יום בחייו של משה אבוטבול, ראש עירייה בשקיעה
משה אבוטבול, ראש עיריית בית שמש, לא מבין מה רוצים ממנו, כולל הפטרונים שלו מש"ס. גם ככה החילונים בורחים למודיעין, הרוסים מעדיפים את בת ים, ומי שהחליט להפוך את העיר שלו לחרדית זו הממשלה. ראיון

הרב משה אבוטבול מש"ס, ראש עיריית בית שמש, לא יכול לנהוג אחרת, גם אם ירצה. הוא נתון בתוך מלכודת חרדית, דתית וחילונית שסוגרת עליו מכל הכיוונים. כל מה שיאמר יתפרש רע על ידי אחד הצדדים. משום כך הוא מבקש לרצות את כולם, אבל נראה שאף אחד לא באמת מרוצה.
אבוטבול, 46, נשוי ואב לשמונה, נמצא עמוק בתוך חיי הציבור של בית שמש. הוא חוזר בתשובה, יליד באר שבע, שהגיע ללמוד בשלוחה של ישיבת איתרי הליטאית בבית שמש, ומאז נשאר בעיר. לפני שלוש שנים נבחר לראשות העיר. 15 שנים קודם לכן היה חבר מועצה וסגן ראש העיר.
בפעם האחרונה נתקלתי בו בנובמבר 1999. אבוטבול המיליטנט ניהל אז את המאבק נגד העולים מרוסיה, שהעזו לפתוח חנויות לממכר בשר חזיר בעיר. אביו הרוחני היה הרב דוד בניזרי, אחיו של השר לשעבר שלמה בניזרי, מי שנחשב לאחד האחראים להתחרדות המואצת של בית שמש.
"אנחנו עיר חרדית, מסורתית ודתית", אמר לי אז אבוטבול. "העולים האלה לא מתאימים לנו. הם מביאים לכאן את כל תחלואי החברה הרוסית. את כל הבעיות של מוסקבה. הם עולים בסיטונות, בכלל לא יהודים ומביאים לכאן פשע ואנטישמיות. תקרא את העיתונות שלהם, זה גועל נפש. יש נערות ליווי, חנויות חזיר, מסבאות ובתי מרזח.
"הם לא יודעים מה זה דת. הם מתבוללים. הכל בא הנה. את כל מה שכולם אומרים בשקט, אני באתי ופוצצתי", התגאה. באותם ימים ממש התפרסם אבוטבול גם כאשר שבת ארבעה ימים בבניין העירייה כיוון שלא העבירה תקציב גדול מספיק לתרבות התורנית בעיר.

בינתיים רק הצלחת להבריח אותם. מאות מהם עזבו את בית שמש.
"נכון, אני לא יודע למה. הם ירדו לראשון לציון, בת ים וחולון. הסבירו לי שהם אוהבים מאוד את ערי החוף. זה מזכיר להם את ריגה".
בימים ההם הצהרת כי "ש"ס הכפילה את כוחה. לאנשי מרצ אין מה לחפש כאן".
"תראה, הציבור כאן חרדי, דתי ומסורתי. זה המאזן הדמוגרפי אצלנו. בראש העין היה ראש עיר חרדי, הרב יוסף מלמד. הוא כיהן כמה קדנציות, קמו שם כמה שכונות ששינו
אתה מעודד את הדמוגרפיה הזו. שמעתי אותך אומר כי "הרבנים סימנו את בית שמש, והיא תהיה עיר תורנית".
" אני לא הופך את העיר לתורנית. אין לי עניין בזה. אמרתי לסופה לנדוור, שרת הקליטה, שתביא הנה את העולים מחבר העמים ומאתיופיה. אשמח לקבל אותם".
אבל גירשתם אותם. תגיד, למה רצית לסגור את בית הספר לשפות ותרבויות ברמת בית שמש א'?
"לא רציתי לסגור. רציתי להעביר אותם משכונה חרדית ודתית למקום אחר. את בית הספר הזה הייתי מעביר לחרדים שלומדים בקרוואנים. הכל מסיבות התייעלות. שר החינוך התנגד לזה. נטשתי את הרעיון".
מה זה אומר עליך?
"שאני ראש עיר שמבקש יעילות ורוצה לדאוג לכולם".
זמנים חדשים, זמירות חדשות. מה שהכי חשוב לאבוטבול בימים אלה הוא להתחבר עם הציבור החילוני במדינה ובעירו, אולי כדי שלא ייקחו לו את בית שמש ויותירו אותו רק עם רמת בית שמש החרדית. אבוטבול, בחור פיקח, מודע לנזק האדיר שגרמו תופעות הדרת הנשים בבית שמש ומבקש להראות שהוא בונה מפעלים גדולים גם בשכונות החילוניות.

"כל היזמים הם ידידים שלי", מתגאה אבוטבול. "אנחנו בונים ארבעה קניונים בתוך העיר. הם יהיו מוקד לכל צעירי העיר, שלא יצטרכו לנסוע עד ירושלים. הקניונים יספקו אלף מקומות עבודה דווקא עבור המגזר החילוני.
"אני מעביר 400 אלף שקל למלגות לסטודנטים, 300 אלף שקל לקידום ציוני הבגרות. קח את הדברים הגדולים. אני בונה 1,300 יחידות דיור בעיר הוותיקה. אני בונה היכל תרבות ב-30 מיליון שקל. הכל כדי לשמר את הציבור החילוני".
1,300 יחידות דיור לחילונים מול שכונה חדשה, רמת בית שמש ג' ועשרות אלפי דירות לחרדים. איפה הפרופורציה?
"אני בונה לכולם. זה לא מאופיין לפי דתי או חילוני".
אתה יודע שלא יבואו חילונים לרמת בית שמש. הם אפילו לא מנסים לקנות שם דירות.
"הכל עניין של כוחות השוק. אני לא יכול לווסת אוכלוסיות. בג"ץ אוסר על זה. אני גם לא בניתי את רמת בית שמש ג'. ראשי העיר הקודמים פתחו את הדלת למגזר החרדי.
"אני לא הבאתי חרדי אחד לעיר. יש כוחות שהם מעלי. אתה מכיר את ההסכם הקואליציוני בין הליכוד, יהדות התורה וש"ס? בסעיף 57 כתוב כי'יושם דגש על הרחבת היצע הדיור המתאים למגזר החרדי בהיקפים מהותיים מעל ההיצע המתאים'. מדובר בבית שמש, נתיבות, אופקים וערים אחרות".
אתה נגד ההתחרדות של העיר?
"זה לא תלוי בי. תטפסו על ראש הממשלה נתניהו שחתם על הסכם כזה".
אני רוצה לטפס דווקא על דברים שאמרת כאשר היית סגן ראש העיר. אמרת ש"עלי להגן על הציבור החרדי מרדיפת הממסד הציוני, שהוא כמו גזרות פרעה".
"אלה ניסוחים חריפים. לא הייתי מדבר כך היום. אני אומר שהציבור החרדי סובל מגזירות של הממסד הישראלי. יש קיפוח שלנו בהרבה תחומים חברתיים ואחרים. החרדים לא מקבלים עבודה. ילדים חרדים מקבלים פחות מכל ילד אחר".
גם בבית שמש?
"כן. תראה איפה הם לומדים. אין להם מתנ"סים. אין שירותי קהילה בסיסיים".

"נכון. לכן חתמתי על הסכם מול משרד השיכון שנקרא 'חדש מול ישן'. על כל דירה שהולכים לבנות בבית שמש ג' החרדית, אני אקבל תשתית בעיר הוותיקה. אנחנו מנסים לתת לתושבים תחושה של שייכות לעיר".
לא הצלחתם, או שאולי לא רציתם. רמת בית שמש א' הייתה שכונה חילונית. עכשיו היא חרדית ודתית.
"השכונה הוצעה לכוחות הביטחון, לכן גם נבנתה בסטנדרטים גבוהים. בסוף הם לא הגיעו לכאן. באו יזמים ומשכו לשם ציבור חרדי ודתי לאומי. הרבה חילונים עפו למודיעין".
תשמע , בשכונת רסידו החרדית רצו לבנות קניון. אתה אמרת שחילונים לא יוכלו להיכנס לסניף הביטוח הלאומי, אם יקימו אותו שם.
"כן, זה בניגוד לדעתם של התושבים. לא מערבבים מין במה שאינו מינו. יגיעו נשים, בחורות לא בלבוש צנוע. יתחילו מריבות, חיכוכים. בינתיים הקניון הזה תקוע. הם רוצים שורה של חנויות ולא קניון רחב שיזמין לשם את כל העיר".
מספרים לי שאת היכל התרבות נאלצת לאשר על אפך ועל חמתך.
"לא נכון. יכולתי להערים קשיים. אני לא רוצה להשאיר תושבים ממורמרים. זו גם הסיבה שאני עושה היום תיקון לאפליה שהייתה כאן כלפי חרדים".
אפליה מתקנת?
"לא, תיקון האפליה".
עיר קצת אומללה, בית שמש. קשה לה להכיל את הבעיה הלאומית שגדולה עליה פי כמה. יש לה צרות משלה, שמתחילות במבנה האבסורדי של העיר ומסתיימות בקבוצת הכדורגל המקומית, שהידרדרה עד לליגה ג' מחוז המרכז, ואבוטבול מנסה לשקם לה עכשיו את האצטדיון.

אנחנו יוצאים לסיור קצר במכונית. אבוטבול מאט ליד הפרויקטים שלו אבל מאיץ בשכונות החרדיות. הוא יודע שאם נרד שם לסיור, יתחילו התקהלויות שעלולות להתדרדר למריבות וצעקות, והרי הוא רוצה שקט. לא תמיד הוא מצליח להימלט מהרעש. ביום שלישי הוא כינס מסיבת עיתונאים שמשכה עשרות אנשי תקשורת מהארץ ומן העולם, אבל גם ממנה הוא לא יצא בשלום. כמה מתושבי העיר פרצו לאולם והביכו אותו מול המצלמות. "גנבתם את העיר", הם צעקו לעברו, לפני שסולקו בכוח מהמקום.
גם בפרשיות האחרונות, ההתקפות על הנערות שמגיעות ללמוד בבית הספר "אורות", וגם בסיפור סילוק הנשים מהמדרכה ברחוב חזון איש, אבוטבול מוצא את עצמו מותקף מכל הכיוונים. ניסיונות הפשרה שהציע נדחו, אולי משום שהוא חשוד מיידי בעיניהן של כל האוכלוסיות. בית הספר אורות של הזרם הדתי-לאומי חדר כזכור לתוך השכונה החרדית ברמת בית שמש ב'. התושבים אומרים שהם רוצים "גטו בלי הפרעות", ומשום כך הגיעו כמה חרדים קיצוניים ותקפו את הילדה נעמה מרגוליס.
"לפני שאכלסו את בית הספר הזה, אמרתי לכולם שהוא יושב על חבית של אבקת שרפה", משחזר אבוטבול. "יש כאן 400 בנות שמגיעות לבית הספר, וזה לא ייגמר בטוב. החרדים בשכונה רצו לקחת את הבניין ולהעביר לשם את התלמידים החרדים שלומדים בקרוואנים. לא הסכמתי. הצעתי להחליף את בתי הספר של הבנות והבנים. הבנות ילכו ללמוד בבניין היותר מרוחק מהשכונה. אף אחד לא הקשיב לי".
זה נראה כמו כניעה לסחיטה החרדית.
"לא כניעה, פשרה. למה כל הזמן הפופוליזם הזה? לפעמים אני יושב בבית בשולחן שבת. שני הבנים שלי רבים. מה אני עושה? מעביר ילד אחד לצד השני. שיהיה שקט". הילדות הלכו לבית הספר והותקפו כמעט מדי יום. אתה לא נקפת אצבע.
"ידעתי שיש בעיה כללית, לא נקודתית. פניתי למשטרה. מה אני יכול לעשות? זה הכוח שעומד לרשותי. הפקחים שלי לא יכולים להניח אזיקים על המתפרעים. נתתי גב ציבורי לנושא. עצרו כמה אנשים והם שוחררו. עשיתי כמה מפגשים בבית של הרב נתן הכהן קופשיץ. עצרנו את המהומות לחודשיים. עכשיו זה התחדש".
אמה של נעמה, הדסה מרגוליס, סירבה להזמין אותך לטקס הדלקת נרות בביתה. היא טוענת שלא סייעת לה, למרות שפנתה אליך.
"היא לא התקשרה אלי ולא דיברה איתי באופן אישי. נחשפתי לכל הסיפור של הבת שלה רק אחרי השידור ביום שישי האחרון בערוץ 2. עודדתי אותה ואת הילדה ואמרתי לה שאני הולך לתקוף את הסיקריקים ופורעי החוק בצורה קשה. השבוע הגעתי אליה הביתה עם הרב הגאון דוד ספקטור, אבל היא לא הייתה בבית".
תיאמת איתן?
"לא".
ביום שלישי, יום ההפגנה, פיזרו החרדים בבית שמש פשקוויל מאיר עיניים, תחת הכותרת "בימים ההם בזמן הזה". ההשוואה קצת מקוממת, מה לעשות. "היוונים ביקשו לכתוב על קרן השור 'אין לנו חלק באלוקי ישראל'. המשכילים אמרו 'היה יהודי באוהלך ואדם בצאתך'. הציונים ממשיכיהם אומרים' בבית הכנסת תעשה כל שלבך חפץ, אבל המרחב הציבורי, הפרהסיה, שייך לי'. ואנו לעומתם נקרא בקול גדול כאותם בני חשמונאי 'מי לה' אלי'".

אבוטובול , אני מתאר לעצמי, היה חותם על כל מילה. החינוך החרדי שקיבל במוסדות הליטאים וגם ההתבטאויות שלו בעבר תואמים את הטקסטים הללו. אבוטבול, גם הוא, חושב כי החרדים יכולים להפריד בין גברים ונשים על המדרכות בשכונות שלהם.
בתחילת השבוע הוא נאלץ אמנם להסיר את השלט המפורסם שחייב נשים להתרחק מהכניסה לישיבת תולדות אברהם ויצחק, אבל הוא לא מתאבל על שלושת השלטים שנתלו במקומם. "ניר ברקת סיים להוריד את כל שלטי ההפרדה שנתלו במאה שערים?", הוא שואל. "מה אתם רוצים ממני".
אתה בעד ההפרדה הזו"?
"זה עניין פנימי, לא התקבלו עד עכשיו תלונות, אז למה שלא נחיה עם זה? מדובר באולם תפילה שיש בו קידוש, וביקשו מהנשים להתרחק. זו בקשה לגיטימית, גם אם הניסוח צרם. הכל נעשה בתוך המתחם הפנימי".
אבוטבול לא הוזמן להפגנה שבאה למחות על הנעשה בעירו ובכלל, אף שהוא חושב שהיה לו מקום על הבמה. הוא הוציא לשטח הפגנת רכבים צנועה של חברי מועצת העיר. סביר להניח שאילו היה אבוטבול מוזמן, הוא לא היה מכנה את ההפגנה פוליטית ולא היה קובע שנכשלה.
"רציתי לדבר נגד האלימות בעיר. היה לי גם מה לומר על תפקידים בכירים שחילקתי בעירייה לנשים. לא נתנו לי. ההפגנה הזו היא של האופוזיציה בעיר יחד עם תנועת התעוררות, כדי להבאיש את ריחם של החרדים ולסלק את ראש העיר המכהן".
שרים בממשלה קוראים לך להתפטר. גם בהפגנה קראו לך להתפטר.
"בהפגנות המחאה בקיץ קראו לראש הממשלה ולשר האוצר להתפטר. אם הם היו מתפטרים, גם אני הייתי מתפטר היום בגלל המחאה הזו. אני רוצה להזכיר לשר האוצר שטייניץ שאני נבחרתי בבחירה ישירה על ידי התושבים שלי, והוא הסתתר בבחירות מאחורי רשימת הליכוד. יש הבדל".
המצב ילך ויידרדר, מבטיח חבר מועצת העיר רישרד פרס, שמחזיק בתיק החינוך, הרווחה והמתנ"סים בעירייה. מלחמת העולמות בעיר רק תחריף. בהפגנה ביום שלישי נשאו התושבים שלט שקרא "הצילו, אנחנו תחת הכיבוש החרדי".

"לא יהיה שום אמצעי שלא ננקוט", ממשיך פרס. "נקים ליגה להגנת בית שמש, כמו הליגה להגנה יהודית בארצות הברית. כל אחד יקבל סוג של נשק ויגן על עצמו. כיבדנו אותם, התייחסנו אליהם בסדר, אבל אין עם מי לדבר. באיראן יש אנשים מתונים יותר. אני רק מזכיר לכולם שיש אצלנו בוגרי צבא ויוצאי יחידות קרביות. בקרב האוכלוסייה הבוגרת בבית שמש אנחנו עדיין הרוב. הכל ייראה בקרוב אחרת".
עם הכרזת המלחמה המפחידה הזו של חבר המועצה פרס אני חוזר לראש העיר. אבוטבול לא מתרגש. "לא מלחמת אזרחים ולא בטיח. הכל יסתדר ויירגע".
למה שלא תחלקו את בית שמש לשתי ערים והכל יבוא אולי על מקומו בשלום?
"פיצול רשויות הוא עניין נדיר, היום דווקא מאחדים רשויות. חוץ מזה, מה עשינו? גם בעיר הוותיקה יש אלפי משפחות חרדיות, בעלי תשובה ואחרים. אי אפשר לעשות חיתוך סימטרי".