אשקלון: 80 אחוז מחנויות הרהיטים מטעות צרכנים
אנשי הרשות להגנת הצרכן לבדיקה סמויה של חנויות הרהיטים באשקלון. התוצאות: 80 אחוז מהחנויות מסרבות לבטל עסקאות, בדרכים עקלקלות

רהיטים. תמונת המחשה צילום: אורי דוידוביץ'
בדיוק לפני שנה נכנס לתוקף חוק הגנת הצרכן, המאפשר, בין היתר, לצרכנים לבטל עסקאות. ברוב בתי העסק ניתן לבטל העסקה תוך 14 יום, אלא אם כן מדובר במקרה חריג. מקרה חריג נקרא גם "הזמנה מיוחדת". במקרה ונשלחה הזמנה מסוג זה, הצרכן לא יוכל לבטל את העסקה, גם אם הוא לא מרוצה מהמוצר שקיבל.
בשבוע האחרון ערכה הרשות להגנת הצרכן, יחד עם סטודנטים מתנדבים ותלמידים במסגרת מחויבות אישית, בדיקה מעמיקה בנושא. "בדקנו חנויות רהיטים ופנינו לקהל הצרכנים שנתקלו בבעיות מסוג זה ומצאנו שברוב המקרים מדובר בשיטה החוזרת על עצמה", מספר איציק נפש, יו"ר הרשות להגנת הצרכן. "הלקוח מקבל מוצר, שעליו חתום 'הזמנה מיוחדת', למרות שהזמין הזמנה רגילה לחלוטין.
הזמנה מיוחדת פירושה גודל או מידה מסוימת של רהיט, שלא נמצא בקטלוג או בתצוגה. האבסורד הוא שהצרכנים כלל לא הזמינו מידה מיוחדת, ולמרות זאת נרשם על המוצר 'הזמנה מיוחדת', וזאת על מנת למנוע מהצרכן לבטל העסקה".
"לא רוצה שהצרכנים יוותרו"
מסתבר כי לאחרונה צרכנים רבים פנו לנפש על מנת שיסייע להם בסוגיה זו. ברוב המקרים הוא הצליח לגרום לבעל העסק לבטל את העסקה, במקרים אחרים נפש אף הגיש תביעה נגד בעלי העסק, עד שהבינו שהצדק בידיו.
"באמצעותנו כלים רבים שאיתם אנחנו יכולים לתמרן את ההטעיה הזו, להוכיח
שההזמנה לא מיוחדת וכך לגרום לביטול העסקה. עשינו זאת כבר ואני נצליח גם במקרים אחרים", אומר נפש. "אני לא רוצה שהצרכנים יוותרו, כי יש גם כאלה שחושבים שהטעות היא שלהם ושהם לא שמו לב, אבל זה לא כך. חנויות הרהיטים מטעות, ולכם יש זכות לדרוש ביטול עסקה".