק, הרמטכ"ל דאז רב-אלוף גבי אשכנזי ומפקד חיל האוויר האלוף עידו נחושתן.
לאור השינוי והפיכת הבסיס מכנף לבח"א, הועלתה דרגת מפקד הבסיס מאל"מ לתא"ל.
כך נוצר לראשונה מצב בחיל האוויר בו מפקד טייס תובלה על בסיס בו מוצבים מטוסי קרב. סגנו של אטיאס, אל"מ דן, הוא טייס קרב "וזה יוצר מצב, בו אנחנו משלימים האחד את השני", אומר אטיאס.
יש לציין, כי קליטת מערך התובלה הצריך הגדלת תשתיות בהשקעה של כ-1.5 מיליארד שקלים. באפריל 2008 נחנך מסלול המראה חדש, שהינו מסלול ההמראה הארוך ביותר במזרח התיכון.
דיוטי פרי בנבטים?
תא"ל אטיאס, מדברים על הקמת שדה תעופה בינלאומי שני בנגב, בנבטים. מה דעתך על היוזמה?
"הפעלתו של שדה תעופה אזרחי בצמוד לבסיס צבאי יוצרת בעיות גדולות. לכל החלופות המוצעות יש את היתרונות והחסרונות שלהן. מגידו שבצפון ונבטים שבדרום, לכל אחד מהם יש את המאפיינים שלו. מדובר בהחלטה שתוכרע בממשלה, אבל מבחינתנו, זה עלול ליצור את הבעיות שלו, ההמצאות של שדה תעופה אזרחי בצמוד אלינו".

תת אלוף עדן אטיאס צילום: דודו גרינשפן
אם אנחנו לוקחים דוגמאות מהעולם, יוצא שלבסיסים, במיוחד של חילות אוויר, היה חלק חשוב בהתפתחותן של ערים. העיר פיניקס שבמדינת אריזונה בארצות הברית קיבלה תנופה אדירה בזכות שדות התעופה הצבאיים שבסביבותיה, שאוזרחו עם השנים.
"בלי שום ספק, בסיס נבטים מהווה מרכיב חשוב. אתן לך דוגמה: כביש 31 – באר שבע-ערד – מוגדר ככביש אדום, בו מתחרשות תאונות דרכים רבות. הבסיס שלנו פעיל 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. אנשים באים והולכים כל היום, בתפקיד, כל שעות היום. ענייננו הוא שהגישה לכאן תהיה בטיחותית.
"בנושא הזה, נעשים דברים בכיוון. כך למשל מסוף הרכבת, שישרת לא רק את חיילי הבסיס, אלא גם את הבדואים באזור ואת אלפי החיילים, אשר יגיעו לכאן עם מעבר בית הספר הטכני של חיל האוויר. למעבר מחנות צה"ל דרומה משמעות אדירה כלפי האזור.
"ישנו היבט נוסף, חשוב לבסיס, והוא נושא איכות הסביבה, החל מהקמת מתקן להפקת אנרגיה טרמו סולארית, בהיקף של 27 מגה-וואט. זה אומר, טיפול להשבת מי קולחין וגם טיפול בדלקים ושמנים בצורה שלא תיפגע בסביבה, לאחר שימושם".
זהו מהלך שהחל בשנת 2005, תחת הכותרת "נבטים ירוקים בנגב". את המהלך, שהמשיך אטיאס, הוביל מפקד הבסיס דאז - ארז רון. מטרת המהלך הייתה לעמוד בתקני איכות הסביבה הישראליים. בין היתר, נסגרה המזבלה בבסיס, החלה קבורה מסודרת של פסולת טבעית, כגון שברי עצים, וגם הוגדרו נוהלי איכות סביבה מחמירים. לדוגמה, שימוש בסופחים בזמן דליפת דלק, על מנת למנוע חלחול למי תהום. טונות של שאריות מתכת שהיו בבסיס נמכרו לגריטה. בראשית 2006 קיבל הבסיס את תו התקן של המשרד לאיכות הסביבה והיה אחד הראשונים והמובילים בחיל האוויר.