מורים בבת ים: התלמידים משחקים עם הטאבלטים במקום ללמוד
השנה החלו תלמידי כיתות ז' בבת ים ללמוד בעזרת טאבלטים (מחשבי לוח). בינתיים הפרויקט החדשני, הראשון מסוגו בישראל, אינו מתרומם לנוכח היערכות לקויה ותקלות טכניות. גם רבים מהמורים אינם אוהבים את הרעיון: "התלמידים משחקים וגולשים באינטרנט". מחזיקת תיק החינוך בעירייה: "יש חבלי לידה, אבל אנחנו מודעים להם"

בתחילת שנת הלימודים מערכת החינוך בבת ים החליטה לצעוד עם הקידמה ולהכניס טאבלטים לשימושם של תלמידי שכבת כיתות ז' בעיר.
המדובר בשנת ניסיון בלבד ובמידה והניסיון יעלה יפה, יהפוך הדבר לקבע. למי שעדיין לא יודע מה זה טאבלט, נציין כי מדובר במחשב נייד לכל דבר, רק דק וקטן יותר, ומופעל על ידי מסך מגע (כמו מרבית הסמארטפונים).
כשנודע דבר הכנסת הגאדג'ט החדש לכיתות, התגובות היו נלהבות, אך מבחן הזמן, גם אם קצר, מראה תוצאות אחרות. לפני כמה ימים פגשנו שתי מורות למקצועות הומאניים מאחת מחטיבות הביניים בעיר שביקשו להתריע כי הכנסת המכשירים לא רק שאינה תורמת – אלא אף מפריעה לתהליך הלימודים התקין.
◄ בואו להיות חברים של זמן חולון בת ים גם בפייסבוק
"הטאבלטים הם אטרקציה בשביל התלמידים, הבטיחו לנו מראש שלא יהיו אינטרנט ומשחקים", אומרת ב', אחת המורות. "הילדים פיצחו את הנושא וכיום יש משחקים, אינטרנט ומה לא".
"בהפסקות" מוסיפה א', מורה מחטיבת ביניים בעיר, "הם לא מדברים בכלל אחד עם השני, לא משחקים, לא צוחקים, רק משחקים בטאבלט, משחקי מלחמה, אש ועוד דברים לא חינוכיים בעליל".
לשתיהן
"אין פה משהו נגד העירייה או מערכת החינוך. אנחנו חוות את השטח ורואות שמשהו לא תקין", מדגישה א'. "בחופש הגדול אספו אותנו וסיפרו שיש טאבלטים, דבר שדיברו עליו כבר בשנה שעברה. לא עברנו הכשרה מיוחדת ללמד בטאבלטים. ואז מתחילה השנה ואנחנו המורים לא כל כך יודעים מה לעשות".
מה זאת אומרת?
"התלמידים היו צריכים לרכוש טאבלטים וספרים בהם יש קוד לטעינתם במכשיר, כך שיופיעו כקובץ סרוק שיירד לתוך הטאבלט. יש מימון לטאבלטים, כך שההורים שילמו כ-700 שקלים במקום אלף ומשהו שקלים. כל ספר עלה כ-30 שקלים, במצטבר 600 שקלים. את המכשירים קיבלו רק אחרי סוכות, ואת רוב הספרים קיבלו רק עכשיו, לפני היציאה לחופשת חנוכה", מסבירה ב'.
ש לא נתקלתם בקושי מצד ההורים לרכוש? בכל זאת מדובר על הוצאה של כ-1,300 שקלים.
"העירייה הבטיחה שלכל מי שיש הנחות ומוכר כמשפחה דלת אמצעים תהיה עזרה. בפועל, תתפלאי לשמוע, המשפחות כולן רכשו את המכשיר, אין יוצאים מהכלל, רק מעטים קיבלו חינם", מפתיעה ב'. "לזה לכולם היה כסף. לשלם לבית הספר אין, אבל לטאבלט יש".
אמרתן שזה עתה קיבלתן את אחרון הספרים. מה עושים בינתיים? איך מלמדים?
"צוות המורים צריך להמציא את הגלגל. משכפלים דפים, כורכים חוברות".
צוות המורים, הן מספרות, הבין כי הטמעת הטאבלטים מאיטה משמעותית את קצב הלימודים. "דיברנו על הנושא, אבל אף אחד לא ידע לתת לנו מענה, גם לא אסתר פרון, מחזיקת תיק החינוך בעירייה. הייתה עמימות מוחלטת. לא קיבלנו תשובות איך לעבוד בינתיים", אומרת א'.
על מנת להתגבר על הקשיים הטכניים, גייס צוות המורים פתרונות יצירתיים. "צילמנו חוברות של כ-40 דפים וחילקנו לכל השכבה", אומרת ב'.
מדובר בצעד שמשרה "אווירת סוף שנה".
"בדיוק", מתרגשת ב', "כל הזמן הכל הולך לאיבוד והתלמידים ממש לא מתייחסים אל הדפים ברצינות".
אז בעצם לא יצא לכן יותר מידי להעביר שיעורים באמצעות הטאבלט.
"ישנם מקצועות שאי אפשר לעבוד עם טאבלט, כמו חיבור, ללמוד פיצוח טקסט או שאלה, או לפתור בעיה במתמטיקה ואנגלית. לא ניתן למרקר או לכתוב עם עפרון, כי הכל נמצא בטאבלט, שהוא קטן וכל שנייה מגדילים ואי אפשר לראות את הטקסט בשלמותו. כשלומדים חיבור צריך לראות מבנה טקסט", מבהירה ב'.
אז מה בכל זאת ההיגיון?
א': "הסיבה היא ללכת עם הקידמה ושלא יכאב לילדים הגב מסחיבת הספרים, אבל הנזק, כך נדמה לי, הוא גדול יותר. עוד לא התחלנו לעבוד עם הספרים שבטאבלטים בצורה מסודרת ומבחינתי אסרתי על התלמידים לשים אותם על השולחן.
"אז אני רואה אותם מתחת לשולחן משחקים, ובאמצע השיעור מלא הפרעות. חצי מהכיתה כבר שברה את הטאבלט לפחות פעם אחת, כולם צריכים להטעין בכיתה בה יש רק שני שקעים וחלילה לא בבית, מלא התעסקות מיותרת".
"בכיתות שבהן יש כבר חוברות לימודיות בתוך המכשיר, נתקלו המורות בבעיות אחרות", מוסיפה ב'. "לתלמיד אחד אין סוללה, לשני לא נדלק, וככה זה נראה - אין למידה", אומרות השתיים במידה רבה של עצב. "אין למידה".
ומה אומרים ההורים?
"יצא לי לשוחח עם אחת האמהות שאמרה לי שאינה מרוצה", טוענת א'. "היא מספרת שכשהילדים חוזרים הביתה, זה לא 'איך היה בבית הספר?' אלא 'איזה משחק הורדת היום?'. חלק גדול מההורים לא באמת מודע לבעיה, אז לילדיהם לא יכאב הגב מהתיק, אבל יהיו בעיות אחרות מחוסר תזוזה.
"גם כשנפגשים אחר צהריים כל אחד בטאבלט שלו. אין תקשורת ביניהם. הרי גם בבית הם כל היום בפייסבוק, אז לפחות בבית הספר שידברו אחד עם השני, שיפתחו ספר, יראו אותו בעיניים. בשבע השעות שהם פה שיקראו, שירחיבו את הדעת, גם את זה אין וזה מה שכואב לנו באמת", היא משפילה את עיניה.

גם איציק חיימוביץ', יושב ראש ועד ההורים בחטיבת הביניים שז"ר, מתייחס לטאבלט בבחינת כבדהו וחשדהו. "הטאבלטים שהביאו נורא קטנים, המסכים בגודל של שבעה אינץ'", הוא אומר. "דבר נוסף זה שהמורה לא יכול תמיד לדעת מה התלמיד באמת עושה בזמן השיעור. מוקדם לומר אם כניסתו של הטאבלט היא חיובית או שלילית, בכל זאת ישנה קידמה וזוהי יוזמה מבורכת, אך מנוסה בצורה לא נכונה".
מדוע?
"בראשון בספטמבר התלמידים היו צריכים לקבל את המכשיר עם החומר הלימודי בתוכו וגם היה צריך להכתיב שהוא מכשיר לימודי בלבד".
אתה חושב שילדים בני 13 אחראים מספיק ללמידה כזו?
"אי אפשר לדעת. דרושה אחריות אישית בכל גיל, גם בגיל 13".
אנו חוזרים למורות. מבחינתן, גם אם יתוקנו כל הבאגים – האפשרות של התלמידים לשחק ולגלוש באינטרנט, הזנת הספרים למכשירים, חלוקת טאבלטים מוגדלי מסך, התקנת לוח חכם בכיתות שיאפשר למורים לעקוב אחר מה כל תלמיד עושה עם המכשיר שלו – עדיין לא יהיה ניתן לקיים למידה טובה ומספקת. "התלמידים", מאבחנת ב', "אינם נמצאים בגיל כזה שהם יכולים לעשות את הבחירה הנכונה כשיש בידם את הטאבלט".
ט', מורה בחטיבת ביניים אחרת בעיר, חושבת קצת אחרת. "יידרש זמן הסתגלות, זה בטוח", היא מציינת, "אבל אני חושבת שדברים יכולים ללכת לכיוון טוב בעזרת הטאבלטים".
כמו מה?
"התלמידים שמגיעים לחטיבה ומקבלים את הטאבלט לומדים אחריות מהי, גם למיכשור יקר ערך וגם ללמידתם האישית. אנחנו יכולים להעניש פעם ופעמיים על זה שהם ישחקו באמצע השיעור, אבל את הלקח הם יקבלו בתעודה, באסיפות ההורים, וכשהם יתעוררו הם יבינו שעליהם לבצע שינוי אמיתי שמתחיל באחריות שלהם על עצמם".
מה לגבי אהבת הספר? מורים טוענים שקשה להקנות אותה בעידן הטאבלטים.
"צריך ללכת עם הקדמה, אלו החיים של הדור הזה. אפשר היום להזין ספרי קריאה אל הטאבלט. מי שבאמת אוהב זה לא יפגע בו ותפקידנו כמורים וגם תפקידם של ההורים הוא לייצר את האהבה הזאת. מה גם שבזבוז הנייר מחפיר ושימוש בטאבלט יגרום לירידה בצריכתו. כמו שמהדורות העיתונים באינטרנט לא פגעו במהדורה המודפסת, נקווה שכך גם יהיה עם הטאבלטים".
אבירן, תלמיד כיתה ז' במגמת ננו טכנולוגיה בבית הספר אורט רמת יוסף, תתפלאו לשמוע, מסויג אף הוא מהלמידה בעזרת המכשיר החדיש. "לא בכל המקצועות יש עדיין ספרי לימוד", הוא אומר. "במה שאין, המורים לא מוותרים ומכתיבים, יש למידה אפילו שדברים לא מסודרים עד הסוף".
איך האווירה בכיתה?
"אני יכול להגיד על עצמי שבאמת מוקדם יותר השנה הרגשתי חופשי יותר וגלשנו או שיחקנו בטאבלט, אבל המורים שמים לב ואפילו מחרימים אותו".
ואם זה קורה בזמן שיעור שהטאבלט נחוץ בו?
"במתמטיקה אנחנו לומדים עם המכשיר ואם אני אשחק אז המורה תחרים לי, ואני אסתכל בתרגילים של מי שיושב לידי".
הלימוד יעיל יותר עם הטאבלט?
"אני חושב שזה לא ממש יעיל. עדיף לעבוד עם מחברות וספרים, הרבה יותר נוח וגם אין בעיות של 'נמחק לי הספר' ויש בו גירויים שלא נמצאים בכיתה, כמו אינטרנט ומשחקים. לי זה גם עשה בעיות עיניים. אני אישית הייתי מוציא אותו מהכיתה בכלל".
סילבי, תלמידת כיתה ז' בחטיבת הביניים שז"ר, אמביוולנטית לגבי המיכשור החדיש. "זה מעניין וכיף ללמוד עם הטאבלט, ומסקרן לראות את חומרי הלימוד במכשיר דיגיטלי".

מה לגבי טענות המורים?
"יש ילדים שיודעים לשלוט על היצרים שלהם ולהקשיב בכיתה. אבל בהפסקות הרבה ילדים הולכים לשחק בו ולא יושבים עם חברים. אני אישית נהנית להיות עם חברות שלי. מצד אחד, זה יוצר למידה מעניינת אך מצד שני, צריך עוד להתרגל וזה מזיק לעיניים כי אני לומדת איתו גם בבית, אבל ככה לא סוחבים ילקוט כבד, יש שני צדדים לדבר".
"כל נושא הטאבלטים נמצא בפיילוט וכל הבעיות מטופלות באופן מיידי דרך עיריית בת ים", נמסר מנציגות ועד הורי מקיף "רמות" וועד ההורים העירוני בעיר.
"אכן נתגלו בעיות נקודתיות בתפקוד הספק, הבעיות נפתרות בתנועה ונקבעה פגישה דחופה בין מנהלות בתי הספר לבין הגורמים הנוגעים בדבר, כולל ועד ההורים העירוני. מערכת החינוך בבת ים צועדת עם ועד ההורים וההורים לבניית מערכת חינוך משודרגת וטובה. במידה והפרויקט לא יצליח, נחזור לשיטת החינוך הקונבנציונלית, אין שום ספק בכך".
מה לגבי בעיית המשחקים והאינטרנט?
"עומדת להיכנס רשת פנימית לכל בתי הספר שתבטל את הפריצה לאינטרנט שהצליחו התלמידים לעשות. צוות החינוך יוכל לשלוט בכל הטאבלטים, אבל זה יהיה רק לקראת סוף השנה. ישנה גם כוונה לרכוש טאבלטים עם מסך גדול יותר, של עשרה אינץ".
עינת פוטרמן, מנהלת חטיבת הביניים מילטון, דוגלת בגישה שונה במקצת. "אצלנו בבית הספר יש כיתות 'ניוטון' שאלו כיתות חכמות, בהן כל הספרים הם בהוצאה דיגיטלית ועובדים במחשבים ניידים ובעזרת לוחות חכמים בכיתות. כך שאנו ערוכים לכך. בכיתות בהן עובדים עם הטאבלטים, השתדלנו להטמיע את העניין בצורה הדרגתית. הספרים, לדוגמה, חולקו לפני המכשירים כך שהייתה למידה לפני שהטאבלט הגיע.
"לגבי משחקים או גלישה באינטרנט, הטאבלטים אינם חסומים. המטרה שלי היא שכן יהיה אינטרנט, אני מעוניינת בהוראה דיגיטלית. כמובן שישנן בעיות כי הגבולות עדיין לא ברורים לחלוטין, אך אני מתייחסת לזה כמו להעברת פתק בשיעור או כל דבר דומה שמפריע למהלך השיעור. סך הכל אני חושבת שצריך לתת לפיילוט זמן התאקלמות".
"העירייה החליטה לעשות שימוש בטאבלטים ולהזין בהם ספרי לימוד בלבד", מסבירה סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק החינוך אסתר פרון. "כיוון שזהו פיילוט, ישנם קשיים, היום לכל התלמידים יש את מה שנדרש כדי לצאת לדרך".
ובכל זאת, עברו ארבעה חודשים מפתיחת שנת הלימודים.
"המנהלים קיבלו הדרכה עוד באפריל ועליהם היה לכוון ולהדריך את המורים. המכשירים נכנסו בסוכות, היה בסך הכל חודש בו שוכפלו דפים שמומנו על ידי העירייה".
על פי מורות ששוחחתי עמן, אחרון הספרים התקבל לפני חופשת חנוכה.
"זה לא נכון. הספר האחרון היה אנגלית והוא התקבל לפני כשלושה שבועות".
לא הייתה דרך חכמה יותר לעשות את המעבר ללימוד בעזרת טאבלטים?
"ככה זה כשרוצים להיות פורצי דרך. יש חבלי לידה, ישנם קשיים, אבל אנחנו מודעים להם ועובדים כדי לתקן".
בנושא המשחקים והאינטרנט, פרון נשמעת כמעט חסרת אונים: "הם מבינים בגאדג'טים האלו יותר מאיתנו, המהירות שלהם זה משהו, זה דור אחר. אבל מי שרצה לשחק ולא ללמוד באמת גם בימי ספרי הלימוד הכתובים, הצליח לקשקש במחברת או לשחק בפלאפון. בימים האלו החברה שממנה רכשנו את המכשירים עובדת על גרסה שחוסמת כל אפשרות להורדת משחקים וגישה לאינטרנט".
זה לא יתרום לכך שילדים לא יקראו ספרים? גם ככה המצב לא מזהיר.
"זה כמו שיגידו שבגלל הפלאפון יש קרינה, נו באמת" מתעצבנת פרון. "אני מקווה שזה יעשה דווקא את ההיפך. יש בכוונתנו להכניס אליו ספרי קריאה, וכך אולי בגלל האהבה להתעסקות במכשיר הם יתחילו לקרוא ויתאהבו בקריאה דרך המכשיר. ביקרתי בשלושה בתי ספר והתלמידים עצמם מאושרים מהעניין. צריך להתקדם עם הדור הלאה".

"הקדמה הטכנולוגית בכל העולם, מחייבת את כל המערכות להתאים עצמן לסביבת עבודה ולימוד חדשה", נמסר מעיריית בת ים. "העיר בת ים גאה להיות הראשונה בישראל המובילה מהלך ייחודי זה בקרב תלמידי כיתות ז' באמצעות הטאבלטים.
"כמו כל שינוי מהותי, ברור כי גם התהליך הנ"ל דורש תוך כדי תנועה התאמות ושינויים על פי צרכים שעולים מהשטח. נכון להיום כל הטאבלטים חולקו בבתי הספר והם משמשים כלי עזר טכנולוגי מתקדם לצוותי החינוך והתלמידים. "פרויקט הטאבלטים נעשה באישור ובשיתוף משרד חינוך, אשר מלווה את הפרויקט.המימון הוא על הרשות בשיתוף ההורים".
מדוברות משרד החינוך נמסר: "כל פרויקט חדשני כרוך מטבע הדברים בקשיים ראשוניים הנפתרים עם הזמן. בסופו של דבר כניסת הטאבלטים לבתי הספר הינו סיפור של הצלחה, ואנו מציעים לכל הספקנים לערוך את הביקורות והסיכומים רק בסוף השנה.
לגופו של עניין, למשרד החינוך לא ידוע על מכשירים שנפרצו בידי התלמידים. התלמידים אכן למדו עם חוברות זמניות וזאת דווקא על מנת להקל על המעבר לחטיבה ולמנוע עיכובים מיותרים. כל הקשיים ידועים למשרד החינוך ולעירייה והם נפתרים בימים אלה".
בנושא המשחקים והאינטרנט, פרון נשמעת כמעט חסרת אונים: "הם מבינים בגאדג'טים האלו יותר מאיתנו, המהירות שלהם זה משהו, זה דור אחר. אבל מי שרצה לשחק ולא ללמוד באמת גם בימי ספרי הלימוד הכתובים, הצליח לקשקש במחברת או לשחק בפלאפון. בימים האלו החברה שממנה רכשנו את המכשירים עובדת על גרסה שחוסמת כל אפשרות להורדת משחקים וגישה לאינטרנט".
זה לא יתרום לכך שילדים לא יקראו ספרים? גם ככה המצב לא מזהיר.
"זה כמו שיגידו שבגלל הפלאפון יש קרינה, נו באמת" מתעצבנת פרון. "אני מקווה שזה יעשה דווקא את ההיפך. יש בכוונתנו להכניס אליו ספרי קריאה, וכך אולי בגלל האהבה להתעסקות במכשיר הם יתחילו לקרוא ויתאהבו בקריאה דרך המכשיר. ביקרתי בשלושה בתי ספר והתלמידים עצמם מאושרים מהעניין. צריך להתקדם עם הדור הלאה".
"הקדמה הטכנולוגית בכל העולם, מחייבת את כל המערכות להתאים עצמן לסביבת עבודה ולימוד חדשה", נמסר מעיריית בת ים. "העיר בת ים גאה להיות הראשונה בישראל המובילה מהלך ייחודי זה בקרב תלמידי כיתות ז' באמצעות הטאבלטים.
"כמו כל שינוי מהותי, ברור כי גם התהליך הנ"ל דורש תוך כדי תנועה התאמות ושינויים על פי צרכים שעולים מהשטח. נכון להיום כל הטאבלטים חולקו בבתי הספר והם משמשים כלי עזר טכנולוגי מתקדם לצוותי החינוך והתלמידים. "פרויקט הטאבלטים נעשה באישור ובשיתוף משרד חינוך, אשר מלווה את הפרויקט.המימון הוא על הרשות בשיתוף ההורים".
מדוברות משרד החינוך נמסר כי "כל פרויקט חדשני כרוך מטבע הדברים בקשיים ראשוניים הנפתרים עם הזמן. בסופו של דבר כניסת הטאבלטים לבתי הספר הינו סיפור של הצלחה, ואנו מציעים לכל הספקנים לערוך את הביקורות והסיכומים רק בסוף השנה.
לגופו של עניין, למשרד החינוך לא ידוע על מכשירים שנפרצו בידי התלמידים. התלמידים אכן למדו עם חוברות זמניות וזאת דווקא על מנת להקל על המעבר לחטיבה ולמנוע עיכובים מיותרים. כל הקשיים ידועים למשרד החינוך ולעירייה והם נפתרים בימים אלה".